Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 324td: Kierrokset hukassa: Vika löytynyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -H-
    Newbiemmer
    • Jun 2005
    • 16
    • Oulu

    #16
    Originally posted by Velho
    Kyllä tuo vikateoria on mahdollinen mutta mielestäni erittäin epätodennäköinen, koska jos vika on jokin kosketushäiriö niin vian oire muuttuisi eikä olisi aina samanlainen.

    Kannattaa varmistua kokeilemalla että johtuuko tuo kyseinen vika siitä ahtopaineen tunnistimesta eli imusarjasta tuleva letku irti ja koeajolle, että vetääkö auto tappiin asti vai putoaako kierrokset entiseen tapaan.
    Vika tosiaan on pysynyt samanlaisena kokoajan sen jälkeen kun se eka kerran tuli. Ei oireillut yhtään ennen sitä, tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta. Pitää kokeilla tuota letkun irrotusta. Otin kyllä irti johdon siitä tunnistimesta, mutta se ei ainakaan vaikuttanut mitään.

    Comment

    • rei7pir8
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 248

      #17
      Epäilisin syyksi ohjainboksia. Tässähän on ennakolle oma ja ruiskumäärälle oma boksi!
      Omassa 324 td:ssä oli semmoinen vika että kun ajoi pitempään (yli100km) niin auto saattoi sammua. Sitten kun se aikanaan suostui käynnistymään niin pelasi normaalisti. Syyksi paljastui ohjainboksi.
      Hankin purkaamolta kaksikin boksia...toisella ei pelannut ollenkaan ja toisella pelasi melkein normaalisti.

      Eli toisen auton boksilla ei välttämättä pelaa ollenkaan. Ja kumpaakohan boksia ovat kokeilleet.
      Itse epäilisin juuri ennakon boksia koska kierroslukutieto "käsitellään" siellä.
      525iA -91
      518i -90
      324tdic -88

      Comment

      • Rocker
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1023
        • Suburb of SUUR-Oulu

        #18
        Originally posted by Velho
        Ainoa anturi mikä tuollaisen suojauksen vois laittaa päälle on ahtopaineentunnistin mikä on suodatinjalan alla ja siitä menee letku imusarjaan.
        Normaali suojaus tilanne on se, että ahdot nousevat jonkunverran yli 1bar niin tunnistin antaa boksille tietoa ja boksi ohjaa pumpusta syötöt pois.

        Ja jos tuo 4 sylinterin suuttimessa oleva anturi on rikki tai liitin irti niin auto toimii melko normaalisti mutta on hiukan voimaton ja saattaa savuttaa, koska boksi ei tiedä ruiskutuksen alkamis hetkeä niin pumpun sähköinen ennakko on hiukan pielessä.
        Se anturi polttoainesuodattimen alla on järjestelmäpainetunnistin ja auto nostaa kiekat kyllä tappiin vaikka anturilta on johdot kokonaan pois. Veto on kylläkin hieman kattelussa Ahtoanturihan sijaitsee imusarjassa. Suihkutustiedon induktioanturin johto ei tartte olla ajossa edes paikallaan, ainut millon sitä tarvitaan on ku pajalla tarvitaan lukea suihkutushetki jonki vian takia. Pyörimistunnistin kertoo boksille tämän saman asian. Minustaku tuntuu vaan kovasti että kyseessä on nyt johtovika. Eli jokin kaasupotikalta lähtevä johto on poikki. Potikan väliulosotolta ei tule jännitetietoa joten kone tippuu tyhjäkäynnille. Ei oikein voi olla enää muita mahollisuuksia kun tuo johtovika
        T:Tero
        2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
        Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
        EX: 524Tda, 324TdicT
        Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
        ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

        Comment

        • Tumppa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1812
          • Oulu

          #19
          samaa mieltä rockerin kanssa...se ahtopainetunnistin kun tuli tosta mulla purussa olevasta autosta otettua pois ja kokeiltua ajamista ilman sitä. Oireet olivat vain yleinen laiskuus.
          F31 320d LCI

          Comment

          • -H-
            Newbiemmer
            • Jun 2005
            • 16
            • Oulu

            #20
            Originally posted by rei7pir8
            Epäilisin syyksi ohjainboksia. Tässähän on ennakolle oma ja ruiskumäärälle oma boksi!
            Omassa 324 td:ssä oli semmoinen vika että kun ajoi pitempään (yli100km) niin auto saattoi sammua. Sitten kun se aikanaan suostui käynnistymään niin pelasi normaalisti. Syyksi paljastui ohjainboksi.
            Hankin purkaamolta kaksikin boksia...toisella ei pelannut ollenkaan ja toisella pelasi melkein normaalisti.

            Eli toisen auton boksilla ei välttämättä pelaa ollenkaan. Ja kumpaakohan boksia ovat kokeilleet.
            Itse epäilisin juuri ennakon boksia koska kierroslukutieto "käsitellään" siellä.
            Kokeiltu on vaihtaa ohjausboksitkin. Kumpikin boksi vaihdettu samalla kertaa ja sama vika säilyy. Boksit omistajan mukaan olleet toimivassa autossa, eli ovat olleet ehjiä.

            Comment

            • -H-
              Newbiemmer
              • Jun 2005
              • 16
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Rocker
              Se anturi polttoainesuodattimen alla on järjestelmäpainetunnistin ja auto nostaa kiekat kyllä tappiin vaikka anturilta on johdot kokonaan pois. Veto on kylläkin hieman kattelussa Ahtoanturihan sijaitsee imusarjassa. Suihkutustiedon induktioanturin johto ei tartte olla ajossa edes paikallaan, ainut millon sitä tarvitaan on ku pajalla tarvitaan lukea suihkutushetki jonki vian takia. Pyörimistunnistin kertoo boksille tämän saman asian. Minustaku tuntuu vaan kovasti että kyseessä on nyt johtovika. Eli jokin kaasupotikalta lähtevä johto on poikki. Potikan väliulosotolta ei tule jännitetietoa joten kone tippuu tyhjäkäynnille. Ei oikein voi olla enää muita mahollisuuksia kun tuo johtovika
              T:Tero
              Meneekö kaasupolkimen potikan johdot suoraana boksille vai haarautuuko osa johdoista välillä pumpulle tai jonnekin muualle? Sais jostaki sähkökuvat ni ei tarvis arpoa noiden johtojen kanssa.

              Comment

              • Velho
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2003
                • 267
                • Tampere

                #22
                Mielestäni johdot menee suoraan boksille ja nimenomaan tuolle ruiskutuksen ohjausboksille eli sille missä on se 35 pinninen liitin.

                Kannattaa kokeilla käytää autoa pelkästään tuolla ruiskutusboksilla ja katsoa muuttuuko ongelma mitenkään, sillä se ei tarvi käydäkseen välttämättä tuota ennakon säätöön ja kierrosluvun käsitelyyn tarkoitettua boksia.
                Tosin kun auto käy vain yhdellä boksilla käyntiääni on melko kaliseva ja kierosluku ja kulutusmittari ei toimi.
                Tiedän kokemuksesta sillä omassa autossani tuo ennakon säätöön tarkoitettu boksi oli paskana !

                Ja noita sähkökaavioita ei ihan heti taida tältä foorumilta löytyä helpompi melkein lähteä kyselemään merkkihuollosta !

                Ja jos vikaa noista johdoista alkaa etsimään niin ekana kannattaa tarkistaa tuo koneen johtosarjan ja pumpun välinen 7 napainen liitin omassa oli siinä kosketusvikaa niin, että autosta kuoli kaasu totaalisesti joskus ja kun meni hiukan hypistelemään liitintä niin taas alkoi toimia !
                Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                Comment

                • -H-
                  Newbiemmer
                  • Jun 2005
                  • 16
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Velho
                  Mielestäni johdot menee suoraan boksille ja nimenomaan tuolle ruiskutuksen ohjausboksille eli sille missä on se 35 pinninen liitin.

                  Kannattaa kokeilla käytää autoa pelkästään tuolla ruiskutusboksilla ja katsoa muuttuuko ongelma mitenkään, sillä se ei tarvi käydäkseen välttämättä tuota ennakon säätöön ja kierrosluvun käsitelyyn tarkoitettua boksia.
                  Tosin kun auto käy vain yhdellä boksilla käyntiääni on melko kaliseva ja kierosluku ja kulutusmittari ei toimi.
                  Tiedän kokemuksesta sillä omassa autossani tuo ennakon säätöön tarkoitettu boksi oli paskana !

                  Ja noita sähkökaavioita ei ihan heti taida tältä foorumilta löytyä helpompi melkein lähteä kyselemään merkkihuollosta !

                  Ja jos vikaa noista johdoista alkaa etsimään niin ekana kannattaa tarkistaa tuo koneen johtosarjan ja pumpun välinen 7 napainen liitin omassa oli siinä kosketusvikaa niin, että autosta kuoli kaasu totaalisesti joskus ja kun meni hiukan hypistelemään liitintä niin taas alkoi toimia !
                  Pitäisikö sitten auton ottaa kierroksia normaalisti kolinasta huolimatta, jos se toinen boksi on irti. Lähteekö auto käyntiin ilman boksia vai uskaltaako sen irrottaa lennosta?

                  Pitääpä myös tarkistaa nuo liittimet. Onko boksin ja pumpun välillä muita liittimiä kuin tuo boksin liitin ja liitin johon pumpun pistoke tökätään?

                  Kysyin kerran noita sähkökaavioita paikallisesta merkkiliikkeesta, mutta sanoivat että onhan heillä, mutta ainoastaan heidän käyttöön. Onko tuossa TIS-softassa sähkökaavioita?
                  Last edited by -H-; 16-08-2005, 11:34.

                  Comment

                  • -H-
                    Newbiemmer
                    • Jun 2005
                    • 16
                    • Oulu

                    #24
                    Noniin, BMW taas(vihdoin) toimii moitteetta. Vika oli sitten siinä ohjausboksissa ja kaasupolkimen potikassa. Kaasupolkimen potikka lienee alunperin oli ehjä, mutta paikallisessa sähkökorjaamossa sanoivat että se on rikki ja olivat aukaisseet sen ja hajottaneet. Tilalle tilattiin sitten käytetty, joka ei sitten loppujen lopuksi passannut tuohon. Kokeilin tuon epäkelvon potikan kanssa vaihtaa bokseja yms. tuloksetta ja näin päättelin että boksit olivat ehjiä. Vanhan boksin kans sitten kokeilin uutta potikkaa, mutta ei sekään variaatio toiminut. Tänään sitten sain hommattua takaisin boksit ja kokeilin niitä tuon uuden potikan kans ja sehän rupes sitte pelittää.

                    Kiitokset kaikille vinkeistä ja muista ohjeista ja kiitti erityisesti oikeiden osien toimittajalle.

                    Comment

                    • Tumppa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1812
                      • Oulu

                      #25
                      mielellään sitä auttaa jos vaan voi ja tälläkertaa sattui olemaan sopivat osat
                      F31 320d LCI

                      Comment

                      • Fubar
                        BTCF Member
                        • Aug 2003
                        • 192
                        • Kuopio

                        #26
                        Originally posted by -H- View Post
                        Noniin, BMW taas(vihdoin) toimii moitteetta. Vika oli sitten siinä ohjausboksissa ja kaasupolkimen potikassa. Kaasupolkimen potikka lienee alunperin oli ehjä, mutta paikallisessa sähkökorjaamossa sanoivat että se on rikki ja olivat aukaisseet sen ja hajottaneet. Tilalle tilattiin sitten käytetty, joka ei sitten loppujen lopuksi passannut tuohon. Kokeilin tuon epäkelvon potikan kanssa vaihtaa bokseja yms. tuloksetta ja näin päättelin että boksit olivat ehjiä. Vanhan boksin kans sitten kokeilin uutta potikkaa, mutta ei sekään variaatio toiminut. Tänään sitten sain hommattua takaisin boksit ja kokeilin niitä tuon uuden potikan kans ja sehän rupes sitte pelittää.

                        Kiitokset kaikille vinkeistä ja muista ohjeista ja kiitti erityisesti oikeiden osien toimittajalle.
                        Mulla nyt sama vika päällä td:ssa ja olisinkin kiinnostunut että missä boksissa vika oli vai vaihdoitko molemmat vain suosiolla. Itse epäilin ensin kaasupolkimen potikkaa, mutta en nyt tämän threadin luettuani ole varma. Oireet autossa ovat juurikin samanlaiset. voisiko joku td-guru auttaa miestä mäessä?..
                        E61 530d -06, E61 530xd -06, E34 540i/6 touring -95
                        ex. E39 530d touring -03, E39 M5 -00, E39 520d touring -01, E30 324tda touring -89, E30 316 1.8 2d -86

                        Comment

                        • bimmer_
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 851
                          • Suomi

                          #27
                          Hmm..

                          Olisko kellään tietoa mistä löytyisi kyseisen taikka mekaanisen pumpun räjäytyskuvaa? Pitäisi yksi tiiviste vaihtaa pumppuun ja räjäytyskuvasta voisi olla hyötyä? ja muutenkin ihan mielenkiinnosta
                          Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                          e46 320i Touring -04
                          e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎