Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30: kolahdus etupäästä kuopissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Axel
    Bimmer Rookie
    • Jun 2005
    • 67

    E30: kolahdus etupäästä kuopissa

    Ja näistä kolahduksista lisää - näistähän on juttua monessa threadissa. Kun ajelee kuoppaista tietä, tuo kolahdus kuuluu. Auto on juuri katsastettu ja jos kyseessä olis iskarin kiinnitys, se olis kyllä tullut ilmi iskaritestissä. Toinen alapallonivel on vaihdettu. Käsittääkseni ongelma on siis kallistuksen vakain. Mutta..... se ääni kuulostaa siltä kuin se tulisi ohjauspyörän läheisyydestä. Siis jostain konehuoneen ja ohjauspyörän välistä. Olen heiluttanut renkaita, ohjauspyörää jne. mutta paikallaan sitä kolahdusta en saa kuuluviin. Onko vain niin, että ääni tekee tepposet tässä. Ratti ei nimittäin tärähdä kuopissa, joten jos kyseessä olis ohjauksen ja ratissa suoraan olevien osien kolina, luulis että jonkinlainen tärähdys tulisi myös rattiin.
    Sitten, mikä se osa sieltä kallistuksen vakaimesta varsinaisesti kuluu ja yleensä vaihdetaan?
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    #2
    Originally posted by Axel
    Sitten, mikä se osa sieltä kallistuksen vakaimesta varsinaisesti kuluu ja yleensä vaihdetaan?
    Eikö ne liene nuo yhdystangot (myös koiranluiksi nimitetyt) ja niiden nivelet ole? Eli vaikkapa tuossa kuvassa osa numero kahdeksan.
    Eioo penaria alla enää.. :(

    Comment

    • Jinx
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 49
      • Jyväskylä

      #3
      Itselläni oli ihan sama vika, eli kuopissa kuului (mutta ei aina, mikä oli mielenkiintoista) "klonks" edestä oikealta. Epäilin ensin itsekin iskareita ja jopa jousia, sitten mietin, että josko se etutukivarren pusla olisi viimein irtisanoutunut tehtävästään. Katsastuksesta auto meni läpi, joten iskarit, jouset ja pusla olivat syyttömiä kolinaan. En itse saanut paikallistettua kolinan syytä ja neuvoja kysellessä vastaus oli "ei täältä mitään kolinaa kuulu, kuvittelet vaan".

      Ostin sitten ehjän etualatukivarren ja sitä vaihtaessa se ihan oikea kolinan syy selvisi: kallistuksen vakaaja oli poikki. Siististi oli mennyt katki sieltä kumikannattimen sisältä, ja oli ollut jo pitkään poikki ruosteesta päätellen. Mutta koska se oli tosiaan sieltä sisältä katkennut, sitä ei voinut silmämääräisesti havaita. Muualta katketessaan varmaan olisi tullut huomatuksi hyvinkin pian.

      Että oletkos tarkistanut vakaajan ehjyyden ? Se toinen kumikannatinhan on siinä kuskin edessä, ohjauspyörän lähellä.
      Tällä hetkellä: E39 525d ´04
      Kauniina muistona:E30 325i
      ///M-Technic II vm. -89
      Muut sotaratsut:E34 525i '90, E30 '89 316i, '88 325i, '89 316
      E34 '89
      525i.

      Comment

      • Axel
        Bimmer Rookie
        • Jun 2005
        • 67

        #4
        Totta. Näin on. Kun vaihdoin pallonivelen, vakaaja ainakin "toimi" eli ihan poikki se tanko ei ole. Pitänee tutkia näitä mahdollisuuksia. Se tutkiminen ei vain ole vakaajalle välttämättä ihan helppo tehtävä koska tuollaisen "montun" simuloiminen paikallaan on hieman vaikeaa.

        Comment

        • Happo
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 922
          • Kauhajoki

          #5
          Tuolla kuvassa on toi mutteri numerolla 13. Mun kolmekympissä se oli aikanaan vähän löystynyt ja aiheutti kolinaa. Siinä ei tarvi kuin vähän löysiä, niin johan kolisee.
          Mutta jos oot käytelly tukivarsia irti, niin todennäköisesti oot ne kiristänyt vasta.
          Ford S-Max 2.0
          Kilpuri VW Golf III VR6
          ex:

          F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

          Comment

          • HarzaTheMan
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 458
            • Sawo

            #6
            Osaisko joku kertoa, mistä lähteä vikaa etsimään kun meikäläisen E30 325:ssa kolisee myös etupää oikealta? Äänen huomaa ajaessa kävelyvauhtia kuoppaista mökkitietä ja auton ollessa paikoillaan jos etupyörää kääntelee edestakaisin käsin samassa suunnassa kuin rengas kääntyy. Eli kun rengasta heiluttaa nopeasti edestakaisin niin kolinan kuulee.

            Molempien etutukivarsien ja korin väliset puslat on vaihdettu äskettäin, joten niissä ei ainakaan ole väljyyttä.
            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎