Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 takapään väljyys/kolahdus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 826
    • Vantaa

    e30 takapään väljyys/kolahdus

    Autona siis e30 "325" -87.

    Takaana on väljyyttä, tai ainakin siltä tuntuu / kuullostaa, eli ainakun lähtee liikkeelle (ellei ota todella rauhallisesti), vaihtaa vaihdetta (ellei tee rauhallisesti, 1 -> 2, muilla se ei enään kuulukkaan) tai tekee vähän kaasua-pois-kaasua-pois settiä niin takaata kuuluu kolahdus. Ihankuin "löysätpois" menoa..

    Taakse on vaihdettu isot puslat, tarkistettu perän tukikumi ja vetarit, myös kardaanin laakeri on vaihdettu, mutta tuloksetta.

    Tämä ääni alkoi kuulumaan vasta kun taakse vaihdettiin powerflexin uretaanipuslat ja korjaamo sanoi että edelliset olivat täysin mureena jo. Eli luulisi että olisi ennenkin kolissu?

    Ideoita, arvauksia??
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *
  • heinonen85
    BTCF Member
    • Jan 2003
    • 1408
    • varkaus

    #2
    katoppa takaiskarin yläpää. olisko väljä, eli kumi paskana...
    **************
    * TEAM HooCee *
    **************
    e39 530d -00 Touring

    ex:
    e34 525i -92 Touring
    e34 525i -90
    e30 320i -88

    Comment

    • insp
      BTCF Member
      • Sep 2002
      • 826
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by heinonen85
      katoppa takaiskarin yläpää. olisko väljä, eli kumi paskana...
      On meinaan 2v sit vaihdettu kokonaan alusta + yläpäät samalla kaikkialle.. Mutta pitääpä tarkistaa jos olisi hajonnut. Tosin katsastuksessa ei sanottu mitään tuosta "väljyydestä".
      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

      Comment

      • Vanquish
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1961
        • Hki

        #4
        Originally posted by insp
        On meinaan 2v sit vaihdettu kokonaan alusta + yläpäät samalla kaikkialle.. Mutta pitääpä tarkistaa jos olisi hajonnut. Tosin katsastuksessa ei sanottu mitään tuosta "väljyydestä".
        eipä ne siellä juuri mitään huomaakaan!

        Comment

        • Janza182
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4986
          • 013

          #5
          Noi iskarin yläpäät... Tohon siskon autoon niitä saa vaihtaa joka vuos... ei kestä jostain syystä... Viikko sit just vaihoin siihen toisen :( Eli ei se merkkaa mitään jos 2 vuotta sitten vaihdettu ne... ne tulis mulle eka mieleen.. Kylläkin tossa kolis vain terävimmissä montuissa ne..

          Comment

          • ari.kivinen
            Bimmer Rookie
            • Sep 2004
            • 51
            • Kylmäkoski

            #6
            ootkos tarkastanut perän kiinnityksen, että kaikki neljä pulttia varmasti kireellä ja kiinni. kolahtelee hyvinkin herkästi jos ei todella kireällä. itsellä kokemusta asiasta =) pari kertaa vuodessa saa kiristellä jos peli saa kenkää, peltoautossa lähes kuukausittainen toimenpide.
            toivotaan että apu löytyy..

            -ari-
            -ei riemulla rajaa kun on päästään vajaa-

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11662
              • Kouvola

              #7
              Noi powerflexit koventaa aika mukavasti alustaa ku häviää "turhat" joustot pois ni tuntuu kaikki pienetkin klapit takapuolessa huomattavasti helpommin...empä usko, että vika ainakaan on iskarin yläpäiden kumeissa ku itelläkin ne oli paskana ni kolinaa kuulu vain epätasaisilla alustoilla! Noihin yläpään kumien hajoamiseen vaikuttaa aika paljolti muun alustan kunto! jos iskarit on loppu ja puslatkin vielä tehdasasenteiset ni melko varmasti rikkoo noi yläpään kumit!

              joskus vika saattaa paljastua yllättävistäkin paikoista...esim kaljapullo irrallaan takakontissa
              Last edited by Esko; 11-03-2005, 10:44.

              Comment

              • jvakeva
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2433
                • Kouvola

                #8
                katoppa ne perämurikan taaemmat puslat.. ainakin omassa touringissa oli ko.vika.
                B10 V8 # 108
                saab r560 8X4

                Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                Comment

                • insp
                  BTCF Member
                  • Sep 2002
                  • 826
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by jvakeva
                  katoppa ne perämurikan taaemmat puslat.. ainakin omassa touringissa oli ko.vika.
                  Niin ne isot takakelkan puslat? Nehän mä olin jo vaihtanut uusiin. Myös perän kannatinkumi on vauhdettu.

                  Ja muillekkin, perä ja vetarit on ollut irti jo X-kertaa ja samalla vedetty perä yms kiinni _KOVAA_ mutta ei tietenkään niin kovaa että niitä ei saa enään koskaan auki.

                  Siis ääni ei kuulu töyssyissä tms, vaan ainoastaan lähdöissä ja vaihtaessa 1 -> 2, ellei sitten ota lähtöjä/vaihtoja todella varovaisesti. Vähänkun "löysät pois" mentaliteetillä tuo toimisi, jossain on vissiinkin kuminauha löystynyt .
                  ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                  Comment

                  • Tosde
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2002
                    • 237
                    • Nummela

                    #10
                    oiskohan perä jo väljistynyt
                    Bmw F11 535XD MPerformance

                    Projekti Bmw 325i -86

                    Ex Bimmerit:
                    -Bmw E91 330XD LCI -10

                    Comment

                    • anakonda8
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2004
                      • 57

                      #11
                      joku kardaanin ristinivel on kulunut sama vika oli peltoladassa oireet olivat samat

                      Comment

                      • insp
                        BTCF Member
                        • Sep 2002
                        • 826
                        • Vantaa

                        #12
                        No onse perkele, jo kolmas perä testissä, ei vaikutusta, ja kardaanin laakeri on vaihdettu 2v sitten.. Edelleenkään tämä ongelma ei tuntunut/kuulunut ennen takapuslien vaihtoa

                        Ainoat vaihtoehdot mitä itsellä enään on mielessä on "koiranluu" takana tai vaihteisto.. tietenkin kardaanin laakeri on voinut sanoa itsensä irti vaikka se on vaihdettu. Mutta takapäästä ei pitäisi minkään olla väljää, se on jo parikertaa kateltu läpi kokonaan.
                        ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                        Comment

                        • sqxo
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 902
                          • no man's land

                          #13
                          Itsellä oli täsmälleen samanlainen vika E28:ssa:

                          - Liikkeelle lähdettäessä kolahti/jysähti
                          - Samoin vaihteita vaihtaessa kiihdytyksessä
                          - Samoin moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painettaessa
                          - Vedosta moottorijarrutukselle vaihdettaessa ei kolahduksia
                          - Kolahteluita pystyi välttelemään/lieventämään hyvin varovaisella kytkimen käytöllä

                          Vika korjaantui täysin kun autoon vaihdettiin sekä takakelkan isot puslat että perän ja korin välinen vaimennin. Jälkimmäinen osa oli pois otettaessa suht ehjän näköinen, joten epäilen että vika oli ensimmäisissä = takakelkan puslat. En tiedä voiko vika aiheutua jostain muustakin syystä, mutta kannattaa tarkastaa huolellisesti, että sulla on kaikki osat siinä ympäristössä huolella kiinnitetty (Miltä näyttää se puslan läpi menevän tapin yläpää siellä takapenkin alla? Ettei oo noussu paikoiltaan tms? Onko sen pitkittäisen tukivarren/lattaraudan pultit/mutterit kunnolla kireellä molemmista päistä?). Jos vaikka olis päässy löystymään jostain syystä? Tää nyt oli vaan villiä ideointia kun en keksi muuta syytä tolle vialle..

                          Comment

                          • Axu83
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 601
                            • Vantaa

                            #14
                            Mulla tuntuu kans väljää, huomaa parhaiten kun ryömii eteenpäin (siis autolla) 5km/h ykkösellä ja painaa kytkintä ja päästää ja painaa taas. Tuntuu sellanen "väljyys" jossain takana, noi isot puslat kyllä vaihdettiin hieman parempiin, mutta ei nekään uusia ollut.
                            E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                            E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                            Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                            It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                            And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                            Comment

                            • zener
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 14244
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by sqxo
                              - Liikkeelle lähdettäessä kolahti/jysähti
                              - Samoin vaihteita vaihtaessa kiihdytyksessä
                              - Samoin moottorijarrutuksen jälkeen kaasua painettaessa
                              - Vedosta moottorijarrutukselle vaihdettaessa ei kolahduksia
                              - Kolahteluita pystyi välttelemään/lieventämään hyvin varovaisella kytkimen käytöllä
                              Tämä ainakin varmisti, että omassa on myös puslat entiset. Nimittäin täysin samat on oireet.
                              E65 730dA '04 klick
                              F10 520dA '11 klick
                              E34 520iA '91 klick

                              Instagram


                              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎