Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 perä särki,mistä/minkä osat korjaukseen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jubu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 937
    • Kuusankoski

    E21 perä särki,mistä/minkä osat korjaukseen?

    elikkäs , tuo Jumalaattoman voimakas M20B25 mylly nyt sitten päätti päivät tuolta lukkoperältä. mitään sen dramaattisempaa ei tapahtunut , kuin että pienestä vetopyörästä 3 peräkkäistä hammasta otti irtautumisen. (Superluotettava bmwtekniikka ei siltikään tielle jättänyt.)

    nyt oliskin sitten mahdollisesti tarve välitykselle, eli kotelo ja lukkomurikka mahdollisesti säilytettäisiin ennallaan. mistähän kaikista malleista löytyy sama välitys. nykyinen perä on välitykseltään sama kun vakiona oleva E21 320/6 mallin. tainoh , ei se välitys samakaan välttämättä tarvitsisi olla...
  • T3
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 8531
    • Karhe

    #2
    Originally posted by Jubu
    elikkäs , tuo Jumalaattoman voimakas M20B25 mylly nyt sitten päätti päivät tuolta lukkoperältä. mitään sen dramaattisempaa ei tapahtunut , kuin että pienestä vetopyörästä 3 peräkkäistä hammasta otti irtautumisen. (Superluotettava bmwtekniikka ei siltikään tielle jättänyt.)

    nyt oliskin sitten mahdollisesti tarve välitykselle, eli kotelo ja lukkomurikka mahdollisesti säilytettäisiin ennallaan. mistähän kaikista malleista löytyy sama välitys. nykyinen perä on välitykseltään sama kun vakiona oleva E21 320/6 mallin. tainoh , ei se välitys samakaan välttämättä tarvitsisi olla...
    Välityksen voit vaihtaa tuohon murikkaan, mutta pitää sitten olla samanlaisilla sivuposkilla varustetusta perästä.
    Sulla on varmaankin uudempi 320/6, jossa nuo murikan sivuposket on 6:lla pultilla kiinni. Välitys tuossa perässä on 3.64, mutta on ihan sama minkä välityksen murikkaasi isket, kunhan vaan välitys on tuosta uudemmasta murikasta.
    Vanhemman perän tunnistaa 4:llä pultilla olevista sivuposkista. Lisäksi vanhemmissa murikoissa on 8mm vetoakselin pultit, kun uudemmissa on 10mm vetarinpultit.

    Muista sitten säilyttää sen lukkomurikan sivuposket, koska ne ovat lukollisessa erilaiset verrattuna lukottomaan. Välitys ja kuoret ovat samat.

    Sama 3,64-välitys löytyy vain mallista 320i, eli semmonen M10-koneinen ruisku.
    Tuon voit kuitenkin unohtaa, koska on juurikin tuolla vanhemmalla 4-pulttisella sivuposkella.

    Tässä lista välityksistä, joita on E21:ssä ollut, ja jotka käyvät sulle:

    315 = 4,10
    316 = 3,91
    318i = 3,91
    320/6 = 3,64
    323i = 3,45
    .

    Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

    Comment

    • Jubu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 937
      • Kuusankoski

      #3
      Originally posted by T3
      Välityksen voit vaihtaa tuohon murikkaan, mutta pitää sitten olla samanlaisilla sivuposkilla varustetusta perästä.
      Sulla on varmaankin uudempi 320/6, jossa nuo murikan sivuposket on 6:lla pultilla kiinni. Välitys tuossa perässä on 3.64, mutta on ihan sama minkä välityksen murikkaasi isket, kunhan vaan välitys on tuosta uudemmasta murikasta.
      Vanhemman perän tunnistaa 4:llä pultilla olevista sivuposkista. Lisäksi vanhemmissa murikoissa on 8mm vetoakselin pultit, kun uudemmissa on 10mm vetarinpultit.

      Muista sitten säilyttää sen lukkomurikan sivuposket, koska ne ovat lukollisessa erilaiset verrattuna lukottomaan. Välitys ja kuoret ovat samat.

      Sama 3,64-välitys löytyy vain mallista 320i, eli semmonen M10-koneinen ruisku.
      Tuon voit kuitenkin unohtaa, koska on juurikin tuolla vanhemmalla 4-pulttisella sivuposkella.

      Tässä lista välityksistä, joita on E21:ssä ollut, ja jotka käyvät sulle:

      315 = 4,10
      316 = 3,91
      318i = 3,91
      320/6 = 3,64
      323i = 3,45
      KIITOS !!!
      Kyllä on 6 pulttisilla poskilla ja 10mm kuusiokoloilla nuo vetarit.

      nythän sitten seuraavaksi vaan tarvittaisiin jokos 320/6 välitys , tahi 323 välitys.

      tästä päästääkin kysymykseen , että jos vaihtaisin tuon kahisevan 4-vaihteisen tilalle 5-lovisen laatikon (kotoisin M20B25 tekniikasta), niin poikkeaako siinä askissa kovasti välitys verrattuna 4-vaihteiseen? eli vaikuttaako mahdollisesti tuohon perävälityksen valintaan?

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8531
        • Karhe

        #4
        Originally posted by Jubu
        KIITOS !!!
        Kyllä on 6 pulttisilla poskilla ja 10mm kuusiokoloilla nuo vetarit.

        nythän sitten seuraavaksi vaan tarvittaisiin jokos 320/6 välitys , tahi 323 välitys.

        tästä päästääkin kysymykseen , että jos vaihtaisin tuon kahisevan 4-vaihteisen tilalle 5-lovisen laatikon (kotoisin M20B25 tekniikasta), niin poikkeaako siinä askissa kovasti välitys verrattuna 4-vaihteiseen? eli vaikuttaako mahdollisesti tuohon perävälityksen valintaan?
        Eipä se aski varmaan käytännössä(kaupunkiajon) paljon välityksiä muuta. Ainut ero on siinä, että 325i:n Getrac-260 on ylivaihdelaatikko ja tuon vanhan 242:n suurin vaihde on suora. Eli matka-ajon kulutus tippuu ja kierrokset tietenkin laskee. 1-4-vaihteet eivät "suuresti" toisistaan eroa noissa laatikoissa.

        Tässä vielä noiden laatikoiden eri vaihteiden välityssuhteet:

        242:

        1 = 3.76
        2 = 2.02 tai 2.04
        3 = 1.32
        4 = 1.00
        Pakki = 3.45 tai 4.10

        260:

        1 = 3.83
        2 = 2.20
        3 = 1.40
        4 = 1.00
        5 = 0.81
        Pakki = 3.46

        Se pitää kuitenkin muistaa, että 325i:n laatikossa ei ole paikkaa nopeusmittarin vaijerille, joten tuon laatikonvaihdon jälkeen ei autossasi olisi enää toimivaa nopeusmittaria.

        Itse suosittelisin joko 3,64, tai 3,45-välitystä autoosi.
        Last edited by T3; 18-08-2005, 21:33.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • Jubu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 937
          • Kuusankoski

          #5
          Originally posted by T3
          Eipä se aski varmaan käytännössä(kaupunkiajon) paljon välityksiä muuta. Ainut ero on siinä, että 325i:n Getrac-260 on ylivaihdelaatikko ja tuon vanhan 242:n suurin vaihde on suora. Eli matka-ajon kulutus tippuu ja kierrokset tietenkin laskee. 1-4-vaihteet eivät "suuresti" toisistaan eroa noissa laatikoissa.

          Tässä vielä noiden laatikoiden eri vaihteiden välityssuhteet:

          242:

          1 = 3.76
          2 = 2.02 tai 2.04
          3 = 1.32
          4 = 1.00
          Pakki = 3.45 tai 4.10

          260:

          1 = 3.83
          2 = 2.20
          3 = 1.40
          4 = 1.00
          5 = 0.81
          Pakki = 3.46

          Se pitää kuitenkin muistaa, että 325i:n laatikossa ei ole paikkaa nopeusmittarin vaijerille, joten tuon laatikonvaihdon jälkeen ei autossasi olisi enää toimivaa nopeusmittaria.

          Itse suosittelisin joko 3,64, tai 3,45-välitystä autoosi.
          Kiitos TAAS !

          vaijeri juttu onkin ollut tiedossa.
          sitä olen _ajatellut_ korjata 2-pyöräisiin tarkoitetulla digimittarilla. taakse vetariin magneetti ja sitä haistaja "silmäilemään" ja mittari Gabiiniin + vierintäkehä calibrointi... eriasia toimiiko. Tämähän olikin vain( huono ?)suunnitelma.

          siksi tuollainen laatikko , kun sellanen lojuu ylimääräisenä tallinlattialla.

          Olisiko sinulla T3 tuollaista ( 3.64 tai 3,45 ) välitystä jouten?
          suhtautuminen ainakin kokonaisten lukkoperien myyntiinhän on _kaikkien_ tiedossa

          Comment

          • T3
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 8531
            • Karhe

            #6
            Originally posted by Jubu
            Kiitos TAAS !

            vaijeri juttu onkin ollut tiedossa.
            sitä olen _ajatellut_ korjata 2-pyöräisiin tarkoitetulla digimittarilla. taakse vetariin magneetti ja sitä haistaja "silmäilemään" ja mittari Gabiiniin + vierintäkehä calibrointi... eriasia toimiiko. Tämähän olikin vain( huono ?)suunnitelma.

            siksi tuollainen laatikko , kun sellanen lojuu ylimääräisenä tallinlattialla.

            Olisiko sinulla T3 tuollaista ( 3.64 tai 3,45 ) välitystä jouten?
            suhtautuminen ainakin kokonaisten lukkoperien myyntiinhän on _kaikkien_ tiedossa
            Perän/välityksen kaupankäynnistä jatketaan varmaan YV:llä.
            .

            Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

            Comment

            • Jubu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2002
              • 937
              • Kuusankoski

              #7
              Originally posted by T3
              Perän/välityksen kaupankäynnistä jatketaan varmaan YV:llä.
              Jep, Niin teemme .

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎