Announcement

Collapse
No announcement yet.

kokemuksia 130

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ändi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1292
    • Pori

    kokemuksia 130

    Terve.

    Katse kääntyi 130:sen suuntaan.
    Huomasin että on kahta tehoversiota tarjolla 2007-2009 välillä.
    toisessa 265hp ja toisessa 258hp.
    Mitä eroa näissä on?

    Miten 130 eroaa 128 mallista. Entä 330:sen koneesta.

    Onko jotain tyyppivikoja tai tsekattavia joita pitäis ottaan huomioon autoa hankkiessa.
    sigpic
    E46 2d 330 -02
    EX.
    E36 2d 328 -97
    e92 335d -07
    330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
    Audi S4 -99 (324hp/497nm)
    Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
    Bmw 325 iA 2D -93
    Bmw 325 4d -92
  • Nipsu
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 202
    • Tampere

    #2
    Originally posted by Ändi View Post
    Terve.

    Katse kääntyi 130:sen suuntaan.
    Huomasin että on kahta tehoversiota tarjolla 2007-2009 välillä.
    toisessa 265hp ja toisessa 258hp.
    Mitä eroa näissä on?

    Miten 130 eroaa 128 mallista. Entä 330:sen koneesta.

    Onko jotain tyyppivikoja tai tsekattavia joita pitäis ottaan huomioon autoa hankkiessa.
    Jokusen aikaa tuollaisella 130i:llä ajelin. Todella miellyttävä moottori tuon kokoiseen autoon. Vääntää alhaalta, joten liikkeellelähdöt sujuvat kohtuulliisen rivakasti tarvittaessa. 128:n kiertäisin kaukaa. Siinä koneessa on sama iskutilavuus kun 130:ssä, mutta AINAKIN eri imusarja ja ohjelma. Mun käsittääkseni 128 on jenkkimalli, joten mahdolliset softaajakin löytyvät sitten rapakon takaa. Tekniikkahan noissa e81-e87 pohjautuu suurelta osin e90-e93 kolmossarjaan. Akselisto, moottori ja vaihteisto on e90:stä lainattua, joten kannattaa vilkaista kokemukset noista kolmosistakin.

    Comment

    • bulk
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 324
      • Sink Hell

      #3
      Kävin tossa muutamaa ajamassa, ennen ku löyty E81 130i M-sport ja kyllähän noissa eroja on.

      Iso osa on italotuonteja (myös tuo oma), joten huoltohistoria kannattaa tsekata tarkkaan yleiskunnon lisäksi ja persegrillit puuttuu usein. Mutta eteläeuroopasta tuoduissa on myös etuja, esim korroosiota ei löydy just mistään.´

      Katselin rinnalla myös 300-sarjalaisia. Onhan toi ihan eri vehje, kuin esim 330i, ajotuntuma on selkeästi tarkempi ja fiilis autoilun kannalta parempi.

      E46:sta vaihtaneena tilat on tietty ahtaat, 18" Toyoilla rengasmelu on melko kova ja peileistä ja takaikkunasta ei tunnu näkevän mitään, onneks on edes PDC. Koneen ääni on vakioputkistolla just sopiva, kuuluu, mutta ei ole meluisa, mutta yleinen melutaso on pikkuautomainen.

      Kyllähän 265 heppaa liikuttaa tollasta kippoa varsin iloisesti. Tehdashan taitaa luvata tuosta 6,0 sekkaa 0-100, netissä on mitattu 5,7-5,8s tuloksiakin. manuaalille.

      Muutaman viikon ajelut varmaan näyttää, mikä on lopullinen fiilis, mutta ensitunnelmat on todella positiiviset ja ajajan auto tuo on selkeästi.
      Last edited by bulk; 15-06-2013, 20:33.
      [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #4
        Eihän tuota 128i ole edes tehty viistoperänä, eli ei kannata suuremmin huolia.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • Nipsu
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 202
          • Tampere

          #5
          Originally posted by bulk View Post
          Kävin tossa muutamaa ajamassa, ennen ku löyty E81 130i M-sport ja kyllähän noissa eroja on.

          Iso osa on italotuonteja (myös tuo oma), joten huoltohistoria kannattaa tsekata tarkkaan yleiskunnon lisäksi ja persegrillit puuttuu usein. Mutta eteläeuroopasta tuoduissa on myös etuja, esim korroosiota ei löydy just mistään.´

          Katselin rinnalla myös 300-sarjalaisia. Onhan toi ihan eri vehje, kuin esim 330i, ajotuntuma on selkeästi tarkempi ja fiilis autoilun kannalta parempi.

          E46:sta vaihtaneena tilat on tietty ahtaat, 18" Toyoilla rengasmelu on melko kova ja peileistä ja takaikkunasta ei tunnu näkevän mitään, onneks on edes PDC. Koneen ääni on vakioputkistolla just sopiva, kuuluu, mutta ei ole meluisa, mutta yleinen melutaso on pikkuautomainen.

          Kyllähän 265 heppaa liikuttaa tollasta kippoa varsin iloisesti. Tehdashan taitaa luvata tuosta 6,0 sekkaa 0-100, netissä on mitattu 5,7-5,8s tuloksiakin. manuaalille.

          Muutaman viikon ajelut varmaan näyttää, mikä on lopullinen fiilis, mutta ensitunnelmat on todella positiiviset ja ajajan auto tuo on selkeästi.
          Tuliko sulla auton mukana korin väriin maalattu takaspoileri?

          Comment

          • MessyJessy
            Newbiemmer
            • Sep 2013
            • 8
            • Hellsinki

            #6
            Tuli vaihdettua E61 pienempään ja tilalle tuli M-Sport E87 130i manuaalilla. Erittäin harvinaisia kyllä ovat ja Italotuonti on tämäkin, eli persegrillit puuttuu, mutta sen kanssa pystyy kyllä näköjään elämään, kun muuten auto niin hyvä ajaa ja muutenkin hyvässä kunnossa. Huoltokirja löytyy, kilometrit tarkastettu marmorilla ja sen enempää tuon eteen ei kai voinekaan tehdä. Maalipinta on siistissä kunnossa, kuten sisustakin. Ei valittamista.

            Noita autoja kun on jokunen erilainen tuossa pihassa käväissyt, niin kyllä tämä menee heittämällä kärkeen niistä mitä on tullut omistettua. Edes E60 M5 ei ollut yhtä kiva peli, vaikka sellaista olenkin päässyt vain ajamaan, en omistamaan (onneksi = 14l/100km matka-ajossa 400hv. eco-moodissa = nopea konkurssi).

            Sen mitä googlettamalla löysin tietoja, niin melko vähän tuntuu yleisiä vikoja olevan, varsinkin manuaalin kanssa. Jostain rallattelusta kylmänä löysin juttua, mutta oma ei ainakaan sitä tee ja ilmeisesti se ei mitään olisi rikkomassa, vaikka tuo ominaisuus esiintyisikin. Ja ei tätä mun mielestä edes kannattaisi automaatilla hommata. Manuaali kuitenkin tuo kontrollia sen verran paljon. Luistonestoa vähän höllemmälle ja on aika iloinen peli, varsinkin kitkoilla. Silti tuntuu todella hallittavalta ja tarkalta.

            Aikaisemmin mainitut ominaisuudet melun ja tilojen suhteen ovat tietysti realismia, eikä se sisätilojen laatuvaikutelmakaan tietenkään ole samaa tasoa mitä hyvin varustellussa E61:ssä, mutta jotenkin tuo ajofiilis korvaa sen kaiken. Laiva vs. tarkka ja tehokas pikkusportti. Tosin tätähän kannattaakin verrata muihin vastaaviin peleihin, jolloin samanlaista kontrastia ei tietenkään tule, paitsi ajettavuuden suhteen. Ja se M-sport ratti Onhan se sivistynyt murinakin, mikä sieltä putkesta tulee, ihan kivaa kuunneltavaa.

            Kulutusta olen mielenkiinnosta seuraillut nyt talvikeleillä, kun vihdoin tuli liukasta ja yhdistetty pyörii siellä 10,5 - 10,9 l/100km., kun ajosta noin 80% on kaupunkia ja loput sekalaista lyhyttä moottoritiesiirtymää. Ei sinänsä paha, kun E61 530dA vei samanlaisessa ajossa noin 11-12 l/100km. 40km matkalenkki talvinopeuksissa matka-ajossa näytti 6,9l/100km. Verrokkina joskus pihassa 1,5v viettänyt 1.6 -04 golf vei kaupungissa samanlaisessa seka-ajossa hieman yli 9 l/100km ja matkassa sen perus 7. Jos ne kulutuslukemat ketään kiinnostaa.

            Vakuutukset yllättäen olivat hieman kalliimmat mitä isossa bemarissa. Kilpailuttamalla ero lopulta kutistui minimaaliseksi ja IF totta kai jälleen kerran tarjoili jotain ihan levottomia. En tiedä miksi edes käyn siellä tarkastamassa tilanteen. Ne ei musta tykkää.

            Kaikkiaan hymyilyttää vieläkin, joten kai se oli hyvä ostos...
            Last edited by MessyJessy; 17-01-2014, 23:31.
            Ex: E87 130i M-Sport 06
            Ex: E61 530dA 06

            Comment

            • TuomoA
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 529
              • Krs

              #7
              Originally posted by MessyJessy View Post
              Noita autoja kun on jokunen erilainen tuossa pihassa käväissyt, niin kyllä tämä menee heittämällä kärkeen niistä mitä on tullut omistettua. Edes E60 M5 ei ollut yhtä kiva peli, vaikka sellaista olenkin päässyt vain ajamaan, en omistamaan
              Kaikkiaan hymyilyttää vieläkin, joten kai se oli hyvä ostos...
              Joudun tai voin kyllä myös allekirjoittaa tuon 1-srj hyvät ajo-ominaisuudet. Pieni auto, iso sielu vai miten se meni
              Monelle voi olla yllätys että kykenee niinkin hyvään maantie suoritukseen. Itsellä tosin ei ole millään möhkömoottorilla varustettu.
              G30 520dA MHEV Msport ’20 SophistoGrau
              F22 220iA Msport ’18 Estorilblau
              E82 118dA ’11 TitanSilber
              E46 325ti ’01 Topasblau

              Comment

              • bulk
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 324
                • Sink Hell

                #8
                Ei kyllä ole omat fiilikset kylmenneet tohon laitteeseen vieläkään. Ihan mahtava peli ajaa. Yksikään erityinen juttu ei autossa ole oikein nyppinyt vielä puolen vuoden omistamisen jälkeen.

                Lievähkö sleeper-status, hyvä ajettavuus ja pikkuautoksi sopivan liukas kulkemaan. Loistopeli.
                Last edited by bulk; 22-01-2014, 19:57.
                [130i E81 M-Sport Limited Edition 2007]

                Comment

                • Jii5
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 39
                  • Suomi

                  #9
                  Onko näissä 265 hv koneissa nuo samat puola, suutin ja pumppu ongelmat kuin noissa esim e90 258hv koneissa? Vai mitä näissä on erona.
                  Last edited by Jii5; 27-01-2015, 11:20.

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Originally posted by Jii5 View Post
                    Onko näissä 265 hv koneissa nuo samat puola, suutin ja pumppu ongelmat kuin noissa esim e90 258hv koneissa? Vai mitä näissä on erona.
                    eikös noi suutinongelmat ole ennemminkin N53-koneiden eli 272hp versioiden piezo-suutinongelmia. Ainakaan mulla ei N52-koneissa ole ollut mitään tuollaisia haasteita :think N52:sta on tosin kajahtanut DISA-venttiili koneeseen (ja läheltäpitejä on tainnut olla muillakin tälläkin foorumilla).

                    Nyt on taas N52-koneinen E90 alla, ja siihen on jo tilattu uusi iso-DISA ettei tule täystuhoa. En tiiä pitäiskö vaihtaa pikku-DISAkin varmuuden vuoksi.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Jii5
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2011
                      • 39
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by BeamR View Post
                      eikös noi suutinongelmat ole ennemminkin N53-koneiden eli 272hp versioiden piezo-suutinongelmia. Ainakaan mulla ei N52-koneissa ole ollut mitään tuollaisia haasteita :think N52:sta on tosin kajahtanut DISA-venttiili koneeseen (ja läheltäpitejä on tainnut olla muillakin tälläkin foorumilla).

                      Nyt on taas N52-koneinen E90 alla, ja siihen on jo tilattu uusi iso-DISA ettei tule täystuhoa. En tiiä pitäiskö vaihtaa pikku-DISAkin varmuuden vuoksi.
                      Okei. Mutta onko noi 272hv aina jo noita n53 kun esim tuota wikipediaa kattoo niin on noissa e60 n52 joku b versio. Eli onko tuollaista sitten edes olemassa. Ja tuo 258 kone on siis suunilleen sama tuon 265 kanssa? Tuo n52 olisi siis vähemmän vikaantuvampi valinta verrattuna n53. Kun autoina vaihtoehtoina myös e90 ja e60 mallit.
                      Last edited by Jii5; 27-01-2015, 12:15.

                      Comment

                      • BeamR
                        BTCF Member
                        • Jul 2007
                        • 13363
                        • Espoon takametsät

                        #12
                        N52 - 258hp - vanha suutin
                        N52N - 265hp - vanha suutin
                        N53 - 272hp - uusi suutin

                        tarkkan en tiedä tuon N-koneen eroa, joku nohevampi jaksanee selata realoem:ää. Voihan siinä olla vaan joku softaerokin, mene ja tiedä.

                        huhuilun ja mutuilun perusteella N52 pitäisi olla vähän varmempi. Ja M54 vielä varmempi. Ja M10 ainoa bmw:n tekemä MOOTTORI

                        ja E61 on ehkä viimeinen korimalli jonka ostaisin luotettavuusperiaatteella, eikä E60 kauas siitä jää...
                        Last edited by BeamR; 27-01-2015, 16:30.
                        F46 Gran Tourer -20
                        Boxster 2.5 -97

                        Comment

                        • Jii5
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2011
                          • 39
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by BeamR View Post
                          N52 - 258hp - vanha suutin
                          N52N - 265hp - vanha suutin
                          N53 - 272hp - uusi suutin

                          tarkkan en tiedä tuon N-koneen eroa, joku nohevampi jaksanee selata realoem:ää. Voihan siinä olla vaan joku softaerokin, mene ja tiedä.

                          huhuilun ja mutuilun perusteella N52 pitäisi olla vähän varmempi. Ja M54 vielä varmempi. Ja M10 ainoa bmw:n tekemä MOOTTORI

                          ja E61 on ehkä viimeinen korimalli jonka ostaisin luotettavuusperiaatteella, eikä E60 kauas siitä jää...
                          Selvä juttu. Tollainen m54 jo löytyy niin ei viitsi selvästi huononpaan vaihtaa pitänee siis alkaa noita n52 tarkkailemaan. Kiitos vastauksista ja muille anteeksi offtopicista.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3142
                            • Tampere

                            #14
                            Eikös valvetronic-koneilla ole isoilla kilometreillä valvetronicin akselin kulumisia, näin muistelen jossain lähiaikojen threadissa sanotun, koskeeko myös N5X-koneita?

                            Comment

                            • TimAntt1
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2014
                              • 119
                              • Espoo

                              #15
                              Omat kokemukseni

                              Perhanan hyvä auto ajaa ei siinä
                              Mutta tuli yllätyksenä tuo koneen hajoaminen
                              Toivottavasti tämä konekestää:think (82tkm)

                              Että näinkin voi käydä
                              E87 130i M-Sport


                              EX : E39 530d 242/548

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎