Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 116i puhaltaa kuumaa ja vain lasille - VIKA LÖYTYNYT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shakes
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2006
    • 2870
    • Lahti

    E87 116i puhaltaa kuumaa ja vain lasille - VIKA LÖYTYNYT

    Nonih, nyt ollaan sitte ihmeellisten - joskaan ei ainutlaatuisten - ongelmien edessä.

    Avovaimon käyttöauto vm. 2009 116i automaatti-ilmastoinnilla alkoi temppuilemaan. Autossa jälkiasenteinen webasto, joka on toiminut ja toimii edelleen.

    Ilmastointilaite ei siis puhalla kuin pelkästään kuumaa ilmaa ja ainoastaan tuulilasille, ehkä aavistuksen verran tulee jalkotiloihin myös puhallusta. Varsinaisista kojelaudan räppänöistä ei kaikesta säätämisestä huolimatta tule yhtään ilmaa.

    Ennen näitä ongelmia ilmastointi on toiminut moitteetta.

    Vikakoodit luettu ja aktiivisena olivat:

    9C48 Mixing-flap motor, left
    9C49 Mixing-flap motor, right
    9C4A Fresh-air/recirculated-air-flap motor
    9C4B Defrosting flap motor
    9C4C Footwell flap motor
    9C4E Front stratification-flap motor
    9C52 Ventilation flap motor

    INPA:lla tsekatessa ohjearvot pitäisi olla 0-100%, ko. auto näytti 255%

    Nämä kikat on kokeiltu:

    -Kaikki mahdolliset säädöt ja kombinaatiot lämmönsäätöpanelista sekä iDrivesta
    -Akku irti 30min
    -Vikakoodien nollaus
    -Ilmastoinnin kompura lähtee pyörimään ilmastointinappulaa painettaessa.

    Ennenkuin tässä aletaan tilailemaan ja vaihtelemaan kaikkia osia niin onko kellään mitään aavistusta mikä tuota ilmastointia vaivaa?

    Joku anturi? Itse tuo säätöpaneeli?

    Antureistahan ei mitään vikakoodeja tullut...

    Tuo automaatti-ilmastoinnin toiminta ja järjestelmä on itselle niin täyttä hepreaa että alkaa pää hajota tuon kanssa.
    Last edited by shakes; 10-09-2020, 13:25.
    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
    E30 328i Projekti '88
    E61 523i '08

    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

  • Wesku79
    Bimmer Rookie
    • Feb 2019
    • 99
    • Raahe

    #2
    Kytkentäkaaviot ilmastoinnille





    Jos ilmastoinnin paneeli toimii, niin sulakekin on varmaan ehjä. Kaikki säätömoottorit näyttää olevan samassa väylässä. Jostain syystä ne eivät saa joko virtaa/maata tai ohjaussignaalia -> kosketushäiriö, ohjainyksikön vika tai jokin säätömoottorimoduleista rikki, mikä sekoittaa kaikki väylän laitteet.
    E87 116i N45B16 2007

    Comment

    • shakes
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2006
      • 2870
      • Lahti

      #3
      Originally posted by Wesku79 View Post
      Kytkentäkaaviot ilmastoinnille





      Jos ilmastoinnin paneeli toimii, niin sulakekin on varmaan ehjä. Kaikki säätömoottorit näyttää olevan samassa väylässä. Jostain syystä ne eivät saa joko virtaa/maata tai ohjaussignaalia -> kosketushäiriö, ohjainyksikön vika tai jokin säätömoottorimoduleista rikki, mikä sekoittaa kaikki väylän laitteet.
      Säätöpaneeli toimii valoineen ja nappuloineen ongelmitta. Puhallettavan ilman lämpötilaa voi muuttaa, mutta se ei muutu (vain kuumaa). Ilman ohjausta voi muuttaa säätöpaneelista/iDrivesta mutta se ei muutu

      Hauras muistikuva on siitä, että avovaimo olisi sanonut joskus että aivan vasemman puoleinen räppänä ei puhalla ilmaa. Eli voisko olla että sen moottorissa/servossa/moduulissa (onko moduuli jossain muualla kun moottorin läheisyydessä?) on jotain häikkää ja se sitten sotkee koko muun "linjaston"?:think
      Last edited by shakes; 03-09-2020, 12:31.
      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
      E30 328i Projekti '88
      E61 523i '08

      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

      Comment

      • Wesku79
        Bimmer Rookie
        • Feb 2019
        • 99
        • Raahe

        #4
        Taitaa kaikki säätömoottorit olla kiinni puhallinkotelon kyljessä. Jos syypää on vasemman puolen säädin niin se näkyy kuvassa numerolla M153.



        Kannattanee tutkia irrottamalla säätömoottoreilta piuhat yksi laite kerrallaan, jos loput alkaisivat sitä myöten toimimaan. EDIT: EI ONNISTUKAAN näin. Väylän laitteet on ketjussa, niin yhden irrottaminen mykistää kaikki sen perässä olevat.

        Toki tuossa voi olla semmoinen riski, että yhden moottorin oikosulku on käräyttänyt ohjainyksiköltä virransyötön transistorin.
        Last edited by Wesku79; 03-09-2020, 15:57.
        E87 116i N45B16 2007

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17844
          • PKS

          #5
          Akku kunnossa? Älykäs virranhallinta poistaa muut ilmasuunnat käytöstä jos akun kapasiteetti on heikko. Toki tässä vaiheessa pitäisi myös mittaristossa olla varoitus alhaisesta varauksesta. Tosin vikakoodien perusteella ei tästä taida olla kyse, mutta tottakai huono akku teettää kaikenlaisia sekoja autoon.
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          ½
          G20 320d xDrive mineralweiss metallic
          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • shakes
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2006
            • 2870
            • Lahti

            #6
            Originally posted by Dualfun View Post
            Akku kunnossa? Älykäs virranhallinta poistaa muut ilmasuunnat käytöstä jos akun kapasiteetti on heikko. Toki tässä vaiheessa pitäisi myös mittaristossa olla varoitus alhaisesta varauksesta. Tosin vikakoodien perusteella ei tästä taida olla kyse, mutta tottakai huono akku teettää kaikenlaisia sekoja autoon.

            Akku ok!

            Tarkoituksena on ny kokeilla ekana ehjällä ohjainpaneelilla. Tarviiko toimiakseen jotain koodailuja/kalibrointeja vai lähteekö läpät pelittämään JOS ohjainpaneelissa on vika?

            EDIT
            Toisella paneelilla kokeiltu - ei toimi (kiitos peltone). Myös ko. auton paneelia kokeiltu toisessa autossa ja kaikki toimi eli ainakin tuo paneeli on ehjä.
            Seuraavaks sitte sen servomoottorin kimppuun, onko tän kanssa muuta vaihtoehtoa kun vaihtaa koko mötikkä? Vai onko sille moottorille vielä erikseen jotain ohjainlaitetta? Nimim. Sähkökaavioiden lukeminen ei luonnistu
            Last edited by shakes; 03-09-2020, 19:33.
            E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
            E30 328i Projekti '88
            E61 523i '08

            EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

            Comment

            • Wesku79
              Bimmer Rookie
              • Feb 2019
              • 99
              • Raahe

              #7
              Elektroniikka on moottorimodulin sisällä. Jos vikakoodeista on loki tallessa, niin voisi tarkistaa, että onko joku moduli pimentynyt ennen muita vai kaikki yhtä aikaa.

              Jos se on tuo aiemmin mainittu M153, niin kokeilepa ottaa siitä pistoke irti, nollaa koodit ja kokeile toimintaa ilman sitä. Jos sen jälkeen modulit M35a, M111, M38 ja M154 toimivat (koodit 9c49, 9c4a, 9c4b, 9c52 pysyvät poissa) , niin mahdolliset vikakohteet vähenevät huomattavasti.

              E: pieniä korjauksia tekstiin. Mikähän säädin tuo 9C4E on, kun ei näy kytkentäkaaviossa...
              Last edited by Wesku79; 03-09-2020, 21:32.
              E87 116i N45B16 2007

              Comment

              • peltone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 8092
                • Willähde

                #8
                Originally posted by Wesku79 View Post
                Elektroniikka on moottorimodulin sisällä. Jos vikakoodeista on loki tallessa, niin voisi tarkistaa, että onko joku moduli pimentynyt ennen muita vai kaikki yhtä aikaa.

                Jos se on tuo aiemmin mainittu M153, niin kokeilepa ottaa siitä pistoke irti, nollaa koodit ja kokeile toimintaa ilman sitä. Jos sen jälkeen modulit M35a, M111, M38 ja M154 toimivat (koodit 9c49, 9c4a, 9c4b, 9c52 pysyvät poissa) , niin mahdolliset vikakohteet vähenevät huomattavasti.

                E: pieniä korjauksia tekstiin. Mikähän säädin tuo 9C4E on, kun ei näy kytkentäkaaviossa...
                Avovaimo oli kuulemma maininnut että kuskin puolelta lopetti pelittämisen ennen muiden osioiden kuoleentumista.
                E30 316 -87
                E91 325i -06
                E61 530d -06
                F10 520d -14
                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                Comment

                • Wesku79
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2019
                  • 99
                  • Raahe

                  #9
                  Juu huomasin, mutta lokista voisi vielä varmistaa asian.
                  Ja 9c4e on näköjään moduli M150. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...sha/1VncduoHIw

                  Ei ole samassa ketjussa (sarjassa) muiden kanssa, vaan rinnalla.

                  Edit: tuli tuossa mieleen, että eihän puhallukselle voi suuntaa valita pelkästään vasemmalle. Eli M153 onkin vas. puolen lämmön säätöön. Jos sieltä ei ole ilmaa tullut vaikka olisi pitänyt, niin syypää olisikin sitten M38. Justiin tästä syystä se loki olisi hyvä, kun voisi vähentää arvailua.

                  Ihme kyllä, kaikki paitsi sisäilmankierron säädin ovat samanlaisia. https://bmw.7zap.com/en/bmw/e87n/116...ce/64/1454/#05
                  Last edited by Wesku79; 04-09-2020, 01:07.
                  E87 116i N45B16 2007

                  Comment

                  • shakes
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2006
                    • 2870
                    • Lahti

                    #10
                    Originally posted by Wesku79 View Post
                    Juu huomasin, mutta lokista voisi vielä varmistaa asian.
                    Ja 9c4e on näköjään moduli M150. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...sha/1VncduoHIw

                    Ei ole samassa ketjussa (sarjassa) muiden kanssa, vaan rinnalla.

                    Edit: tuli tuossa mieleen, että eihän puhallukselle voi suuntaa valita pelkästään vasemmalle. Eli M153 onkin vas. puolen lämmön säätöön. Jos sieltä ei ole ilmaa tullut vaikka olisi pitänyt, niin syypää olisikin sitten M38. Justiin tästä syystä se loki olisi hyvä, kun voisi vähentää arvailua.

                    Ihme kyllä, kaikki paitsi sisäilmankierron säädin ovat samanlaisia. https://bmw.7zap.com/en/bmw/e87n/116...ce/64/1454/#05
                    Mahtavaa tietoutta, kiitos. Eiköhän tästä selvitä, raportoin kun saadaan hommia eteenpäin
                    E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                    E30 328i Projekti '88
                    E61 523i '08

                    EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                    Comment

                    • shakes
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 2870
                      • Lahti

                      #11
                      Nyt saatu auto purettua siihen pisteeseen, että kaikkiin servoihin/moottoreihin pääsee käsiksi.

                      Valitettavasti sitä lokia ei ole tallella, josta mahdollisesti olisi selvinnyt mikä tuolta on ekana hajonnut JOTEN miten tapahtuu viallisen osan paikantaminen; liitin kerrallaan irti ja vikakoodien lukua? Kun irrallaan oleva komponentti (tai mikään siihen liittyvä) ei anna vikakoodia niin viallinen kohde on löytynyt?:think
                      E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                      E30 328i Projekti '88
                      E61 523i '08

                      EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                      Comment

                      • Wesku79
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2019
                        • 99
                        • Raahe

                        #12
                        Paras olisi, jos löytyisi yksi ylimääräinen ehjä toimilaite, jonka paikkaa vaihtaisi, kunnes kaikki vikakoodit häviää.

                        Toinen vaihtoehto, jonka toimivuudesta en ole ihan 100% varma, mutta uskoisin toimivan (kokeilu omalla vastuulla) : yhdestä laitteesta kerrallaan pistoke irti, ja johtosarjan liittimen vihreiden piuhojen napojen välille hyppylanka paikalleen, ettei väylän loput laitteet jää ilman ohjaussignaalia. Siinä vaiheessa, kun löytyy laite, jonka irrotuksen jälkeen kaikki muut paitsi itse irrotetun laitteen vikakoodi häviää, niin syyllinen on löytynyt.

                        Töpseleitten irrotus tietyssä järjestyksessä paljastaisi syyllisen myös, mutta se on vähän hankala selitettävä, varsinkin kun kännykällä tekstailen.
                        Last edited by Wesku79; 10-09-2020, 02:23.
                        E87 116i N45B16 2007

                        Comment

                        • shakes
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2006
                          • 2870
                          • Lahti

                          #13
                          ONGELMA RATKAISTU! Isot kiitokset nimimerkille ts

                          Kävin aikani kuluksi kaikki sulakkeet läpi ja yks risa sulake löytyi. Sulakekarttojen mukaan ei pitäisi olla tekemistä ilmastoinnin kanssa, mutta tiedä sitten näistä.



                          Onko tuo nyt sitten tupakansytyttimen vai minkä sulake?

                          Enivei, puhallus toimii pääosin MUTTA 1 räppänä ei puhalla minkäänlaista ilmaa ja se on keskisuulakkeen vasen puoli. Ei enää varsinaisesti liity topikin otsikkoon, mutta jatketaan silti.

                          EDIT:
                          No tämäkin selvis. Eli toi manuaalinen säätörulla ei avaa tota läppää mikä on ritilän takana. Keis klousd, kiitos kaikille
                          Attached Files
                          Last edited by shakes; 10-09-2020, 13:34.
                          E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                          E30 328i Projekti '88
                          E61 523i '08

                          EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6741
                            • PK-seutu

                            #14
                            Tämä taitaa olla allekirjoittaneen entinen auto?

                            Tämän tietysti tiesitkin, mutta asennutin siihen Webaston oman omistuksen aikana ja sinne on jonnekin asennettu joku boksi / adapteri / rele / jotain, joka pyörittää puhallinta kun Webasto on päällä. En tiedä voiko se liittyä tuohon omituiseen puhalluksen suuntaukseen. Jotenkin muistelen, että se Webaston lisäksi asennettu boksi käskyttää puhalluksen vain tuulilasille, mutta itse piti asettaa haluttu lämpötila (kannattaa pitää noin 22 asteessa pyynti talvella).
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • shakes
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2006
                              • 2870
                              • Lahti

                              #15
                              Originally posted by pyroz View Post
                              Tämä taitaa olla allekirjoittaneen entinen auto?

                              Tämän tietysti tiesitkin, mutta asennutin siihen Webaston oman omistuksen aikana ja sinne on jonnekin asennettu joku boksi / adapteri / rele / jotain, joka pyörittää puhallinta kun Webasto on päällä. En tiedä voiko se liittyä tuohon omituiseen puhalluksen suuntaukseen. Jotenkin muistelen, että se Webaston lisäksi asennettu boksi käskyttää puhalluksen vain tuulilasille, mutta itse piti asettaa haluttu lämpötila (kannattaa pitää noin 22 asteessa pyynti talvella).
                              Juu kyllä. Sitä tuossa rupesinkin miettimään että jotenkin se jälkiasenteinen webasto siihen varmaan liittyy, tavalla tai toisella

                              EDIT:
                              Nyt kun toi mörskä on auki, ni on mukavampi vaihtaa webaston SIM-kortti
                              Last edited by shakes; 10-09-2020, 14:46.
                              E30 328i Cabrio '91 M-Tech II
                              E30 328i Projekti '88
                              E61 523i '08

                              EX: E30 316i Bavaria, E30 316, E30 318i Touring, E21 315, E46 316i M-Sport I, E36 318i M-Sport Touring, E34 535i AC Schnitzer Silhouette S5, E46 320i Touring, E34 525i USA, E34 535i, E36 318i, E36 Touring 316i, E39 Touring 525d, Mini Cooper D, E34 520i Touring, E34 525i Touring, E87 116i LCI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎