Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 320i '86 Lämpöongelmia?!?!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -nico-
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 82
    • Kokkola

    E30 320i '86 Lämpöongelmia?!?!

    Jees, eli kohteena 320i '86 cabrio, ja tähän asti tapahtunutta:

    Lämmöt alkoi nousta hälyyttävästi, sekä tyhjäkäynnillä että maantiellä, jo aiemmin vaihdettu vesipumppu ja termari, tiistaina räjähti lämmityslaitteen kenno kun paineet nousi, joten päätettiin oikoa kansi, se tehtiin tällä viikolla, ja auto saatiin nippuun tänä iltana, mutta ongelmat eivät loppuneet, vaan lämmöt nousee vieläkin. 5min tyhjäkäynnin jälkeen tulvii nesteet paisuntasäiliöstä yli jos ei pidä korkkia kiinni, mutta eihän ne lämmöt sais siltikään nousta niin paljon tyhjäkäynnillä vaikka korkki oliskin auki, siis jos visko toimii. Huomenna testataan kaverin viskolla, mutta olisko jollain jotain muuta veikkausta, että mikä olis p*skana..alkaa pikkuhiljaa loppua huumori, eikä huvittais rikkinäisenä alkaa myymään, saarikosken sanoin "ostan hondan ja eroan kerhosta jos ei ala toimimaan"
    Astra G
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

    #2
    Originally posted by -nico-
    Jees, eli kohteena 320i '86 cabrio, ja tähän asti tapahtunutta:

    Lämmöt alkoi nousta hälyyttävästi, sekä tyhjäkäynnillä että maantiellä, jo aiemmin vaihdettu vesipumppu ja termari, tiistaina räjähti lämmityslaitteen kenno kun paineet nousi, joten päätettiin oikoa kansi, se tehtiin tällä viikolla, ja auto saatiin nippuun tänä iltana, mutta ongelmat eivät loppuneet, vaan lämmöt nousee vieläkin. 5min tyhjäkäynnin jälkeen tulvii nesteet paisuntasäiliöstä yli jos ei pidä korkkia kiinni, mutta eihän ne lämmöt sais siltikään nousta niin paljon tyhjäkäynnillä vaikka korkki oliskin auki, siis jos visko toimii. Huomenna testataan kaverin viskolla, mutta olisko jollain jotain muuta veikkausta, että mikä olis p*skana..alkaa pikkuhiljaa loppua huumori, eikä huvittais rikkinäisenä alkaa myymään, saarikosken sanoin "ostan hondan ja eroan kerhosta jos ei ala toimimaan"
    Oletkos 100% varma ettei systeemissä ole ilmaa, tai jokin letku "tukossa" ? Meinaan jos sisälle tulee kuumaa ja ilmaa ei ole niin ei todellakaan pitäisi keittää. Tietenkin olettaen että visko on ok, mutta ei sekään nyt pitäis ihan 5minuutissa keittää.. olettaen että sisäpuolelta on lämppäri täysillä ja flekti myös. Yritäppä nostaa keulaa ylöspäin jos vaikka auttaisi.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

    Comment

    • spu
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2003
      • 528
      • Tampere

      #3
      Originally posted by -nico-
      5min tyhjäkäynnin jälkeen tulvii nesteet paisuntasäiliöstä yli jos ei pidä korkkia kiinni
      Siellä kuuluu olla jonkinverran painetta käydessä normaalilämpöisenä, eli korkki kiinni vaan -> kiehumispiste/"keittämis"piste nousee. Jos sitä korkkia pitää auki niin ei ole ihmekään että keittää. Itse kävisin kaikki letkut liitoksineen läpi ja tietenkin ilmaisi useamman kerran. Sitä ilmaa kun niin helpolla sinne yleensä jää. Ja monella on ollut vikana myöskin viallinen valskaava jäähd.säiliön korkki

      Comment

      • -nico-
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 82
        • Kokkola

        #4
        Originally posted by insp
        Oletkos 100% varma ettei systeemissä ole ilmaa, tai jokin letku "tukossa" ? Meinaan jos sisälle tulee kuumaa ja ilmaa ei ole niin ei todellakaan pitäisi keittää. Tietenkin olettaen että visko on ok, mutta ei sekään nyt pitäis ihan 5minuutissa keittää.. olettaen että sisäpuolelta on lämppäri täysillä ja flekti myös. Yritäppä nostaa keulaa ylöspäin jos vaikka auttaisi.

        99,999% varma..tsydeemi on ilmattu niin monta kertaa, että on kyllä kumma jos siellä vielä on ilmaa..letkut oli kyllä kaikki auki..venttiilikopan päältä kaasuläppäkotelolle tuleva letku oli kylläki niin tukossa ettei sitä voinu enää käyttää..lämmintä tuli sisälle vielä kun kenno oli ehjä, mutta silloinkin meinas jäähtyä matalilla kierroksilla, eli oli vissiin aika tukossa.
        Astra G

        Comment

        • -nico-
          Bimmer Rookie
          • Dec 2004
          • 82
          • Kokkola

          #5
          Originally posted by spu
          Siellä kuuluu olla jonkinverran painetta käydessä normaalilämpöisenä, eli korkki kiinni vaan -> kiehumispiste/"keittämis"piste nousee. Jos sitä korkkia pitää auki niin ei ole ihmekään että keittää. Itse kävisin kaikki letkut liitoksineen läpi ja tietenkin ilmaisi useamman kerran. Sitä ilmaa kun niin helpolla sinne yleensä jää. Ja monella on ollut vikana myöskin viallinen valskaava jäähd.säiliön korkki
          korkki oli auki lähinnä koska se "painelukko" ei toimi siinä, käsittääkseni se päästää ylimääräset huohottimeen vasta kun painetta on riittävästi.
          Astra G

          Comment

          • tihuovin
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1422
            • Oulu

            #6
            Missä kunnossa on "syyläri" eli jäähdyttimen kenno?

            Usein tukossa oleva "syyläri" aiheuttaa moista ilmiötä. Se voi olla tukossa joko sisältä (ruostetta, kattilakiveä tms. => eli ajettu pelkillä vesillä) tai sitten ulkopuolelta (jäähdytysrivat ummessa; likaa, pölyä, pikeä, ...). Tai sitten jopa molempia.

            Myös itse lohko voi olla "tukossa", kun ajaa pitkään pelkillä vesillä, kerääntyy lohkonkin sisuksiin kattilakiveä. Pakkasnesteen ainoa tehtävä kun ei ole parantaa jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyttä, vaan myös estää ruostuminen ja hapettuminen, sekä lohkon, kannen että kennojen (jäähdytin ja lämppäri).

            Timo

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10058
              • KVLA

              #7
              Originally posted by -nico-
              Jees, eli kohteena 320i '86 cabrio, ja tähän asti tapahtunutta:

              Lämmöt alkoi nousta hälyyttävästi, sekä tyhjäkäynnillä että maantiellä, jo aiemmin vaihdettu vesipumppu ja termari, tiistaina räjähti lämmityslaitteen kenno kun paineet nousi, joten päätettiin oikoa kansi, se tehtiin tällä viikolla, ja auto saatiin nippuun tänä iltana, mutta ongelmat eivät loppuneet, vaan lämmöt nousee vieläkin. 5min tyhjäkäynnin jälkeen tulvii nesteet paisuntasäiliöstä yli jos ei pidä korkkia kiinni, mutta eihän ne lämmöt sais siltikään nousta niin paljon tyhjäkäynnillä vaikka korkki oliskin auki, siis jos visko toimii. Huomenna testataan kaverin viskolla, mutta olisko jollain jotain muuta veikkausta, että mikä olis p*skana..alkaa pikkuhiljaa loppua huumori, eikä huvittais rikkinäisenä alkaa myymään, saarikosken sanoin "ostan hondan ja eroan kerhosta jos ei ala toimimaan"
              Pysyykö nesteet sisällä?Tekeekö se ENSIN painetta ja vasta sitten kuumenee (kun osa nesuista on paineen takia karannut)?Jos näin päin,niin vahva veikkaus,että kansi halki.
              Tai jos kuumenee ensin ja vasta sitten "kiehuessaan" tekee painetta niin voisi olla tuo järjestelmä/jäähdyttäjä kunnollisen pesun tarpeessa.Kokeile vaikka ilman termaria.Niissäkin ollut jumi-malleja (etenkin jos päässyt keittämään).

              Comment

              • -nico-
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 82
                • Kokkola

                #8
                Originally posted by tihuovin
                Missä kunnossa on "syyläri" eli jäähdyttimen kenno?

                Usein tukossa oleva "syyläri" aiheuttaa moista ilmiötä. Se voi olla tukossa joko sisältä (ruostetta, kattilakiveä tms. => eli ajettu pelkillä vesillä) tai sitten ulkopuolelta (jäähdytysrivat ummessa; likaa, pölyä, pikeä, ...). Tai sitten jopa molempia.

                Myös itse lohko voi olla "tukossa", kun ajaa pitkään pelkillä vesillä, kerääntyy lohkonkin sisuksiin kattilakiveä. Pakkasnesteen ainoa tehtävä kun ei ole parantaa jäähdytysnesteen pakkasenkestävyyttä, vaan myös estää ruostuminen ja hapettuminen, sekä lohkon, kannen että kennojen (jäähdytin ja lämppäri).

                Timo

                Syyläri on ainakin päällisin puolin ihan kunnossa, ja vesi ainakin tuntuu menevän läpi. Lohkon kanavista ei ole tarkempaa tietoa..mutta koko jäähdytyskierto on "pesty" kolmisen viikkoa takaperin termarin vaihdon yhteydessä.
                Astra G

                Comment

                • -nico-
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 82
                  • Kokkola

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31
                  Pysyykö nesteet sisällä?Tekeekö se ENSIN painetta ja vasta sitten kuumenee (kun osa nesuista on paineen takia karannut)?Jos näin päin,niin vahva veikkaus,että kansi halki.
                  Tai jos kuumenee ensin ja vasta sitten "kiehuessaan" tekee painetta niin voisi olla tuo järjestelmä/jäähdyttäjä kunnollisen pesun tarpeessa.Kokeile vaikka ilman termaria.Niissäkin ollut jumi-malleja (etenkin jos päässyt keittämään).

                  Lämmöt ja paineet nousee molemmat, ja nesteet olis varmaan pysyny sisällä mutta en uskaltanut pistää paisuntasäiliön korkkia ihan kiinni, koska se ei ole koskaan päästänyt ylimääräisiä huohottimeen -> paine olis rikkonut jotain, tiistaina meni jo lämppärinkenno..

                  Kansi ei ollut ainakaan hiomon kaverin mukaan halki, ei edes pahasti kierossa, mutta hyvin vuotanut. Voihan toki olla mahdollista että kansi on halki jostain esim vesikanavasta niin ettei sitä huomaa, mutta miten kummassa vedet ja öljyt pysyis erillään?
                  Astra G

                  Comment

                  • -nico-
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 82
                    • Kokkola

                    #10
                    Ongelma katosi kun pultattiin visko kiinni..siivistä puolet pois..hiukan hönkii kovemmin mutta so what, ainakin lämmöt pysyy kurissa...
                    Astra G

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎