Announcement

Collapse
No announcement yet.

E82 N47 dieselin suuttimien irroitustyökalu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zarde
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 69
    • Helsinki

    E82 N47 dieselin suuttimien irroitustyökalu

    Moi,

    tuli tuossa hankittua uusi harrasteauto pojalle, eli -08 E82 2 litraisella diesel N47 moottorilla varustettuna.
    Ensi huomio perushuoltoa tehdessä oli, että kaikki neljä suutinta vuotaa pahasti. Millä halvalla irroitustyökalulla olette saaneet suuttimet irti kannesta? Verkkokaupoista löytyy ihan liikaa vaihtoehtoja. Käykö perinteinen suora liukuvasara vai tarvitaanko nivelletty malli? Nelospytyn suutin näyttäisi olevan hieman piilossa, pääseekö siihen suoraan käsiksi kun purkaa muovikotelon päältä?

    Zarde
    Last edited by zarde; 01-02-2024, 14:59. Reason: Moottorin mallimerkinnän korjaus
    BMW 320i -88
    BMW 525Tds -94
    BMW 525IA -01
    BMW 530D -06
    BMW 525D -11 M-sport
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 515
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Jos on E82 ja 2008, niin eikö se ole N47:lla (eikä M47:lla)?

    Eikö ole helpointa katsoa, mihin suuntaan se suuttimen kierre on? Oman muistikuvan mukaan N47:n suuttimen tulo olisi suoraan, mutta ei ole nyt mallikappaletta.

    Mulla on tuollainen BGS 8571 Espoossa, jolla M57N2:n suuttimet lähti kuin itsekseen, mutta ei ole kokemusta N47:n suuttimien yleisestä jumiutuneisuudesta.

    E




    Comment

    • zarde
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 69
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      Jos on E82 ja 2008, niin eikö se ole N47:lla (eikä M47:lla)?

      Eikö ole helpointa katsoa, mihin suuntaan se suuttimen kierre on? Oman muistikuvan mukaan N47:n suuttimen tulo olisi suoraan, mutta ei ole nyt mallikappaletta.

      Mulla on tuollainen BGS 8571 Espoossa, jolla M57N2:n suuttimet lähti kuin itsekseen, mutta ei ole kokemusta N47:n suuttimien yleisestä jumiutuneisuudesta.

      E



      Joo sori, siis N47 moottori kyseessä. Mun tuurilla ne suuttimet on tosi jumissa. Näyttäisi siltä, että vuotavilla suuttimilla on päästelty menemään jo jonkin aikaa kun joka paikka on aivan märkänä. On varmaan tullut aikamoinen käry sisälle, mutta onneksi ohjaamon puolelta löytyi 2 kuusta peittämään hajua.
      BMW 320i -88
      BMW 525Tds -94
      BMW 525IA -01
      BMW 530D -06
      BMW 525D -11 M-sport

      Comment

      • Timo N
        Bimmer Rookie
        • Oct 2014
        • 168
        • Ylöjärvi

        #4
        Onkos tässä suuttimet kiinni kuten M57? Jos on niin suuttimen pitimen mutterit auki ja kone tulille.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 515
          • Espoon haja-asutus

          #5
          N47:ssa on samantapainen suuttimen pidin kyllä kuin M57:ssa.

          Tosiaan viimeisissä M57:ssa on O-rengasta myös siellä suuttimen varressa estämässä jumiutumista, mutta N47:ssa ei ainakaan realoem-kuvassa sellaista näkynyt, joten voi olla tukevastikin kiinni, joten tuo pitimen löysytystekniikka voi olla ihan hyvä.

          E

          Comment

          • zarde
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 69
            • Helsinki

            #6
            Ja näin se homma etenee.... Sain vihdoin ja viimein homman työnalle. Tarkoitus on vaihtaa samalla purkamisella imusarjan ja venttiilikopan tiivisteet. Tilailin tuon ErkkiEn mainitseman liukuvasaran mikä sopii hyvin kierteeseen. Kaksi suutinta lähti käsin vetämällä ja kaksi jäljellä olevaa istuu kuin tauti kannessa kiinni. Lisäsin 5kg massaa vasaraan millä ei ollut mitään vaikutusta. Onko teillä heittää jotain vinkkiä miten nämä ehjänä irti saadaan? Laitoin suuttimet likoamaan yöksi WD 40:seen. Saa nähdä onko tästä mitään apua.
            BMW 320i -88
            BMW 525Tds -94
            BMW 525IA -01
            BMW 530D -06
            BMW 525D -11 M-sport

            Comment

            • zarde
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 69
              • Helsinki

              #7
              Huh, toinen suutin irti. On muuten tosi tiukassa. Nyt kun jossain vaiheessa saa venttilikopan irti niin kannattaa varmaan samalla mitata nokkaketjun venymä. Onko teillä tietoa mitttauspisteistä ja mitoista mitkä ovat vielä sallituissa rajoissa?
              BMW 320i -88
              BMW 525Tds -94
              BMW 525IA -01
              BMW 530D -06
              BMW 525D -11 M-sport

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎