Announcement

Collapse
No announcement yet.

1986 E30 320i (M20) tyhjäkäyntimoottori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • silttusillanpää
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 20
    • Vaasa

    1986 E30 320i (M20) tyhjäkäyntimoottori

    Moi!

    Onko kenelläkään kokemusta 1986-vuoden 320i (M20) moottorin tyhjäkäyntimoottorin sijainnista (ICV)? Youtubessa on paljon klippejä ICV:n putsauksesta, mutta niissä kaikissa ICV on siinä imusarjan päällä. Mun omassa on joku samannäköinen osa imusarjan alla, olisiko tämä siis se tyhjäkäyntimoottori? Voiko sen irroittaa ja putsata?

    Mun pitää vaihtaa syyläri ja ajattelin että samalla voisin hoitaa soutavan tyhjäkäynti-ongelman.

    Kiitoksia etukäteen

    -Silttu
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16228
    • Asikkala

    #2
    -86 320i on l(vai le)-jetronic moottorinohjauksella tai oikeammin ruiskulla koska jetronic-boksi ei osallistu sytkän ohjaukseen juuri yhtään (tai paremminkin ollenkaan) jolloin siinä ei ole sähköistä icv:tä vaan tyhjäkäyntikierrosnopeus säädetään ruuvista #19 http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...nifold_system/
    En keksi mikä siellä imusarjan alla on mutta imusarjan päällä ja kaasuläpäkotelon vieressä oleva icv on 320i-mallissa vastaa -88 jolloin ko. moottoriin tuli e30- faceliftauksen yhteydessä motronic-moottorinohjausjärjestelmä. Tampereen kupeesta tulee varmaankin täydennystä tähän mikäli siellä nähdään asiaan tarvetta.

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8531
      • Karhe

      #3
      Le-Jetronic on jo tuon ikäisessä. Se imusarjan alla oleva mötikkä on lisäilmaluisti. Jos tyhjäkäynti soutaa, jossain on imuvuoto.
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16228
        • Asikkala

        #4
        No niin, opin taas uutta eli luulin että le-jetissä on manuaalinen tyhjäkäyntikierrosten säätö.

        My bad

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8531
          • Karhe

          #5
          Originally posted by jr66 View Post
          No niin, opin taas uutta eli luulin että le-jetissä on manuaalinen tyhjäkäyntikierrosten säätö.

          My bad
          On toki sekin. Siitä imusarjan päällä olevan "piipun" päästä voi ruuvia kääntämällä säätää virtaavan ilman määrää ja sitäkautta tyhjäkäyntiä. Lisäilmaluistihan on auki, kun moottori/jäähdytysnesteet on kylmät. Luistin kautta virtaa kaasuläpälle enemmän ilmaa, samalla kun boksi ohjaa suuttimilta enemmän bensaa koneelle---> Korotettu tyhjäkäynti kylmänä. Lisääilmaluisti lämpenee Le-Jetronicissa jäähdytysnesteellä ja alkaa sulkeutua melko nopeasti, kun hieman lämpenee---> Vähemmän ilmaa ja suuttimilta vähemmän bensaa ja tyhjäkäyntikierrokset laskee.
          Yleensä näistä menee lisäilmaluisti jumiin ja jää auki, jolloin lämpimälläkin koneella tyhjäkäynti huutaa 1500rpm, eikä sitä saa korjattua, vaikka tyhjäkäyntiruuvin kiertäisi kiinni asti.

          EDIT: Tuosta lisäilmaluisti nro #11: https://www.leebmann24.de/bmw-ersatz...=13&bt=13_0234
          Last edited by T3; 22-03-2020, 23:26.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16228
            • Asikkala

            #6
            No niin, taas. Tietenkin se on lisäilmaluisti ja tiedän sen toiminnan, ostinhan sinulta aikoinaan tehdasuuden sellaisen. Sekoitin tuon ja sähköisen icv:n -> kello on jo näin paljon... Pitäis varmaan nukkumaan mennä :think

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8531
              • Karhe

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              No niin, taas. Tietenkin se on lisäilmaluisti ja tiedän sen toiminnan, ostinhan sinulta aikoinaan tehdasuuden sellaisen. Sekoitin tuon ja sähköisen icv:n -> kello on jo näin paljon... Pitäis varmaan nukkumaan mennä :think
              Mä tiesin, että sä tiedät. Siksi vähän ihmettelinkin kirjotteletko sä noita unissas ja niinhän se oli
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • silttusillanpää
                Newbiemmer
                • Jan 2012
                • 20
                • Vaasa

                #8
                Originally posted by T3 View Post
                Le-Jetronic on jo tuon ikäisessä. Se imusarjan alla oleva mötikkä on lisäilmaluisti. Jos tyhjäkäynti soutaa, jossain on imuvuoto.
                Niinpäs olikin, kiitti tiedosta! Onko mahdollisesti mitään käryä missä tässä mallissa voisi löytyä imuvuoto? Voiko lisäilmaluisti olla ongelma ja voiko sille tehdä mitään? Olen käynyt suurimman osan letkuista läpi mutta kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Imusarjan tiivisteet?

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16228
                  • Asikkala

                  #9
                  Originally posted by silttusillanpää View Post
                  Niinpäs olikin, kiitti tiedosta! Onko mahdollisesti mitään käryä missä tässä mallissa voisi löytyä imuvuoto? Voiko lisäilmaluisti olla ongelma ja voiko sille tehdä mitään? Olen käynyt suurimman osan letkuista läpi mutta kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Imusarjan tiivisteet?
                  "Yleensä näistä menee lisäilmaluisti jumiin ja jää auki, jolloin lämpimälläkin koneella tyhjäkäynti huutaa 1500rpm, eikä sitä saa korjattua, vaikka tyhjäkäyntiruuvin kiertäisi kiinni asti"
                  Tuo on yleinen ongelma mutta ei pitäisi aiheuttaa soutavaa tyhjäkäyntiä. Autolla on ikää 34 v, imuvuoto voi olla missä vaan mutta luultavaksi viimeiseksi imusarjan tiivisteissä. Nyt kun sanon näin niin niissähän se vika tietysti sitten on... Mutta tutki ensin kaikki ilmaletkut, niitä riittää tuossa mallissa.

                  Comment

                  • Freak
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 2490

                    #10
                    Soutaminen on hankalaa ilman airoja, mutta tyhjäkäynnillä se onnistuu siten, että kaasun ollessa ylhäällä ja kierrosten noustessa riittävän korkealle, le-jetin supertietokone ajattelee tilanteen moottorijarrutukseksi ja katkaisee polttoaineen syötön - > kierrokset laskee ja suihkutus alkaa uudelleen ja kierros alkaa alusta.

                    Koitas nypätä kaasuläpältä pistoke irti miten se vaikuttaa käyntiin. Lisäilmaluisti ohittaa kaasuläpän, mutta sen kautta kulkeva ilma on kuitenkin tullut ilmamäärämittarin läpi.

                    Öljykorkin aukaisu käynnissä ja sen vaikutus käyntiin saattaa myös kertoa jotain imuvuodoista.
                    Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                    Vanha Uuden liiton mies...

                    Comment

                    • silttusillanpää
                      Newbiemmer
                      • Jan 2012
                      • 20
                      • Vaasa

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      "Yleensä näistä menee lisäilmaluisti jumiin ja jää auki, jolloin lämpimälläkin koneella tyhjäkäynti huutaa 1500rpm, eikä sitä saa korjattua, vaikka tyhjäkäyntiruuvin kiertäisi kiinni asti"
                      Tuo on yleinen ongelma mutta ei pitäisi aiheuttaa soutavaa tyhjäkäyntiä. Autolla on ikää 34 v, imuvuoto voi olla missä vaan mutta luultavaksi viimeiseksi imusarjan tiivisteissä. Nyt kun sanon näin niin niissähän se vika tietysti sitten on... Mutta tutki ensin kaikki ilmaletkut, niitä riittää tuossa mallissa.
                      Moi!

                      Kiitti vinkistä, mä tutkiskelen niitä tarkemmin. Siellä on aikamoinen viidakko kyllä

                      Comment

                      • silttusillanpää
                        Newbiemmer
                        • Jan 2012
                        • 20
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by Freak View Post
                        Soutaminen on hankalaa ilman airoja, mutta tyhjäkäynnillä se onnistuu siten, että kaasun ollessa ylhäällä ja kierrosten noustessa riittävän korkealle, le-jetin supertietokone ajattelee tilanteen moottorijarrutukseksi ja katkaisee polttoaineen syötön - > kierrokset laskee ja suihkutus alkaa uudelleen ja kierros alkaa alusta.

                        Koitas nypätä kaasuläpältä pistoke irti miten se vaikuttaa käyntiin. Lisäilmaluisti ohittaa kaasuläpän, mutta sen kautta kulkeva ilma on kuitenkin tullut ilmamäärämittarin läpi.

                        Öljykorkin aukaisu käynnissä ja sen vaikutus käyntiin saattaa myös kertoa jotain imuvuodoista.
                        Öljytikun nostaminen auton ollessa käynnissä muistaakseni tasasi käyntiä hieman. Taitaa siis olla imuvuoto kyseessä??

                        Comment

                        • Freak
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 2490

                          #13
                          Lisäilmaluistin jumiutumisen saa selville, kun lyttää varovasti pihdeillä letkun tai muuten tukkii ilman kulun. Luistilta tuleva putki on se joka tulee imusarjaan alta ja keskeltä ja koukkaa venakopan päältä imusarjaan toiselle puolelle, siis kaasuläpän vastakkaiselle puolelle. Putki tulee juuri kiinni siihen palikkaan minkä päästä säädetään joutokäyntinopeutta.

                          Jos kierrokset tippuu, niin homma on selvä. Luisti vuotaa ilmaa.
                          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                          Vanha Uuden liiton mies...

                          Comment

                          • Joggeman
                            BTCF Member
                            • Jan 2011
                            • 23
                            • Raahe

                            #14
                            Oma lisäilmaluisti ei tunnu vetreytyvän vaikka kuinka yrittää, jää aina valskaamaan ja uusia(tai ehjiä käytettyjä) ei tunnu löytyvän enää mistään(Saa tarjota jos löytyy). Niin, onkos kukaan ohittanut millään muulla venttiilillä tuota luistia, joka sopisi noihin ilma- ja jäähdytysnesteletkuihin? Löytyykö jotain sähköventtiiliä joka passaisi tuohon väliin jos ohjaisi itse sen kiinni kun lämmöt on normaalissa? Onko kokemuksia?:think


                            "Vai onko vaan sama jos tukin ilmaputken? Vaikuttaako kylmänä käyntiin pahasti jos vaan tukkii sen letkun niin että lämpösenä käy oikeilla kierroksilla?" Vastaus omaan kysymykseen on että auto käy huonosti ja sammuilee eli tämä ei ole vaihtoehto.
                            Last edited by Joggeman; 03-09-2022, 10:54.
                            BMW e30 320I Coupe -85 Alpinweiss
                            BMW e46 320I Sedan -03 M-Sport Schwarz II
                            EX-BMW e46 316I Sedan -05 Mysticblau metallic
                            EX-BMW e46 328I Sedan -98 Cosmosschwarz metallic
                            EX-BMW e36 318I Sedan -97 Dunkelblau

                            EX-BMW e36 318IS Sedan -93 Calypsorot metallic

                            Comment

                            • Freak
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 2490

                              #15
                              Tukkiminen on yksi vaihtoehto jolla selviää moottorin lämpimänä ollessa hienosti. Kylmänä vaatii kaasujalalla operoimista, että kone pysyy käynnissä.

                              Voihan siihen patentoida ilmaputkien väliin jonkun hanan tms. ja vaijerilla mekaaninen ohjaus hytistä ikään kuin ryyppyaikoina konsanaan. Kylmällä koneella "ryyppy" päälle eli hana auki ja sulkee sitä mukaa kun kone lämpenee.
                              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

                              Vanha Uuden liiton mies...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎