Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 hammastanko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw320i
    Bimmer Rookie
    • Oct 2002
    • 67

    E21 hammastanko

    Jep minkälainen homma tuo on vaihtaa e21:seen. Entäs minkähintainen osa tämä on? entäs raidentangon pää? samat kysymykset siitä.
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8530
    • Karhe

    #2
    Helppo homma! Työhön menee aikaa noin 1-1,5-tuntia, rööki- ja kaffitaukoineen.

    Moottorin palkista kaksi pulttia auki/pois, avainkoko 17mm. Raidepäät irti tukivarsista, eli mutterit auki (avainkoko 17/19mm) Viimeisenä ohjausakseli irti hammastangosta. Pooriakselilta pultti auki/pois (avainkoko 13mm) ja siinähän onkin sitten hammastanko irroitettuna.
    Tosin hammastanko on työnettynä omaan "tilaansa" siihen moottorin palkkiin, joten joudut hieman vääntämään sitä taaksepäin. Lähtee tosihelposti pois siitä tilastaan.

    Raidepäät lähtevät irti tukivarsista avaamalla ne mutterit ja sitten puristamalla ne "ulos" siihen tarkoitetulla työkalulla, tai antamalla muutama napakka isku siihen tukivarren reijän lenkkiin. Tällätavoin ei vioiteta sitä raidepään kierreosaa, jos sama raidepää halutaan vielä asentaa takaisin.
    Raidepäät irtoavat sisemmistä raidenivelistä, kun avaa ne mutterit (avainkoko 22mm) ja pyöritelee raidepäät pois tangoista. Kannattaa laskea sitten kierrokset, niin saa kiertää niitä uusia raidepäitä sitten takaisin samat kierrokset. Menee auraukset ainakin suunnilleen kohdilleen. Jälkitarkistus/säätö on hyvä suorittaa.
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Eepo
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 5388
      • Tampere

      #3
      Originally posted by T3
      Helppo homma! Työhön menee aikaa noin 1-1,5-tuntia, rööki- ja kaffitaukoineen.

      Moottorin palkista kaksi pulttia auki/pois, avainkoko 17mm. Raidepäät irti tukivarsista, eli mutterit auki (avainkoko 17/19mm) Viimeisenä ohjausakseli irti hammastangosta. Pooriakselilta pultti auki/pois (avainkoko 13mm) ja siinähän onkin sitten hammastanko irroitettuna.
      Tosin hammastanko on työnettynä omaan "tilaansa" siihen moottorin palkkiin, joten joudut hieman vääntämään sitä taaksepäin. Lähtee tosihelposti pois siitä tilastaan.

      Raidepäät lähtevät irti tukivarsista avaamalla ne mutterit ja sitten puristamalla ne "ulos" siihen tarkoitetulla työkalulla, tai antamalla muutama napakka isku siihen tukivarren reijän lenkkiin. Tällätavoin ei vioiteta sitä raidepään kierreosaa, jos sama raidepää halutaan vielä asentaa takaisin.
      Raidepäät irtoavat sisemmistä raidenivelistä, kun avaa ne mutterit (avainkoko 22mm) ja pyöritelee raidepäät pois tangoista. Kannattaa laskea sitten kierrokset, niin saa kiertää niitä uusia raidepäitä sitten takaisin samat kierrokset. Menee auraukset ainakin suunnilleen kohdilleen. Jälkitarkistus/säätö on hyvä suorittaa.

      joskus ennenkin tehnyt ton?
      ei mut noinhan se menee...itellä meni noin tunti kun ekankerran ton tein...
      -Harley Davidson Sportster - 89-
      -Harley Davidson softail -89-
      -Suzuki PV50 -86-

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎