Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 vaihteiston irrotus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Velmu
    Bimmer Rookie
    • Oct 2004
    • 47

    e30 vaihteiston irrotus

    Mites ootte irrotellu askeja noista kuutosmoottoreista? Tällä hetkellä päänvaivaa aiheuttaa ne ylimmäiset pultit joihin ei taho päästä käsiks.
    e30 323 2.7tic
  • jmp2002
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 5727
    • Rovaniemi

    #2
    Pitkien jatkovarsien avulla onnistuu, kun räikällä vääntää..
    E30 325i Touring -89
    E30 325i touring -88 m50tbo
    G20 330e M-Sport -20

    Comment

    • jappi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 206

      #3
      Lasket laatikon peräpäätä alaspäin ja laitat räikkään laatikon pituuden verran jatkovarsia ja hylsy päähän,Sitten vaan kierrät auki.

      Comment

      • HSuomi
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2006
        • 277
        • mäntsälä

        #4
        Itelläkin vaihteiston irrotus edessä. En oo e30 325:stä ikinä ottanu vaihteistoa pois joten mistä pitäis alottaa? Pitääkö koko kartaani irrottaa vai riittääkö että vaihteiston päästä? Miten se vaihdetanko systeemi irtoaa? Onko tästä olemassa jotain manuaalia?
        Bmw 330i -01, KX 250 -03, GSX-R750 -88
        ~~Sälinkään Moottorikerho~~

        Comment

        • ropo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2003
          • 648

          #5
          Laatikon takapäätä laskettava.
          Laatikon mittaiset jatkot niihin yläpultteihin ja kannattaa käyttää mahdollisimman pitkiä jatkoja ettei tule turhia välyksiä vääntimen ja pultin välille jos käyttää useata lyhempää jatkoa. Ihan vaan sen takia kun ainakin minulla pultit olivat erittäin tiukassa sai olla puolenmetrin jatko vääntimessäkin.

          Joku sokka taisi olla siinä vaihdekeppi hässäkässä siellä alapuolella ja pitiköhän sisä kauttakin jotain irroittaa. Taisi sitten lähteä vaihdevivustoineen se laatikko pois.
          En tarkkaan muista kun jo useampi vuosi aikaa.
          Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

          Comment

          • [Riku]
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2006
            • 499
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by HSuomi View Post
            Itelläkin vaihteiston irrotus edessä. En oo e30 325:stä ikinä ottanu vaihteistoa pois joten mistä pitäis alottaa? Pitääkö koko kartaani irrottaa vai riittääkö että vaihteiston päästä? Miten se vaihdetanko systeemi irtoaa? Onko tästä olemassa jotain manuaalia?
            On saatavana alfamerin korjausopasta. Löytyy mm. motonetistä.
            Ensin varmaan putki irti, sitten mahdolliset lämpösuojat jonka jälkeen kardaani laatikon päästä. Sitten laatikon takakannaketta ja laskea laatikkoa hieman jne. Mahdollisesti startinkin voi joutua irrottamaan. Vaihdevivusto on eräänlaisilla sokilla kiinni.

            Comment

            • Jylppy--
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2007
              • 476
              • MME/JKL

              #7
              Joutuu irroittamaan startinkin.... Startin pultit ovat myös vyötärö pultteja
              e30 318iS"UFE"
              e30 327 TIC "AVO"
              e30 325i "AVO"

              -MME connection-
              -Btcf absolutistit team-

              Comment

              • jasmikki
                Newbiemmer
                • Aug 2010
                • 8
                • espoo

                #8
                Vivuston kiinnitys

                Kirjotellaan nyt sitten tähän vanhaan ku liippaa läheltä aihetta kuitenkin..

                Onnistuukohan vaihteen siirtovivuston laittaminen paikalleen ilman että pudottaa laatikkoa pois? Vai onnistuuko silloinkaan kovinkaan helposti?

                Eli tällä hetkellä autossa kiinni laatikko jossa ei vivustoa(älkää kysykö miksi), ja olisi kiva päästä vaihteleenki kesällä..

                Autona siis 320i ´89 m20b20 ja vaihdelaatikosta ei tietoa mikä.

                Comment

                • Gemmi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2010
                  • 3355
                  • Espoo

                  #9
                  vannoon en mene, mutta kardaani laatikonpäästä veks ja laskee laatikon perän alas nii luulis mahtuvan. ittellä kokemusta vaan 4koneisen jumpasta.

                  Comment

                  • Make H.
                    BTCF Member
                    • Jul 2006
                    • 1278
                    • Kokkola

                    #10
                    Originally posted by jasmikki View Post
                    Kirjotellaan nyt sitten tähän vanhaan ku liippaa läheltä aihetta kuitenkin..

                    Onnistuukohan vaihteen siirtovivuston laittaminen paikalleen ilman että pudottaa laatikkoa pois? Vai onnistuuko silloinkaan kovinkaan helposti?

                    Eli tällä hetkellä autossa kiinni laatikko jossa ei vivustoa(älkää kysykö miksi), ja olisi kiva päästä vaihteleenki kesällä..

                    Autona siis 320i ´89 m20b20 ja vaihdelaatikosta ei tietoa mikä.
                    Ei mahu laittaan, pitää pudottaa laatikon takapäätä alaspäin et saa ylhäältä sen etukiinnityksen laitettuu.

                    Comment

                    • jasmikki
                      Newbiemmer
                      • Aug 2010
                      • 8
                      • espoo

                      #11
                      Originally posted by Make H. View Post
                      Ei mahu laittaan, pitää pudottaa laatikon takapäätä alaspäin et saa ylhäältä sen etukiinnityksen laitettuu.

                      Mikäs tässä sitten on se logiikka millä sen saa laitettua takaisin laatikon sisälle?

                      Työnnetäänkö se vaan sinne laatikon sisään jossain asennossa vai onko siellä joku "nappula" tai vipu mitä pitää vetää ulospäin että saa vivuston laatikon sisään?

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        #12
                        Originally posted by jasmikki View Post
                        Mikäs tässä sitten on se logiikka millä sen saa laitettua takaisin laatikon sisälle?

                        Työnnetäänkö se vaan sinne laatikon sisään jossain asennossa vai onko siellä joku "nappula" tai vipu mitä pitää vetää ulospäin että saa vivuston laatikon sisään?
                        Siis vaihekepin vivusto laatikon sisälle ? Et oo tainnu oikeen perehtyä tuohon vivustozydeemiin?

                        Se etummainen kiinnike ylhäällä vaan laitetaan semmoseen "haarukkaan" ja läpi työnnetään semmonen "puikko" jossa on klipsu joka lukitsee sen. Tuo "haarukka"/laatikko tulee vaan ihan kiinni kardaanitunnelin äänieristykseen, joten ite nään sen ainaki aika tekemättömäks sen klipsun kääntää auki/kiinni tai asentaa muutenkaan jos ei vähä laske laatikon häntää että saa kättä/meisseliä tms. väliin.

                        Comment

                        • Tuiske
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1441
                          • Lempäälä

                          #13
                          Originally posted by Make H. View Post
                          Siis vaihekepin vivusto laatikon sisälle ? Et oo tainnu oikeen perehtyä tuohon vivustozydeemiin?

                          Se etummainen kiinnike ylhäällä vaan laitetaan semmoseen "haarukkaan" ja läpi työnnetään semmonen "puikko" jossa on klipsu joka lukitsee sen. Tuo "haarukka"/laatikko tulee vaan ihan kiinni kardaanitunnelin äänieristykseen, joten ite nään sen ainaki aika tekemättömäks sen klipsun kääntää auki/kiinni tai asentaa muutenkaan jos ei vähä laske laatikon häntää että saa kättä/meisseliä tms. väliin.
                          Ite kyllä purin ja kasasin edellisestä e30:istä (320i) sen pitkittäisen tangon ja sen etupäällä olevan T-mallisen pulikan pois ihan ilman että kajosin laatiokon kiinnityksiin. Ahdasta on mutta ei mitenkään tekemätön paikka.
                          Corvette C4 LT4 TURBO
                          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                          Comment

                          • jasmikki
                            Newbiemmer
                            • Aug 2010
                            • 8
                            • espoo

                            #14
                            Originally posted by Make H. View Post
                            Siis vaihekepin vivusto laatikon sisälle ? Et oo tainnu oikeen perehtyä tuohon vivustozydeemiin?

                            Se etummainen kiinnike ylhäällä vaan laitetaan semmoseen "haarukkaan" ja läpi työnnetään semmonen "puikko" jossa on klipsu joka lukitsee sen. Tuo "haarukka"/laatikko tulee vaan ihan kiinni kardaanitunnelin äänieristykseen, joten ite nään sen ainaki aika tekemättömäks sen klipsun kääntää auki/kiinni tai asentaa muutenkaan jos ei vähä laske laatikon häntää että saa kättä/meisseliä tms. väliin.
                            Joo siis tämä irti ja samalla laatikon sisältä lupsahti samalla koko vivusto irti. Niin saakos sen ympättyä takaisin sinne sisälle.

                            Eli kädessä nyt:

                            Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

                            Comment

                            • bmwcruiser
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 412
                              • Lappeenranta

                              #15
                              Työnnä vaan takas sisälle, mut todennäkösesti laatikon vaihto edessä. Purkamaan ei kannata käydä, jos se ei siellä kestä.

                              Edit: Muisti kirkastui tänään hieman.. Tuo tanko on muistaakseni kiinni kuusiokoloruuvilla, jonka alla on jousi ja jousen alla yksi kuulalaakeri. Oliko tämä kuusioruuvi laatikon sisä- vai ulkopuolella en osaa sanoa. Jos oot semmosen menny irrottamaan niin äkkiä takas
                              Last edited by bmwcruiser; 13-04-2011, 20:59.
                              E30

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎