Oliskohan kenelläkään kokemuksia\tietoa automaatista manuaaliksi vaihdosta :?: Olis kiva tietää että mitä kaikkee osia siihen pitäisi vaihtaa :roll: Autona siis on e30 325 alunperin 316,tekniikka on syntynyt vuonna -89 :juo Kävin ostamassa kytkimen,vauhtipyörän,startin,kardaanin ja tietenkin polkimet.Loota pitäs tulla ens viikolla niinpä sitä odotellessa jos joku viisaampi vois kertoo että tarviinko myös muita osia :?: :shock: Kiitos jo etukäteen :!:
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaatista manuaaliksi?
Collapse
X
-
Aika läpihuutojuttu. Yhden tuollaisen muutostyön olen tehnyt. Sähkötöitä joutu tekemään sen verran et yhisti kaks johtoa toisiinsa.. Perää ei tarvi vaihtaa (automaatissa saattaa olla pidempi välitys). Ite en ainakaan vaihtanu.
Starttia ei tarvi vaihtaa. Yksi osa mikä iteltäni sillo puuttu oli laatikon takakannake. Myös yhden putken joutu tekemään poljinsylinteriltä -> työsylinterin letkuun. Silmälaakerin joudut kanssa hommaamaan. Silmälaakeriksi menee perus skf (joku 6201 tjsp (mitat löytyy ETK:sta)), mutta se ei sellasenaan pysy paikoillaan vaan vaatii sellaisen lukitelevyn (tai tippa laakerilukitetta?).
Comment
-
-
Tein moisen omaan E23:een tuossa alkuvuodesta. Au-tomaatti huitsin kuusen ja lopullisesti ja manuaali tilalle. Ja tyytyväisempi en voisi olla, loppui ne huolet (6-7 automaattirikkoa takana).
Vaikuttaa siltä että kaikki hilut on kasassa, joten loppu on kohtuu suoraviivaista puurtamista.
Silmälaakeri vinkki on HYVÄ, se pitää muistaa, muuten tulee isoja ja pahoja tuhoja.
Kytkinletkut/putket voi tehdä itse, alkuperäiset nääs maksaa hunajaa. Tiedustelin BMW:ltä kytkinletku/putki kokonaisuutta (se jossa toinen pää putkea, toinen pää letkua, naitettuna yhteen), hintaa olisi kertynyt n. 170€. Kiitos ei, halvemmallakin pääsee. Ostat lyhyen pätkän jarruletkua (M10 naaras / M10 naaras), esim. E23:n taka-akselin jarruletku on sopiva. Ostat lyhyen pätkän jarruputkea, esim. 180mm on sopiva. Ruuvaat yhteen ja siinäpä oiva kytkinletku/putki. Maksaa alle 15€. Siihen lisäksi sopivan pituinen jarruputki, minulle se oli 330mm jarruputki. Kokonaisuudessa uudet putket/letkut = alle 20€.
1) Asenna ensin polkimet + pääsylinteri ("poljinsylinteri"), pysyy auto ajokunnossa jos sattuu tarvitsemaan. Tylsylinterin ja pääsylinterin saa Motonetistä kohtuu halvalla, alle 100€ molemmat. Eli jos vähänkään epäilyttää ne käytetyt => suosittelen lämpimästi UUSIA. Ei tarvitse saikata. Itse jouduin ostamaan uuden pääsylinterin, käytetty kun falskasi pahemman kerran. Asenna kytkinnestesäiliö.
2) Kun polkimet ja pääsylinteri on paikoillaan, irroita automaattilaatikko ja kardaani. Starttia ei tarvitse vaihtaa saati sitten irroittaa operaatiossa (ei ainakaan E23:ssa).
3) Irroita automaatin vaihteensiirtomekanismi
4) Irroita automaatin vauhtipyörä, asenna manuaalin vastaava tilalle. Onhan molemmat samasta järjestelmästä (motronic - motronic, jetronic - jetronic).
5) Asenna kytkinpaketti, unohtamatta silmälaakeria. Tarkista että painelaakeri on oikeassa asennossa (kuuluu kategoriaan "älä kysy miksi").
6) Asenna manuaalivaihteisto. Onhan sinulla myös manuaalin tukirauta? Automaatin ja manuaalin ovat erilaisia, ei passa toisesta toiseen.
7) Asenna manuaalin vaihteensiirtomekanismi, muista pakkivalon katkaisimen johdot läpiviennissä.
8) Asenna kardaani + kardaanin suojalevyt pohjaan.
9) Asenna kytkin letkut/putket + työsylinteri. Nesteet sisään, ilmaa kytkin.
10) Ohita automaattivaihteiston "startinestorele". Se joka estää autoa starttaamasta jos pykälä on päällä. Ota rele pois, asenna "hyppylanka" pinnien 30 ja 87 väliin.
11) Kytke manuaalin pakkivalon katkaisimen johdot automaattivaihteiston johtosarjan liittimeen. Siitä pitäisi löytyä kaksi kappaletta johtoja pakkivaloa varten.
12) Starttaa auto ja baanalle.
Toivon mukaan ei jäänyt vaiheita välistä.
t: Timo
Comment
-
-
Kiitoksia kaikille vastanneille,enköhän mää näillä eväillä selviä siitä projektista.Tuo TIHUOVIN opas kyllä tuli tarpeeseen ei nimittäin olla mitään virallisia auton asentajia On siinä jarrunestesäiliössä lähtö kytkimelle.Kyllä löytyy pääsylinteri ja työsylinteri tulee lootan mukana joka toivottavasti tulee huomenna.Eli sen jälkeen ei pitäs puuttua kun letkut,silmälaakeri ja se vaihteiston kannake :wink:
Comment
-
-
Originally posted by b3m2w5Ei oo projekti vieläkää valmis...ei tuu kipinää :( olisko jollain tietoo mistä vois johtua? voisko johtua siitä vauhtipyörässä olevasta kiilasta kun se on tossa manuaalissa pikkusen eri kohassa ku automaatinpyörässä????? :?: :?: :?:
JDKaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-Skardaaninkin joudut vaihtaan ja perän myös, sähköjä joutuu muutteleen jonkin verran mielestäniE38 740ia -94
E46 316 -00
Volvo S60
EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo
Comment
-
Comment