Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47S (123d) moottoriöljyn valinta/vääntö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Järppä
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 1108
    • Stadi, ladon takana.

    N47S (123d) moottoriöljyn valinta/vääntö

    Mörö!

    Täällä ei saanut öljyistä alkaa vääntämään niin laitetaan tänne keskusteltavaksi ja myös tiedoksi 123d:n omistajille.

    Kumpaa öljyä laittaisit N47S (N47D20B) moottoriin.
    Castrol suosittelee:
    2007-2008 EDGE (FST) 10W-60
    09/2008-> EDGE Pro. BMW LL04 0W-30 (a)

    Autoni on valmistettu ennen 09/2008 joten castrollin asiakaspalvelu vastasi näin:
    Edge FST 10W-60 on oikea vaihtoehto. Viskositeetti 0W-30 voi aiheuttaaa ongelmia öljypumpulle.

    Laakkonenkin suosittelee myös 10W-60 hetken tutkiskelun jälkeen, suoralta kädeltä tarjosi ensin 0W-30.

    Sitten tulee se mutta kysymys:
    Edge FST 10W-60 ei täytä BMW LL-04 vaatimusta niin kuinka tärkeä tuo LL-04 vaatimus on. Mites talvella 10W-60 voitelee kun pakkasta parhaimmillaan 20 raatia (10W rajahan on -30 C)
    Last edited by Järppä; 16-05-2012, 11:44.
    Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
    Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
    Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
    If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
    Top Gear review
  • Scyber
    Bimmer Fanatic
    • May 2006
    • 686
    • Hyvinkää

    #2
    Itseäni myös kiinnostaisi, sattuu auto olemaan 11/08 versio ja tällä hetkellä kampiakselin jne. jakopäähilkkeiden vaihdossa päivitetympiin.
    Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
    www.napalmi.com

    Comment

    • Kartiopari
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 179
      • Hyvinkää

      #3
      Kyllä mä laittaisin tuota EDGE Pro. BMW LL04 0W-30 (a):ta, ainakin jos sulla on hiukkassuodatin?.. Mun käsityksen mukaan siinä on tuo ACEA C2, C3 luokitus joka tarkoittaa että se sopii paremmin hiukkassuodattimen kanssa.. Isompi ongelma lienee kuitenkin suomessa noi kylmät olosuhteet kuin se että lämmöt olisivat pitkiä aikoja tuolla satasen paremmalla puolella ainakaan normiajossa dieselillä:think.. En tiedä sitten onko tuolla BMW LL04 hyväsynnällä jotain tekemistä myös lisäaineistuksen kanssa? Ja luonnollisesti pidätän oikeuden olla väärässä

      Scyber: Mites tuo jakopää ongelma ilmeni ja tuliko maahantuoja/liike vastaan kustannuksissa?
      F33 435i X-drive Cabriolet -14

      Ex:E82 123d -08 M-Sport

      Ex:E82 120d -08

      Comment

      • walde
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2008
        • 947
        • Melkein Espoo

        #4
        DPF:n vuoksi autossasi tulee käyttää ainoastaan matalatuhkaisia moottoriöljyjä.
        Low SAPS öljyt ovat käytännössä aina longlife (lisäaineistettuja) öljyjä, esim. Mobil ESP, Total Ineo Longlife, Castrol SLX yms.
        E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
        F20 LCI2 118dA M-Sport '19

        Comment

        • Justabanana
          BTCF Member
          • Jul 2008
          • 835
          • Käpylä

          #5
          Olen itsekin kelaillut tätä öljynsopivuusaihetta. Omani käyttöohjekirjassa käsketään laittamaan LL04:ää, jota sitten sinne lorottelinkin kunnes sain parempaa tietoa tuosta 10W60stä. Eli tähän mennessä siellä ovat pyörineet molemmat tökötit ja vieläkin liikkuu, mutta hinnan puolesta laittaisin mieluummin jotain muuta kuin tuota motorsport-premiumlitkua.

          Se on sanottava, että 10W60llä talvikäynnistys -20 ja ankarammista pakkasista kuulostaa aivan sydäntäsärkevän hirveältä, ja motti kolisee kuin kahdeksanstaatuhatta ajettu mustalaismallin mersu vielä pari minuuttia siitä eteenpäin. Itselläni ei ole mitään lisälämppäriä.

          Niin tuo 10W60:kö ei ole PDF:lle sopivasti lisäaineistettu/matalatuhkainen sitten? Pelkästään öljypumppuko olisi öljylaadun edellytys, ei ole tekemistä esim. jakoketjun tms. painajaisen kanssa? Myöskin kiinnostaa tuo Scyberin tapaus, miten huomasit, tarvitsiko riidellä takuuseen vai saiko ollenkaan jne.

          Realoemin mukaan 2/2008 on tapahtunut jokin muutos öljypumpussa, vai tulkitsenko väärin? Mutta jos pumppu olisi uusittu jo tuossa vaiheessa, niin ei kai öljysuositus olisi muuttunut vasta puoli vuotta myöhässä...

          Kiinnostava aihe, pitää palata asiaan kun on saannut kasattua selkeämpiä ajatuksia; Palasin juuri keskustasta, jossa oli Kaislassa ihan mielenkiintoiset illanvietot, niin ei verbaalinen ilmaisu ja ajatusten sanoiksi pukeminen välttis ole ihan kirkkainta suorittamista Anteeksi kaikille, jotka eivät osaa tulkita tekstimössöä
          Nyt: e82 x-kertaa maailman ympäri & Z3 rdstr jäätelökioskillakäyntiauto
          Ennen: e83 3.0sd, e30 mit m20 soundit sekä e21 kolmenyhdenviiden

          Comment

          • Kartiopari
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 179
            • Hyvinkää

            #6
            En kyllä usko tuohon öljypumppuselitykseen, kovemmille se pumppu joutuu kylmänä liian jäykän öljyn kanssa kuin kuumana liian juoksevan öljyn kanssa?.. Castrolin sivuilta kun katsoin niin mielestäni 10w 60:sella ei ole tuota ACEA C luokitusta joka kertoo tuosta matalatuhkaisuudesta..:think
            F33 435i X-drive Cabriolet -14

            Ex:E82 123d -08 M-Sport

            Ex:E82 120d -08

            Comment

            • Järppä
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1108
              • Stadi, ladon takana.

              #7
              DPF löytyy autosta joten summarummarum helekutin ristiriitaista mitä öljyä käyttää.
              Jos kärjistäisi tämän niin 0W-30 öljympumppu ottaa hittii, 10W-60 DPF menee tukkoon.
              BMW suomea ei näyttävästi kiinnosta vastata yhtään mihinkään se riittää että auto on poistunut tehtaalta niin takuuta eikä neuvontaa ole.

              Justabanana: Tuota kylmä käynnistys juttu pisti mietityttää heti kun sain tiedon Castrollilta mitä pitää käyttää niin vastaus oli.

              Edelleenkin, öljypumpusta johtuen, BMW:n suositus on 10W-60. Kaikissa olosuhteissa.

              Eikös tuo öljypumppun muutos pitäisi näkyä auton tiedoista.
              Scyberillä pitäisi olla uudempi pumppu joten öljy valinta on helppo.
              Kerro Scyber ihmeessä lisää tapauksestasi, kiinnostaa kuulla tarinaa aiheesta.
              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
              Top Gear review

              Comment

              • Scyber
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 686
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by Kartiopari View Post
                Scyber: Mites tuo jakopää ongelma ilmeni ja tuliko maahantuoja/liike vastaan kustannuksissa?
                Äänenä se ilmeni. Itse toin auton juuri maahan, bemmin huoltohistoriikit löyty ja valmistettu 11/2008 eli ei takuukaan voimassa.

                Ilmeisesti BMW goodwillinä tarjoaa osat jakopäähän ja kampuran lakruineen mikäli kampura on sitä väärää. Itse joudun maksamaan työt. Tämä muistaakseni alle 4 vuotta ja alle 150tkm.

                ps. jos epäilyttää viekää tsekattavaksi. Halvempi kuiteski maksaa vaikka työt kuin uusi kone, mikäli ei takuu voimassa.

                Rustailen täst sit enempi jahka auto on kunnossa johonkin osioon.
                Last edited by Scyber; 10-05-2012, 07:50.
                Napalmi Tietotekniikka Oy - Tietokonehuolto ja kauppa Hyvinkäällä
                www.napalmi.com

                Comment

                • Järppä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 1108
                  • Stadi, ladon takana.

                  #9
                  Kartiopari kun pisti hyvää viestiä tuosta DPF:stä niin laitoin Castrollille kyselyä ja sain vastauksenkin: DPF muuttaa asian. ??!!! :think
                  Tarkista koska autosi on valmistettu, syyskuussa on tullut muutoksia koneeseen ja tällöin 0W-30 parempi vaihtoehto.
                  Ei siis vastannut mitä öljyä pitäisi käyttää ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä. Joten kysely on sisällä.

                  EDIT: Ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä ja joihin ei ole tehty Scyberin tapauksen kaltaista remonttia ei kumpikaan öljy sovellu jos ollaan tarkkoja. VMP BMW
                  Last edited by Järppä; 10-05-2012, 10:49.
                  Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                  Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                  Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                  If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                  Top Gear review

                  Comment

                  • walde
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2008
                    • 947
                    • Melkein Espoo

                    #10
                    Originally posted by huTsu View Post
                    Kartiopari kun pisti hyvää viestiä tuosta DPF:stä niin laitoin Castrollille kyselyä ja sain vastauksenkin: DPF muuttaa asian. ??!!! :think
                    Tarkista koska autosi on valmistettu, syyskuussa on tullut muutoksia koneeseen ja tällöin 0W-30 parempi vaihtoehto.
                    Ei siis vastannut mitä öljyä pitäisi käyttää ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä. Joten kysely on sisällä.

                    EDIT: Ennen 09/2008 valmistettuihin joissa DPF:ä ja joihin ei ole tehty Scyberin tapauksen kaltaista remonttia ei kumpikaan öljy sovellu jos ollaan tarkkoja. VMP BMW
                    Öljymerkkien asiakaspalveluiden näkemyksien painoarvo on valitettavasti yleensä 0, kuten yllämainittu tekstikin kertoo.
                    N47S -moottorin perässä on aina DPF (Euro 4 tai 5) joten öljyn on täytettävä ACEA C1-C4 luokitus (low SAPS), esim. Mobil ESP 5W-30.
                    Siitä, onko olemassa jonkin yo. luokituksen täyttävää 10W-60 viskositeetin öljyä, en osaa sanoa. Tuskin, ko. luokitukset löytyvät yleensä longlife öljyistä. (kapeaviskositeetti)
                    Öljypumpun ohella myös tasapainoakseleiden neulalaakereihin on tullut päivityksiä jossain välissä 2008.
                    Jossain TISsin vähän tuoreemmassa päivityksessä luulisi löytyvän asiasta bulletin.
                    Last edited by walde; 10-05-2012, 17:39.
                    E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
                    F20 LCI2 118dA M-Sport '19

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Sanoo bmw mitä tahansa, öljypumpun kärsiminen on murheista vähäisin kun muutaman edellisten kaltaisen talven ajelee 10w-60 öljyillä. Vielä siihen päälle vaihtovälit auton kertoman mukaan ilman longlife-öljyä niin...

                      Aika mielenkiintoinen lausunto kyllä tuo tarve käyttää 10w-60 öljyä. Mikä niissä pumpuissa on ollut? Koneen laakerointi ei ainakaan tuosta tatinasta tykkää ja dpf menee tukkoon huomattavasti nopeammin jos ei kerran sisällä sen luokituksia.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • Järppä
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1108
                        • Stadi, ladon takana.

                        #12
                        Originally posted by walde View Post
                        Öljymerkkien asiakaspalveluiden näkemyksien painoarvo on valitettavasti yleensä 0, kuten yllämainittu tekstikin kertoo.
                        N47S -moottorin perässä on aina DPF (Euro 4 tai 5) joten öljyn on täytettävä ACEA C1-C4 luokitus (low SAPS), esim. Mobil ESP 5W-30.
                        Siitä, onko olemassa jonkin yo. luokituksen täyttävää 10W-60 viskositeetin öljyä, en osaa sanoa. Tuskin, ko. luokitukset löytyvät yleensä longlife öljyistä. (kapeaviskositeetti)
                        Öljypumpun ohella myös tasapainoakseleiden neulalaakereihin on tullut päivityksiä jossain välissä 2008.
                        Jossain TISsin vähän tuoreemmassa päivityksessä luulisi löytyvän asiasta bulletin.
                        Tutkittu on, en ole törmännyt öljyyn joka olisi Acea C tai LL-04 10W60.
                        Tuo TIS olisi mukava lukea, antais jotain ajatuksia kumpaa käyttää.

                        Originally posted by Cell View Post
                        Aika mielenkiintoinen lausunto kyllä tuo tarve käyttää 10w-60 öljyä. Mikä niissä pumpuissa on ollut? Koneen laakerointi ei ainakaan tuosta tatinasta tykkää ja dpf menee tukkoon huomattavasti nopeammin jos ei kerran sisällä sen luokituksia.
                        Niinpä. Toinen ei voitele ja toinen rikkoo DPF:n.
                        BMW suomelle laitoin viestin koska öljy valinta menee ihan pelleilyksi, aika heikosti vain vastailevat mihinkään. Pakko tälle on olla looginen selitys.

                        Kuuleman mukaan aikaisemmin kun BMW:llä oli Shellin kanssa soppari käytettiin 5W-30 shellin öljyjä kyseisessä koneessa.
                        Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                        Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                        Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                        If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                        Top Gear review

                        Comment

                        • pke70
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 67
                          • Finland

                          #13
                          Itellä 320 N47 130kW DPF-malli, tehty 02/2008. Ollut viime kesään asti Saksassa huoltoleasingilla. Huollettu samassa Bemari liikkeessä alusta asti. Olikohan 3 vai 4 kertaa.
                          Sielä ovat näköjään käyttäneet kuittien mukaan "BMW Quality Longlife-04 SAE 0W40" öljyä.

                          Täälä taitaa mennä koneeseen seuraavaksi Teboil Diamond Diesel 5W-40. Täyttää seuraavat vaatimukset: API SM, SL/CF; ACEA A3/B4, C3; BMW Longlife -04; MB 229.31, 229.51; VW 505.00 (TD) , 505.01 (TDi)
                          (http://www.teboil.fi/Product.asp?pat...4352;4353;4408)
                          Kannun kyljessä lukee, että sopii DPF malleihin.

                          Ja maksaa paikallisessa Halpa-Hallissa alle 7€/litra.

                          Vai onko jollain oikeasti tietoa, että tuo olisi huonoa???
                          (Aion vaihtaa öljyt 20tkm välein vaikka tietsikka sanois mitä...)
                          Last edited by pke70; 11-05-2012, 16:37.
                          E91 320d -08 130kW

                          Comment

                          • Järppä
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2006
                            • 1108
                            • Stadi, ladon takana.

                            #14
                            BMW:n antama ohjeistus
                            Eli vaikka on DPF ja talvella pakkasta -30 astetta niin 2007-2008 N47S koneeseen 10W-60 sisään.
                            Nyt vain pitäisi sitten löytää lafka joka myy Castrol Edge FST 10W-60, ei meinaan ihan joka lafkalla ole hylly tuotteena.

                            Huom. 09/2008 jälkeen valmistettuihin ei päde.
                            Attached Files
                            Last edited by Järppä; 16-05-2012, 11:55.
                            Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
                            Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
                            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
                            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
                            Top Gear review

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎