Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 N43B16 // ** ABS/DTC selvitetty** * Ratti vispaa / selvitetty *

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blvckvip
    Newbiemmer
    • Oct 2017
    • 15
    • Tampere

    #16
    Originally posted by Dualfun View Post
    Vetoakselin navan pää on turvonnut ruosteesta ja hammaskehä ottaa kiinni anturiin. Anturissa varmasti jälkeä ja tarvinnee uuden anturin sen jälkeen kun kehä on korjattu. Korjaukseen on monia tapoja, itse päädyin ostamaan uudet orkkisvetarit molemmin puolin

    Siitä johtuu ensimmäiset kaksi vikaa. Jos olet saanut mttaristoon ihan keltaisen valon palamaan edes kertaalleen on siellä myös vikakoodi luettavissa kumman puolen anturissa/kehässä on vika.

    Solenoidi joka ääntää on tankin huohotusventtiili ja sen kuuluukin pitää vain ajoittain ääntä -


    Tyhjäkäynnin humppaamiseen sillä ei kuitenkaan ole vaikutusta, siihen vaikuttaa mm. Nox anturin toiminta.
    Näin arvelinkin. Vikakoodit lukaistaan ke-to, mutta varmuuden vuoksi molemmat anturit vaihdetaan sillä ei-niin-fiksulla tavalla, eli pieni prikka anturin alle Molemmat vetoakselit tulen kyllä vaihtamaan kunhan lompakko on samaa mieltä, se on ehdottomasti helpoin ja varmin ratkaisu

    Aikaisemmin kesällä vaivannutta vikaa selvitettäessä löytyi vikakoodeja NOX-anturista, tälle ei toistaiseksi mitään olla tehty koska tuo humppaus on hieman satunnaista.

    Jostain satuin myös lukemaan, että joillakin on akun matala varaustasokin aiheuttanut kyseisiä vikavaloja. Itsellä kun toi webasto on asennettuna, niin olen ajatellut ylläpitolaturin asennusta, koska töistä saan ostettua Optimaten 10A laturin sen verran edullisesti. Kannattaako tuo asentaa akkuun kiinni suoraan vai ei? Koska akkuhan on kontissa ja siitä on itselle helpoin paikka heittää laturin piuha seinään parkkihallissa ja työpaikalla. Akkua vilkasin eilen ja akun päällä on ainakin valkoinen 80h Varta / BMW tarra jossa on bmw varaosanumeroja 2kpl, onko tuo akku jopa original? :think
    BMW F11 LCI 520d xDrive -16

    Ex:
    BMW E87 116i M-Sport -09
    BMW E92 320d -09
    E34 520i 91-93 x3
    E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1271
      • Kajjjaani

      #17
      Sinulla on autossasi ilmeisesti IBS, joka valvoo akun varaustilaa. Tällöin akun lataus pitäisi hoitaa konehuoneessa olevien + ja - pisteen kautta.
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • JarkkoMikael
        Bimmer Rookie
        • Sep 2010
        • 165
        • Jyväskylä

        #18
        Kannattaa myös vilkaista auton alta akkukotelon juuresta virtakaapelin kunto ettei ole hapettunut pahasti. Voisi tehdä noita virta ongelmia.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10941
          • Joensuu

          #19
          Originally posted by Blvckvip View Post
          Näin arvelinkin. Vikakoodit lukaistaan ke-to, mutta varmuuden vuoksi molemmat anturit vaihdetaan sillä ei-niin-fiksulla tavalla, eli pieni prikka anturin alle Molemmat vetoakselit tulen kyllä vaihtamaan kunhan lompakko on samaa mieltä, se on ehdottomasti helpoin ja varmin ratkaisu

          Aikaisemmin kesällä vaivannutta vikaa selvitettäessä löytyi vikakoodeja NOX-anturista, tälle ei toistaiseksi mitään olla tehty koska tuo humppaus on hieman satunnaista.

          Jostain satuin myös lukemaan, että joillakin on akun matala varaustasokin aiheuttanut kyseisiä vikavaloja. Itsellä kun toi webasto on asennettuna, niin olen ajatellut ylläpitolaturin asennusta, koska töistä saan ostettua Optimaten 10A laturin sen verran edullisesti. Kannattaako tuo asentaa akkuun kiinni suoraan vai ei? Koska akkuhan on kontissa ja siitä on itselle helpoin paikka heittää laturin piuha seinään parkkihallissa ja työpaikalla. Akkua vilkasin eilen ja akun päällä on ainakin valkoinen 80h Varta / BMW tarra jossa on bmw varaosanumeroja 2kpl, onko tuo akku jopa original? :think
          Voi sen sinne konttiikin kytkeä, miinusta ei saa kytkeä suoraan akun napaan, jos autossa on IBS. Eli kytkee sen laturin miinuskaapelin vaikka siihen maakaapelin korissa olevaan pulttiin. Plus voit kytkeä suoraan akun napaan. Tämä siksi, että se IBS on siinä maakaapelissa ja akkulaturin virran pitää kulkea sen läpi, että tajuaa akun latauksen. Ei siis tarvitse konehuoneesta ladata.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • Blvckvip
            Newbiemmer
            • Oct 2017
            • 15
            • Tampere

            #20
            Vikakoodit luettu ja "yllätys", että oikea ABS-anturi antoi koodia (löytyi sieltä toki edelleen NOX-anturistakin herjaa).
            Auton alta pääsi nyt vilkaisemaan ABS-kehää ja hyvin on hieronut anturin kanssa yhteen. Uusi anturi laitettiin pienen prikan kanssa ensiapuna, ja nyt 25km ajon jälkeen ei toistaiseksi ole vikaa esiintynyt.
            Vasemmalle puolelle ei vielä toistaiseksi laitettu uutta anturia, koska sitä ei ole vielä herjannut eikä sen puolen kehä ollut niin kiiltävä kuin oikean puolen.
            Vetari(e)n vaihto tulee olemaan edessä kyllä, mutta jospa nyt selvittiin hetkeksi aikaa vain uudella anturilla ja prikalla.

            Kiitos HTK12 tuosta laturin vinkistä, ehdottomasti laitan sen konttiin (helpompi ladata lämpötolpasta plus Webaston kaukosäätö ei ota kämpästä parkkihalliin jos ajan auton toisinpäin ruutuun).
            BMW F11 LCI 520d xDrive -16

            Ex:
            BMW E87 116i M-Sport -09
            BMW E92 320d -09
            E34 520i 91-93 x3
            E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Blvckvip View Post
              Vikakoodit luettu ja "yllätys", että oikea ABS-anturi antoi koodia (löytyi sieltä toki edelleen NOX-anturistakin herjaa).
              Auton alta pääsi nyt vilkaisemaan ABS-kehää ja hyvin on hieronut anturin kanssa yhteen. Uusi anturi laitettiin pienen prikan kanssa ensiapuna, ja nyt 25km ajon jälkeen ei toistaiseksi ole vikaa esiintynyt.
              Vasemmalle puolelle ei vielä toistaiseksi laitettu uutta anturia, koska sitä ei ole vielä herjannut eikä sen puolen kehä ollut niin kiiltävä kuin oikean puolen.
              Vetari(e)n vaihto tulee olemaan edessä kyllä, mutta jospa nyt selvittiin hetkeksi aikaa vain uudella anturilla ja prikalla.

              Kiitos HTK12 tuosta laturin vinkistä, ehdottomasti laitan sen konttiin (helpompi ladata lämpötolpasta plus Webaston kaukosäätö ei ota kämpästä parkkihalliin jos ajan auton toisinpäin ruutuun).
              Ei niitä vetareita ole pakko vaihtaa, pelkät kehät saa erikseen, jos vetareissa ei muuten ole vikaa, niin vaihtaisin pelkät kehät.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Blvckvip
                Newbiemmer
                • Oct 2017
                • 15
                • Tampere

                #22
                Suht pitkään sai ajaa ilman ongelmia. Nyt on alkanut jarruissa/ohjauksessa olemaan pientä ongelmaa.

                Autoon vaihdoin viime kesänä Brembon OE-laatuiset levyt ja palat eteen, taakse vähän myöhemmin samanmoiset palat. Liukutapit samalla uusittu.
                Nyt talven jälkeen valoihin tasaisesti jarruttaessa jarrutus alkoi olemaan pomppuista, ensivaikutelma oli kuin olisi kierot levyt. Lisäksi yli 60km/h nopeudesta jarruttaessa ratti vispaa, moottoritienopeudessa ramppiin jarruttaessa toi vispaaminen tuntuu aika hullulta jo. Vauhdin laskiessa alle 60, vispaus katoaa.
                Jos en väärin kuvittele, niin moottoritiellä ramppiin jarruttessa oikealle kääntäessä vispausta ei esiintyisi pahemmin?
                Jarrut olen muutamaankin kertaan ajanut lämpöiseksi usealla 120km/h -> 0km/h jarrutuksella, mutta ainoa vaikutus oli tuoksu hyvin lämmenneistä jarruista.

                Hitaammassa (0-15km/h) vauhdissa vasemmalla edestä kuuluu erikoinen metalliääni rattia kääntäessä, kuulostaisi kuin jousi/laakeri kinnaisi kiinni johonkin ja "vapautuu" jolloin metallinen ääni tulee. Olettaisin, että iskarin yläpään laakeri antautunut?

                Auton keulan nostin äsken ylös, mitään selvää väljyyttä ei löytynyt kummaltakaan puolelta. Jouset olivat ehjät, iskareissa saattoi olla pientä vuotoa jo. Etujarrut hyvin kevyesti laahaa hetkittäin.

                Voisiko olla, että mahdollisesti kiero(t) etulevy(t) ja tuo iskarin yläpää aiheuttaisi ongelmat?
                BMW F11 LCI 520d xDrive -16

                Ex:
                BMW E87 116i M-Sport -09
                BMW E92 320d -09
                E34 520i 91-93 x3
                E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3571
                  • Raisio

                  #23
                  Tukivarren nivel ja/tai pusla väljä yleisin syy näihin rattiväpätyksiin.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • mmie
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2012
                    • 504
                    • Kouvola

                    #24
                    Originally posted by ritariässä View Post
                    Tukivarren nivel ja/tai pusla väljä yleisin syy näihin rattiväpätyksiin.
                    Tämäpä. Reaktiotankojen (ne etuviistoon olevat tulivarret) puslat "pehmenee".
                    Vaikea havaita, jos ei ole verrokkia, koska ne ei ole perinteisessä mielessä väljät, mutta joustavat liikaa.

                    Omassa e92:ssa aiheutti samaa, ja korjautui puslien vaihdolla (vaihdoin vakiopuslat strong
                    flexeihin https://www.vpmotorsport.fi/product/...otangon-puslat).

                    Ilmeneni mulla enemmänkin ratin woblauksena varsinkin kevyessä jarrutuksessa, kuin jarrulevyjen tärinänä.

                    Kiero jarrulevy tärisee suuremmalla taajuudella ja vahvistuu rajusti kun nopeus kasvaa ja / tai jarruttaa kovemmin.
                    Last edited by mmie; 18-07-2022, 09:13.
                    ex e36 325
                    ex e46 328
                    e92 335i FBO
                    Ducati 900S ie
                    KTM 640
                    Suzuki GT550
                    Honda CBR600

                    Comment

                    • Blvckvip
                      Newbiemmer
                      • Oct 2017
                      • 15
                      • Tampere

                      #25
                      Kun kerran ei selvää väljää autosta löytynyt ilman verrokkia, niin tuli sitten ostettua lähes kaikki uusiksi eteen;
                      - Meyle HD tukivarsisarja
                      - Lemförderin raidetangon ulkopäät sekä iskarin yläpäät
                      - Sachs m-sport iskarit

                      Vaihtoa tehdessä, niin huomasi kyllä uusia ja orkkiksia verrattaessa, että kyllä siellä kumipuslat alkoi olemaan jo väljähköä, koiranluut varsinkin olivat aivan lelut. Yläpään laakerit sisälsivät varmaan enemmän hiekka kuin laakerin kuulia, ihmekös ne saattoi paukahtaa välillä Alkuperäiset m-sport iskaritkin olivat jo aivan kuolleet, autohan sai korotetun ilmeen keulaan uusilla osilla.

                      Nyt on sitten kaikki vaihdettu ja pyörät käyty suuntaamassa Euromasterilla.
                      Pahin ratin woblaus häipyi, mutta tarvitsee varmaan vielä jarruihin tutustua uudestaan, ne tuntuvat edelleen kengurumaiselta jarruttaessa.

                      Samaan settiin sitten ilmestyi sama ABS/DTC ongelma moottoritiellä kesken ajon kuin viime vuonna, silloin vaihdettiin oikea taka-anturi, ja nyt vaihdoin vasemman jossa olo kevyehkö jälki kehästä, mutta ei ongelma poistunut joten täytyy tutkia tuo oikea puoli vielä uudestaan. Todennäköisesti kehä turvonnut taas lisää sen verran, että silloin laitettu prikka anturin alla ei enää riitä.

                      E: Ja kysymys. Varsien vaihdon jälkeen xenonien säätö ei tee yhtä isoa säätöliikettä kuin ennen varsien vaihtoa. Normaalia vai meninkö nyt rikkomaan sen palikan, vaikka hellästi kohtelin?
                      Last edited by Blvckvip; 05-08-2022, 08:09.
                      BMW F11 LCI 520d xDrive -16

                      Ex:
                      BMW E87 116i M-Sport -09
                      BMW E92 320d -09
                      E34 520i 91-93 x3
                      E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

                      Comment

                      • Dualfun
                        Moderator
                        • Jan 2003
                        • 17844
                        • PKS

                        #26
                        Ei se ABS ongelma poistu kuin kehät vaihtamalla (ja kehän kiinnistyspinnan entraamalla), tai uusilla vetareilla. Sekä toki uusilla ABS antureilla sen jälkeen kun laahaamisongelmat on poistettu.

                        Tarvikevetareissa on kovin usein väärä pituus puristettuna kasaan ja jäävät siksi ääntämään kuormalla - vahva suositus mielenterveyden kannalta on uudet orkkisvetarit jos ei kiinnosta kikkailla paikkoja auki moneen kertaan.

                        Keula laskee kyllä takaisin alkuperäiseen mittaansa kun jousien kumit asettuu, olettaen että muita osia ei vaihtunut uin iskarit ja yläpäät. Kulmien suuntaus saattaa siksi tulla kyseeseen vielä uusiksi, jos ollaan oikein tarkkoja toleransseista.

                        Eiköhän xenonien säätö ole muuttunut siksi että auto kulkee nyt hieman korkeammalla keulasta kuin aiemmin ja siksi säätö on muuttunut. En tuohon osaa kuitenkaan enempää sanoa, ajaisin itse säätömoottoreita koneella ja katsoisin myös millaista dataa korkeusanturit antaa.
                        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                        G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                        Muut talouden vehkeet:
                        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎