Onkos väki laitellut lukkoja jo autoihinsa? Itsellä ainakin hankintalistalla melkein ensimmäisenä, sen verran risoo tuo yhden renkaan sutimisen epäjohdonmukaisuus.
Ulkomaan forumeilla on vaihtoehdoista ollut jonkinverran puhetta, mm. Wavetrac ja Quaife vaikuttavat olevan suosittuja. Jotkin ovat sitten myös laittaneet e92 M3 lukon, mutta se vaatii käsittääkseni muokatun kardaanin.
Lähinnä kiinnostaisi mahdollisimman OEM laatuinen vaihtoehto, joten sinänsä jos joku BMW:n oma lukko kävisi tuonne ilman muokkausta se taitaisi olla paras vaihtoehto. Toisena tietenkin sitten tulee hinta/laatusuhde.
Mielelläni kuulisin kokemuksia ja ehdotuksia eri vaihtoehdoista.
Just niin kuin kirjoitit, Wavetrac ja Quaife. Noita sinne on laitettu. On täysin sama perä kun ainakin E92 käyttää. Perä on ns hitsattu eli koneistamo käyntiin ja noin 400€ lisä laskuun pitää varautua.
Talvi lähestyy ja 135 on saanut kesän aikana lisää tehoa, joten olisi kiva jos niistä saisi edes osan paremmin tiehen. Tämän takia on tullut luettua E9x-puolella ollut topic lukkoperistä sekä tämä topic.
Tämän topicin sekä muun internetin perusteella 135:ssa on ilmeisesti sanottu sähköinen lukkoperä, joka siis jarruttaa sutivaa pyörää ja pyrkii siirtämään voimaa pitävämmälle puolelle. Tämän ominaisuuden saa koodattua pois päältä. En ole vielä tarkistanut, että onko mulla tämä päällä mutta tuntuu kyllä liukkaalla että kaasua painaessa perä lipsahtaa pikaisesti ja paljon jommalle kummalle puolelle. Kaikesta huolimatta olen alkanut kaipaamaan oikeaa lukkoa.
Kuten aiemminkin jo todettua, on kaksi järkevää vaihtoehtoa: Quaife ja Wavetrac. Wavetracin etuna on se, että jos toinen pyörä pyörii täysin ilman pitoa niin silti voima siirtyy toiselle puolelle. Quaifella jäädään paikoilleen, ellei sähköinen lukko ole päällä ja jarruta näin ollen sutivaa pyörää. Käytännössä olen päätellyt niin, että Wavetracin kanssa sähköinen lukko kannattaa ottaa pois päältä ja Quaifen kanssa jättää päälle. Muita käytännön eroja en ole näistä löytänyt.
Se mikä hirvittää näissä on hinta. Noh, kaikillehan ne on samanhintaisia mutta köyhästä saattaa tuntua kalliilta. Onneksi automaattivaihteinen 135 ei ole onneksi varustettu "hitsatulla perällä" vaan lukon vaihtaminen sujuu helpommin ja edullisemmin. Ja ne hinnat: Futurezin nettisivujen mukaan Wavetrac noin 1600 euroa ja Race.fi:stä Quaife hieman alle 1300 euroa.
Jos päädyn jompaan kumpaan vaihtoehtoon, niin mitä muuta kannattaa vaihtaa samalla? Perän puslia? Ilmeisesti perän laakereita kannattaa uusia ja tiivisteet tietysti. Tiivisteisiin löytynee osanumero, mutta käsitin että laakereiden kanssa voi olla haasteita? Mistäs tarvittavat shimmilevyt perän shimmaamiseen?
Toki jos on vinkata pk-seudulla harrastajaystävällistä pajaa tämän tekemiseen, niin sekin on vaihtoehto. Ensisijaisesti ajatuksena on yrittää tehdä itse (ja sitten kirota ja viedä johonkin pajalle).
N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.
Tuo tarina Quafen kanssa paikalle jäämisessä on urbaania puppua. Quaife toimi mun ex e92:ssa niin radalla, talven liukkailla ja normiliikenteessä oikein hyvin.
Tuo tarina Quafen kanssa paikalle jäämisessä on urbaania puppua. Quaife toimi mun ex e92:ssa niin radalla, talven liukkailla ja normiliikenteessä oikein hyvin.
Hyvä kuulla Oma tietoni tosiaan perustui internetin luotettavaan maailmaan Osaatko sanoa, että oliko sulla tuo "sähköinen lukko" päällä vai ei?
N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.
Comment