Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutama N43B20 kysymys, uutena Bemmiläisenä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tallikärpänen
    Newbiemmer
    • Feb 2023
    • 9
    • Iisalmi

    Muutama N43B20 kysymys, uutena Bemmiläisenä

    Eli kasailin kahdesta n. samanikäisestä (2009 ja 2010) N43 moottorista 118i bemmiin ehjän version kampiakselivikaisen tilalle. Auto toimii periaatteessa ihan hyvin. Moottoriin tutustuttuani mielenkiinto heräsi. Suuttimet piti saada koodattua. Asentelin vanhan INSTA:n 4.01 ja koodasin suuttimet ja kas siellähän oli muutama mielenkiintoinen koodikin. Mitään vikavaloja ei ole palanut, polttoaineen kulutus ollut mielestäni hieman suuri.
    Eli vikoina 002E84, 002EF7, 0030EA ja 002ED2. Lataussäätimen vika poistui laturin vaihdolla. Vesipumppu kyllä pyörii, mutta taitaa olla PWM ohjattu ja pyörii nyt ehkä vaan aina täysillä? Mutta toi NoX juttu. Estääköhän tuo vesipumppu- ja termarivika NoX pöntön polton? Ja pitääkö tosiaan ajaa yli 110km/h n. puolituntia. Ei onnistu täällä savon mailla (odotettava kesää ja lähdettävä lahti-helsinki motarille) . Onko normaalia, että ISTA näyttää NoX anturin tilaa kokoajan, ei saatavilla (not available). Koitin toisellakin anturilla tallissa pyörittämällä ja sama homma. Joskus tuntuu pientä nykäisyä ja nykäisyn jälkeen 2. suuttimen korjaus menee lähes -200 lukemaan, eli varmaan 2. suutin kuseksii. Autossa on nyt kaikki index 7 suuttimia ja mulla olisi yksi index 6 ja yksi index 11 suutin. Olivat samassa koneessa paikallaan. Mutta voiko sen nyt tuon 11 suuttimen laittaa vanhempien seuraksi? Luin, että 11 ei voisi laittaa kun sarjana, mutta kyllä ainakin tuossa puretussa oli 6,7 ja 11 sekaisin. Moottorin toimintamoodi ei vaihdu, on homogeeninen kokoajan ja sulphur saturation on 491,52mg. Tulipas alotus, mutta jospa siitä jotain selvää sais

    Jaahas, mites tuon ääkkös ongelman saa ratkottua?
    Uudelleen postaamalla näköjään ääkköset normalisoitui.
    Last edited by Tallikärpänen; 05-02-2023, 12:29. Reason: ääkköset
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 330
    • Uusimaa

    #2
    Kun ottaa nollat pois koodien edestä niin alkaa löytymään selityksiä koodeille Internet-haulla.

    2E84 = yhteys poikki vesipumpulle
    2EF7 = termostaatin lämmitin rikki tai jotain sinnepäin
    30EA = Nox varaaja https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=381576
    2ED2 ei äkkiseltään löytynyt

    Termari ja vesipumpun sähköistä/liittimistä kannattaisi aloittaa vianetsintä. Voisin kuvitella että kolmas koodi aiheutuu kahdesta ensimmäisestä.

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1595
      • Turku

      #3
      N43:ssa voi noita eri indeksin suuttimia sekoittaa keskenään.
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Tallikärpänen
        Newbiemmer
        • Feb 2023
        • 9
        • Iisalmi

        #4
        Oikeastaan juuri noi pari asiaa kiinnosti. Eli myös indeksin 11 suutimen voi laittaa. Ja NoX:in käsittely ei vissiin kestä mitään vikakoodeja. Varsinkaan mitään lämmönhallintaan liittyviä. Vesipumpun ja termarin liittimet on hyvät. Koitin puretun auton toisellakin vesipumpulla, niin se ei suostunut pyörimään lainkaan. Kerran sain ISTAn testillä pyörimään hetken, niin voisin päätellä, että auton puolella on yhteydet kunnossa. Pitänee hankkia vielä uusi pumppu ja termari.
        Sitä tietoa en ole mistään löytänyt, että voiko sen NoX sulfaatin polttaa matalammalla nopeudella, pienemmällä vaihteella? Siis alkaako pakotettu poltto? Tuntuu hieman hölmöltä tuo 110km/h vaatimus jos se tarvitaan aina polton suorittamiseksi. Eihän täällä saa ajaa kuin kesäisin muutamalla motarin pätkällä yli sataa. Tuskin poliisisetä päästää huomautuksella kun läppäri sylissä ajaa ylinopeutta. Ajaako ne marmorin huollossakin sakon uhalla näitä polttoajoja?
        Last edited by Tallikärpänen; 05-02-2023, 18:57.

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2545
          • Tampere

          #5
          NOx-anturin toimintaa on N43/N53-koneissa selkeämpää seurata INPA:lla ajon aikana. Samalla selviää onko autosta mahdolisesti puukotettu NOx-järjestelmä pois. Tämän voi tarvittaessa varmistaa irroittamalla NOx-anturin liittimen, jolloin pitäisi tulla vikakoodia NOx-anturista.

          Vikakoodien perusteella termarin ja vesipumpun uusisin, ja tuo 30EA viittaa NOx-katalysaattorin saturaatiorajan ylittymiseen ja pyytää siis pakkopolttoa. Onnistuu pienemmällä vaihteella alle 110 km/h vauhdissakin ja testerillä kannattaa pyytää poltto päälle enne ajolenkkiä. Ajon aikana testerillä seuraat pakollämpöjä ja katin kertymän laskua, niin pysyy kärryillä kuinka se ylipäätään onnistuu/edistyy.
          Last edited by JaniLap; 05-02-2023, 21:20.
          N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • Cunttory
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2004
            • 1772
            • Kuopio

            #6
            Index 10 tai pienempi on ok keskenään. Index 11, pelkästään index 11. N43/N53 moottoreihin uusin on index 11 versio. Veikkaisin ettei lähde pakkopoltto vesipumpun tai termarin vikakoodien aktiivisena päälle. Nox vikakoodeilla ei ainakaan.

            Jos sinulla se inpa on sopivilla fileillä, niin sillä on helppo katsella pakolämmöt polton aikana. Se nokeentumisarvo on laskennallinen, eli ei sitä tarvitse välttämättä ajaa puolta tuntia, mutta nopeutta taitaa vaatia sen 100kmh sopivalla (isolla) vaihteella. Onhan Siilinjärveltä Kuopioon läpi vuoden 100kmh. Moottoritie muutenkin turvallisempi vaihtoehto, jos pitää samalla vikakoodeja nollailla.

            edit: tuosshan tuo yllä jo tuli
            Last edited by Cunttory; 05-02-2023, 21:31. Reason: myöhässä
            Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5126
              • Pirkkala

              #7
              Jaksaisko joku kaivaa sen virallisen ohjeen miten niitä indexejä saa sotkea.
              Kun se mitä minä olen luullut ei ole kumpikaan noista yllä mainituista
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Cunttory
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1772
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                Jaksaisko joku kaivaa sen virallisen ohjeen miten niitä indexejä saa sotkea.
                Kun se mitä minä olen luullut ei ole kumpikaan noista yllä mainituista
                Virallisesta ei ole tietoa, itse olen ollu finjectorin linjalla, mutta ....

                Originally posted by bimmerprofs
                If the body of your car’s injectors is gray, keep in mind: injectors of all releases ARE compatible! So, your car can have injectors with a different release for each cylinder! Even 6/7/8/9/10/11! Even more – there will be no negative changes in performance of the engine!
                Originally posted by finjector
                Piezo-suuttimia, joissa on index 10 tai pienempi, ei voi parittaa suuttimien kanssa joiden index on 11 tai suurempi. Suuttimet on kalibroitu eri tavalla ja uudemmat (index 11 ja isommat) on tehty korvaamaan vialliset suuttimet (index 10 ja pienemmät).
                Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                Comment

                • Tallikärpänen
                  Newbiemmer
                  • Feb 2023
                  • 9
                  • Iisalmi

                  #9
                  Originally posted by Cunttory View Post
                  Index 10 tai pienempi on ok keskenään. Index 11, pelkästään index 11. N43/N53 moottoreihin uusin on index 11 versio. Veikkaisin ettei lähde pakkopoltto vesipumpun tai termarin vikakoodien aktiivisena päälle. Nox vikakoodeilla ei ainakaan.

                  Jos sinulla se inpa on sopivilla fileillä, niin sillä on helppo katsella pakolämmöt polton aikana. Se nokeentumisarvo on laskennallinen, eli ei sitä tarvitse välttämättä ajaa puolta tuntia, mutta nopeutta taitaa vaatia sen 100kmh sopivalla (isolla) vaihteella. Onhan Siilinjärveltä Kuopioon läpi vuoden 100kmh. Moottoritie muutenkin turvallisempi vaihtoehto, jos pitää samalla vikakoodeja nollailla.

                  edit: tuosshan tuo yllä jo tuli
                  INPA ei toimi, mutta nään kyllä ISTA:lla pakolämmöt ja sulfaatin määrän. Ja pakkopoltto ei lähde nyt päälle. Pitää nyt ekana vaihtaa tuo pumppu ja termari. Mutta mitenhän lie tuo suuttimien indeksi, purkuautossa oli tosiaan paikallaan 6,7 ja 11 indeksin suuttimia. En tiedä kuka ja missä niitä on asennettu. Mutta kyllä autolla oli kolari saatu ajettua, niin lie toiminut, tai sitten se kolari on ajettu juuri sen takia, että ei olisi toiminut. Mistäpä sen tietää. Tekisi vaan mieli laittaa tuo uudempi 11 kuin vanha 6 paikalleen. Vaan pitäisi saada joku varmuus, että pelaa oikein.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2545
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Tallikärpänen View Post
                    ...Tekisi vaan mieli laittaa tuo uudempi 11 kuin vanha 6 paikalleen. Vaan pitäisi saada joku varmuus, että pelaa oikein.
                    INPA:llahan noita suuttimia kannattaisi vilkaista tai laittaa johonkin mitattavaksi. Jos on vahva epäily tuon kakkossuuttimen kunnosta, niin laittaisin ensin vanhempaa indeksiä olevan sinne muiden kaveriksi ja INPA:aa kehiin että näkee kuinka pelaa sillä kombolla. ISTA ei näissä ole ihan riittävän monipuolinen. On myös mahdollista, että se 11-indeksin suutin on kiinassa kunnostettu ebayn halvin löytö, jonka toiminta voi todellisuudessa olla huonompaa kuin yhdenkään niiden vanhempaa indeksiä olevien.
                    Last edited by JaniLap; 06-02-2023, 18:51.
                    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5126
                      • Pirkkala

                      #11
                      Käytä suuttimet testattavana, niin ei jää mitään epäilyksiä toimiiko ne vai ei. Ovat kuitenkin asia nro. 1 jotta n43 toimii sen mitä se voi toimia
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Tallikärpänen
                        Newbiemmer
                        • Feb 2023
                        • 9
                        • Iisalmi

                        #12
                        Vaihdoin nyt 2. syl. sen index 6 suuttimen ja ainakin nyt pelasi hyvin ja korjausarvot ISTA:lla näyttää nyt 1=27.00, 2=-26,70, 3=-3,70, 4=11,20. Kun se 2. huiteli välillä jopa -250. Ja eikös ne Boschin kumipuolat ole niitä uudempia ja parempia? Olin näköjään laittanut ne metallikuoriset Delphit sinne. Vaihdoin Boschiin, ei kylläkään ollut kuin 3, pitää hommata yksi lisää. Niin koeajolenkillä mielestäni jäi ne toisinaan tuntuneet yksittäiset nykäyksetkin pois. Seurataampas nyt tilannetta, että miten toimii kun aamulla lähden tallikylmällä liikkeelle. Pitää sitä suuttimien testaamista harkita jos tuo vielä temppuile. Tai pitää nyt saada se vesipumppu ja NoX hommakin ratkottua ehkä ensin.
                        Kiitos jo tähänastisesta kaikille.
                        Last edited by Tallikärpänen; 06-02-2023, 21:37.

                        Comment

                        • Tallikärpänen
                          Newbiemmer
                          • Feb 2023
                          • 9
                          • Iisalmi

                          #13
                          No eihän se sitte kylmänä toiminu ollenkaan se index 6 suutin, mutta kun lämpes, niin pelasi ihan hyvin. Laitoin nyt kaikista kielloista huolimatta sen index 11 suuttimen sinne, niin nythän sillä voi taas ajaa. Pelaa kylmänäkin. Seurataanhan tilannetta.

                          Comment

                          • Tallikärpänen
                            Newbiemmer
                            • Feb 2023
                            • 9
                            • Iisalmi

                            #14
                            Oisko hyviä ideoita?? Vaihdoin uuden vesipumpun. Oli INA:n laatikossa näköjään Pierburggi. Ja samalla laitoin myös uuden termostaatin. Niin n.15km se riemu kesti, ja ylikuumeneminen. Vikakoodi 2E84 on tallentuneena ja pumppu ei pyöri enää. Tallissa pelasi hienosti, ilmausmoodissa pumpun kierrokset vaihteli ja ei tullut enää vikakoodejakaan. Mikähän riivattu tuota nyt vaivaa. En enää mittaillut pumpun jännitteitä kun ei sinne pääse yläkautta, ennenkuin pumpun nyppää irti ja ei ole nyt aikaakaan.
                            Last edited by Tallikärpänen; 17-02-2023, 20:45.

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5126
                              • Pirkkala

                              #15
                              No onko se vaan ollu susi se pumppu? Tai sitten se pwm ohjaus temppuilee.
                              Vikaoodi ei nyt suoraan mulle kerro ulkomuistista mitään
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎