E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tuningki
    replied
    Originally posted by azlakki View Post

    Hidas vaste yleensä merkki ikääntymisestä/likaantumisesta.DME kerää dataa ajosykleistä ja kun hidas vaste toistuu mielestään riittävän usein niin antaa koodia.
    Livedatalla anturin jännite seurantaan, pitäisi melko rivakasti sahata 0.1 - 0.8V väliä ja moottorijarrutuksessa 0V.
    Eipä näissä juurikaan tyyppivikaisia imuvuotoja ole ollut. Toki paikkoja on mistä voi alkaa hörppimään ja savutestillä tarkistus.
    Bimmertoolilla katottuna
    Lambda 1 oli 1723,3 mV (1.723V) ajossa kävi alimmillaan 1.07V
    Lambda 2 oli 319928,8 mV (319,928 V)
    Täytyy kokeilla vaihtaa lambda
    Last edited by tuningki; 09-11-2025, 12:54.

    Leave a comment:


  • azlakki
    replied
    Originally posted by tuningki View Post
    E87 n45b16a 0133 lambdaa valittaa n 700-900km välein tullut ny pari kertaa.. onkos jotain yleisiä imuvuoto paikkoja näis.. vai onko vaa lambda entinen
    Käy ihan nätisti
    Hidas vaste yleensä merkki ikääntymisestä/likaantumisesta.DME kerää dataa ajosykleistä ja kun hidas vaste toistuu mielestään riittävän usein niin antaa koodia.
    Livedatalla anturin jännite seurantaan, pitäisi melko rivakasti sahata 0.1 - 0.8V väliä ja moottorijarrutuksessa 0V.
    Eipä näissä juurikaan tyyppivikaisia imuvuotoja ole ollut. Toki paikkoja on mistä voi alkaa hörppimään ja savutestillä tarkistus.

    Leave a comment:


  • KuuKi
    replied
    Originally posted by Elätti View Post
    Käytitkö mittarin liittimen irti?
    Ei ollut sillä vaikutusta. Eikä myöskään aiemmin mainitsemalla valokatkaisijan asennolla.
    Mystistä on, että eilen ei nollaillut itseään, eikä tänään (vielä).

    Leave a comment:


  • tuningki
    replied
    E87 n45b16a 0133 lambdaa valittaa n 700-900km välein tullut ny pari kertaa.. onkos jotain yleisiä imuvuoto paikkoja näis.. vai onko vaa lambda entinen
    Käy ihan nätisti

    Leave a comment:


  • Elätti
    replied
    Originally posted by KuuKi View Post

    Vikakoodi mittaristosta:
    A559 Instrument Cluster: power supply has been switched off (closed-circuit current cutoff relay)

    Sen verran tässä askaretelin, että päivitetyn sulakerasian liittimen/korjausjohdon laitoin ja putsasin kontin molemmin puolin olevat plus-napojen liittimet.

    Toimi moitteetta tiistaista lauantaihin, kunnes tänään taas kaikki nollassa.
    Eilen ajettu n.6-7h seka-ajoa, ja auto ollut parkissa 10-11h.
    Poikkeuksena, että valokatkaisija ollut "auto" asennossa, eikä nollassa yön yli. Jostainhan tuo sitten imaisee virrat vähiin?

    Tuo vikakoodin rele on ilmeisesti jbe-boksissa sisällä, eli ei ns.vaihdettava. Jos uuden (käytetyn) boksin hommaa, vaatinee koodauksen...

    Ideoita?
    Käytitkö mittarin liittimen irti?

    Leave a comment:


  • KuuKi
    replied
    Originally posted by Elätti View Post
    Lue vikakoodit Inpa/Istalla. Netissä huhuja että can-väylän virheet vois tehdä tuota. Toinen vinkkivitonen ottaa mittaristo irti ja liitin irti ja kytke takaisin. Jos olisi vaan epäkurantti kosketus jossain pinnissä.
    Vikakoodi mittaristosta:
    A559 Instrument Cluster: power supply has been switched off (closed-circuit current cutoff relay)

    Sen verran tässä askaretelin, että päivitetyn sulakerasian liittimen/korjausjohdon laitoin ja putsasin kontin molemmin puolin olevat plus-napojen liittimet.

    Toimi moitteetta tiistaista lauantaihin, kunnes tänään taas kaikki nollassa.
    Eilen ajettu n.6-7h seka-ajoa, ja auto ollut parkissa 10-11h.
    Poikkeuksena, että valokatkaisija ollut "auto" asennossa, eikä nollassa yön yli. Jostainhan tuo sitten imaisee virrat vähiin?

    Tuo vikakoodin rele on ilmeisesti jbe-boksissa sisällä, eli ei ns.vaihdettava. Jos uuden (käytetyn) boksin hommaa, vaatinee koodauksen...

    Ideoita?

    Leave a comment:


  • Elätti
    replied
    Originally posted by KuuKi View Post

    Tänään n.60km ajoa, auto parkkiin, tunnin päästä käyntiin ja sama tilanne. Meinaatko, että uusi akku kadottaisi virrat noin vähäisessä ajassa ja kuitenkin kohtuullisen ajolenkin jälkeen? +10c ulkolämpötila, etc..
    Lue vikakoodit Inpa/Istalla. Netissä huhuja että can-väylän virheet vois tehdä tuota. Toinen vinkkivitonen ottaa mittaristo irti ja liitin irti ja kytke takaisin. Jos olisi vaan epäkurantti kosketus jossain pinnissä.

    Leave a comment:


  • KuuKi
    replied
    Originally posted by kautsi300 View Post


    Kyllä se on virran vähyys akussa. Veikkaan että pätkä-ajoa, akku ei ehdi latautua. Lataa akku ulkoisella laturilla ja katso mitä sitten sanoo. Laturin latauksen voi tsekata salavalikosta.
    Tänään n.60km ajoa, auto parkkiin, tunnin päästä käyntiin ja sama tilanne. Meinaatko, että uusi akku kadottaisi virrat noin vähäisessä ajassa ja kuitenkin kohtuullisen ajolenkin jälkeen? +10c ulkolämpötila, etc..

    Leave a comment:


  • kautsi300
    replied
    Originally posted by KuuKi View Post
    Autona E82 diesel ja mysteerinä mittariston nollautuminen.
    Tekee tätä toisinaan, nyt kahtena päivänä tehnyt, vika oli viikon poissa.

    Autoon laitettu uusi AGM-akku ja se myös koodattu.
    Käynnistäessä siis syttyy keltainen "auto nosturilla" valo, kello on nollassa ja trippi myös. Eiköhän tuo kaikki kulutukset ym. nollaile kanssa. Kellon kun asettaa ja käynnistää uudelleen, ei vikaa tule heti uudestaan. Vasta huomenna tai viikon päästä.
    Sulake 74 (mittariston sulake) on ok, vaihdettu uuteen myös.

    Mikä saa mittariston kyykkäämään? Käynnistymisessä ei ongelmia.

    Kyllä se on virran vähyys akussa. Veikkaan että pätkä-ajoa, akku ei ehdi latautua. Lataa akku ulkoisella laturilla ja katso mitä sitten sanoo. Laturin latauksen voi tsekata salavalikosta.

    Leave a comment:


  • kautsi300
    replied
    Originally posted by KuuKi View Post
    Autona E82 diesel ja mysteerinä mittariston nollautuminen.
    Tekee tätä toisinaan, nyt kahtena päivänä tehnyt, vika oli viikon poissa.

    Autoon laitettu uusi AGM-akku ja se myös koodattu.
    Käynnistäessä siis syttyy keltainen "auto nosturilla" valo, kello on nollassa ja trippi myös. Eiköhän tuo kaikki kulutukset ym. nollaile kanssa. Kellon kun asettaa ja käynnistää uudelleen, ei vikaa tule heti uudestaan. Vasta huomenna tai viikon päästä.
    Sulake 74 (mittariston sulake) on ok, vaihdettu uuteen myös.

    Mikä saa mittariston kyykkäämään? Käynnistymisessä ei ongelmia.
    Kyllä se on virran vähyys akussa, tarkista lataus vaikka salavalikosta. Veikkaan että paljon pätkä-ajoa, niiin ei ehdi akku latautua, joten lataa täyteen ulkoisella laturilla aina välillä.

    Leave a comment:


  • KuuKi
    replied
    Autona E82 diesel ja mysteerinä mittariston nollautuminen.
    Tekee tätä toisinaan, nyt kahtena päivänä tehnyt, vika oli viikon poissa.

    Autoon laitettu uusi AGM-akku ja se myös koodattu.
    Käynnistäessä siis syttyy keltainen "auto nosturilla" valo, kello on nollassa ja trippi myös. Eiköhän tuo kaikki kulutukset ym. nollaile kanssa. Kellon kun asettaa ja käynnistää uudelleen, ei vikaa tule heti uudestaan. Vasta huomenna tai viikon päästä.
    Sulake 74 (mittariston sulake) on ok, vaihdettu uuteen myös.

    Mikä saa mittariston kyykkäämään? Käynnistymisessä ei ongelmia.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    50mbar on niin vähän että se voi olla mistä vaan. Itellä odottaa turbon putkien tiivisteet asentamista sieltä turbon puolelta. Vähän heittoa on myös mulla m57:ssa.

    Ja tuossahan siis sanotaan että pyynti (desired) on 902 ja todellinen 853.
    Last edited by Rattiukko; 05-06-2025, 21:11.

    Leave a comment:


  • TeppoTepi
    replied
    Tyhjäkäynnillä kotipihassa. Kuvankin otin. Toivottavasti kuva näkyy tuon linkin kautta.


    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Oliko se moottorijarrulla vai ihan tyhjäkäynnillä paikallaan? Moottorijarrulla polttoainetta ei syötetä, turbo tuskin tekee mitään ja imusarjan paine voisi olla alipaineen puolella.

    Leave a comment:


  • TeppoTepi
    replied
    Huomenta.

    Seurailin autoni (m47n2 120d) imusarjanpaineita eilen töistä kotia ajaessa. Huomasin siinä kun kaasun vapautti ja moottori kävi tyhjäkäyntiä niin imusarjanpaine (inpassa charge air pressure) putosi 830-860mbar lukemiin. Käsittääkseni sen pitäisi olla noin 980-1000mbar?

    Tarkoittiko se nyt sitä että tuommoset lukemat viittaisivat imuvuotoon imusarjassa tms?

    Leave a comment:

Working...
X