Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kattoluukku sähköiseksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommy T
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 268

    E30 Kattoluukku sähköiseksi?

    Onko joku muuttanut veivillä toimivan luukun sähköllä pelittäväksi?

    Käykö sähkömoottori "heittämällä" veivi systeemin tilalle, onko piuhat valmiina, jos on niin missä...
    ix---xi
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17853
    • PKS

    #2
    Kyllä olen!

    Johdot eivät ole valmiina. Moottori ei mene veivin tilalle aivan heittämällä vaan sitä osaa, missä veivi on kiinni on pakko muokata hieman peltisaksilla. Täydellisen istuvuuden saisi jos vaihtaisi koko tämän pohjalevyn sähkömallisesta, mutta ongelma on siinä, että vaiverit on stanssattu tähän kiinteäksi joten joutuisit purkamaan koko kattoluukun mekanismin.

    Eli tiedossa on hieman peltisaksille hommia ja lisäksi en voi sanoa, että muuten homma olisi ollut helppo. Oikea kohta rattaistukselle on todella vaikea löytää! Jostain syystä tuntuu, että luukku menee aina kierossa sisään ja nousee ylös toisesta reunasta ym. todella jännää. Moottorille ei saa veivimallisen aluslevyyn mitään kunnollista kiinnitystä vaan jippokakkosia saa siihenkin käyttää.

    Oli joskus tarkoitus kirjoittaa projektista asennusohjeet, mutta koska en osannut mitenkään järkevästi selittää mitä lopulta tuli tehtyä niin jätin tekemättä - aika säätö mutta it's doable.

    edit: niin ja moottorissa on kiinni rele ja kytkin, joten ainoa mitä tarvitaan on +12V.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Maza
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 4321
      • Kannus/Kokkola

      #3
      Originally posted by Dualfun
      Kyllä olen!

      Johdot eivät ole valmiina. Moottori ei mene veivin tilalle aivan heittämällä vaan sitä osaa, missä veivi on kiinni on pakko muokata hieman peltisaksilla. Täydellisen istuvuuden saisi jos vaihtaisi koko tämän pohjalevyn sähkömallisesta, mutta ongelma on siinä, että vaiverit on stanssattu tähän kiinteäksi joten joutuisit purkamaan koko kattoluukun mekanismin.

      Eli tiedossa on hieman peltisaksille hommia ja lisäksi en voi sanoa, että muuten homma olisi ollut helppo. Oikea kohta rattaistukselle on todella vaikea löytää! Jostain syystä tuntuu, että luukku menee aina kierossa sisään ja nousee ylös toisesta reunasta ym. todella jännää. Moottorille ei saa veivimallisen aluslevyyn mitään kunnollista kiinnitystä vaan jippokakkosia saa siihenkin käyttää.

      Oli joskus tarkoitus kirjoittaa projektista asennusohjeet, mutta koska en osannut mitenkään järkevästi selittää mitä lopulta tuli tehtyä niin jätin tekemättä - aika säätö mutta it's doable.

      edit: niin ja moottorissa on kiinni rele ja kytkin, joten ainoa mitä tarvitaan on +12V.
      Itseasiassa tuon aluslevyn saa vaihdettua, kun poraa niitit pois. Moottorin kiinnitysreikiä hieman poraa isommaksi/viilaa sivuun.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17853
        • PKS

        #4
        Originally posted by Maza
        Itseasiassa tuon aluslevyn saa vaihdettua, kun poraa niitit pois. Moottorin kiinnitysreikiä hieman poraa isommaksi/viilaa sivuun.
        Njuu, kyllähän sen siis saa. Periaatteessa. Mutta kannattaako sitten alkaa sitä hommaa tekemään? Uskoisin, että helpommalla pääsee kun muokkaa sitä veivin aluslevyä vaan peltisaksilla kun se on valmiiksi jo kiinni katossa oikealla vaijerisetupilla.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Esko
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2002
          • 11717
          • Kouvola

          #5
          ja herätevirtaa löytyy sieltä kuskin jalkatilasta ohjaustangon kohdilta lisävarusteille tarkoitetusta herätevirta pistokerasiasta....

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17853
            • PKS

            #6
            Originally posted by Esko
            ja herätevirtaa löytyy sieltä kuskin jalkatilasta ohjaustangon kohdilta lisävarusteille tarkoitetusta herätevirta pistokerasiasta....
            Juu sieltä etsin itse pistokkeen, joka toimii virtalukon ollessa käyntivirrat päällä. Optimi olisi ollut radioasento, mutta sopivaa en löytänyt. Muutenkin kannattaa ehkä hetki miettiä mihin virtalenkkiin kattoluukun kytkee, se nimittäin syö virtaa aika reippaasti eikä takuulla muut vehkeet diggaa tästä laitteesta jos menee jumiin ja alkaa polttaa sulaketta.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            ½
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Esko
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 11717
              • Kouvola

              #7
              Originally posted by Dualfun
              Juu sieltä etsin itse pistokkeen, joka toimii virtalukon ollessa käyntivirrat päällä. Optimi olisi ollut radioasento, mutta sopivaa en löytänyt. Muutenkin kannattaa ehkä hetki miettiä mihin virtalenkkiin kattoluukun kytkee, se nimittäin syö virtaa aika reippaasti eikä takuulla muut vehkeet diggaa tästä laitteesta jos menee jumiin ja alkaa polttaa sulaketta.
              en tiiä sitte riittääkö tosta boksista virta ku ite asentelin viime talvena ton lukuvalollisen taustapeilin ni ei tuntunu virta riittävän tosta boksista vaan puolittu jännite ku heitti molemmat valot päälle ja valon määrähän suorastaan häikäisi vähyydellään

              tyydyin sitte vetämään ryöstäjillä virrat toiselta kattovalolta...

              tosin mullahan ottaa jo jokunen laite virtaa tosta lisävaruste töpselistä et sekin voi olla syyllinen asiaan ettei virtaa enää riittäny

              Comment

              • Maza
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 4321
                • Kannus/Kokkola

                #8
                Originally posted by Dualfun
                Njuu, kyllähän sen siis saa. Periaatteessa. Mutta kannattaako sitten alkaa sitä hommaa tekemään? Uskoisin, että helpommalla pääsee kun muokkaa sitä veivin aluslevyä vaan peltisaksilla kun se on valmiiksi jo kiinni katossa oikealla vaijerisetupilla.
                Kröhm.. siis ne vaijerithan EI ole kiinni siinä mustassa pellissä, joka on niitattuna itse vaijeri systeemiin... Eli sen voi vaihtaa ihan yksinkertaisesti poraamalla niitit irti ja pulttaamalla sähkökattoluukullisen levyn tilalle. VARMASTI tulee parempi ja helpommalla kuin alkaa leikkeleen sitä peltiä..

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17853
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by Maza
                  Kröhm.. siis ne vaijerithan EI ole kiinni siinä mustassa pellissä, joka on niitattuna itse vaijeri systeemiin... Eli sen voi vaihtaa ihan yksinkertaisesti poraamalla niitit irti ja pulttaamalla sähkökattoluukullisen levyn tilalle. VARMASTI tulee parempi ja helpommalla kuin alkaa leikkeleen sitä peltiä..
                  Hmmm. Piti oikein soittaa Customilla ja kysyä että mitä me tehtiin vuosi sitten kun en itsekkään muista

                  Ongelma oli muistaakseni itseasiassa siinä, että se musta peltilevy oli jotenkin oikein ihanasti kiinni kattopellissa eli sen ottaminen irti ja uudelleenkiinnitys oli se juttu miksei sitä lähdetty tekemään! Hitsaamalla?

                  Mutta enempää en väittele sun kanssa, tiedät varmasti paremmin kun minä.
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  ½
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • Maza
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 4321
                    • Kannus/Kokkola

                    #10
                    Originally posted by Dualfun
                    Hmmm. Piti oikein soittaa Customilla ja kysyä että mitä me tehtiin vuosi sitten kun en itsekkään muista

                    Ongelma oli muistaakseni itseasiassa siinä, että se musta peltilevy oli jotenkin oikein ihanasti kiinni kattopellissa eli sen ottaminen irti ja uudelleenkiinnitys oli se juttu miksei sitä lähdetty tekemään! Hitsaamalla?

                    Mutta enempää en väittele sun kanssa, tiedät varmasti paremmin kun minä.
                    Heh.. ei ole hitsaamalla. 5:lla 8mm kannalla olevalla pultilla on kattopellissä kiinni. Siinä vaijerisysteemissä se on kiinni niittaamalla.

                    Comment

                    • Tommy T
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 268

                      #11
                      Kiitti vinkeistä, eikun hommiin...
                      ix---xi

                      Comment

                      • Silli
                        Bimmer Rookie
                        • May 2003
                        • 101
                        • Vantaa

                        #12
                        Jeps.Tuli kanssa taannoin tehtyä toi homma.
                        Aikaa meni noin 6 tuntia yhteensä.
                        Kutakuinkin näin.....

                        Ovien tiivisteet yläreunoista irti.Aurinkolipat ja checkpaneeli veks.Kuskin puolen a-pilarin verhoilulevy pois.Kattoluukun veivaus aukiasentoon.(Tästä hyötyä myöhemmin)
                        Veivi muoveineen pois.Peili pois.Sitten kevyttä vetoa kattoverhoilun etureunaan jolloin saa työtilaa etupuolelle.Loput veivimekanismista pois.

                        Tässä vaiheessa pitäisi näkyä "pesä" johon moottorin vinohammaspyörä käy.

                        Sitten saksitaan oikeasta etureunasta palaa pois ja mallataan moottoria paikalleen kunnes se istuu ilman väkivaltaa kolmesta kiinnityspisteestään kiinnityspeltiä vasten.

                        Sitten pultinreijät avarretaan 7.5 mm terällä mutta ei vielä asenneta moottoria paikalleen.
                        Seuraavaksi ajetaan luukun moottori taka-asentoon seuraavasti.
                        Ajetaan moottoria taaksepäin jolloin löydetään moottorista kohta jossa se pyörii yhtäjaksoisesti noin 4-5 sec.(Tämä on se aika joka luukulla menee kun se ajetaan sulkiasennosta aukiasentoon).
                        Kannattaa ajaa vielä kerran eteenpäin kunnes motti pysähtyy ja sitten taaksepäin uudelleen.
                        Nyt voit asentaa moottorin paikalleen(Kattoluukku ja moottori on nyt synkronoitu) ja niihin muttereihin kontrat tai liimaa.
                        (Tässä on hyvä tilaisuus päästä rasvaamaan "pesää" vaikka vesivaseliinilla.)

                        Ajetaan koeajo jossa tarkastetaan että rajakatkaisu toimii eikä luukku pysähdy väärään asentoon ja ettei takeltele missään vaiheessa.

                        Jos kulkee jompikumpi puoli jäljessä niin motti pois ja aavistuksen nykäsy luukkua taaksepäin(löysät veks vaijereista) ja taas kokeilemaan.(Omassa ei tarvinnut kohdistaa uudelleen).
                        Kun motti on paikallaan niin voit asentaa katkaisian releineen joko sähkötakasivuikkunan katkaisian paikalle tai sinne kattoon alkuperäiselle paikalle.(Itse laitoin keskikonsoliin ja johdotuksen tein 2.5 mm2 johdoilla.)
                        Sähköt otin sisätilanpuhaltimen syötöstä jossa on tarpeeksi paksu johto/sulake tähän hommaan.
                        (Virrankulutus oli keskimäärin 61 wattia ees taas ajellessa).

                        Tässä vaiheessa olet jo huomannut ettei kattoverhous mahdu takas paikalleen koska motti ottaa siihen kiinni.
                        (voit varovasti painaa moottoria ylöspäin samalla seuraten etteivät vaijerien suojaputket väänny luttuun.Tällä saat moottoria enemmän katon sisään piiloon.)

                        Joudut seuraavaksi tekemään moottorin verhouslevyn ja leikkaamaan slaissin kattoverhoilusta pois.
                        Verhouslevyn rungon tein 1 mm pellistä,reunoihin 5 mm kantit 35 asteen kulmaan alaspäin(muotoilu sama kun itse kattoverhoilussa) ja verhoilun kattoverhoilua vastaavalla kankaalla.
                        Kiinnityksen tein 4 jousella jotka vetävät verhouslevyn paikalleen kattoverhoilua vasten (sama tekniikka kun uppovalaisimien kiinnityksessä esim kattohalogeenit).
                        Vaihtoehtona voi kiinnityksen toteuttaa niin että levy kiristetään paikalleen checkpaneelin asennusreijän kautta sisäpuolelta.

                        Hyvin pelaa ja katkasijaa on mukava käyttää keskikonsolista.
                        Lopputulos näkyypi tossa alla.(On sitten valmis jahka löydän tota alkuperäistä kangasta tohon).


                        EDIT:Tarkennuksia ja lisäyksiä...
                        Last edited by Silli; 16-05-2005, 16:29.
                        sigpic
                        E91 320D /// M-SPORT Touring
                        Ex: E36 328 /// Touring Ex harraste, nykyinen kiertopalkinto
                        Ex: E30 325 Touring

                        Comment

                        • jmp2002
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 5727
                          • Rovaniemi

                          #13
                          ^^ todella hyvä ohje, niin kuin se jakohihnan vaihto ohjekkin, mutta jätä pikkusen välejä tekstiin, niin mukavampi lukea...
                          E30 325i Touring -89
                          E30 325i touring -88 m50tbo
                          G20 330e M-Sport -20

                          Comment

                          • mixul
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2004
                            • 65

                            #14
                            E34 mitenkäs sähköt muuten. olis kädessä moottori mistä lähtee 5 piuhaa, rele missä on 7 napaa ja katkaisija jossa 6 napaa? mikä mihin. meinaa itku tulla!
                            Last edited by mixul; 22-02-2006, 15:23.
                            -BMW e38 740ia-

                            Comment

                            • ässä lavaan
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 1717
                              • Savo

                              #15
                              ei kellään sattuisi olemaan vastaavaa ohjetta e36????
                              E91

                              Exät:
                              E36 325i -93 Cabriolet
                              E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                              E36 325i -91 Sedan
                              E30 325i -85

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎