Announcement

Collapse
No announcement yet.

E82 N47 dieselin suuttimien irroitustyökalu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zarde
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 70
    • Helsinki

    E82 N47 dieselin suuttimien irroitustyökalu

    Moi,

    tuli tuossa hankittua uusi harrasteauto pojalle, eli -08 E82 2 litraisella diesel N47 moottorilla varustettuna.
    Ensi huomio perushuoltoa tehdessä oli, että kaikki neljä suutinta vuotaa pahasti. Millä halvalla irroitustyökalulla olette saaneet suuttimet irti kannesta? Verkkokaupoista löytyy ihan liikaa vaihtoehtoja. Käykö perinteinen suora liukuvasara vai tarvitaanko nivelletty malli? Nelospytyn suutin näyttäisi olevan hieman piilossa, pääseekö siihen suoraan käsiksi kun purkaa muovikotelon päältä?

    Zarde
    Last edited by zarde; 01-02-2024, 15:59. Reason: Moottorin mallimerkinnän korjaus
    BMW 320i -88
    BMW 525Tds -94
    BMW 525IA -01
    BMW 530D -06
    BMW 525D -11 M-sport
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 597
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Jos on E82 ja 2008, niin eikö se ole N47:lla (eikä M47:lla)?

    Eikö ole helpointa katsoa, mihin suuntaan se suuttimen kierre on? Oman muistikuvan mukaan N47:n suuttimen tulo olisi suoraan, mutta ei ole nyt mallikappaletta.

    Mulla on tuollainen BGS 8571 Espoossa, jolla M57N2:n suuttimet lähti kuin itsekseen, mutta ei ole kokemusta N47:n suuttimien yleisestä jumiutuneisuudesta.

    E




    Comment

    • zarde
      Bimmer Rookie
      • Jan 2004
      • 70
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      Jos on E82 ja 2008, niin eikö se ole N47:lla (eikä M47:lla)?

      Eikö ole helpointa katsoa, mihin suuntaan se suuttimen kierre on? Oman muistikuvan mukaan N47:n suuttimen tulo olisi suoraan, mutta ei ole nyt mallikappaletta.

      Mulla on tuollainen BGS 8571 Espoossa, jolla M57N2:n suuttimet lähti kuin itsekseen, mutta ei ole kokemusta N47:n suuttimien yleisestä jumiutuneisuudesta.

      E



      Joo sori, siis N47 moottori kyseessä. Mun tuurilla ne suuttimet on tosi jumissa. Näyttäisi siltä, että vuotavilla suuttimilla on päästelty menemään jo jonkin aikaa kun joka paikka on aivan märkänä. On varmaan tullut aikamoinen käry sisälle, mutta onneksi ohjaamon puolelta löytyi 2 kuusta peittämään hajua.
      BMW 320i -88
      BMW 525Tds -94
      BMW 525IA -01
      BMW 530D -06
      BMW 525D -11 M-sport

      Comment

      • Timo N
        Bimmer Rookie
        • Oct 2014
        • 172
        • Ylöjärvi

        #4
        Onkos tässä suuttimet kiinni kuten M57? Jos on niin suuttimen pitimen mutterit auki ja kone tulille.

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 597
          • Espoon haja-asutus

          #5
          N47:ssa on samantapainen suuttimen pidin kyllä kuin M57:ssa.

          Tosiaan viimeisissä M57:ssa on O-rengasta myös siellä suuttimen varressa estämässä jumiutumista, mutta N47:ssa ei ainakaan realoem-kuvassa sellaista näkynyt, joten voi olla tukevastikin kiinni, joten tuo pitimen löysytystekniikka voi olla ihan hyvä.

          E

          Comment

          • zarde
            Bimmer Rookie
            • Jan 2004
            • 70
            • Helsinki

            #6
            Ja näin se homma etenee.... Sain vihdoin ja viimein homman työnalle. Tarkoitus on vaihtaa samalla purkamisella imusarjan ja venttiilikopan tiivisteet. Tilailin tuon ErkkiEn mainitseman liukuvasaran mikä sopii hyvin kierteeseen. Kaksi suutinta lähti käsin vetämällä ja kaksi jäljellä olevaa istuu kuin tauti kannessa kiinni. Lisäsin 5kg massaa vasaraan millä ei ollut mitään vaikutusta. Onko teillä heittää jotain vinkkiä miten nämä ehjänä irti saadaan? Laitoin suuttimet likoamaan yöksi WD 40:seen. Saa nähdä onko tästä mitään apua.
            BMW 320i -88
            BMW 525Tds -94
            BMW 525IA -01
            BMW 530D -06
            BMW 525D -11 M-sport

            Comment

            • zarde
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 70
              • Helsinki

              #7
              Huh, toinen suutin irti. On muuten tosi tiukassa. Nyt kun jossain vaiheessa saa venttilikopan irti niin kannattaa varmaan samalla mitata nokkaketjun venymä. Onko teillä tietoa mitttauspisteistä ja mitoista mitkä ovat vielä sallituissa rajoissa?
              BMW 320i -88
              BMW 525Tds -94
              BMW 525IA -01
              BMW 530D -06
              BMW 525D -11 M-sport

              Comment

              • Eliasj
                Newbiemmer
                • Feb 2021
                • 2
                • Lappeenranta

                #8
                Originally posted by zarde View Post
                Ja näin se homma etenee.... Sain vihdoin ja viimein homman työnalle. Tarkoitus on vaihtaa samalla purkamisella imusarjan ja venttiilikopan tiivisteet. Tilailin tuon ErkkiEn mainitseman liukuvasaran mikä sopii hyvin kierteeseen. Kaksi suutinta lähti käsin vetämällä ja kaksi jäljellä olevaa istuu kuin tauti kannessa kiinni. Lisäsin 5kg massaa vasaraan millä ei ollut mitään vaikutusta. Onko teillä heittää jotain vinkkiä miten nämä ehjänä irti saadaan? Laitoin suuttimet likoamaan yöksi WD 40:seen. Saa nähdä onko tästä mitään apua.
                Moi, tilasitko millaisen liukuvasaran? mikä mm kierre niissä suuttimissa oli? - e

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 597
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  Muistista ainakin m57n2 oli 14x1.5.

                  E

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 515
                    • Uusimaa

                    #10
                    Tähänkin ehkä toimii sekä että avaa suuttimen kiinnitysmutteria muutaman millin ja antaa käydä tyhjää niin irtoaa itsekseen tai antaa vähän kaasua. Jos on enempi jumissa niin sitten ajelee menemään mutteri auki, pitäisi aueta jossain vaiheessa. Mutteri voi pyöriä itsekseen jos auki niin kannattaa ehkä lukita se jollain ettei tule suutin konepellistä läpi. On helppoa konsti eikä tarvi pelata liukuvasaroiden kanssa.

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1323
                      • Tornio

                      #11
                      Originally posted by ErkkiE View Post
                      Muistista ainakin m57n2 oli 14x1.5.

                      E
                      jep tuo M14 x 1,5mm monessa piezo suuttimessa liityntä DIESEL putken kierteenä.
                      Kuvassa https://aijaa.com/XYdhTA vartavasten tehty työkalu jolla tähän meneessä JOKA ikinen tiukassa oleva suutin irronnut.
                      Vaihdan vain tuon liityntä palikan kohteen mukaan( M14 / M17 x 1,5mm jne) ja paineilmataltalla tulta munille niin irtoaa
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • Kouris
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 692

                        #12
                        Originally posted by e46touring View Post

                        jep tuo M14 x 1,5mm monessa piezo suuttimessa liityntä DIESEL putken kierteenä.
                        Kuvassa https://aijaa.com/XYdhTA vartavasten tehty työkalu jolla tähän meneessä JOKA ikinen tiukassa oleva suutin irronnut.
                        Vaihdan vain tuon liityntä palikan kohteen mukaan( M14 / M17 x 1,5mm jne) ja paineilmataltalla tulta munille niin irtoaa
                        Onko tuo itse tehty vai saako jostain ostettua?

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1323
                          • Tornio

                          #13
                          Originally posted by Kouris View Post

                          Onko tuo itse tehty vai saako jostain ostettua?
                          itse tehty, koska tämän tyylinen https://www.tyokalutori.fi/Suutimen-...neilma-taltall
                          myynnissä oleva malli todettiin joustavan liikaa ja paineilmataltan isku menee ns. hukkaan.
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 515
                            • Uusimaa

                            #14
                            Tuo vaikuttaa kyllä ihan pätevälle jos paineilmavasaralla saa täryyttää.

                            En löytänyt tähän hätään sitä videoo missä joku äijä seisoo moottorin päällä ja hakkaa normaalilla liukuvasaralla voimiensa takaa suutinta irti. Koko auto ja maapallo heiluu, mutta suutin ei irtoa.
                            Last edited by Rattiukko; Yesterday, 08:18.

                            Comment

                            • Kouris
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 692

                              #15
                              Originally posted by e46touring View Post

                              itse tehty, koska tämän tyylinen https://www.tyokalutori.fi/Suutimen-...neilma-taltall
                              myynnissä oleva malli todettiin joustavan liikaa ja paineilmataltan isku menee ns. hukkaan.
                              Pätevä tuolleen että isku tulee keskelle eikä sivuun. BGS 9308 on myös tuollainen sivuun iskevä. Mitä materiaalia nuo tangot on? Niiden jäykkyydellä on varmasti myös iso merkitys miten voima välittyy.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎