Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 316 lämpöongelmia

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gary
    Bimmer Rookie
    • Apr 2004
    • 110
    • Lahti

    E30 316 lämpöongelmia

    E30 ongelmaa taas vaihteeksi Elikkäs tänä aamuna lähdin töihin niin jonkun matkaa ajettuani huomasin, että lämppäristä ei tullut kuin kylmää ilmaa vaikka moottorin lämmöt oli lähes puolessa välissä. No aloin seuraamaan tilannetta, ja lämmöt vaan nousi ja nousi, ja kylmää vaan puuskutti kabiiniin.

    Olin juuri sammuttamassa moottoria, kun lämmöt meni viimesen viivan yli ennen punaista lämpömittarissa, mutta sitten yhtäkkiä lämmöt laski melko nopeasti lähelle keskiväliä (jossa on normaalisti aina) ja alkoi tulemaan lämmintä ilmaa sisällekkin. Missähän nyt on vika? Auto oireili samalla tavalla kun tulin töistä kotiin. Mutta ei yhtä pahasti kuumentunut lämpömittarin mukaan, tosin liikaa kuitenkin. Lämmintä ei myöskään kabiiniin aluksi tullut. Sitten kun rupesi viimein tulemaan, niin tuli melko tasaisesti ja tyhjäkäynnilläkin, mutta lämmöt ei oikein pysyneet kurissa, etenkään kun autoa käytti paikallaan.

    Autoon on vaihdettu uusi visko ja termari, joten ne toimivat. Tyhjäkäynnillä pihassa kokeilin termarista lähtevää alavesiletkua, ja se ei ollut lämmin oikeastaan yhtään, termariin meinasin polttaa käteni. Nestettä on normaalisti, eikä kadota niitä mihinkään, eikä öljyssä ole "majoneesia". Nesteetkään ei pitäisi olla jäässä, 50/50 on laitettu nesteet ylävesiletkun vaihdon yhteydessä. Ja ilmattu on myös.

    Eli onko jäähdytin tukossa vai vesipumppu rikki? Vai pahemmassa tapaukessa kannentiiviste tai kansi...
    Last edited by Gary; 10-03-2005, 15:46.
    ex- E30 316 '87
  • bayer 320
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 119
    • itä-suomi

    #2
    Sanoisinpa että mittauta(jotta saat varmuuden) ja vaihdata jäähdytin nesteet.....itellä aikoinaan samoja murheita tosin eri automerkin kanssa ja oireet aivan identtiset. Eli jostain kohti menee jäähän ja aukee kun kone lämpee nii saatanan kuumaksi... tollaset thermoshokit ei varmaan tee hyvää koneen millekän osalle. Tosin voipihan siellä jotain muutakin olla! Esim.se uusi termarikin voipi olla jo uutuuttaan rikki.. Nesteet ny on ainakin halpa vaihtaa ja kokeilla.

    Comment

    • Baur TC
      Bimmer Rookie
      • Oct 2004
      • 112
      • Turku

      #3
      Tai sit jotenki sisälämppärin kenno pääsee jotenki kummasti jäätyy...
      Jos ei silmää miellytä, tee asialle siis jotai.

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10084
        • KVLA

        #4
        Originally posted by Gary
        E30 ongelmaa taas vaihteeksi Elikkäs tänä aamuna lähdin töihin niin jonkun matkaa ajettuani huomasin, että lämppäristä ei tullut kuin kylmää ilmaa vaikka moottorin lämmöt oli lähes puolessa välissä. No aloin seuraamaan tilannetta, ja lämmöt vaan nousi ja nousi, ja kylmää vaan puuskutti kabiiniin.

        Olin juuri sammuttamassa moottoria, kun lämmöt meni viimesen viivan yli ennen punaista lämpömittarissa, mutta sitten yhtäkkiä lämmöt laski melko nopeasti lähelle keskiväliä (jossa on normaalisti aina) ja alkoi tulemaan lämmintä ilmaa sisällekkin. Missähän nyt on vika? Auto oireili samalla tavalla kun tulin töistä kotiin. Mutta ei yhtä pahasti kuumentunut lämpömittarin mukaan, tosin liikaa kuitenkin. Lämmintä ei myöskään kabiiniin aluksi tullut. Sitten kun rupesi viimein tulemaan, niin tuli melko tasaisesti ja tyhjäkäynnilläkin, mutta lämmöt ei oikein pysyneet kurissa, etenkään kun autoa käytti paikallaan.

        Autoon on vaihdettu uusi visko ja termari, joten ne toimivat. Tyhjäkäynnillä pihassa kokeilin termarista lähtevää alavesiletkua, ja se ei ollut lämmin oikeastaan yhtään, termariin meinasin polttaa käteni. Nestettä on normaalisti, eikä kadota niitä mihinkään, eikä öljyssä ole "majoneesia". Nesteetkään ei pitäisi olla jäässä, 50/50 on laitettu nesteet ylävesiletkun vaihdon yhteydessä. Ja ilmattu on myös.

        Eli onko jäähdytin tukossa vai vesipumppu rikki? Vai pahemmassa tapaukessa kannentiiviste tai kansi...
        Minä kyllä ensimmäiseksi "koekeittäisin" termostaatin kattilassa lämpömittarin kanssa.Näkisi sen uuden termarin "varman" toiminnan.
        Paljonko vesipumpulla on "ajettu"?Varmaan kannattais vaihtaa.Ei yhtään vuotoa hukkareiästä?
        Last edited by Heguli 31; 12-03-2005, 15:19.

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          #5
          Mulla korjautui tuo juuri sama ongelma vaihdettuani jäähdytin nesteet.Teboilin nesteet tuntuu jäätyvän 50% seoksella jo -20 asteessa...

          Comment

          • Gary
            Bimmer Rookie
            • Apr 2004
            • 110
            • Lahti

            #6
            Juu, kiitokset vastauksista... Täytyy yrittää katsella mitä se auto sanoo, kun tässä vk-lopun aikana kokeilee sitä varovasti ajaa. Ajelin tänään pienen matkan, niin samantyylistä oiretta on vieläkin. lämppäristä tulee lämmintä ja kylmää miten sattuu kyllä. Moottorin lämmöt on lähes normaalit.
            ex- E30 316 '87

            Comment

            • Gary
              Bimmer Rookie
              • Apr 2004
              • 110
              • Lahti

              #7
              Ei taida oikein kunnossa olla... Lähdin ajamaan, niin lämmöt nousi koneessa viimeiselle puolenvälin jälkeiselle pykälälle ennenkuin alkoi puskemaan lämmintä sisälle ja samalla lämpöviisari meni lähes normaaliin tasoon.

              Sen jälkeen ajoin normaalisti 50 km/h kaupungissa ja lämmöt normaalilla tasolla ja lämmintä tulee myös kabiiniin. Mutta heti kun pysähtyy vaikka valoihin tyhjäkäyntiin, niin alkaa lämmöt nousta moottorissa ja lämppäristä tulee hailakkaa tai jopa vähän viileää.

              Viittaakohan tämä nyt siihen vesipumppuun vai? Ei auta sekään, että kierrättää konetta paikallaan. Melkein heti kun taas lähtee ajamaan, palaa "normaali" tilanne.

              Kertokaa vielä mielipiteenne.
              ex- E30 316 '87

              Comment

              • Miku
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 2624
                • Kajaani

                #8
                ojå

                Saattas olla vesipumppu. Mutta minulla aiheutti Lämppärin kiertovesipumppu aivan samaa( se pikkunen sähkönen siinä tulipellissä) Sen verran se ahdisti nesteen kulkua vissiin ku lämpöjä pikkuhiljaa nosti aina jopa melkein punaiselle. sitten kun kierrosta antaa niin maan pirusti että tavan vesipumppu jaksa kierrättää niin jäähty heti. sen sähköpumpun vaihdettuani toimii kuin unelma! Aluksi mullakin teki noin et välillä toimi välillä ei (puhaltimesta siis välillä kylmää ja välillä kuumaa. sitten lopetti kokonaan ja puhaltimesta lämmintä vain hirmu kiekoilla.
                TEAM "Peli Menetetty"
                Nyt:
                E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                E30 320i 2d m20b27 tic project
                E38 728ia
                E46 316i sedan
                Ex:
                3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                Comment

                • sqxo
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 902
                  • no man's land

                  #9
                  Itsellä E28 528i:ssä pysyi lämmöt normaalina ajossa, mutta lämmöt alkoi paikallaan ollessa nousta. Tosin itsellä ongelma ilmestyi kesällä, en tiedä vaikuttaisko talvella.. Vikana oli moottorituulettimen visko, jonka pitäis tarrata kiinni kun kone lämpenee tarpeeksi ja visko siinä mukana, mutta viallinen viskopa ei tätä tee. Uus Sachsin visko maksaa n. 100-170€, purkaamolta ei kuulemma kannata käytettyä ostaa kun ne saattaa mennä "pilalle" myös säilytettäessä hyllyllä.

                  Comment

                  • Gary
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2004
                    • 110
                    • Lahti

                    #10
                    Vanha juttu jo, mutta vika selvisi ja se oli sittenkin vain viallinen termostaatti. Termostaattihan vaihdettiin tuossa viime vuoden huhtikuun lopussa, mutta oli ilmeisesti jo uutena rikki prkl... Hequli veikkaili ihan oikein. Taas meni termari vaihtoon, niin nyt lämmöt pysyy kurissa ja viisari tapittaa siinä juuri alle puolenvälin, teki autolla tai lämppärillä mitä tahansa. Onnea oli tällä kertaa että tämä halvin vaihtoehto oli kyseessä ja M10 moottorihan kesti kevyesti pienet grillaustuokiot. Kansipahvin tai kannen rikkoutumisesta ei ole merkkejä.

                    Tänään sain Mega-autoltakin rahat takas rikkinäisestä termarista. Vastaan kyllä pistivät jonkun verran.
                    Last edited by Gary; 01-04-2005, 21:05.
                    ex- E30 316 '87

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5151
                      • Kouvola, Savisto

                      #11
                      Tuota samaa vikaa tekee mullakin, eli välillä puhaltaa lämmintä ja sit yhtäkkiä kylmenee, termostaattia on vaihdeltu, jotenkin omassa mielessä olisi katsoa lämppärin sulkuventtiili ja kiertovesipumppu, vai onko tuollaisessa m10 kaasari versiossa sitä?
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Remolux
                        Bimmer Fanatic
                        • Dec 2006
                        • 294

                        #12
                        Originally posted by makkis View Post
                        Tuota samaa vikaa tekee mullakin, eli välillä puhaltaa lämmintä ja sit yhtäkkiä kylmenee, termostaattia on vaihdeltu, jotenkin omassa mielessä olisi katsoa lämppärin sulkuventtiili ja kiertovesipumppu, vai onko tuollaisessa m10 kaasari versiossa sitä?
                        vesipumpun vaiholla selviit onkelmista

                        Comment

                        • daiwec
                          Newbiemmer
                          • Aug 2010
                          • 2
                          • Sjoki

                          #13
                          Katsotaas saako tähän threadii vielä vastausta omaa ongelmaani.
                          Eli oma 316i E30 lämpiää ihan normaali ja matka-ajossa. Konehan on M40.
                          Puhaltimista tulee kuumaa ja sillon lämmöt saa laskettua keskivaiheille.
                          Jos kabiinaa ei lämpöjä laita niin, mittari menee melkein punaselle.

                          Autoon olen nyt vaihtanut letkut, syylärin, paasarin ja termostaatin.
                          Tuttu sanoi, että vesipumpussa saattaisi olla vika. Itsekkin tätä toivon,
                          koska käytiin parisen viikkoa sitten Kouvolassa (244km täältä). Meno
                          matkalla auto toimi loistavasti, ei mitään vikaa. Lämmöt siinä missä pitääkin!
                          Mutta tulomatkalla meni syylärin yläletkun pidike paskaksi ja tämähän johti
                          siihen, että autoon meni 20-30L vettä tullessa. Ja muutaman kerran kiehahti.
                          Eli toivottavasti ei ole pahvit palanut? Syylärissä on ihan syylärin nesteet ja
                          koneessa on ihan öljyt tallella.
                          Last edited by daiwec; 23-08-2010, 13:07. Reason: Auto ilmattu hyvin ja lämpömittari tipahtaa puoleen väliin kun käyttää vähän kierroksia. Tehot eivät ole hävinneet.

                          Comment

                          • Phaedrus
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 1888
                            • Helsinki

                            #14
                            Luulisi vian olevan vesipumpussa tai viskokytkimessä. Jos vesipumppu on ehjä niin matka-ajossa viima riittää yleensä pitämään lämmöt kurissa, mutta kaupunkiajossa tarvitaan ehdottomasti viskon antamaa tuuletusta. Toisaalta jos vesipumppu olisi kaput niin luulisi ettei lämmityslaitteesta olisi apua lämpöjen pudotuksessa.

                            Comment

                            • daiwec
                              Newbiemmer
                              • Aug 2010
                              • 2
                              • Sjoki

                              #15
                              Originally posted by Phaedrus View Post
                              Luulisi vian olevan vesipumpussa tai viskokytkimessä. Jos vesipumppu on ehjä niin matka-ajossa viima riittää yleensä pitämään lämmöt kurissa, mutta kaupunkiajossa tarvitaan ehdottomasti viskon antamaa tuuletusta. Toisaalta jos vesipumppu olisi kaput niin luulisi ettei lämmityslaitteesta olisi apua lämpöjen pudotuksessa.
                              Hieno sivusto! Heti vastauksia tulemaan näinkin vanhaa threadii .
                              Mutta asiaan. Olen tarkistanut viskon paperi konstilla ja on ehjä. Vesipumppu toimii, ainakin lämmöt pysyy nytten kurissa. Otin termostaatin kokonaa irti niin lämmöt pysyy ensimmäisen valkosen viivan kohdalla nätisti. Eli itse tulin siihen tulokseen, että tämä motonetin 11,90e termostaatti (88c) on rikki. Testasin
                              sitä kattila konstia ja eipä se aukee vaikka pari päivää vanha. Pitäneen käydä ostamassa ihan bmw liikkestä kunnollinen termostaatti.

                              Comment

                              Working...
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎