Announcement

Collapse
No announcement yet.

M47 E87 Ahtopaine asiaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeppoTepi
    Newbiemmer
    • Apr 2023
    • 11
    • Oulu, Finland

    M47 E87 Ahtopaine asiaa

    Kyseessä siis M47n2 moottorilla oleva E87.
    Kävin tuossa hetki sitten ajamassa autolla ja kaveri seurasi Istalla Boost Target arvoa ja toteutunutta arvoa.

    Kylmällä koneella lähdettiin ajamaan ja noin keskilämpöisenä (50-70 nesteen lämpötila) otin ensimäiset reilummat kiihdytykset ja Boost Target oli noin. 2600mBar ja toteutunut paine oli jatkuvasti kaasu pohjassa noin 3000-3100mBar.

    Jotenkin tuntuu aivan älyttömiltä ahtopaine määriltä nuo niin senpä takia kyselisin että voiko nuo pitää paikkaansa?

    Tyhjäkäynnilläkin ista näyttää että target ja toteutuneen paineen määrä olisi noin 900mbar kokoajan, mikä myöskin kuulostaa itselle jotenkin omituiselta, että tyhjäkäynnillä ahtaa melkeen 1 bar

    Täysin kone lämmenneenä toteutuneen paineen määrä kaasu pohjassa laskee 2600-2800mbar nurkille.
    ---------------------
    - BMW E61 530D
    - BMW E91 320D
    - BMW E46 320D
    - BMW E87 120D M-sport Shadowline
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5126
    • Pirkkala

    #2
    Nuo ovat absoluuttista painetta eli normaali ilmanpaine plus ahtopaine.

    Liikaahan tuo ahtaa targettiin nähden
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • TeppoTepi
      Newbiemmer
      • Apr 2023
      • 11
      • Oulu, Finland

      #3
      Ahaa no sehän selittääkin. Opimma taas uutta, kiitos

      Pitääpä Istaa tutkia jos sieltä löydän tuon ”normaali ilmanpaine” määrän niin saan tietää mitä sinne jää ahtopuolelle.

      Mutta kummiskin ahtaa liikaa selvästi, niin voiko siipien takkuilu aiheuttaa yliahtamista? Auto ei mene limp modeen tms.
      ---------------------
      - BMW E61 530D
      - BMW E91 320D
      - BMW E46 320D
      - BMW E87 120D M-sport Shadowline

      Comment

      • -kalevi-
        BTCF Member
        • Aug 2012
        • 498
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by TeppoTepi View Post
        Pitääpä Istaa tutkia jos sieltä löydän tuon ”normaali ilmanpaine” määrän niin saan tietää mitä sinne jää ahtopuolelle.
        Ilmanpaine on merenpinnan tasolla 1bar, eli ota 1000mbar lukemista pois, niin tiedät ahdon määrän
        E87 118d
        E70 3.0d
        Ex: E36 M3
        Ex: E36 cabriolet m60b40
        Ex: E34 535i turbo 550hp/700nm @1,3bar
        Ex: E38 740i turbo 410hp/600nm @0,5bar

        Comment

        • TeppoTepi
          Newbiemmer
          • Apr 2023
          • 11
          • Oulu, Finland

          #5
          Kiitos vastanneille. Pitänee alkaa tutkimaan mistä tuo yliahtaminen johtuu.
          ---------------------
          - BMW E61 530D
          - BMW E91 320D
          - BMW E46 320D
          - BMW E87 120D M-sport Shadowline

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5126
            • Pirkkala

            #6
            Onko autossa joku ongelma?


            En ole varma mutta softatussa vois näkyä paineet tolleen. Viisaammat korjatkoon
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1193
              • Tyrnävä

              #7
              Originally posted by TeppoTepi View Post
              Kyseessä siis M47n2 moottorilla oleva E87.
              toteutunut paine oli jatkuvasti kaasu pohjassa noin 3000-3100mBar.

              Jotenkin tuntuu aivan älyttömiltä ahtopaine määriltä nuo niin senpä takia kyselisin että voiko nuo pitää paikkaansa?
              Jos on tarpeeksi riivattu laite, niin saattaahan se pitääkin. Ei satu auton rekkari olemaan NGV-xxx?
              I01 i3s 94

              Comment

              • TeppoTepi
                Newbiemmer
                • Apr 2023
                • 11
                • Oulu, Finland

                #8
                Oho pahoittelut kun en ole kerenny vastailemaan.

                Auton toiminnassa ei ole mitään vikaa. ripeästi kiihtyy ja kulkee. Ainut mitä nyt muutama päivä sitten huomasin niin turbo ''ulisee'' kylmänä ensimäiset 1-3km.
                Auto on siis rouvan käytössä 98% ajasta niin nyt vasta tuonkin huomasin kun kävin sillä töissä.

                Softauksesta ei ole tietoa. Mielestäni ei ole ohjelmoitu kun vertaa pihan toiseen bemuun 530d e61 218hv (vakio).

                Eli ahtaa sen noin 2bar ja tämä on SNE- alkuinen
                ---------------------
                - BMW E61 530D
                - BMW E91 320D
                - BMW E46 320D
                - BMW E87 120D M-sport Shadowline

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎