Announcement

Collapse
No announcement yet.

E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17512
    • Turku

    Originally posted by Silmaauki View Post

    Oliko se modulin vaihto vaan valistunut arvaus, vai oliko matkan varrella vielä muita tutkimuksia tai analyysejä?

    hyvä, että tuli kuntoon.
    Kai voisi sanoa, että valistunut arvaus. Kahden ammatinharjoittajan kanssa tätä jumpattiin, jotka tälläkin foorumilla vaikuttavat. Kiitokset heille tämän maaliin saattamisesta. Vikakoodit luettiin vielä toistamiseen.
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • QUASIMODO
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 2542
      • Pirkkala

      Ongelmia 116i:n kanssa ja nyt kaivataan vinkkejä sekä apua!

      Auto oli jokin aikaa sitten remontissa ja lauantaina moottorin vikavalo syttyi (keltainen) yllättäen. Auto nyki, tehot tippuivat eikä pysynyt käynnissä.

      Tänään auto saatiin samaan korjaamoon ja sieltä jo ilmoitettiinkin että edellisessä remontissa oli korkeapainepumpun kiinnitys jäänyt puolitiehen. Yksipulteista oli poikki ja ainakin yksi irronnut kokonaan.

      Vika oli korjaantunut kun korkeapainepumppu oli laitettu paikalleen.

      Nyt kuitenkin korjaamolta soitettiin, että auto alkoi uuselleen nykimään ja savuttamaan.

      Mitä on voinut rikkoutua?

      Vikakoodeista ei ole minulla tietoa. Toivottavasti saisi piakkoin lisää infoa. Kuulemma parin viikon jonot jne.

      Auto on vuoden 2008 116i. Ja kyseisessä korjaamossa on jokin aika sitten tehty jakopään remontti ja uusittu yksi suutin. Eli muutama kallis remontti jo takana.
      sigpic

      Comment

      • QUASIMODO
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 2542
        • Pirkkala

        Originally posted by QUASIMODO View Post
        Ongelmia 116i:n kanssa ja nyt kaivataan vinkkejä sekä apua!

        Auto oli jokin aikaa sitten remontissa ja lauantaina moottorin vikavalo syttyi (keltainen) yllättäen. Auto nyki, tehot tippuivat eikä pysynyt käynnissä.

        Tänään auto saatiin samaan korjaamoon ja sieltä jo ilmoitettiinkin että edellisessä remontissa oli korkeapainepumpun kiinnitys jäänyt puolitiehen. Yksipulteista oli poikki ja ainakin yksi irronnut kokonaan.

        Vika oli korjaantunut kun korkeapainepumppu oli laitettu paikalleen.

        Nyt kuitenkin korjaamolta soitettiin, että auto alkoi uuselleen nykimään ja savuttamaan.

        Mitä on voinut rikkoutua?

        Vikakoodeista ei ole minulla tietoa. Toivottavasti saisi piakkoin lisää infoa. Kuulemma parin viikon jonot jne.

        Auto on vuoden 2008 116i. Ja kyseisessä korjaamossa on jokin aika sitten tehty jakopään remontti ja uusittu yksi suutin. Eli muutama kallis remontti jo takana.
        Lisäkysymyksiä...

        Mikä pyörittää korkeapainepumppua?
        Mitä tapahtuu jos korkeapainepumppu irtoaa moottorin käydessä? Voiko sekoittaa jaon?

        Mitä aiemmissa remonteissa on voitu laiminlyödä tai tehdä väärin?

        Sininen savu ei kuulosta hyvältä.
        sigpic

        Comment

        • JaniLap
          BTCF Member
          • Sep 2012
          • 2693
          • Tampere

          Originally posted by QUASIMODO View Post
          Sininen savu ei kuulosta hyvältä.
          Samaa miletä. Korkeapainepumpun asenuksessa nokkien asento on huomioitava, kun nokka-akseli pyörittää pumppua moottorin käydessä. Näin ollen jos pumppu on päässyt liikkumaan paikaltaan kiinnityspulttien katkettua moottorin käydessä, niin jakoa olisi paikallaan tarkistella ja siihen on valmistajalla omat ohjearvonsa. Siellä voi pakonokka olla ottanut itseensä, mikäli mitatuissa toleransseissa ei pysytä.
          Last edited by JaniLap; 29-04-2024, 19:45.
          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
          Tampere

          Comment

          • QUASIMODO
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 2542
            • Pirkkala

            Kiitos JaniLap vastauksesta.

            Korjaamo jo myönsi, että edellisessä asennuksessa oli tehty virhe. Laittoivat uudet pultitkin jo tilaukseen.

            Kyselin, että eihän mitään voi hajota jos tuo irtoaa itsestään ajossa. Olivat sitä mieltä, että mitään ei pitäisi siitä aiheutua.
            Last edited by QUASIMODO; 29-04-2024, 22:05.
            sigpic

            Comment

            • TeppoTepi
              Newbiemmer
              • Apr 2023
              • 12
              • Oulu, Finland

              Moro! Tein tuossa talouden pikku bemariin (120d m47n2 E87) turbon vaihdon kun vanha oli jo leviämis pisteessä. Tilalle tuli täysin uusi 2 vuoden takuulla. Vaihdoin tilalle uuden ahtimen ja sitä ohjaa nyt vanhan ahtimen servo. Niin täytyykö tuota vanhan ahtimen servoa jotenkin säätää/kalibroida jossain pajalla kun on vaihdettu uusi ahdin? Auto toimii ihan hyvin, mutta hieman tuntuu että ei ole kaikki tehot tallessa ja kiihdyttäessä tulee putkesta hentoa mutta silmin nähtävää mustaa savua
              ---------------------
              - BMW E61 530D
              - BMW E91 320D
              - BMW E46 320D
              - BMW E87 120D M-sport Shadowline

              Comment

              • Furior
                Bimmer Rookie
                • Sep 2012
                • 177
                • Laukaa

                Tuli hommattua syysiltojen ratoksi -06 E87 118i N46B20 koneella. Koneen öljyvuotoja tarkastaessa huomasin, että sylinterinkannessa alipainepumpun vieressä/alla on tyhjä tulpanreikä. Kuuluukohan tuossa olla tulppa vai yhdistyykö tuo samaan tilaan toisioilmapumpun kanavan kanssa? Kyseessä ilmeisesti tuo osa 7. Linkin takaa löytyy peilin kautta otettu kuva reiästä.
                Click image for larger version

Name:	kansi.png
Views:	115
Size:	104.3 KB
ID:	5512239

                Huohottimen letkuineen ajattelin uusia ja sattuikin täällä foorumilla eteen, että näihin on laitettu päivitettyä venttiilikoppaa, jossa huohotin sisäänrakennettuna. Onko kyseessä siis tuo faceliftin N46N venttiilikoppa ja siitä letku imusarjaan? Miten paluuletku huohottimelta öljypohjaan on yleensä tukittu, onko öljypohjassa kierteet? Olisiko tuohon mahdollista laittaa öljytikku tilalle?
                -14 F34 320d GT xDrive M-Sport
                ex: -05 E46 320d Touring Edition 33
                ex: -05 E87 120d

                Comment

                • Garash
                  BTCF Member
                  • Nov 2009
                  • 524
                  • Joensuu

                  Löytyykö linjoilta vaihteistoexperttejä?
                  Kyseessä automaattivaihteinen ZF 6HP19 118i N46B20.

                  Ongelma vaihtamisen kanssa, vedättää hyvinkin pitkälle ennen kuin vaihtaa seuraavan pykälän, aivan kun ajaisi 1 tai 2 vaihdetta liian pienellä vaihteella. Ei häiriövaloja, ei vikakoodeja vaihteiston puolella. Boschilla luettu kuvan mukaiset koodit, mutta ei pitäisi olla vaihteistoon liittyviä internetin mukaan. Toisinaan toimii hyvin ja vaihtaa niin kuin pitää.
                  Sillon kun vika on päällä niin myöskään manuaalipuoli ei toimi. Jos johtosarja olisi rispaantunut niin silloinhan manuaalipuoli ei toimisi ollenkaan, mutta ei myöskään pitäisi vaikuttaa vaihtamisajankohtaan.

                  vikakoodi 2F17 voisi viitata vaihteistoon suluissa olevan suomennoksen mukaan, mutta ilmeisesti kyseessä kuitenkin öljyntasoanturiongelma eikä pitäisi olla vaihteiston kanssa mitään tekemistä.

                  Onko ideoita mistä lähteä vikaa etsimään?


                  EDIT: Vika turbiinissa

                  Click image for larger version  Name:	image.png Views:	69 Size:	300.0 KB ID:	5513439
                  Last edited by Garash; 19-11-2024, 21:34.
                  E30 325iA
                  F31 320xd

                  Comment

                  • Rattiukko
                    BTCF Member
                    • Nov 2022
                    • 543
                    • Uusimaa

                    Itse laittaisin moottorin tuulettimen ensin kuntoon, sitten koodien nollaus ja katsoo mitä sen jälkeen tapahtuu.

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1800
                      • Turku

                      Tyypillisesti automaattilaatikko käyttää usean eri lähteen tietoja kun se päättelee miten vaihdot tehdään. Nyt saattaa olla niin, että jonkin hieman virheellisesti toimivan anturin antama tieto antaa laskennan lopputulokseksi sen ettei vaihdetta vaihdeta isommalle.

                      Tässä voi olla se tilanne, että se jokin anturi ei ole täysin rikki, mutta sen antamat tiedot ovat virheellisiä, jolloin lopputulos on se mitä nyt sattuu olemaan, Tai sitten jompikumpi noista virhekoodeista johtuu viasta, joka aiheuttaa jollekin anturille normaalitilanteeseen verrattuna poikkeuksellisia arvoja ja taas lopputulos on mitä on (vaihteiston toiminnan kannalta).

                      Edellä jo todetiin että se se tuuletin kannattaa laittaa kuntoon. Samoin tuo toinenkin kannattaa laittaa kuntoon, Haulla löytyy muutama ketju, jossa tuota toista on käsitelty: https://forum.btcf.fi/search?q=2a61&...A%222a61%22%7D
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • hrh
                        Newbiemmer
                        • Mar 2023
                        • 1
                        • Parola

                        Moro

                        Olisi potilaana sisäänajettu 120d M47.

                        On ruvennut pikkuhiljaa hukkaamaan jäähdytysnestettä, ei pöllytä valkoista putkesta eikä näy mitään vuotokohtia missään. Käy nätisti ja vedot tallella, menee noin 1dl tankillisella johonkin.

                        Vaihdoin autoon venakopan ja imusarajan tiivisteet kesällä kun työnsi öljyä pihalle, oli tiiviste hapertunut aivan täysin. Tuli samalla mitattua puristuspaineet hehkun reiästä ja näytti tasaisesti 25bar per pytty, pieni disclaimer oli vevorin halpis paska mutta tasaiset tulokset. Sillon mitä tutkailin niin ei näkynyt missään mitään ihmeempää.

                        Kellään mitään ajatuksia vuotopaikoista ennenkun tarvii ruveta oikeesti purkamaan? EGR cooleri tossa on vielä paikallaan ja vähän sitä maustellu jos olisi levinnyt. Autolla tosiaan menty se 350tkm eli avoinna vähän kaikelle.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎