Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin asennontunnistin e30

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _riskus
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 102

    Kampiakselin asennontunnistin e30

    325i 85" motronicilla on auto, kytkinkopan kyljessä on 2 anturia, toinen kaiketi on se kieppimittarin anturi ja toinen kampiakselin asennontunnistin(kö?) onko tossa mallissa kampiakselin etupäässä jotai samanlaista anturia? oirii nimittäin kylmää toi menopeli ei lähe käyntii pakkasella.
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by _riskus
    onko tossa mallissa kampiakselin etupäässä jotai samanlaista anturia?
    On siellä yksi anturi, mutta liittyy diagnostiikkapistokkeeseen eikä siis vaikuta koneen käymiseen yhtään mitään. Vika on jossain muualla.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      Tämän ikäluokan motronic koneissa on tosiaankin kolmas anturi, joka ottaa signaalinsa kampiakselin hihnapyörästä. Se on vain ja pelkästään diagnistiikkaliitintä varten eikä liity mitenkään muuten auton johtosarjaan. Siitä voi huollossa tarkistaa ajoitukset.

      Vaihdelaatikon kytkinkopassa on kaksi anturia vierekkäin, muistaakseni hieman ylempänä oleva on keulan päin ja alempana oleva vaihdelaatikoon päin. Se etummainen ottaa signaalin vauhtipyörän "hampaista" ja on kierroslukuanturi motronicia varten (muistaakseni ei mitään tekemistä kiekkamittarin kanssa), ja takimmainen ottaa signaalinsa vauhtipyörän takana (kytkimen tai turbiinin) olevasta metallitapista tai vauhtipyörään jyrsitystä syvennyksestä. Se on kampiakselin asentotunnistin ja moottori ei varmasti käynnisty jos se on rikki tai puuttuu.

      Joskus olen nähnyt täällä jopa hyviä kuviakin niiden paikoista. Ja aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin. Search löytää varmasti montakin topicia.

      Timo

      Comment

      • _riskus
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 102

        #4
        Originally posted by tihuovin
        Tämän ikäluokan motronic koneissa on tosiaankin kolmas anturi, joka ottaa signaalinsa kampiakselin hihnapyörästä. Se on vain ja pelkästään diagnistiikkaliitintä varten eikä liity mitenkään muuten auton johtosarjaan. Siitä voi huollossa tarkistaa ajoitukset.

        Vaihdelaatikon kytkinkopassa on kaksi anturia vierekkäin, muistaakseni hieman ylempänä oleva on keulan päin ja alempana oleva vaihdelaatikoon päin. Se etummainen ottaa signaalin vauhtipyörän "hampaista" ja on kierroslukuanturi motronicia varten (muistaakseni ei mitään tekemistä kiekkamittarin kanssa), ja takimmainen ottaa signaalinsa vauhtipyörän takana (kytkimen tai turbiinin) olevasta metallitapista tai vauhtipyörään jyrsitystä syvennyksestä. Se on kampiakselin asentotunnistin ja moottori ei varmasti käynnisty jos se on rikki tai puuttuu.

        Joskus olen nähnyt täällä jopa hyviä kuviakin niiden paikoista. Ja aiheesta on keskusteltu aikaisemminkin. Search löytää varmasti montakin topicia.

        Timo
        Oisko asia sit niin, ettei auto lähe käyntiin jos jompi kumpi noista antureista on rikki? vaihdoin niiden paikkoja keskenään ja toistaiseksi on toiminut, mutta eipä vielä kauheen kylmä ole... mitähän tapahtuu jos se kierroslukuanturi ei toimi? lähteekö käymään?

        Comment

        • Leka
          BTCF Member
          • Sep 2003
          • 7701
          • Vilppula

          #5
          Antureiden paikat näet tuosta kuvasta. Käy hakemassa Haynesin korjausmanuaali vaikkapa täältä, siitä sattaa joskus olla apua Esim. tuo kuva on sieltä...
          Attached Files
          sigpic

          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


          Comment

          • _riskus
            Bimmer Rookie
            • Jan 2005
            • 102

            #6
            Originally posted by Leka
            Antureiden paikat näet tuosta kuvasta. Käy hakemassa Haynesin korjausmanuaali vaikkapa täältä, siitä sattaa joskus olla apua Esim. tuo kuva on sieltä...
            Kiitos tuosta, mutta olen jo vaihtanut antureiden paikkoja keskenään ja ajattelin, että toimiiko auto ilman kierroslukuanturia?

            Comment

            • tihuovin
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1422
              • Oulu

              #7
              Moottori toimii ilman kiekka-anturia. Tai siis lähtee käyntiin ja sillä voi ajaa. Mutta ihan 100% se ei toimi, eli ihan kaikilla kuormitus/kierrosalueilla se ei välttämättä "jekkase" kuin pitäisi.

              Kampiakselin asentotunnistin on "elintärkeä", ilman sitä moottori ei lähde käyntiin, mutta kun se on käynnissä, liittimen voi huoletta irroittaa ja moottori senkun hörskyttää.

              Etsi nyt ainakin yksi vara-anturi, sen rikkonaisen tilalle. Kyllä niiden molempien täytyy olla ehjiä.

              Timo

              Comment

              • _riskus
                Bimmer Rookie
                • Jan 2005
                • 102

                #8
                Jepajee!
                ei ollu antureissa vika, sillä vaihdoin niiden paikkoja ja toimi, mutta tänä aamuna ei taas lähteny käyntiin. Pitää vissii ruveta ettiin ECU:sta kylmäjuotosta... :(

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎