Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325 koliseva etupää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HarzaTheMan
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 458
    • Sawo

    E30 325 koliseva etupää

    Mistä voisi vikaa lähteä etsimään, kun oikea etupyörä tuntuu kolisevan hitaassa vauhdissa kuoppaisella tiellä? Väljyyttä jossain tuntuu olevan rengasta käsin heiluttaessa siinä suunnassa miten rengas normaalisti kääntyy, mutta ei pystysuunnassa. Myös rattia nopeasti edestakaisin heiluttaessa kuuluu kolinaa jostain

    Korjausoppaassa sanotaan, että laakerivian voi kokeilla kun kaveri painaa jarrua ja sitten heiluttaa rengasta. Ääni ei kuitenkaan häviä noin.

    Ensimmäisenä tuli mieleen raidetangon ulompi pää, mutta ei siinä ainakaan silmin nähden ole yhtään välystä ja osat tuntuu olevan ihan jämäkästi siitä nivelestä toisissaan kun käsillä niitä repii ja heiluttaa. En sitten tiedä voiko välys olla niin pieni, ettei sitä näe mutta sen kuulee Voisiko ääni kuulua jostain syylärin alta, kun sen paikallistaminen on aika vaikeaa? Jos siellä syylärin alla joku kolisee, niin mikä se voi olla?
    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #2
    Tsekkaas etutukivarsien taaemmat puslat, voisi hyvin tulla sieltä.

    [edit]
    Kas, sattumalta huomasin että jossain topikissa kyselitkin jo kuukausi sitten noiden vaihtoa, eli ilmeisesti ne on jo ok..
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • Tosde
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2002
      • 237
      • Nummela

      #3
      voi olla raidetangon sisempi nivel ja voi olla semmonen välys mikä liikkuu vain kovassa rasituksessa eli mm. autonpainosta yms.
      Bmw F11 535XD MPerformance

      Projekti Bmw 325i -86

      Ex Bimmerit:
      -Bmw E91 330XD LCI -10

      Comment

      • HarzaTheMan
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2004
        • 458
        • Sawo

        #4
        Joo, etutukivarsien taemmat puslat on vaihdettu about kuukausi sitten, mutta tuo kolina kuului jo ennen sitä. Ja tuon väljyyden pystyy toteamaan siis ihan käsilläkin oikeaa eturengasta heiluttamalla, jostain kuuluu kolinaa kun heiluttaa.

        Tarviis muutenkin varaosia tilata, niin vois laittaa samalla senkin väljän osan tilaukseen kun tietäis mikä kolisee
        ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

        Comment

        • Ha2
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1786
          • Oulu

          #5
          Mulla kolluutti E36 edestä ja renkasta heiluttamalla klo 3 ja 9 otteella tuntui klappia. Syylliset oli raidetankojen sisäpäät. Kun oli irrottanu tangot, niin ei ne nivelet tuntunu käsissä yhtään väljiltä. Mutta sen raidetankojen sisäpään väljyyden tuntee hyvin kun ottaa suojakumista kiinni ja käskee kaverin käännellä rattia kun renkaat on maassa.
          E61 525d LCI

          Comment

          • HarzaTheMan
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 458
            • Sawo

            #6
            Se vois kyllä olla sisempi pää, koska just tuolla 3 ja 9 otteella kuuluu kolinaa ja minun mielestä se kuuluu jostain syylärin alta.

            Mitähän tuohon pitäis sit vaihtaa, että se sisemmän pään kolinan sais loppumaan? Eli minkä näkönen osa se tässä kuvassa on?


            Motonetissa on myytävänä noita osia, niin näkyy olevan sisempää päätä ohjausvaimentajalla ja ilman. Missäs kohti se ohjausvaimentaja on, että voin sen todeta siellä olevan tai puuttuvan? Eli auto on siis BMW 325i E30 -10/89 jos on jäänyt epäselväksi.

            RAIDETANGOT/RAIDETANGON PÄÄT BMW 323/325 78--91
            Hinta / 1 kpl. O = Oikea, V = Vasen, U = Ulompi, S = Sisempi
            323 E21 75--82 Raidetangon pää ulompi . . . . . . . . . . . . . . 17-2040 7.40 ???
            323 E21 75--82 Raidetangonpää O/S (ohjausvaimentajalla). . 17-2243 18.00 ???
            323 E21 75--82 Raidetangonpää V/S (ohjausvaimentajalla). . 17-2205 19.17 ???
            323/325 E30 82--90 Raidetangonpää V/O/U. . . . . . . . . . . . 17-2066 15.16 ???
            323/325 E30 82--90 Raidet.pää O/V/S (ei ohj.vaiment.). . . . 17-2225 19.58 ???
            323/325 E30 82--90 Raidet.pää O/S (ohj.vaimentajalla). . . . 17-2244 24.26 ???
            323/325 E30 82--90 Raidet.pää V/S (ohj.vaimentajalla). . . . 17-2225 19.58 ???
            323/325 E30 82--90 Vakaajatanko. . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-2121 19.90 ???
            325iX-4WD ALUSTAN OSAT EI SOVI!
            ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Tuossa sun kuvassa pätkät 4 ja 14 on raidetangot ja molemmissa 8 on
              "raidetangonpää U (ulompi)" Motonet-kielellä. Se toinen pätkä on "raidetangonpää S (sisempi)". Kotitko sillain, että otat ite suojakumista 1 tai 10 kiinni ja kaveri kääntelee rattia kun renkaat on maassa? Nuo sisemmät pätkät liittyy siis hammastankoon (iso osa, jolla ei ole tuossa kuvassa numeroa). Jos tunnet kädelläs klappia niin uusi nuo sisemmät tangot. Vaihtoon löydät hyvät Hemin mulle antamat ohjeet haulla "E36 raidetangot".
              E61 525d LCI

              Comment

              • HarzaTheMan
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2004
                • 458
                • Sawo

                #8
                Ohjeet löysin, kiitos vinkistä!


                Pitää vielä varmistaa tuo väljyys tuosta suojakumista kunhan könyän auton alle. Ja nyt kun otin silmän käteen ja katsoin tarkemmin, niin tuossa realoem:n kuvassahan tuo ohjausvaimentaja on numerolla 15 eli sekin selviää auton alle katsomalla.
                ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                Comment

                • Tommy T
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 268

                  #9
                  Mulla samanlaiset kolinat, vika löyty iskarin yläpään laakerista.
                  ix---xi

                  Comment

                  • HarzaTheMan
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 458
                    • Sawo

                    #10
                    Löysin tuohon raidetangon vaihtoon niin pirun hyvät kuvalliset ohjeet, että laitetaanpa tänne. Jos ei näillä ohjeilla saa vaihdettua niin kannattaa katsoa peiliin.



                    Muutenkin tuo e30tech sivusto on aika asiallinen noiden huoltoartikkeleiden suhteen. http://www.e30tech.com

                    Edit: Raidetangon sisä- ja ulkopää vaihdettu, sisäpään nivel oli ihan väljä. Oli kyllä tosi helppo vaihtaa ja ulompi pää lähti vaan vasaralla kopauttamalla irti. Sisäpää irtosi myös helposti kunhan suoristi lukkoprikan, joka piti sisäpään kierrettä lukittuna.
                    Last edited by HarzaTheMan; 03-10-2005, 21:27.
                    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎