Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 N43B16 // ** ABS/DTC selvitetty** * Ratti vispaa / selvitetty *

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Blvckvip
    Newbiemmer
    • Oct 2017
    • 15
    • Tampere

    E87 N43B16 // ** ABS/DTC selvitetty** * Ratti vispaa / selvitetty *

    Noniin.... Auto ollut pari viikkoa itsellä ja nyt tuli ensimmäinen ongelma.

    Eli potilas N43b16 122hv -09, 175tkm.

    Aamusta 15km lenkki, auto parkkiin ja 5min päästä auto käyntiin, käynnistyi normaalisti mutta sammui heti (oletin, että nostin jalan kytkimeltä liian nopeasti). Uudestaan käyntiin ja liikkeelle, noin 15m pääsi ja seuraavaks ei vastaa kaasuun ollenkaan ja auto sammuu.
    Uudestaan starttaus mutta sahaa starttia, uus painallus jotta starttaus loppuu ja sitten uusi yritys jolloin hienosti käyntiin.
    200m päässä ajan auton parkkiin ja sammuu uudestaan.
    Jälleen sama starttaus, ekalla vaan sahaa mutta tokalla lähtee heti. Käy hetken aikaa (30s-2min) ja sitten sammuu. Tätä jatkui 10min ja sitten oli pakko mennä töihin.

    Tämä tuli aivan yhtäkkiä, ei vikavaloa eikä mitään ennakkovarotuksia.

    Mikähän mahtaa vaivata, ideoita?

    Edit 4.6: Vein auton eilen myyjäliikkeeseen ja siellä huolto ilmoitti, että suuttimessa/suuttimissa jotain joten sanoivat pesevänsä ne.
    Omaan korvaan kuulostaa erikoiselta, että niistä johtuisi tuo vika?
    Auto oli noin tunnin seisonut vian ilmestymisen jälkeen kun sen ajoin liikkeeseen eikä tuon kilometrin matkan aikana ollut ongelmia.

    Edit 2: Auto saatu takaisin. Suuttimet pesty ja 30km ajettu toistaseks ilman ongelmia. Vikamuistiin ei ole jäänyt mitään jälkeäkään tuosta viasta? Huolto sanoi, että jos vielä tekee niin sitten nox-anturia vaihtoon.

    Edit 17.7: Bmw kävi tosiaan autoliikkeessä korjauksessa vian iskettyä viimeksi päälle kesäkuun alussa. Noin 3vrk auto heillä oli ja ainoastaan polttoaineen matalapaine-anturi sinne lopulta vaihdettiin. Nyt autolla on ajettu yli 1kk / 2,5tkm ja toistaiseksi on toiminut mainiosti.
    Last edited by Blvckvip; 05-08-2022, 06:55.
    BMW F11 LCI 520d xDrive -16

    Ex:
    BMW E87 116i M-Sport -09
    BMW E92 320d -09
    E34 520i 91-93 x3
    E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5
  • Blvckvip
    Newbiemmer
    • Oct 2017
    • 15
    • Tampere

    #2
    Apua kaivataan kyllä nyt...
    Vika jatkuu edelleen...
    BMW F11 LCI 520d xDrive -16

    Ex:
    BMW E87 116i M-Sport -09
    BMW E92 320d -09
    E34 520i 91-93 x3
    E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1838
      • Turku

      #3
      Eikö tule mitään vikakoodeja? Jos et saa itse luettua, niin ehkä joku lähistöllä oleva harrastaja vois auttaa?
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Blvckvip
        Newbiemmer
        • Oct 2017
        • 15
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Silmaauki View Post
        Eikö tule mitään vikakoodeja? Jos et saa itse luettua, niin ehkä joku lähistöllä oleva harrastaja vois auttaa?
        Huollossa ollessa ei ainakaan vikakoodeja ollut, nyt en osaa sanoa kun itsellä ei ole lukijaa. Jos vain joku Tampereella pääsee lukemaan tänään niin olisi iso apu, tosin nyt olen autolla Valkeakoskella jarrurempassa.

        Perin ikävää kun kesken ajon sammuu tielle varottamatta, vikavaloa ei ainakaan sytytä.
        BMW F11 LCI 520d xDrive -16

        Ex:
        BMW E87 116i M-Sport -09
        BMW E92 320d -09
        E34 520i 91-93 x3
        E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

        Comment

        • Blvckvip
          Newbiemmer
          • Oct 2017
          • 15
          • Tampere

          #5
          Eilen maanantaina illasta käyty foorumilaisen kanssa noin 1h ajamassa inpa kiinnitettynä. Suuttimet olivat ok, NOXista oli muutamia koodeja ja se ei tuntunut toimivan mitenkään oikein.
          Lisäksi bensanpaineissa oli ongelmia, matalapaine antaa liian korkeaa ja korkeapaine liian matalaa. Tästä pääteltiin, että matalapaineanturi menisi vaihtoon.
          Mutta sitten 'onneksi" vika iski päälle testin lopussa ja huomattiin, että korkeapainepumppu ei nosta painetta jotta auto lähtis käyntiin.

          Lopputuloksena todettiin, että taitaa korkeapainepumppu ja NOX-anturi mennä vaihtoon (ellei kellään ole mitään muuta vinkkiä). Saas nähä mitä autoliike korvaa viasta..
          BMW F11 LCI 520d xDrive -16

          Ex:
          BMW E87 116i M-Sport -09
          BMW E92 320d -09
          E34 520i 91-93 x3
          E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17844
            • PKS

            #6
            Bensalinjat tukossa, tankin sisäinen suodatin, tms. tai sitten korkeapainepumppu viallinen (joka ei tosin ole samalla tavalla yleinen ongelma N43, toisin kuin N53 kohdalla). Korkeapainepumppu ei ole näihin mikään kauhean kallis osa, ja on hyvin helppo vaihtaa koska sijaitsee suoraan koneen päällä.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Blvckvip
              Newbiemmer
              • Oct 2017
              • 15
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Dualfun View Post
              Bensalinjat tukossa, tankin sisäinen suodatin, tms. tai sitten korkeapainepumppu viallinen (joka ei tosin ole samalla tavalla yleinen ongelma N43, toisin kuin N53 kohdalla). Korkeapainepumppu ei ole näihin mikään kauhean kallis osa, ja on hyvin helppo vaihtaa koska sijaitsee suoraan koneen päällä.
              Vian ollessa päällä painetta oli korkealla puolella 2494,15 mbar (pitäisi ilmeisesti olla 150-200bar) ja matala 5779 hPa (se oli kuulemma ihan ok).

              Auttaisikohan mahdolliseen tukokseen mikään bensalinjaa puhdistava/hoitava aine, esim forte tai RVS GIP?
              BMW F11 LCI 520d xDrive -16

              Ex:
              BMW E87 116i M-Sport -09
              BMW E92 320d -09
              E34 520i 91-93 x3
              E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

              Comment

              • pyroz
                BTCF Member
                • Nov 2002
                • 6730
                • PK-seutu

                #8
                Originally posted by Blvckvip View Post
                Vian ollessa päällä painetta oli korkealla puolella 2494,15 mbar (pitäisi ilmeisesti olla 150-200bar) ja matala 5779 hPa (se oli kuulemma ihan ok).

                Auttaisikohan mahdolliseen tukokseen mikään bensalinjaa puhdistava/hoitava aine, esim forte tai RVS GIP?
                Toisaalta jos välillä sitä painetta on niin onko se kuitenkaan tukos? oireileva pumppu taas tekee juuri noin, että välillä on painetta ja välillä ei.
                S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                Comment

                • Wesulius
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2012
                  • 304
                  • Mynämäki

                  #9
                  Originally posted by Blvckvip View Post
                  Vian ollessa päällä painetta oli korkealla puolella 2494,15 mbar (pitäisi ilmeisesti olla 150-200bar) ja matala 5779 hPa (se oli kuulemma ihan ok).

                  Auttaisikohan mahdolliseen tukokseen mikään bensalinjaa puhdistava/hoitava aine, esim forte tai RVS GIP?
                  tyhjäkäynnillä noin 100bar Matalapuolen paine on vähän korkea se pitäisi olla noin 5 bar.

                  Comment

                  • Wesulius
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 304
                    • Mynämäki

                    #10
                    Originally posted by pyroz View Post
                    Toisaalta jos välillä sitä painetta on niin onko se kuitenkaan tukos? oireileva pumppu taas tekee juuri noin, että välillä on painetta ja välillä ei.
                    siinä pumpussa on paineen säädin se voi takertaa tai roska välissä
                    Last edited by Wesulius; 09-06-2021, 22:02.

                    Comment

                    • Wesulius
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2012
                      • 304
                      • Mynämäki

                      #11
                      Mittasin oman 116i n tehot ja kyllä ne aika liki tehtaan arvoja on.
                      Vähän väännöstäjää vajaaksi.

                      Comment

                      • Blvckvip
                        Newbiemmer
                        • Oct 2017
                        • 15
                        • Tampere

                        #12
                        Edit 17.7: Bmw kävi tosiaan autoliikkeessä korjauksessa vian iskettyä viimeksi päälle kesäkuun alussa. Noin 3vrk auto heillä oli ja ainoastaan polttoaineen matalapaine-anturi sinne lopulta vaihdettiin. Nyt autolla on ajettu yli 1kk / 2,5tkm ja toistaiseksi on toiminut mainiosti.
                        Last edited by Blvckvip; 22-10-2021, 13:58.
                        BMW F11 LCI 520d xDrive -16

                        Ex:
                        BMW E87 116i M-Sport -09
                        BMW E92 320d -09
                        E34 520i 91-93 x3
                        E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

                        Comment

                        • Blvckvip
                          Newbiemmer
                          • Oct 2017
                          • 15
                          • Tampere

                          #13
                          Lisää ongelmia on jälleen ilmennyt...

                          - Noin viikon ajan DSC/DTC on vasemmalla kääntäessä vilkutellut mittaristossa valoaan, tällöin tehot katoaa/auto ei ota kaasua vastaan. Painamalla luistoneston napista pois on toiminut normaalisti. Tänään aamulla sitten kesken moottoritiellä 100km/h vauhdissa kääntyessä rampissa vasemmalle löi mittaristoon lisää vikavaloa, mm ABS. Vikakoodeja ajotietokoneen mukaan tuli CC-ID24, CC-ID50 & CC-ID236. Auto seisoi pari tuntia, liikkeellelähdössä vikavalot paloivat edelleen mutta sammuivat hetken päästä. Hetki sitten kolmannella ajoreissulla syttyivät samat vikavalot jälleen vasemmalle kaartaessa, tällä kertaa 50km/h.
                          Autoon vaihdoin taakse jarrupalat viikko sitten, samalla vilkaisin ABS-kehää molemmin puolin ja hieman siellä oli kiiltoa kehässä havaittavissa, sen mitä yläkautta taskulampulla näki. Johtuuko nämä viat vain ABS-kehän & anturin kosketuksesta?

                          - Mittaristossa oleva "vaihdenäyttö" alkoi sekoamaan kolmannella ajoreissulla. Kaupunkinopeudella heittelee vaihde-ehdotuksia ihan summanmutikassa, kakkosella ajaessa saattaa vilkutella ehdotuksia 3-6 edestakaisin. Toisinaan ei näyttänyt mitään vaihde-ehdotuksia vaikka niissä tilanteissa olisi pitänyt.

                          - Tyhjäkäynnillä / kierrosten ollessa ~800-2000rpm kuuluu moottoritilasta jonkin solenoidin tai vastaavanlaisen nakutusta, erityisesti kylmällä koneella mutta välillä myös lämpöisellä. Toisinaan tuntuu valoihin pysähtyessä, että auto meinaa sammua. Välillä tyhjäkäynti lähtee humppaan edestakaisin, mutta tämä humppaus ilmestyy ainoastaan peruuttaessa autoa parkkiin?

                          - Autossa on (oletan että jälkiasenteinen) Webasto T100htm. Minkä takia sisäpuhallin ei puhalla ollenkaan, webasto lämmittää ainoastaan moottoria? Puhaltimen säädöt ovat kuten pitäisi; Tuulilasille puhallus, teho noin 1/3 ja lämpö kuumalle. Autossa siis manuaali-ilmastointi.

                          Vikakoodeja en pääse lukemaan ennen ensi viikon keskiviikkoa, joten etukäteisvinkkejä otetaan vakavasti vastaan...
                          BMW F11 LCI 520d xDrive -16

                          Ex:
                          BMW E87 116i M-Sport -09
                          BMW E92 320d -09
                          E34 520i 91-93 x3
                          E36 sedan & coupe 316i-320i 91-94 x5

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by Blvckvip View Post
                            Lisää ongelmia on jälleen ilmennyt...

                            - Noin viikon ajan DSC/DTC on vasemmalla kääntäessä vilkutellut mittaristossa valoaan, tällöin tehot katoaa/auto ei ota kaasua vastaan. Painamalla luistoneston napista pois on toiminut normaalisti. Tänään aamulla sitten kesken moottoritiellä 100km/h vauhdissa kääntyessä rampissa vasemmalle löi mittaristoon lisää vikavaloa, mm ABS. Vikakoodeja ajotietokoneen mukaan tuli CC-ID24, CC-ID50 & CC-ID236. Auto seisoi pari tuntia, liikkeellelähdössä vikavalot paloivat edelleen mutta sammuivat hetken päästä. Hetki sitten kolmannella ajoreissulla syttyivät samat vikavalot jälleen vasemmalle kaartaessa, tällä kertaa 50km/h.
                            Autoon vaihdoin taakse jarrupalat viikko sitten, samalla vilkaisin ABS-kehää molemmin puolin ja hieman siellä oli kiiltoa kehässä havaittavissa, sen mitä yläkautta taskulampulla näki. Johtuuko nämä viat vain ABS-kehän & anturin kosketuksesta?

                            - Mittaristossa oleva "vaihdenäyttö" alkoi sekoamaan kolmannella ajoreissulla. Kaupunkinopeudella heittelee vaihde-ehdotuksia ihan summanmutikassa, kakkosella ajaessa saattaa vilkutella ehdotuksia 3-6 edestakaisin. Toisinaan ei näyttänyt mitään vaihde-ehdotuksia vaikka niissä tilanteissa olisi pitänyt.
                            Jos siellä kehällä kiiltoa näkyy, niin veikataan kehän turvonneen ja ottaneen anturiin kiinni. Irroittamalla anturin tämän voi varmistaa. Nuo molemmat yllä olleet viat voivat johtua siitä kehästä.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • Dualfun
                              Moderator
                              • Jan 2003
                              • 17844
                              • PKS

                              #15
                              Vetoakselin navan pää on turvonnut ruosteesta ja hammaskehä ottaa kiinni anturiin. Anturissa varmasti jälkeä ja tarvinnee uuden anturin sen jälkeen kun kehä on korjattu. Korjaukseen on monia tapoja, itse päädyin ostamaan uudet orkkisvetarit molemmin puolin

                              Siitä johtuu ensimmäiset kaksi vikaa. Jos olet saanut mttaristoon ihan keltaisen valon palamaan edes kertaalleen on siellä myös vikakoodi luettavissa kumman puolen anturissa/kehässä on vika.

                              Solenoidi joka ääntää on tankin huohotusventtiili ja sen kuuluukin pitää vain ajoittain ääntä -


                              Tyhjäkäynnin humppaamiseen sillä ei kuitenkaan ole vaikutusta, siihen vaikuttaa mm. Nox anturin toiminta.
                              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                              G20 320d xDrive mineralweiss metallic
                              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                              ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                              Muut talouden vehkeet:
                              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                              Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎