Täälläkin kuulluu sellanen ropellus tyhjäkäynnillä, aika vaimeana. Kytkin pohjaan lopettaa äänen. Onko se nyt vaihteisto vai kytkin, ja auttaako paineasetelman vaihtaminen?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nytkö sit kilahti e30 325i ?
Collapse
X
-
Originally posted by BnitoCastrol SAF-XJ 75W/140 : perään
Castrol SAF-XO 75W/90 : lootaan
Comment
-
-
Ihan jees toimi kun töis kävin, ja muutenki nyt koko illan toiminu lukuun ottamatta sitä kolinaa joka kuuluu sillon tällöin. Tuos ajellessani nappasin tukevan otten vaihde nupista ja kyl siel tuntuu joku rohisevan, ja kun oikein kuuntelee niin kuulee myös tuon rohinan. Ääni on tosin hyvin pieni. Vaihteet kumminkin napsuu ihan normaalisti silmään eikä kytkimessä ole mitää moittimista.
Öljyjen suhteen täytyy viel tuo laatikon tyyppi tarkistaa, siellä varmaan on joku läpyskä tai runkoon lyöty jotain kirjaimia josta selviää tyyppi?
perään tosin menee nuo lukkoperän öljyt.F11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
Miten mä oon ymmärtäny, että lukkoperäöljyt vaan sisään oli sitten lukkoa tai ei ja vaihdelaatikkoon ATF:ät ihan sama onko automaatti vai not.
Ja sitä moottoriöljyä olis hyvä olla siellä koneessa kun sillä ajaa, että pidä sitä öljypönttöä siellä autossa mukana ja tarkista välillä öljyt. On huomattavasti halvempaa tarkastaa ja lisätä välillä kun korjata alakertaa...Retard Member
Comment
-
-
Originally posted by herja.... ja vaihdelaatikkoon ATF:ät ihan sama onko automaatti vai not.
Mulla oli ensin laatikossa jotkut mobilin manuaaliöljyt, joilla laatikko meni aivan tönköksi ja vaihteensiirto otti kipeää siitä. Voi olla että laatikosta hajosikin jotain.
Sitten laitettiin ATF:t (mobil230) sisään, eikä nekään toiminut oikein kunnolla, vaihteet menee hitaasti päälle.
Sitten kokeilin redlinen, olisiko ollut MTF-öljyjä, eikä niistäkään ollut apua. Toimi suunnilleen samalla lailla kuin ATF:t.
Seuraavaksi haen metro-autosta jotain mitä sinne kuuluu.
Laatikosta ei valitettavasti löydy sitä öljylaadun osoittavaa tarraa, joten se pitää selvittää muuten.
Comment
-
-
Jees, saa öljyt sun muut odottaa. Kilahti koko vehje. Omaa tyhmyyttäni lähin röökiä ostaan kun ei lähikaupat enää ollu auki niin fillarikaan ei ollut vaihtoehto...Tulee taas näköjään opittua asiat kantapään kautta.
Eli lähin röökiä eilen illalla ostaan, mitään kummempia ääniä ei koneesta kuulunut ja kävin aamulla jo myös töissä sillä. Matkalla sit huomasin ettei vastaa oikein 1500-2500 alueella kaasuun kunnolla, meinas tukehtua jos paino vähän enemmän kaasua. Seuraavas risteykses meinaskin jo sammua ku lähin liikkeelle, siitä alkokin sit pätkiminen ja nykiminen, huoltis oli ihan parin sadan metrin päässä ja hiljaa liiuin sinne pihaan ja kävin röökit ostaan. Starttasin uudelleen, koneesta ei kuulunu mitää kummallisia ääniä kun käytin röökin verran konetta..lähin sit himaan päin, puolisen kilsaa meni normaalisti, sit rupes pätkii ja nykii huolella, nyin siinä jokusen matkaa etiäpäin, ajattelin jos päivällä konetta pestessäni oisin ruikannu vettä johonki koloon vähä liikaa ja siitä ois pätkiminen johtunu, meno kuitenki tyssäs täysin loppujen lopuks, kone ei vaa yksinkertasesti jaksanu kiertää kun reilut 1000, kaasuakun paino hieman enempi nii meinas lähtee välillä räväkästi liikkelle mut sit niias ja meinas tukehtua...ajoin sit sivuun ja avasin konehuoneen, motti ihan tuli kuuma, repäsin tulpan johdot pois, en o sata varma mut tuntukun sieltä ois öljyä lentäny, pimees nähny mitään....siitä sit vitutuksis himaan käveleen ja broidin kaa hinaileen auto himaan. Himas koitin kertaalleen viel lyödä käyntii, lähti ihan normaalisti ja kävikin tyhjä käynnil normaalisti, muttakun nosti kiekat 1500 ni hirvee kolina rupes kuuluu ja kone lähes sammu, sammutin siihe ja menin hyvil mielin nukkuun
pitäs hinailla korjaamon pihaan tänään, kun vaan moiseen löytäs motivaatiota..rempanki hinta varmaa nuolee tonnia. Mutta vittuakos täs, paljo poraamal parane, eiköhän tuo paska viel jokupäivä liiku...F11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
Kyllähän tuotakin on tullut mietittyä et onko hintasa arvonen tuo remppa noin vanhaan peliin. Mutta päätin kyllä antaa ensiavun bemarille jos se siitä tokenisi ja puskis etiäpäin viel hetken
Käytiin broidin kaa hinaamas huoltamon pihaan äsken, kaveri sano soittelevansa jahka ehtii vilkaseen ja kertoo mitä moinen nyt sit maksaa, kirjotettelen tänne vähä tarinoita nyt sit, jos vaik jollekkin ois joskus jotain apuja. Nyt sit vaan odotteleen ja ihmetteleen.F11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
Soitin tuos äsken piruuttani sinne korjaamolle ja sanoivat että kerkeevät vilkaseen vasta keskiviikkona. Konetta olivat hetken käyttäneet ja kuulostelleet ja sanoivat "venttiilit sielä hieman ropisee mutta alakerrasta kuuluu sitten vähä isompaa ääntä". Hinta arvioo eivät vieläkään osannut sanoa. Ihmettelen kyl tuota kun eivät voi ees suuntaa antavaa antaaNoh keskiviikkona sanoivat soittelevansa hinnasta, toivotaan nyt et ei yli tontun menis, tulee muuten vähä liian kallis bemu
Jos nyt sanottas et 40€ ottavat tunnilta, niin mitä veikkaisitte kauan tuos menee kun motin nostaa pois ja avaa sen ? tekeekö ammatti mies moisen päiväs ?Kunhan nyt ite koitan vähä hintaa arvioda tuon työn osalta. Päivältähän tuol liksal se tekis 320€ plus sit kasaus ja fixaus, niin työ varmaan menee tuonne 600-800€ hujakoille? Pelottaa vaa et tulee se soitto ja sanotaan "Tuo menee nyt jo parin tonnin hujakoille"
perkele.F11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
Kattoinpa juu piruuttani noita kolaroitujen autojen ja purkaamojen koneita, pari hyvä kuntoista löyty esim turusta hintaa molemmilla m20b25 koneil tais olla 650€, toki moinen varmasti hyvä vaihtoehto olisi, mutta ongelma piilee juuri siinä että en moiseen usko omaavani tarpeeks taitoa, vaikkei se varmasti mikään ihme homma olekaan. Enollani olisi iso halli, mutten tiedä miten sielä on tilaa ja onko mitään nosto vehkeitä millä motin vaihtais. Kaippa moinen onnistuis jos oikein yrittäs tilat hommata ja pari apumiestä mukaan joilla ois pientä kokemusta.
Mutta mennään nyt tän kerran korjaamon ehdoilla, eiköhän täs parin viikon sisällä tule opittua kannattiko homma vai ei. Kirjottelen tuos keskiviikkona mitä nyt tulee maksamaan...Toivotaan parasta ja pelätään pahintaF11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
Originally posted by BnitoJees, saa öljyt sun muut odottaa. Kilahti koko vehje. Omaa tyhmyyttäni lähin röökiä ostaan kun ei lähikaupat enää ollu auki niin fillarikaan ei ollut vaihtoehto...Tulee taas näköjään opittua asiat kantapään kautta.
Eli lähin röökiä eilen illalla ostaan, mitään kummempia ääniä ei koneesta kuulunut ja kävin aamulla jo myös töissä sillä. Matkalla sit huomasin ettei vastaa oikein 1500-2500 alueella kaasuun kunnolla, meinas tukehtua jos paino vähän enemmän kaasua. Seuraavas risteykses meinaskin jo sammua ku lähin liikkeelle, siitä alkokin sit pätkiminen ja nykiminen, huoltis oli ihan parin sadan metrin päässä ja hiljaa liiuin sinne pihaan ja kävin röökit ostaan. Starttasin uudelleen, koneesta ei kuulunu mitää kummallisia ääniä kun käytin röökin verran konetta..lähin sit himaan päin, puolisen kilsaa meni normaalisti, sit rupes pätkii ja nykii huolella, nyin siinä jokusen matkaa etiäpäin, ajattelin jos päivällä konetta pestessäni oisin ruikannu vettä johonki koloon vähä liikaa ja siitä ois pätkiminen johtunu, meno kuitenki tyssäs täysin loppujen lopuks, kone ei vaa yksinkertasesti jaksanu kiertää kun reilut 1000, kaasuakun paino hieman enempi nii meinas lähtee välillä räväkästi liikkelle mut sit niias ja meinas tukehtua...ajoin sit sivuun ja avasin konehuoneen, motti ihan tuli kuuma, repäsin tulpan johdot pois, en o sata varma mut tuntukun sieltä ois öljyä lentäny, pimees nähny mitään....siitä sit vitutuksis himaan käveleen ja broidin kaa hinaileen auto himaan. Himas koitin kertaalleen viel lyödä käyntii, lähti ihan normaalisti ja kävikin tyhjä käynnil normaalisti, muttakun nosti kiekat 1500 ni hirvee kolina rupes kuuluu ja kone lähes sammu, sammutin siihe ja menin hyvil mielin nukkuun
pitäs hinailla korjaamon pihaan tänään, kun vaan moiseen löytäs motivaatiota..rempanki hinta varmaa nuolee tonnia. Mutta vittuakos täs, paljo poraamal parane, eiköhän tuo paska viel jokupäivä liiku...
Comment
-
-
Sinänsä jos halli löytyy, ei tarvitsisi löytyä kuin joku puolituttu joka koneenvaihdon aikaisemmin tehnyt. Ja maksaa hänelle vaihdosta pari "kossupulloa".
Koneen irroitus/"uuden" asennus kun ei kovin kummoinen homma ole. Toki siinä letkua, klemmaria, pulttia, mutteria ja liittimiä pitää irroittaa, mutta sen vertaisen määrän pystyy kyllä hallitsemaan (eli muistaa mihin mikin tulee).
Ainoa sellainen "must" -juttu koneen vaihdossa on moottorin nosto pukki tai tarpeeksi kestävä kohta hallin katossa, minkä varaan voi vinssin laittaa ja että se kestää vinssin painon lisäksi myös sen koneen painon (n. 100kg?).
Periaatteellisella tasolla ja yksinkertaisettuna homma menee näin:
- Konepelti irti (kannattaa merkata mihin kohtaan konepeltiä saranat tulee, saa asennettua takaisin siten että pelti tulee suoraan)
- Syyläri irti vesiletkuineen
- Jos ilmastointi, suojata sen kenno ohuella vanerilevyllä kolhuja vastaan.
- Bensa tulo- ja paluuletkut irti, akunkengät
- Moottorin johtosarja irti koneesta. Merkkaa eri antureiden liittimet, mikä tulee mihinkin, eli lämpöanturit, kylmäkäynnistysventtiilit, kampiakselin asentotunnistin + RPM anturi (kytkinkopassa), startin ja laturin liittimet/piuhat yms. jne. "Moottoriliitin" irti (sulakerasian vieressä), ja kaikki muutkin liittimet irti. Pujottele johtosarja imusarjan läpi (kuskin puolelta "pelkääjän" puolelle) ja nosta johtosarja pois tieltä. Kokonaan irti sitä ei tarvitse ottaa, kunhan se on poissa moottorin edestä.
- Moottorin kannatinkumien mutterit irti
- Kytkinkopan ja lohkon väliset pultit irti
Nyt kaikki onkin jotakuinkin valmiina nostoa varten.
* Vinssi kiinni kattoon tai moottorin nosto pukkiin, kone kiinni vinssiin (tai moottorin nostopukkiin), kunnollisella vaijerilla/kettingillä/liinalla.
* Kannattaa tehdä kiinnitys siten että se on "etupainoinen", eli koneen etuosa nousee enemmän kuin takaosa.
* Sitten nostaa varovasti ylöspäin, vaijereiden/ketjujen/liinojen "säätö" jos tarve vaatii. Kun kone tuntuu nousevan oikeassa/halutussa asennossa.
* Seuraavaksi nostaa hieman reilummin samalla kuin vetää konetta hieman taaksepäin. Joskus pitää hieman isolla meisselillä avittaa ja vääntää kytkinkopan ja lohkon välistä ne irti toisistaan. Jos kaikki pultit on varmasti irti, ne irtoavat toisistaan helpohkosti.
Kun kone on irti kytkinkopasta ja kytkin akselista, ei muuta kuin koneen nokkaa enemmän ylöspäin ja nostaa "mylly" kokonaan pois.
"Uuden" koneen paikalleen asennus päinvastaisessa järjestyksessä. "Kriittisin" kohta on ohjata kone kytkinkoppaan ja saada kytkinakseli hulahtamaan kytkinlevyyn, mutta sekään ei mikään hirmuvaikea juttu ole. Koput hilut paikoilleen ja menoksi....
Timo
Comment
-
Comment