Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 m40b16 -> m40b18

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizkavaa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2011
    • 187
    • Nastola

    E30 m40b16 -> m40b18

    Olisi tiedossa kahta desiä isompi pata tuohon kesäkäyttikseen. Swappi taitaa olla siitä helpoimmasta päästä, mutta jotain kysyttäviä kuitenkin aina on. Kun käsittääkseni ainaki ECU on eri.

    Tuo oma on jo sen verran tuore malli että se on VÄHÄPÄÄSTÖINEN ja otteessa on siitä selvät maininnat.(kolmitoimikatti ja happitunnistin) Elikkä jos luovuttaja auto on EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN, niin eroaako joku muu koneen (mekaaninen tai elektroninen) komponentti tuohon vähäpäästöiseen? Onko esim. kansi tai suuttimet samat tjs..

    Ajattelin myös hieman piristää konetta muutenkin. Kuinka paljon kantta uskaltaa tuossa koneessa laskea ennenkuin tulee vastaan minkäänsortin ongelmia? Ja tuon kannen kanavat, onko niille tehtävissä "parannuksia"? Kulmia pyöreeks tai venaohjurin näkyvää osaa sileemmäks tai mitä vaan ! Saa ehdotella. Dremeli oottelee jo Ja sitte jotain hyviä vinkkejä imu- ja pakosarjojen kohdistamista varten.

    Tiedossa saattaisi olla myös jyrkempi nokka tuohon. Tietääkö joku että nostaako se enemmän vai pitääkö se vain kauemmin venttiiliä auki vakioon verrattuna? Lasketun kannen jos sinne laittaa niin tämäkin täytyy nyt saada varmaks ettei naulaa sen takia..

    JA vielä että esimerkiksi edellämainittujen "viritysten" jälkeen miltähän mahtaa päästölappu näyttää? Nuoseeko arvot yli sallitun vai vaikuttaako mitenkä paljon pakokaasuihin jos sosetta palaa reilummin ja suuremmalla puristuksella. Katin ainaki pitäisi vielä olla kunnossa kun viime kesänä päästölappu tuli nyrkkipajalta ja silloin oli jo kanttaki vähän laskettu. (1mm)

    Näillä tiedoilla pärjäisin jo pitkälle ja moottorin purkamisen voisi aloittaa heti kun kone ja pukki on hommattu.
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    Originally posted by rizkavaa View Post
    Olisi tiedossa kahta desiä isompi pata tuohon kesäkäyttikseen. Swappi taitaa olla siitä helpoimmasta päästä, mutta jotain kysyttäviä kuitenkin aina on. Kun käsittääkseni ainaki ECU on eri.

    Tuo oma on jo sen verran tuore malli että se on VÄHÄPÄÄSTÖINEN ja otteessa on siitä selvät maininnat.(kolmitoimikatti ja happitunnistin) Elikkä jos luovuttaja auto on EI VÄHÄPÄÄSTÖINEN, niin eroaako joku muu koneen (mekaaninen tai elektroninen) komponentti tuohon vähäpäästöiseen? Onko esim. kansi tai suuttimet samat tjs..
    Ota luovuttajasta kaikki mahdollinen mitä saat ja käytä hyväksi.
    Osien eroavaisuuksia voit ihmetellä esim bmwfans.info sivustolla, varaosanumeroa klikkaamalla näät onko samaa osaa käytetty missä kaikissa malleissa.


    Ajattelin myös hieman piristää konetta muutenkin. Kuinka paljon kantta uskaltaa tuossa koneessa laskea ennenkuin tulee vastaan minkäänsortin ongelmia?
    No tulee siinä sen sortin ongelmia että nokka-akselipyörä tais olla keskipultilla ja kiilalla nokka-akselissa. Kun plaanaat niin nokka myöhästyy jos et hanki/teetä säädettävää pyörää. Noihin missä on pyörä muutamalla ruuvilla kiinni, homma onnistuu ihan tekemällä. Koneen mahollisimman tarkka ajottaminen kohtuu tärkeää jos halutaan että se toimii. Siinä voi virinokasta saatu pieni hyöty hukkua muuten. "Melko hyvin" ajotettu moottori on käynniltään "melko hyvä", ja tarkalleen kohallaan oleva on sitte Hyvä.



    Tiedossa saattaisi olla myös jyrkempi nokka tuohon. Tietääkö joku että nostaako se enemmän vai pitääkö se vain kauemmin venttiiliä auki vakioon verrattuna? Lasketun kannen jos sinne laittaa niin tämäkin täytyy nyt saada varmaks ettei naulaa sen takia..

    JA vielä että esimerkiksi edellämainittujen "viritysten" jälkeen miltähän mahtaa päästölappu näyttää? Nuoseeko arvot yli sallitun vai vaikuttaako mitenkä paljon pakokaasuihin jos sosetta palaa reilummin ja suuremmalla puristuksella. Katin ainaki pitäisi vielä olla kunnossa kun viime kesänä päästölappu tuli nyrkkipajalta ja silloin oli jo kanttaki vähän laskettu. (1mm)

    Näillä tiedoilla pärjäisin jo pitkälle ja moottorin purkamisen voisi aloittaa heti kun kone ja pukki on hommattu.
    No kukaan täällä ei tiedä näkemättä millainen sun hankkima nokka-akseli on. Nyrkkisääntönä niissä lisääntyy asteet ja nosto samassa suhteessa mitä rajumpiin mennään. Luulen että joudut kattomaan paljonko sielä on nostoa YKK:ssa ja sitte tutkimaan ite onko venoilla tilaa kun kaikkea on vähä plaanattu .

    Se että saatko OK päästöt riippuu lähinnä siitä onko siinä kepissä miten perkeleesti asteita ja toimiiko kaikki muuten niinkun pitää. Puristusten nostaminen sinänsä nyt ei pitäs päästöjä ainakaan huonontaa (kaiken muun pysyessä ennallaan).
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • rizkavaa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2011
      • 187
      • Nastola

      #3
      .....
      Last edited by rizkavaa; 24-02-2014, 11:36.

      Comment

      • rizkavaa
        Bimmer Rookie
        • Sep 2011
        • 187
        • Nastola

        #4
        Varsin tyhjentävä vastaus, kiitos siitä ja kaikesta tuosta tiedosta.

        Nokka-akselista nyt ei sen tarkempaa tietoa viel ookkaan kun että se on "kireämpi"..

        Tosta nokan ajotuksesta että onko sillä niin suurta haittaa jos se vähä myöhästyy? Luin jostain että yks keppisessä se jopa nostais huipputehoja. Toki alavääntö kärsii mutta eihä nämä täsmälaitteita olekaan. Vai oliko se niin että tehoalue nousee ylemmäs.. Fiksummat kertokoon. Toki tuo säädettävä nokkapyörä olisi fiksu ostos.
        Last edited by rizkavaa; 24-02-2014, 11:37.

        Comment

        • rizkavaa
          Bimmer Rookie
          • Sep 2011
          • 187
          • Nastola

          #5
          Keskustelua ei pahemmin ole sadellut.. No ei se mitään, puhun sitte itekseni.
          Olisin kiinnostunut myös tietämään että onko vähäpäästöisen ja ei-vähäpäästöisen ECU:illa eroja keskenään? Tietääkseni on sen verran ainakin että kun lambda hyppää kuvioon mukaan niin ECU:kin jotenkin uudistuu..?

          Toiseksi, b16 ja b18 ECU:t niin toimiiko keskenään identtisesti pelkällä "chipin" vaihdolla vai onko bokseissa muutakin eroa?

          Mietin että tuohon omaan vähäpäästöiseen kun vaihtaa koneen näillä näkymin ei-vähäpäästöisestä, niin oman johtosarjanhan voin hyödyntää koska sieltä löytyy muunmuassa se lambdan johto ja pistoke. Mutta onko tässä b18 boksissa pinniä liittimessä lambdalle? Toimiskohan uus moottorin oikein jos käyttäisin vanhan moottorin (b16) boksia ja laittas sinne b18 chipin?

          Olihan varmasti tarpeeks sekavasti ilmaistu..

          Comment

          • rizkavaa
            Bimmer Rookie
            • Sep 2011
            • 187
            • Nastola

            #6
            Nonniin jatketaas tätä viel. Elikkä koneostoksille tulevana viikonloppuna niin pääsee taas näpertämään jotakin.

            Sellasta lähtisin vielä kyselemään että kun KAT koneen puristukset on vissii höllemmät kun KATittoman, niin saankohan päästölappua KATittoman koneen kokoonpanolla vaikka autoon tulee kaikki saastelaitteet (katti, lambda ja aktiivihiili) ihan normaalisti? Eli jos kasaan uuden koneen (m40b18 ei-kat) ihan sen uusilla vakio osilla.

            Millä keinolla puristuksia on höllätty vähäpäästöisessä ja miksi? Kuppimännät? Eri kansi? Kertokaa viisaammat.. Eihän puristusten nostamisen pitäisi huonontaa arvoja, niinkuin täällä jo joku toteski.

            Turha mun taitaa olla hankkia sentää mitään takomäntiä tuohon jos päästöt saa vituilleen jo pelkästään katittoman männillä..? Jos siis ovat erilaiset..

            Comment

            • smpovers
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2006
              • 2372
              • Tammela

              #7
              Olisko kuitenkin helpoin ja halvin ratkaisu hankkia vähäpäästöinen m40b18 ja käyttää sen ecua ym osia?

              Ja jos muutoskatsastaa meinaat tai inssi muuten vaan huomaa koneen vaihdon(mitä en tosin usko) niin se saattaa kysellä luovuttaja-auton tietoja.
              BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
              BMW 330d touring e46 -05
              Ford Cortina Mk2 1600 -70
              ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

              Comment

              • T3
                BTCF Member
                • Oct 2003
                • 8530
                • Karhe

                #8
                Originally posted by rizkavaa View Post
                Sellasta lähtisin vielä kyselemään että kun KAT koneen puristukset on vissii höllemmät kun KATittoman, niin saankohan päästölappua KATittoman koneen kokoonpanolla vaikka autoon tulee kaikki saastelaitteet (katti, lambda ja aktiivihiili) ihan normaalisti? Eli jos kasaan uuden koneen (m40b18 ei-kat) ihan sen uusilla vakio osilla.

                Millä keinolla puristuksia on höllätty vähäpäästöisessä ja miksi? Kuppimännät? Eri kansi? Kertokaa viisaammat.. Eihän puristusten nostamisen pitäisi huonontaa arvoja, niinkuin täällä jo joku toteski.

                Turha mun taitaa olla hankkia sentää mitään takomäntiä tuohon jos päästöt saa vituilleen jo pelkästään katittoman männillä..? Jos siis ovat erilaiset..
                Ei ole. Katittoman ja katillisen moottorit ovat ihan samoja 8,8:1-puristeisia. Nakkaat sen katittomasta autosta otetun koneen vaan keulalle ja kytket johtosarjasta löytyvään pistokkeeseen normaalisti lambdan ja ihan kaiken muunkin, kuten katillisessa autossa ja annat mennä. Jos moottori on mekaanisesti kunnossa, eikä imuvuotoja tms ole ja lambda/KAT toimivat, on autossasi juuri samanlainen moottori, kuin sen alkuperäinenkin ja menee taatusti läpi vähäpäästöisenä.
                .

                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                Comment

                • rizkavaa
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 187
                  • Nastola

                  #9
                  Kiitos T3! Tarkotus siis kunnostaa perusteellisesti koko kone alakertaa myöten ennenku autoon istuttaa. Jos puristukset kerta samat, niin pelkällä katillako koneesta on "kuristettu" nuo 3 hevosvoimaa pois? Vai onkohan vaan joku laskennallinen juttu..

                  Comment

                  • T3
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 8530
                    • Karhe

                    #10
                    Originally posted by rizkavaa View Post
                    Kiitos T3! Tarkotus siis kunnostaa perusteellisesti koko kone alakertaa myöten ennenku autoon istuttaa. Jos puristukset kerta samat, niin pelkällä katillako koneesta on "kuristettu" nuo 3 hevosvoimaa pois? Vai onkohan vaan joku laskennallinen juttu..
                    Tehoero moottoreiden välillä on 2hv. 113hv--->115hv ja tämä tulee pelkästään lambdan/KAT:in yhteisvaikutuksesta. Huippuväännön lukemissa eroa 162Nm--->165Nm. Käytännössä normaaliajossa et tule huomamaan eroa katittoman vs. katillisen autojen käytöksessä. Pikkuriikkinen ero tulee vasta, kun molemmilla autoilla (kunnossa olevilla) suoritetaan täyskaasukiihdytys tms. suorituskykymittaus. Jos katiton auto kiihtyy 0-120km/h nopeuteen 0,1s nopeammin, mitä sillä on merkitystä, ei mitään. Kuka oikeasti kiihdyttelee autollaan aina paikaltaan täyskaasulla jne.

                    EDIT: Moottorinohjausboksin joudut toki vaihtamaan, koska nykyinen M40B16-boksi on erilainen, kuin M40B18-boksi. (Erilaiset sytkäkartat, erilaiset suuttimien aukioloajat). Myös IMM on erilainen B16 vs. B18 moottoreissa.
                    Last edited by T3; 11-04-2014, 08:46.
                    .

                    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                    Comment

                    • rizkavaa
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2011
                      • 187
                      • Nastola

                      #11
                      Originally posted by T3 View Post
                      Tehoero moottoreiden välillä on 2hv. 113hv--->115hv ja tämä tulee pelkästään lambdan/KAT:in yhteisvaikutuksesta. Huippuväännön lukemissa eroa 162Nm--->165Nm. Käytännössä normaaliajossa et tule huomamaan eroa katittoman vs. katillisen autojen käytöksessä. Pikkuriikkinen ero tulee vasta, kun molemmilla autoilla (kunnossa olevilla) suoritetaan täyskaasukiihdytys tms. suorituskykymittaus. Jos katiton auto kiihtyy 0-120km/h nopeuteen 0,1s nopeammin, mitä sillä on merkitystä, ei mitään. Kuka oikeasti kiihdyttelee autollaan aina paikaltaan täyskaasulla jne.

                      EDIT: Moottorinohjausboksin joudut toki vaihtamaan, koska nykyinen M40B16-boksi on erilainen, kuin M40B18-boksi. (Erilaiset sytkäkartat, erilaiset suuttimien aukioloajat). Myös IMM on erilainen B16 vs. B18 moottoreissa.
                      Moottorin mukana tulee johtonippu, ecu ja imm. Myös suutintukki täydellisenä. Eli siis kaikki tarvittava. Joo, tuo tehoero vaan mietitytti, ei niinkään haittaa.. Kiitos jälleen tyhjentävästä vastauksesta. Odotan kyllä innolla että pääsee rakentelemaan!

                      Osaatko kertoa nuista "kilpakatalysaattoreista"? Luulen että koko putkiston uusin paremmin virtaavampaan pakosarjalta takavaimentimelle asti. Futurez ilmoittaa että niissä ei ole eu-hyväksyntää. Tuleeko tästä ongelma? Ja onko kenelläkään muutenkaan näistä kokemusta? Ei olisi kalliita ainakaan. 2 tuumasella sisään/ulosviennillä olevalla mallilla tais olla alle puoltoist sataa hintaa. :o

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16364
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by rizkavaa View Post
                        Moottorin mukana tulee johtonippu, ecu ja imm. Myös suutintukki täydellisenä. Eli siis kaikki tarvittava. Joo, tuo tehoero vaan mietitytti, ei niinkään haittaa.. Kiitos jälleen tyhjentävästä vastauksesta. Odotan kyllä innolla että pääsee rakentelemaan!

                        Osaatko kertoa nuista "kilpakatalysaattoreista"? Luulen että koko putkiston uusin paremmin virtaavampaan pakosarjalta takavaimentimelle asti. Futurez ilmoittaa että niissä ei ole eu-hyväksyntää. Tuleeko tästä ongelma? Ja onko kenelläkään muutenkaan näistä kokemusta? Ei olisi kalliita ainakaan. 2 tuumasella sisään/ulosviennillä olevalla mallilla tais olla alle puoltoist sataa hintaa. :o
                        Hae motonetista alle satasella katti jos vaihtaa pitää, ei taida reilu 100 hv. koneessa olla kilpakatilla merkitystä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎