325i 85" motronicilla on auto, kytkinkopan kyljessä on 2 anturia, toinen kaiketi on se kieppimittarin anturi ja toinen kampiakselin asennontunnistin(kö?) onko tossa mallissa kampiakselin etupäässä jotai samanlaista anturia? oirii nimittäin kylmää toi menopeli ei lähe käyntii pakkasella.
Kampiakselin asennontunnistin e30
Collapse
X
-
On siellä yksi anturi, mutta liittyy diagnostiikkapistokkeeseen eikä siis vaikuta koneen käymiseen yhtään mitään. Vika on jossain muualla.Originally posted by _riskusonko tossa mallissa kampiakselin etupäässä jotai samanlaista anturia?Eioo penaria alla enää.. :(
-
Tämän ikäluokan motronic koneissa on tosiaankin kolmas anturi, joka ottaa signaalinsa kampiakselin hihnapyörästä. Se on vain ja pelkästään diagnistiikkaliitintä varten eikä liity mitenkään muuten auton johtosarjaan. Siitä voi huollossa tarkistaa ajoitukset.
Vaihdelaatikon kytkinkopassa on kaksi anturia vierekkäin, muistaakseni hieman ylempänä oleva on keulan päin ja alempana oleva vaihdelaatikoon päin. Se etummainen ottaa signaalin vauhtipyörän "hampaista" ja on kierroslukuanturi motronicia varten (muistaakseni ei mitään tekemistä kiekkamittarin kanssa), ja takimmainen ottaa signaalinsa vauhtipyörän takana (kytkimen tai turbiinin) olevasta metallitapista tai vauhtipyörään jyrsitystä syvennyksestä. Se on kampiakselin asentotunnistin ja moottori ei varmasti käynnisty jos se on rikki tai puuttuu.
Joskus olen nähnyt täällä jopa hyviä kuviakin niiden paikoista. Ja aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin. Search löytää varmasti montakin topicia.
Timo
Comment
-
Oisko asia sit niin, ettei auto lähe käyntiin jos jompi kumpi noista antureista on rikki? vaihdoin niiden paikkoja keskenään ja toistaiseksi on toiminut, mutta eipä vielä kauheen kylmä ole... mitähän tapahtuu jos se kierroslukuanturi ei toimi? lähteekö käymään?Originally posted by tihuovinTämän ikäluokan motronic koneissa on tosiaankin kolmas anturi, joka ottaa signaalinsa kampiakselin hihnapyörästä. Se on vain ja pelkästään diagnistiikkaliitintä varten eikä liity mitenkään muuten auton johtosarjaan. Siitä voi huollossa tarkistaa ajoitukset.
Vaihdelaatikon kytkinkopassa on kaksi anturia vierekkäin, muistaakseni hieman ylempänä oleva on keulan päin ja alempana oleva vaihdelaatikoon päin. Se etummainen ottaa signaalin vauhtipyörän "hampaista" ja on kierroslukuanturi motronicia varten (muistaakseni ei mitään tekemistä kiekkamittarin kanssa), ja takimmainen ottaa signaalinsa vauhtipyörän takana (kytkimen tai turbiinin) olevasta metallitapista tai vauhtipyörään jyrsitystä syvennyksestä. Se on kampiakselin asentotunnistin ja moottori ei varmasti käynnisty jos se on rikki tai puuttuu.
Joskus olen nähnyt täällä jopa hyviä kuviakin niiden paikoista. Ja aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin. Search löytää varmasti montakin topicia.
Timo
Comment
-
Antureiden paikat näet tuosta kuvasta. Käy hakemassa Haynesin korjausmanuaali vaikkapa täältä, siitä sattaa joskus olla apua
Esim. tuo kuva on sieltä...
Comment
-
Kiitos tuosta, mutta olen jo vaihtanut antureiden paikkoja keskenään ja ajattelin, että toimiiko auto ilman kierroslukuanturia?Originally posted by LekaAntureiden paikat näet tuosta kuvasta. Käy hakemassa Haynesin korjausmanuaali vaikkapa täältä, siitä sattaa joskus olla apua
Esim. tuo kuva on sieltä...
Comment
-
Moottori toimii ilman kiekka-anturia. Tai siis lähtee käyntiin ja sillä voi ajaa. Mutta ihan 100% se ei toimi, eli ihan kaikilla kuormitus/kierrosalueilla se ei välttämättä "jekkase" kuin pitäisi.
Kampiakselin asentotunnistin on "elintärkeä", ilman sitä moottori ei lähde käyntiin, mutta kun se on käynnissä, liittimen voi huoletta irroittaa ja moottori senkun hörskyttää.
Etsi nyt ainakin yksi vara-anturi, sen rikkonaisen tilalle. Kyllä niiden molempien täytyy olla ehjiä.
Timo
Comment
Comment