Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 324td

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |JR|
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2003
    • 550
    • Tuusula

    E30 324td

    Kertokaas ihmiset minulle vähän tuon vehkeen parista huoltokohteesta:

    - Venttiilit, kuinka usein säädetään ja mikä on välys?
    - Jakohihna, kuinka usein vaihdetaan?
    - Vedenerotin, missä on ja kuinka tyhjennetään?
    - Onko ilmauspumppua?

    Lisäksi alustasta sen verran että ovatko etuiskarien putket halkaisijaltaan
    45mm vai 51mm?
    sigpic


    Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

    BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

    BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙
  • mr..d
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 32

    #2
    Ventiilit käytännössä aika usein. Tahtovat ruveta säklättämään, kuten muissakin tuon ajan bemareissa.

    Jakohihna 80 tkm välein.

    Vedenerotin on muistaakseni polttoaineensuodattimen yhteydessä ja hana suodattimen pohjassa. Kerran vuoteen jos vedet laskee sieltä pois, mieluiten syksyisin, niin varmaan riittää.
    Dieselvoima on mustaa.

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      suodattimen ite ainakin vaihan kerranvuoteen ni ei jäädy talvella. Joissain malleissa on käsipumppu suuttimen yhteydessä, mutta se on aika herkkä hajoamaan ja sit alkaa repiä ilmoja.
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Rocker
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1023
        • Suburb of SUUR-Oulu

        #4
        Venttiilit säätöön sitte kun remppaa puolen miljoonan kohalla mäntänahkoja Td:stä, ei tartte aiemmin.
        Hihnanvaihto 80tkm, vaikka Tumppa ajaa 130tkm samalla hihnalla särkymättä
        Vedenerotin tosiaan suodattimen alla, painaa sormella siitä "propun" keskeltä niin tulee eka vedet pois ja sitten löpötkin, ja suodatin vaihtoon joka syksy, bimmerin tankkiin kertyy näköjään herkästi vettä, taikka sitten täällä pohjosessa myydään paskaa diisseliä. Ilmauspumppu suodattimen päällä, joka todennäköisesti hajoaa suodatinta täytettäessä ilmauspumpulla, kun edelliset omistajat eivät ole sitä käyttäneet, kahdesta autosta olen sen jo särkenyt, ja joutunut vaihtamaan tarvikejalan ilmauspumpulla->alkuperäinen sikakallis. Siitä alkaa mukava ilmavikarumba, joka päättyy omistajan totaaliseen pällin leviämiseen .
        Iskarien putket 51mm Td:ssä, eli sama alusta kuin 325i
        T:Tero
        2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
        Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
        EX: 524Tda, 324TdicT
        Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
        ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

        Comment

        • Heikki.Niemi
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 1180
          • Kalajoki-Bemareiden mekka

          #5
          välys venttiileillä on 0,30...sama imu ja pako puolella...itse säädän aika useasti...bensabemussa säätelin aina öljynvaihdon yhteydessä mut empä tuossa dieselissä viitsi ku ei se nakutus siitä pienene sama kuin usein säätää..ehkä tulevaisuudessa aina kansirempan yhteydessä ku voimanotto alkaa...
          520i m20b20 Sedan E34 -90 Rouvan kulkine
          525 TDS A m51d25 Touring E34 -93
          525 TDS m51d25 Touring E34 -94
          Ex-324 TD m21d24 Touring E30 -89
          Ex-320i E30 m20b20 -86
          Ex-318i E30 m20b20 -87
          Ex-320i E30 m20b20-83

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎