Announcement

Collapse
No announcement yet.

M135i jb4 vs mhd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • like_a_glove
    Newbiemmer
    • Jun 2017
    • 21
    • Vantaa

    M135i jb4 vs mhd

    Tulipa tuossa reilu kuukausi takaperin vaihdettua jb4:sta mhd softaan. Jb4:sella tuli ajeltua reilu puoli vuotta vähän sekaisin fiiliksin. Autona 2013 M135i xDrive F20 PWG, bms ic, 3,5" catless dp, parempi ic, xhp stage3.


    Plussat jb4:

    +Helppo asentaa, vaikkakin tuote toimitetaan ilman mitään ohjeita. (Löytyy n54tech sivustolta)

    +Suht helppo käyttää, mapin vaihto onnistuu lennosta.

    +E85 lutrailu helppoa map5 autotunella. Tässä omassa pwg versiossa osoittautui maximi seokseksi E30. Kaikki yli siitä johti polttoaineen paineen laskuun liian alas.
    Map6:sella tuli kokeiltua E50 seosta, mutta tähän piti laskea painetta jo alle vakion. Kulutus myös kasvoi aivan jäätäväksi.

    +Loggaus, itse suoritin läppärillä, tykkäsin. (Tälläin vanhempi jäärä tykästynyt enempi pc ku Android.)

    +Kulkupuoli kaikin puolin hyvä.

    +Voi ohjata pakoputken läppää ja laittaa ASD äänet pois/päälle.

    +Polttoainemittarin kaappaus ahtomittariksi.


    Miinukset jb4:

    -Kulultaan ja ajoltaan paras mappi (map5) ei kovin johdonmukainen, kymmenestä vedosta jokainen saattaa olla erilainen.

    -Aiheutti start/stoppia käytettäessä,auton sammuessa, virheellisen vikakoodin laatikon liian korkeasta öljynlämmöstä. Ilmoitus hävisi joka kerta auton startattua eikä vaikuttanut kulkuun. Ärsyttävä.

    -Kaikki muu random lagailu esim. vaihteiden vaihdossa.

    -Kulmikas kaasun tuntuma, "kaikki mulle heti".

    -Joka viikkoinen CE-valon nollailu, milloin mistäkin. Yleensä catless dp, mutta myös niin ärsyttävät "tuner code, ignore" koodit...joita ei siis voi ignorata kun se antaa sen CE-valon. Joskus nämä useamman kerran viikossa. Syö luottoa siitä että onko kyse vain näistä tuner codeista vai joku oikeasti rikki.

    -Sain alkuun ehkä vähän virheellisen kuvan että jb4:saa olisi erilaisia karttoja. Kuitenkin loppuun jäi se fiilis että se on vain ahtopaineen ohjain parilla lisä ominaisuudella.


    MHD Stage 2+ plussat:

    +Asennus erittäin helppo,seuraa vain appin ohjeita.

    +Kaikki jb4:sen aiheuttamat lagaukset poistuneet.

    +Vaihdelaatikko xhp stage 3 softineen toimii huomattavasti ripeämmällä reaktioita läpistä, eikä maraile mitään vaihdoissa.

    +Extra optiot esim. Huippunopeus rajoitin poisto, burblen säätö, lineaarinen kaasun vaste, Catin valvonta poisto(ei jatkuvaa nollailua vs jb4), kylmästartin huudatuksen poisto, GTS startti murahdus, sekä kolmen vaihtoehdon mahdollisuus jäähdytyksen osalta.

    +Käytös muuttui huomattavasti rauhallisemmaksi ja ajettavammaksi.

    +Tuli heti fiilis että on kyse ihan oikeasta softasta joka ottaa kantaa muuhunkin kuin pelkkään korkeampaan ahtopaineeseen.

    MHD Stage 2+ miinukset:

    -Loggaus, itselle läppäri se mieluisampi.

    -Kulkupuoli, ehkä hivenen hitaampi kuin jb4. Johtuen osittain varmasti aggressiivisuuden puutteesta.

    -Ei mahdollisuutta mittarin kaappaukseen. Kaikki mittarit Android laitteen takana.



    Yhteenvetona voisi sanoa että mhd on huomattavasti sivistyneempi käytökseltään ja täten huomattavasti mukavampi ajaa. MHD on myös huolettomampi ilman vikavalojen jatkuvaa nollausta.

    Määrätty aggressiivisuus puuttuu kun vertaa jb4, mutta en tosin ole E20 karttaa vielä MHD:ltä kokeillut. Ehkä sillä korjaantuu ainakin osittain aggressiivisuus?

    Mielessä myös kokeilla Back end flash optio, mutta aika näyttää tuleeko tarvetta.

    Numeroita dragyllä mitattuna:

    Jb4 map5 E30 kesärenkailla
    0-100km/h 4,3s
    100-200km/h 10,5s


    MHD Stage 2+ ron98 nastarenkailla
    0-100km/h 4,27s
    100-200km/h 12,6s
    1/4mile 12,51@178,91km/h
    Last edited by like_a_glove; 30-01-2020, 00:25.
    F22 M240i -16

    Ex.F20 M135i -13
    Ex.E91 335d -07
  • JHe
    BTCF Member
    • Oct 2016
    • 182
    • Vantaa

    #2
    MHD:n E20 kartta samana päivänä ajettuna varttimaililla 0,1 sekuntia ja olikohan se noin 5 km/h nopeampi kuin stage 2+ 98 RON.



    Paras aika E20 kartalla 11,9 ja 188 km/h.
    E46 M3

    Comment

    • Boiga
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 1771
      • Ylöjärvi

      #3
      Jb4 vaatii bef (backend flash) jos haluaa saada kaiken toimimaan moottorin alkuperäisen ohjauksen kanssa saumattomasti, omassa vanhassa n54 moottorisessa eron huomasi kyllä. Ja noi ilmoitukset esim catless dp voi olla asetuksista ja varmasti befin puutteesta.

      Mutta mhd on hyvä ja helppo.
      Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1604
        • Turku

        #4
        Tuo MHD:n hinnoittelu hieman mietityttää. Jos haluaisin ladata vain yhden stagen (esim. stage 2+), niin onko lisenssikustannukset silloin 99 + 49 euroa? Siihen päälle toki adapterin hinta. Jos haluan lisäksi monitoroida, niin sitten 69 eur lisää.

        Ja sillä yhdellä stagen ostolla saa varmaan nuo eri versiot siitä yhdestä stagesta (mistä edellä keskusteltiin). Sitten jos haluaa vaihdella parin eri stagen välillä (ja tehdasasetusten) välillä, niin sitten maksaa 49 eur lisää.

        Mietin että pitäisköhän ihan tämän flashin takia ostaa jokin halvin mahdollinen Android-puhelin ja toi adapteri. Vai käykö tähän myös vanha Samsungin Android padi, jossa on tällä hetkellä Android 5.1.1? Siinä on myös paikka simmille, joten siihenkin voi sen puhelimen simmin väliaikaisesti laittaa.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • BFI18
          BTCF Member
          • Aug 2012
          • 1456
          • Turku

          #5
          Originally posted by Silmaauki View Post
          Tuo MHD:n hinnoittelu hieman mietityttää. Jos haluaisin ladata vain yhden stagen (esim. stage 2+), niin onko lisenssikustannukset silloin 99 + 49 euroa? Siihen päälle toki adapterin hinta. Jos haluan lisäksi monitoroida, niin sitten 69 eur lisää.

          Ja sillä yhdellä stagen ostolla saa varmaan nuo eri versiot siitä yhdestä stagesta (mistä edellä keskusteltiin). Sitten jos haluaa vaihdella parin eri stagen välillä (ja tehdasasetusten) välillä, niin sitten maksaa 49 eur lisää.

          Mietin että pitäisköhän ihan tämän flashin takia ostaa jokin halvin mahdollinen Android-puhelin ja toi adapteri. Vai käykö tähän myös vanha Samsungin Android padi, jossa on tällä hetkellä Android 5.1.1? Siinä on myös paikka simmille, joten siihenkin voi sen puhelimen simmin väliaikaisesti laittaa.
          MHD onkin näköjään N54:siin aika edullinen, eli Flasher module 99e ja map pack 49e. Ja halutessa monitor 69e. (N55 F sama on 249/99).
          Joo yhdellä map pack ostolla saa kaikki 'versiot' sen ostetun map packin sisältä, esim stage 2 95 oct, 98 oct jne.
          Itse ostin käytetyn Samsungin ja Bimmergeeksin kaapelin ja hyvin toimii. Nykyään kaapelin tilalle saa jonkun hienon langattomankin mokkulan. MHD:n sivuilla on minkä Android version vähintään vaatii toimiakseen.
          Simmiä et välttämättä tartte koska flashin aikana ainakin laite suositellaan pitämään lentokonetilassa.
          G26 i4 M50 Black Sapphire

          Comment

          • tommi69
            BTCF Member
            • Feb 2012
            • 419
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by like_a_glove View Post
            Tulipa tuossa reilu kuukausi takaperin vaihdettua jb4:sta mhd softaan. Jb4:sella tuli ajeltua reilu puoli vuotta vähän sekaisin fiiliksin. Autona 2013 M135i xDrive F20 PWG, bms ic, 3,5" catless dp, xhp stage3.


            Plussat jb4:

            +Helppo asentaa, vaikkakin tuote toimitetaan ilman mitään ohjeita. (Löytyy n54tech sivustolta)

            +Suht helppo käyttää, mapin vaihto onnistuu lennosta.

            +E85 lutrailu helppoa map5 autotunella. Tässä omassa pwg versiossa osoittautui maximi seokseksi E30. Kaikki yli siitä johti polttoaineen paineen laskuun liian alas.
            Map6:sella tuli kokeiltua E50 seosta, mutta tähän piti laskea painetta jo alle vakion. Kulutus myös kasvoi aivan jäätäväksi.

            +Loggaus, itse suoritin läppärillä, tykkäsin. (Tälläin vanhempi jäärä tykästynyt enempi pc ku Android.)

            +Kulkupuoli kaikin puolin hyvä.

            +Voi ohjata pakoputken läppää ja laittaa ASD äänet pois/päälle.

            +Polttoainemittarin kaappaus ahtomittariksi.


            Miinukset jb4:

            -Kulultaan ja ajoltaan paras mappi (map5) ei kovin johdonmukainen, kymmenestä vedosta jokainen saattaa olla erilainen.

            -Aiheutti start/stoppia käytettäessä,auton sammuessa, virheellisen vikakoodin laatikon liian korkeasta öljynlämmöstä. Ilmoitus hävisi joka kerta auton startattua eikä vaikuttanut kulkuun. Ärsyttävä.

            -Kaikki muu random lagailu esim. vaihteiden vaihdossa.

            -Kulmikas kaasun tuntuma, "kaikki mulle heti".

            -Joka viikkoinen CE-valon nollailu, milloin mistäkin. Yleensä catless dp, mutta myös niin ärsyttävät "tuner code, ignore" koodit...joita ei siis voi ignorata kun se antaa sen CE-valon. Joskus nämä useamman kerran viikossa. Syö luottoa siitä että onko kyse vain näistä tuner codeista vai joku oikeasti rikki.

            -Sain alkuun ehkä vähän virheellisen kuvan että jb4:saa olisi erilaisia karttoja. Kuitenkin loppuun jäi se fiilis että se on vain ahtopaineen ohjain parilla lisä ominaisuudella.


            MHD Stage 2+ plussat:

            +Asennus erittäin helppo,seuraa vain appin ohjeita.

            +Kaikki jb4:sen aiheuttamat lagaukset poistuneet.

            +Vaihdelaatikko xhp stage 3 softineen toimii huomattavasti ripeämmällä reaktioita läpistä, eikä maraile mitään vaihdoissa.

            +Extra optiot esim. Huippunopeus rajoitin poisto, burblen säätö, lineaarinen kaasun vaste, Catin valvonta poisto(ei jatkuvaa nollailua vs jb4), kylmästartin huudatuksen poisto, GTS startti murahdus, sekä kolmen vaihtoehdon mahdollisuus jäähdytyksen osalta.

            +Käytös muuttui huomattavasti rauhallisemmaksi ja ajettavammaksi.

            +Tuli heti fiilis että on kyse ihan oikeasta softasta joka ottaa kantaa muuhunkin kuin pelkkään korkeampaan ahtopaineeseen.

            MHD Stage 2+ miinukset:

            -Loggaus, itselle läppäri se mieluisampi.

            -Kulkupuoli, ehkä hivenen hitaampi kuin jb4. Johtuen osittain varmasti aggressiivisuuden puutteesta.

            -Ei mahdollisuutta mittarin kaappaukseen. Kaikki mittarit Android laitteen takana.



            Yhteenvetona voisi sanoa että mhd on huomattavasti sivistyneempi käytökseltään ja täten huomattavasti mukavampi ajaa. MHD on myös huolettomampi ilman vikavalojen jatkuvaa nollausta.

            Määrätty aggressiivisuus puuttuu kun vertaa jb4, mutta en tosin ole E20 karttaa vielä MHD:ltä kokeillut. Ehkä sillä korjaantuu ainakin osittain aggressiivisuus?

            Mielessä myös kokeilla Back end flash optio, mutta aika näyttää tuleeko tarvetta.

            Numeroita dragyllä mitattuna:

            Jb4 map5 E30 kesärenkailla
            0-100km/h 4,3s
            100-200km/h 10,5s


            MHD Stage 2+ ron98 nastarenkailla
            0-100km/h 4,27s
            100-200km/h 12,6s
            1/4mile 12,51@178,91km/h
            Mielenkiintoista luettavaa 👍 Itellä 2013/7 jb4 ja laitettu race kartta Dp poistettu ja isompi cooleri ja ilmanputsari intake. Pirun tyytyväinen
            M140 xDrive v.2017
            Kawasaki zH2 v.2020

            Comment

            • like_a_glove
              Newbiemmer
              • Jun 2017
              • 21
              • Vantaa

              #7
              Unohtu cooleri tosta omasta osalistasta. Jb4 shopin tuote orkkiksen tilalla.
              F22 M240i -16

              Ex.F20 M135i -13
              Ex.E91 335d -07

              Comment

              • Jussi140i
                BTCF Member
                • Mar 2019
                • 59
                • Uusimaa

                #8
                Kiitoksia kun jaoit kokemuksiasi. Vaikka itsellä onkin B58 niin on kiinnostavaa kuulla oikeita käyttö kokemuksia eri viritys softista ym. Itsellä on tarkoitus tämän vuoden aikana, laittaa ohjelma + downpipe + ilmanotto.
                Ex: M140i xDrive /17

                Comment

                • like_a_glove
                  Newbiemmer
                  • Jun 2017
                  • 21
                  • Vantaa

                  #9
                  Mites se nyt on ton jb4 + bef kanssa? Mikä flash pitää valita? Pumppu, race, e85? Ajot pääasiassa bensalla tai E30 soppa.

                  Toimiiko jb4 samalla tavalla bef kanssa kuin ilmankin? Eli samat mappi vaihtoehdot joita käyttää? (1,2,5 ja 6)

                  Ja viinaa pystyy lutraa samoin kuin ennenkin?
                  F22 M240i -16

                  Ex.F20 M135i -13
                  Ex.E91 335d -07

                  Comment

                  • like_a_glove
                    Newbiemmer
                    • Jun 2017
                    • 21
                    • Vantaa

                    #10
                    Noniin.


                    BEF laitettu.


                    On kyllä melkoinen ero ja sain just sitä mitä kaipasinkin...eli terävyyttä.


                    Riepoo ihan erilailla kun pelkän mhd:n kanssa. Kuitenkin vielä jopa pehmeämmän toimii kokonaisuutena kuin pelkästään jokotai.(jb4 tai mhd)



                    Race flässin laitoin(pwg3). Ja heti E30 soppa. Kokeilin alkuun map5 jolla painetta ei tullut kuin ~13psi. Vähän tuntui tuhnulta odotuksiin nähden.



                    Joten vaihdoin map2, sillä loppuu soppa kesken 4k rpm kohdalla käy paine 7:ssa joka reilusti liian vähän. Painetta onkin sitten jo 18psi tuolla ja kulku sen mukaista

                    Täytyy seuraavaan tankilliseen lutrata E20 soppa ja kattoo miten korkeapaine pumppu silloin riittää.



                    Map1 jäi tältä illalta käyttöön, sillä painetta ~15psi ja polttoaineen painekkin pysyi lukemassa 12. Tälläkin jo kulku parempi kuin koskaan ennen, ainakin persdynolla.


                    10 on se lukema jota ei kuulemma tule alittaa polttoaineen paineessa. En muista tarkkaan miten kääntyi paineeksi.



                    Dragyllä mittailut menee ainakin viikonlopulle ellei ylikin.


                    Vahva suositus BEF:lle, ite tykkäsin pirusti.
                    Last edited by like_a_glove; 30-01-2020, 00:23.
                    F22 M240i -16

                    Ex.F20 M135i -13
                    Ex.E91 335d -07

                    Comment

                    • mmie
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 483
                      • Kouvola

                      #11
                      Originally posted by like_a_glove View Post
                      Noniin.


                      BEF laitettu.


                      On kyllä melkoinen ero ja sain just sitä mitä kaipasinkin...eli terävyyttä.


                      Riepoo ihan erilailla kun pelkän mhd:n kanssa. Kuitenkin vielä jopa pehmeämmän toimii kokonaisuutena kuin pelkästään jokotai.(jb4 tai mhd)



                      Race flässin laitoin(pwg3). Ja heti E30 soppa. Kokeilin alkuun map5 jolla painetta ei tullut kuin ~13psi. Vähän tuntui tuhnulta odotuksiin nähden.



                      Joten vaihdoin map2, sillä loppuu soppa kesken 4k rpm kohdalla käy paine 7:ssa joka reilusti liian vähän. Painetta onkin sitten jo 18psi tuolla ja kulku sen mukaista

                      Täytyy seuraavaan tankilliseen lutrata E20 soppa ja kattoo miten korkeapaine pumppu silloin riittää.



                      Map1 jäi tältä illalta käyttöön, sillä painetta ~15psi ja polttoaineen painekkin pysyi lukemassa 12. Tälläkin jo kulku parempi kuin koskaan ennen, ainakin persdynolla.


                      10 on se lukema jota ei kuulemma tule alittaa polttoaineen paineessa. En muista tarkkaan miten kääntyi paineeksi.



                      Dragyllä mittailut menee ainakin viikonlopulle ellei ylikin.


                      Vahva suositus BEF:lle, ite tykkäsin pirusti.
                      Ainakin N54 puolella kannattaa tarkkailla ensin matalapainepumpun painetta, sen tuotto loppuu vakiopumpusta ensin. Kun LP-pumpun paineet laskee kovasti alle 5 (en myöskään muista mitä se on bar lukuna), sen seurauksena alkaa sitten KP-pumpun paine romahtamaan. Eli hakee E seoksen rajan siihen, kun LP-pumpun paine alkaa notkahtamaan muttei vaikuta vielä KP-pumpun paineeseen. Omassa N54:ssa LP-paine säilyy just 5:n nurkilla kun 20L E85 + loput E98, mutta luetun perusteella yksilökohtaista johtuen pumppujen eroista (kulumat yms..).
                      ex e36 325
                      ex e46 328
                      e92 335i FBO
                      Ducati 900S ie
                      KTM 640
                      Suzuki GT550
                      Honda CBR600

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5332
                        • S:t Karins

                        #12
                        Originally posted by mmie View Post
                        Ainakin N54 puolella kannattaa tarkkailla ensin matalapainepumpun painetta, sen tuotto loppuu vakiopumpusta ensin. Kun LP-pumpun paineet laskee kovasti alle 5 (en myöskään muista mitä se on bar lukuna), sen seurauksena alkaa sitten KP-pumpun paine romahtamaan. Eli hakee E seoksen rajan siihen, kun LP-pumpun paine alkaa notkahtamaan muttei vaikuta vielä KP-pumpun paineeseen. Omassa N54:ssa LP-paine säilyy just 5:n nurkilla kun 20L E85 + loput E98, mutta luetun perusteella yksilökohtaista johtuen pumppujen eroista (kulumat yms..).
                        F sarjan N55:ssa on HPFP se pullonkaula. Vakio LPFP toimii moitteetta E30 sopalla hienosti. Tosin tuo itse pumppu on helposti päivitettävissä tehokkaampaan. Ja N55:sta puuttuu koko LPFP:n paineenmittaus.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • like_a_glove
                          Newbiemmer
                          • Jun 2017
                          • 21
                          • Vantaa

                          #13
                          Hieman päivitystä.

                          E85 kanssa tullut lutrattua ja jenkkeihin naputeltu useampi maili. (Terry@burgertuning)

                          Eli siis...

                          BEF:in kanssa alin polttoaineen paine arvo on 7. Sitä ei tule alittaa.

                          Itsellä se paine dippasi juurikin tuohon arvoon 7 E30 sopalla map2.

                          Tiputin etanoli pitoisuutta E25 soppaan ja enää dippaa vain arvoon 9, vääntöä huomattavasti paremmin keski alueella kuin aikaisemmalla E30 kokeilulla.

                          Dragylläkin tuli kokeiltua 100-200km/h 9,91s.

                          Melkoinen parannus pelkkään MHD softaan 98e:llä. (12,6s)

                          Seuraavaksi testiä vielä pelkällä bensalla ja kesärengaskelejä odotellessa.

                          0-100km/h aikaa en alle neljän saa nastoilla ja märällä, sutii kaikilla neljällä fillarilla. Paras aika tähän mennessä 4.16s
                          F22 M240i -16

                          Ex.F20 M135i -13
                          Ex.E91 335d -07

                          Comment

                          • 4llu-
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 1045
                            • Esbo

                            #14
                            Kylläpä parantui merkittävästi 100-200 aika! Nyt se on siellä missä pitääkin, erikoista että MHD:llä sulla oli noin hidas kun itsellä vanha m135 meni MHD:n bulkki stage2+ ohjelmalla just tota 10s luokkaa.

                            Veikkaan että tuo 0-100 aika paranee paljon kun saat kesärenkaat alle, märällä ja vielä nastoilla tosiaan ihan turha edes sellaista kokeilla
                            Harraste: E92 M3 DCT 2011 - Mineralweiss Metallic
                            Käyttis: MB E220d AMG Package 4-Matic 2017
                            Suzuki GSX-R 1000 -07

                            Ex. M140i -17
                            Ex. 430D -14
                            Ex. F20 M135i -15

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎