Announcement

Collapse
No announcement yet.

edelleen se prkleen tärinä e30 325:ssa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • loz
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 878
    • Helsinki

    edelleen se prkleen tärinä e30 325:ssa

    auto siis tv 318->325.

    kysyin jo aiemmin kyseisestä ongelmasta mutta ei selvinnyt.

    ongelma on siis 40km/h vauhdista alkava ihmeellinen tärinä joka tuntuu jaloissa, koko kojelaudan natinana ynnä muitten osien rämisemisenä ja natisemisena..
    mutta ääni tuntuu enemmän auton oikealla puolella eli hanskalokeron alueen natina, repsikan oven ovipahvien natinana yms..

    ongelman syynä tuntuisi olevan oikea etupyörä.. eli epäilin että renkaat eivät ole suorassa vaan ylhäältä katsottuna pyörät olisivat näin (katso kuva)
    ja ne näyttäis ihan silminkin katsottuna olevan niin..

    nooo auto kävi tänään sitten laakkosella kun epäiltiin että on mennyt raidetangon pää. selvisi, että siellä on kaikki kunnossa paitsi pyöränlaakeri vetelee viimesiään ja hammastangossa klappia. sanoin, että laakeriin ei tarvitse koskea mutta jotain jos voitte tehdä sille klapille ja mainitsin ohjauskulmista. no ohjauskulmat säädettiin ja lähdin siitä sitten ilosena ajelemaan kotia kohti. iloisuutta kesti noin puol minuuttia. jumalauta se päris vieläkin. ja edelleen silmissäni näyttäisi renkaat olevan kuten kuvassa.

    no huomenna sitten yhteyttä laakkoseen, että onko niihin vitun ohjauskulmiin edes koskettu saatika siihen klappiin.. kuitissa ei mainintaa klapin hoidosta. (eikä kyllä ohjauskulmien säädöstä, koska meni vakuutuksen piikkiin)
    kuitti kyllä on koska tehtiin muutakin siinä samalla.

    niin eli jos mun silmät valehtelee ja laakkonen on ohjauskulmat säätänyt niin MISTÄ SE VIKA JOHTUU!!? rupee oikeesti keittää

    voiko se pyöränlaakeri vaikuttaa asiaan? se vaihdetaan kyllä tällä viikolla.

    40km/h -> tärina alkaa
    50km/h -> tärinä pahin
    +60km/h -> tärisee ja pärisee...

    ja siks epäilen sitä oikeata etukulmaa syyn aiheuttajaksi koska:
    ääni loppuu kaarrettaessa oikealle ja silloinhan enemmän painoa vasemmilla pyörillä. ja ääni loppuu myös esim motarilla ajaessa kun tulee ns töyssy auto "hyppää ilmaan" ja pyörät ei kosketa samalla massalla asfalttia (tällä ei kyllä oo mitään tekemistä oikeen pyörän kanssa)..

    jep koittakaahan tajuta, en oo kovin hyvä kirjottamaan tälläsii enkä oo mikää nero auton tekniikankaan saralla. anteeksi ja kiitos..

    ps. kuvasta näette lahjani taiteen saralla
    "Ja btw ei muuten tuo sun kinneri oo nopeempi ku type-r. Type-R se nopein. -uber3"
  • grote
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 88
    • Turku

    #2
    Joo veikkaan et nukut yösi rauhassa, kunhan vaihdat sen laakerin se voi täristää uskomattoman paljon, kokemusta on.
    ps. et oo mitään graafisen suunnittelijan uraa harkinnu
    :think

    Comment

    • huoppa81
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2004
      • 638
      • Nastola

      #3
      Ensinnäkään kulmia ei oikeesti kuuluisi säätää jos jossain väljää esim. laakerissa. Kun laakerin vaihdat sitten kulmien säätö kohdalleen ja tärinä varmaankin loppuu.
      Garage:

      E21 323i -79
      E21 323i -82
      E30 325i Cabriolet -91
      E30 316i -89
      E39 520i -01
      Kadett C 1,2 -76

      Lynx Rave RE 600 -08

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1831
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Onko varmasti renkaat kunnossa ? Tasapainokoneessa ei välttämättä näy jos rengas ei ole pyöreä tms.

        Itselläni vähän tuon suuntaisia ilmiöitä, hytkyminen alkaa jo aikalailla kävelyvauhdissa mutta loppuu n. 80. Talvirenkailla ei mitään, alkoi heti kun vaihdoin kesärenkaat alle. Etukumit jo vaihdettu taakse sama operaatio edessä.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • bme535
          Bimmer Rookie
          • Apr 2004
          • 105
          • Jkl

          #5
          Vika on ilmeisesti siinä oikeassa etupyöränlaakerissa, mutta myös takapyöränlaakeri osaa tehdä vastaavan tärinän.

          Mulla itellä oli kans tollanen ongelma mutta vika oli sillon kardaanin tasapainotuksessa. Silloin kurvailu ei vaikuttanu tärinään. Ainoastaan nopeus.
          E34 535 tic

          Ex:
          E34 525 tds Touring
          E30 320i Touring
          E34 535i
          E30 325i
          E12 518
          E30 316 -> 318i

          Comment

          • Hammurab
            BTCF Member
            • Apr 2005
            • 146

            #6
            Kyllähän tuo selkeästi haiskahtais siltä notta se laakeri siellä päristelee. Ja tosiaan jos pyöränlaakerissa on havaittavaa välystä niin ei niitä kulmia suotta kannata säädellä ennen laakerin vaihtoa. Pahimmassa tapauksessa sitä ennestään huonoa laakeria rasitetaan vielä entistä enemmän ja pian kulkee auto lahnan lailla (laakerin sisäkalut antaa lopulta periksi) tästä on ihan omakohtainen kokemus.
            E32 750iA

            Comment

            • Axu83
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 601
              • Vantaa

              #7
              Mulla alkaa tärinä ja hytkyminen, sekä vetely (varsinkin oikealle!) 80:ssä, satasessa jo paha. Jarrutettassa ratti heiluu jo voimalla! Auto heiluu muutenkin kuin ratista, vanteet ja renkaat on uudet ja tasapainotettu kaksi kertaa.

              Veikkaan huonoa alustaa joka menee juuri vaihtoon, mutta voisiko sittenkin olla kyse laakereista tai r-tangonpäistä.. Hmm. Ongelmaa ei ollut 14" talvikumeilla, nyt 215/40-17 jolloin vetely ja tärinä alkoi. Kulmat säädetään kun uusi alusta alla..
              E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
              E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
              Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
              It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
              And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

              Comment

              • Meisseli
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2003
                • 1003
                • Kotka

                #8
                Originally posted by Axu83
                Mulla alkaa tärinä ja hytkyminen, sekä vetely (varsinkin oikealle!) 80:ssä, satasessa jo paha. Jarrutettassa ratti heiluu jo voimalla! Auto heiluu muutenkin kuin ratista, vanteet ja renkaat on uudet ja tasapainotettu kaksi kertaa.
                Olethan katsonut ettei jarru laahaa? Mulla joskus jäi etujarru aika pahasti päälle, aiheutti ihan järjetöntä vatkaamista ratissa kun levy kuumeni ja kieroutui, riippumatta siitä painoiko jarrua vai ei.
                Eioo penaria alla enää.. :(

                Comment

                • 525iiäxä
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1831
                  • Lappeenranta, Finland

                  #9
                  Originally posted by Meisseli
                  Olethan katsonut ettei jarru laahaa? Mulla joskus jäi etujarru aika pahasti päälle, aiheutti ihan järjetöntä vatkaamista ratissa kun levy kuumeni ja kieroutui, riippumatta siitä painoiko jarrua vai ei.
                  Täsmälleen sama ilmiö tapahtunut pari kertaa. Ja ihan oikeasti apukuskin puoleinen jarrumäntä on finaalissa. Ei uponnut tarpeeksi sisään, että olisin saanut uudet palat laitettua. Korjaussarja odottaa jo varaosakaupan hyllyssä...

                  Volvo V70 2.4T -02
                  E30 323i -84 (taas)

                  Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                  Comment

                  • loz
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 878
                    • Helsinki

                    #10
                    jepulis, silmälääkärille varattava aika..

                    tärinän aiheuttajaksi siis ilmeni viimeisiään vedellyt pyöränlaakeri eikä viturallaan oleva oikea eturengas kuten ei mikään kardaanin kimpsutinkaan.

                    kiitoksia vastanneille... heh kyl kelpas lähtee ajelemaan siitä pajalta
                    "Ja btw ei muuten tuo sun kinneri oo nopeempi ku type-r. Type-R se nopein. -uber3"

                    Comment

                    • Axu83
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 601
                      • Vantaa

                      #11
                      Tattista, tarvii katella ne jarrut ja laakerit. Oman puolen etulevyssä on millin syvä ura keskellä levyä, kivi tms jääny väliin. Pitää vissiin kattoa onko siellä vielä jotain joka vois laahata. Paloissa on kuitenkin hyvin pintaa..

                      Ja tosiaan, vasemman takarenkaan luona haisee "kytkimelle" tai kumille normaaliajon jälkeen (ja varsinkin sudituksen), ensin veikkasin juuri takajarrulevyä mutta sehän voisi olla laakerikin? Toinen takarengas ei haise.. Eikä ole lukkoperää.
                      E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
                      E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
                      Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
                      It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
                      And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎