Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30: takajarrut laahaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 67

    E30: takajarrut laahaa

    Alkaa hiljalleen syödä miestä. Vaihdoin ensin levyt ja palat taakse. Sen jälkeen huomasin että takaa kuuluu laahaavaa ääntä ja aloin tutkimaan vian aiheuttajaa. Ensin purin käsijarrujen kengät ja kasasin systeemin uudelleen. Tästä oli kyllä se hyöty että käsijarru alkoi toimia paremmin ja tulipa säädettyäkin timmiin kuntoon. Laahaava ääni jatkui edelleen.
    Hetken ajon jälkeen levyt kuumenevat hieman, mutta mielestäni eivät ihan katastrofaalisesti. Kun pyörää pyörittää paikallaan, se pyörii sellaiset puolitoista kierrosta. Eli ei se ihan jumissa ole, mutta kyllä se käsinkin pyörittäessä huomaa että ehkä hieman tavallista enemmän kengät ovat levyssä kiinni.
    Tänään purin jarrut taas atomeiksi, liukutapit hioin kiiltäviksi ja rasvasin huolella. Huomasin, että männän liikerata on todella pieni. Kuitenkin mäntä ei ole jumissa koska sitä pystyy käsivoimin painamaan sisälle. Tällöin tietysti liukutapitkin täytyy kohtuullisen hyvin liikkua. Siinä aikani mäntää sisälle ja ulos puristin ja mielestäni sain liikerataa isommaksi. Pyörä pyöri hieman paremmin. Sama molemmille puolille ja koeajolle. Parin jarrutuksen jälkeen ääni palasi. Ei muuta kuin uudestaan takapää ylös ja palat ottavat jälleen enemmän kiinni vapaana pyöritettäessä. Eiköhän se männän liikerata pitäisi olla sentään millin verran yhteensä, joten mistähän sitä vikaa seuraavaksi....
  • HKM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 427
    • Sipoo

    #2
    Ottaako palat tasaisesti kiinni levyyn vai vain tietyssä kohdassa pyörähdystä?

    HKM
    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
    Ex. E30 318is
    Ex. Jaguar XJR
    Ex. E39

    Comment

    • takahiki
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 203
      • home

      #3
      Kertomuksen perusteella kuulostaisi että männät takertelevat eivätkä palauta jarrutuksen jälkeen. Takapää vielä kerran ylös, satulat irti, männät irti satuloista , 1000:lla hiomapaperilla mäntä puhtaaksi ruosteista ja kolhuista, sylinteri hoonattava jarru hoonilla, tiivisteet uusiksi ja vaseliinin kanssa mäntä paikoilleen, loppuu se laahaus.

      Comment

      • Axel
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 67

        #4
        Toiselta puolelta ottaa yhdessä kohtaa hieman enemmän, mutta levy eivät voi vielä olla kierossa. Niillä ei ole ajettu kuin muutama kilometri vaihdon jälkeen. Olen ottanut levyt kertaalleen irti ja puhdistanut kiinnitykset.
        Myös palat ovat hieman hullusti kun ne ovat ottaneet kiinni enemmän ulkokehällä. Satulat ja muut on puhdistettu huolella. Ei kai nuo ad-varaosien tavarat sentään ihan suttakaan ole. Tosin, vaihdoin myös etupään eikä siellä ole ongelmia.

        Kun tänään perä oli ylhäällä, jarrut näyttivät toimivan hyvin. Palat irtoavat levyistä niin kuin pitääkin. Auto käyntiin ja muutaman jarrutuksen jälkeen ne laahaavat jälleen. Ei hyvä...

        Comment

        • Axel
          Bimmer Rookie
          • Jun 2005
          • 67

          #5
          Originally posted by takahiki
          Kertomuksen perusteella kuulostaisi että männät takertelevat eivätkä palauta jarrutuksen jälkeen. Takapää vielä kerran ylös, satulat irti, männät irti satuloista , 1000:lla hiomapaperilla mäntä puhtaaksi ruosteista ja kolhuista, sylinteri hoonattava jarru hoonilla, tiivisteet uusiksi ja vaseliinin kanssa mäntä paikoilleen, loppuu se laahaus.
          Mites se sitten toimi parkeissa niin hyvin? Myös kädellä puristettaessa männän liike näyttää olevan kunnossa. Jos männän liikeradassa olisi ongelmia, en kait sitä käsivoimalla paina sisälle. Mutta kuitenkin.... tästä ongelmasta tuossa nyt näyttää olevan kyse.

          Comment

          • HKM
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2003
            • 427
            • Sipoo

            #6
            Jos sulla on mahdollisuus kokeilla heittokellolla pyörännapoja niin tarkasta nekin. Jos navat on suorassa niin sitten ongelma on jarruissa itsessään. Ite sain takalaakerin vaihdossa pyörännavan kieroon kun käytin liian miehekkäitä otteita laakerin irroittamisessa. Se aiheutti sen, että palat ottivat kiinni tietyssä kohdassa levyyn ja se aiheutti laahaamista. Ensin luulin syyn olevan kierossa levyssä mutta jäljet johtivatkin sitten sylttytehtaalle . No, tulipahan oppirahat maksettua.

            nimim. kaasuhitsi ja rälläkkä eivät vastaa hyvää ulosvetäjää
            Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

            BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
            Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
            Ex. E30 318is
            Ex. Jaguar XJR
            Ex. E39

            Comment

            • 2CooL
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 12

              #7
              Oletko kokeillut palojen liikkumista tiloissaan . Aina kun asennetaan uudet palat on hyvä pyyhkäistä rälläkällä tai viilalla paloista suojalakat/maalit pois liukupinnoista, palan pitää 'kolista' paikoillaan niin se ei jumita. Pikku siivu kupari rasvaa liikkuviin osiin niin avot' , älä hoonaa jos ei ole vuotoa, mutta vaihda jarrunesteet jos ne on yli parivuotta vanhat.

              Comment

              • Axel
                Bimmer Rookie
                • Jun 2005
                • 67

                #8
                Originally posted by 2CooL
                Oletko kokeillut palojen liikkumista tiloissaan . Aina kun asennetaan uudet palat on hyvä pyyhkäistä rälläkällä tai viilalla paloista suojalakat/maalit pois liukupinnoista, palan pitää 'kolista' paikoillaan niin se ei jumita. Pikku siivu kupari rasvaa liikkuviin osiin niin avot' , älä hoonaa jos ei ole vuotoa, mutta vaihda jarrunesteet jos ne on yli parivuotta vanhat.
                Palat ovat hyvinkin väljät ja liukupinnat hiottu. Jarrunesteet ovat varmastikin 10v vanhat ja vaihdon tarpeessa mutta voiko se oireilla noin - ja pelkästään takajarrujen kanssa. Erohan paikallaan kokeiltaessa ja koeajolla on kait se, että jälkimmäisessä on tehostin mukana (auto käy)...

                nimimerkillä: neljä kertaa ne pirun jarrut jo purkaneena saisivat jo olla kunnossa....

                EDIT: niin tuosta palojen liikkumisesta - palat pääsee hyvin liikkumaan. Se on mäntä joka siellä ei tunnu palautuvan kunnolla.

                Comment

                • 2CooL
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2005
                  • 12

                  #9
                  Tarkoitin myös sylinterin liukupintoja(kyseessähän on yksipuolinen satula) jolloin sen pitää päästä vapaasti myös mekaanisesti liikkumaan (rasvaa kumin alle).

                  Comment

                  • Bmw_e30
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2004
                    • 1260
                    • joutseno

                    #10
                    ota ne männät kokonaa pois sielt ja kattele onko paljo ruostetta....
                    ootko ny varma et kuuluu edestä se laahaus.?=
                    ex 325i -85 325i
                    325i soupe -92 325i

                    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

                    Comment

                    • Axel
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2005
                      • 67

                      #11
                      Pistän vielä putkien kautta uutta jarrunestettä ja katson onko vaikutusta. Kai se sitten on putkien vaihto ja sylinterin täyd. puhdistus. Mitä rasvaa männän ympärille? Sitä varmaan voi sivellä tiivisteen molemmin puolin runsaasti?

                      Comment

                      • Axel
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2005
                        • 67

                        #12
                        Eipä mennyt ilmausruuvin kautta nestettä. Jokohan noissa on venttiileillä varustetut ruuvit(?)
                        Uudet nesteet eivät kovasti auttaneet. Pitänee asennoitua ottamaan ne vielä kerran irti - pisimmän kaavan mukaan...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎