Announcement

Collapse
No announcement yet.

M2 jarrujen täristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jii_Koo
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2013
    • 785
    • Jkl

    M2 jarrujen täristys

    Perus M2:n jarrut täristävät, jollei niitä ajeta aivan kuumaksi.
    Osaa vaihdeltu Laakkosella, hiottu levyä ja selitelty vaikka mitä höpönlöpöä.
    Ilmeisesti jonkin verran yleinen probleema, johon en äkkiseltään ole löytänyt ratkaisua.

    Onko kokemusta jostain rataisemmasta aftermarket pala- ja levykombosta, mikä ei moista tekisi? DS2500:t tai Redstuffit saisi melko edullisestikin.
    Liikkeeseen on turha viedä, eivät saa asialle tehtyä muuta kuin nelinumeroisen laskun.
    '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project
  • Juhi$
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2009
    • 1268
    • Laukaa

    #2
    Kyllähän ne tärinät osien vaihdolla poistuu jos levyistä tulee. Rata ajollahan noita oireita saa hyvin aikaiseksi.
    Ei siis taida olla mitään osia vielä tähän vaihdettu.:think
    Ei muuta kun uutta levyä+palaa alle ja vetoja, ei siinä sen kummempaa.

    Comment

    • Jii_Koo
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2013
      • 785
      • Jkl

      #3
      Originally posted by Juhi$ View Post
      Kyllähän ne tärinät osien vaihdolla poistuu jos levyistä tulee. Rata ajollahan noita oireita saa hyvin aikaiseksi.
      Ei siis taida olla mitään osia vielä tähän vaihdettu.:think
      Ei muuta kun uutta levyä+palaa alle ja vetoja, ei siinä sen kummempaa.
      En oo ikinä saanut rata-ajolla aikaiseksi, huonolla pad-beddingillä kylläkin.
      Täytynee palikoiden vaihdon (olivat nyt mitkä hyvänsä) jälkeen varmistua siitä, että jarrutellaan heti materiaalit sopiviksi toisilleen.
      Epäilen että edellinen uusien "kuumaksi jarrutus" ei ole ollut riittävän tehokas.
      '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

      Comment

      • Mikaatm
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2007
        • 551
        • Vantaa

        #4
        Samat levyt/palat ne siellä on kuin M3:ssa ja oon niitä etulevyjä itse saanut kieroiksi 2 sarjaa. Mielestäni on tullut vedettyä rauhassa aina vika kierros jäähdyttely, mutta siitä huolimatta on mennyt.

        Itse oon luottanut OEM jarruihin, enkä lähtisi muuta kokeilemaan. Toimivat varmasti kuitenkin radalla. Edellisen kerran kun lähti täristää, niin ajoin vielä yhdet ratapäivät tarkoituksella eikä mitään ongelmaa, ei sitä kovassa jarrutuksessa huomaa.

        Niin ainut harmi on että taitaa aina marmorilla saada kulumaan sen nelinumeroisen summan vaikka ois vaan palojen vaihto.
        450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm

        Comment

        • Reeperbahn
          BTCF Member
          • May 2012
          • 595
          • EFOU

          #5
          Kysäsempä tässä samalla ohuesti aiheeseen liittyen, oletteko löytäneet paremmin ratakäytössä toimivia paloja kuin originaalipalat?
          -BMW M3 -09
          -MB E320 Coupe -94
          -MB E250 CGI -10
          -Husqvarna R320 -14

          Comment

          • MarkkuS
            BTCF Member
            • Apr 2013
            • 23
            • Espoo

            #6
            Mulla on M2:ssa Ferodon DS2500 ja vakio levyt. Hyvin toiminut radalla ja kadulla.

            Comment

            • JH.
              Bimmer Fanatic
              • May 2007
              • 774
              • PKS

              #7
              Huonot puslat voi toimia kanssa herätteenä, joka saa ripustuksen tärisemään ja pidemmällä ajalla muiden muuttujien kanssa saa aikaan tilanteen jossa levyt alkaa tärisemään pahemmin ja menevät kieroiksi. Onnistuin rata-E36:sta pilaamaan kahdet etulevyt kunnes vaihdoin alatukivarsien puslat ja sen jälkeen ongelmia ei ole koskaan ilmennyt.

              Yks mitä voit koittaa parempien keinojen puutteessa on uusia kunnon sisäänajo, ohjeet esim. Performance Frictionin sivuilta. Järkevimmin onnistuu radalla tai vaikka tyhjällä motarilla yöllä. Pitää ajaa aika rajuja jarrutuksia monta peräkkäin.

              Miten kovaa meet radalla? Jos kyseessä on kaareton siviiliauto niin ratapalat menee herkästi hukkaan. Ite suosittelisin Performance frictionilta joku vähän vakiota tiukempi malli alkuun. Niillä ajaa ratakierroksia hyvinkin sellasset 300-500. Ferodot on myös toimivia.
              Last edited by JH.; 03-07-2020, 18:24.
              MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
              BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks

              Käyttis i4 eDrive40
              Kesällä E36 M3
              Radalla E36 325i track day tool

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #8
                En suosittele Ferodo Racing DSI.II paloja jos käyttöauto. Ensimmäisen ratapäivän jälkeen ei vielä mitään mutta seuraavan jälkeen aivan sairas vinkuna ja kirskunta kun pysäytti liikennevaloihin. Radalla toimii lämpimänä mutta liikenteessä kylmänä kirskuu, pysäyttää silti.

                Comment

                • Mikaatm
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 551
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Reeperbahn View Post
                  Kysäsempä tässä samalla ohuesti aiheeseen liittyen, oletteko löytäneet paremmin ratakäytössä toimivia paloja kuin originaalipalat?
                  Nyt kun kysyit, niin tuli mieleen että mulle viimeksi laitettiin OEM Sport palat, ei kokemusta kuin täydessä sadekelissä Kymiringillä vasta. Tosin ainut negatiivinen näistä on et vinkuvat herkästi normiajossa, ilmeisesti ominaisuus kun tutkin nettiä.

                  Mulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia OEM palojen kanssa radalla. Onks sulla ollut vai mistä kysymys?
                  450hv/550nm & 292hv/420nm & 190hv/400nm & 190hv/400nm

                  Comment

                  • JH.
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2007
                    • 774
                    • PKS

                    #10
                    OEM-palat on kestäneet satunnaiset ratakurvailut oikein hyvin. Ne on yleensä Bemareissa oikeasti ihan laatutavaraa. Halvat random-merkkiset tarvikkeet olen ajanut 18 kierroksessa Ahvenistolla uudesta metallille . Piti kokeilla kun kerran kävi niin että unohtui ottaa varapalat mukaan ja piti käydä kiireellä Motonetistä hakemassa.

                    Tuo vinkuna tulee käytännössä aina ratapaloista siviilikäytössä. Vakiopalat on just sellanen kompromissi ja sitten kun menee johonkin rajumpiin ratapaloihin niin ääntä saattaa lähteä ihan perhanasti. Niinku BMW525Xda sano ni ei kannata jos auto on käyttiksenä.

                    Heitetään ny sellanen halpa ja ihan ok vaihtoehto kans: EBC:n Yellowstuff. HC-ratamiehet luultavasti haukkuu huonoks, mutta tuo on ollut vuosia BMW Extreme -sarjan pala ja toimii ihan hyvin kadullakin.
                    MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                    BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks

                    Käyttis i4 eDrive40
                    Kesällä E36 M3
                    Radalla E36 325i track day tool

                    Comment

                    • Reeperbahn
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 595
                      • EFOU

                      #11
                      Originally posted by Mikaatm View Post
                      Mulla ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia OEM palojen kanssa radalla. Onks sulla ollut vai mistä kysymys?
                      En ole tuolla edes radalla vielä käynyt. Kysymys oli lähinnä siitä näkökulmasta että tuleeko niillä toimeen radalla vai onko syytä vaihtaa etukäteen. Hyvä kuulla että niillä pärjää, vaihdan sitten vaan pelkät jarrunesteet.
                      -BMW M3 -09
                      -MB E320 Coupe -94
                      -MB E250 CGI -10
                      -Husqvarna R320 -14

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5327
                        • S:t Karins

                        #12
                        Originally posted by JH. View Post
                        Heitetään ny sellanen halpa ja ihan ok vaihtoehto kans: EBC:n Yellowstuff. HC-ratamiehet luultavasti haukkuu huonoks, mutta tuo on ollut vuosia BMW Extreme -sarjan pala ja toimii ihan hyvin kadullakin.
                        Kokemuksesta heitän että enemmin bluestuffit. Toimii niin radalla kuin yllättäen kadulla.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • Jii_Koo
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2013
                          • 785
                          • Jkl

                          #13
                          Ongelma ratkesi satuloiden kunnostuksella. Jännä homma... Pölysuojat olivat silminnähden huonokuntoiset.

                          Originally posted by JH. View Post
                          Heitetään ny sellanen halpa ja ihan ok vaihtoehto kans: EBC:n Yellowstuff. HC-ratamiehet luultavasti haukkuu huonoks, mutta tuo on ollut vuosia BMW Extreme -sarjan pala ja toimii ihan hyvin kadullakin.
                          Originally posted by Tommix View Post
                          Kokemuksesta heitän että enemmin bluestuffit. Toimii niin radalla kuin yllättäen kadulla.
                          Mäkin kallistuisin ennemmin bluestuffeihin tän painoisessa autossa. Kuulopuheiden mukaan jossain sarjoissa, joissa on Yellowstuffi säännöissä, saa vaikka minkä palojen taustat spraymaalilla keltaiseksi myös... Mene ja tiedä...
                          Originally posted by JH. View Post
                          Huonot puslat voi toimia kanssa herätteenä, joka saa ripustuksen tärisemään ja pidemmällä ajalla muiden muuttujien kanssa saa aikaan tilanteen jossa levyt alkaa tärisemään pahemmin ja menevät kieroiksi.
                          Tää oli vähän "erilainen täristys", taajuudeltaan paljon tiheämpi vrt. väljään puslaan. Ei siis siis 1-2 "tärähdystä" per. levyn 1 kierros, vaan sellainen todella tiheä rätytys polkimessa. Tiheämpi, kuin ABS.
                          '00 Audi TT 1.8T Quattro//'92 Lexus LS400//'89 205 Green//'96 Ford Bronco Eddie Bauer//'99 Xsara VTS "Endurance Saloon" Project

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎