Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatista manuaaliksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b3m2w5
    Bimmer Rookie
    • Jan 2004
    • 21
    • jyväskylä

    Automaatista manuaaliksi?

    Oliskohan kenelläkään kokemuksia\tietoa automaatista manuaaliksi vaihdosta :?: Olis kiva tietää että mitä kaikkee osia siihen pitäisi vaihtaa :roll: Autona siis on e30 325 alunperin 316,tekniikka on syntynyt vuonna -89 :juo Kävin ostamassa kytkimen,vauhtipyörän,startin,kardaanin ja tietenkin polkimet.Loota pitäs tulla ens viikolla niinpä sitä odotellessa jos joku viisaampi vois kertoo että tarviinko myös muita osia :?: :shock: Kiitos jo etukäteen :!:
  • -kiki-
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1160
    • Hämeenkyrö

    #2
    Työkaveri vaihto meseen ! Ni perä ainakin tohon lisäksi mut en ole ollenkaan varma. Itekin pohdin tota mut aika hankalax/kalliix tulis mut kun remppa valmis ni kerrohan paljon tuli maksaan !
    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5727
      • Rovaniemi

      #3
      eli et vissiin myy autoa???
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • b3m2w5
        Bimmer Rookie
        • Jan 2004
        • 21
        • jyväskylä

        #4
        Kenellekköhän tuo "eli et vissiin myy autoa" oli tarkotettu :?:

        Comment

        • LASSI-S
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 4918
          • hattula/hämeenlinna.

          #5
          kardaaninkin joudut vaihtaan ja perän myös, sähköjä joutuu muutteleen jonkin verran mielestäni
          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

          Comment

          • tonnikala
            Bimmer Rookie
            • Dec 2002
            • 199
            • Mikkeli

            #6
            Aika läpihuutojuttu. Yhden tuollaisen muutostyön olen tehnyt. Sähkötöitä joutu tekemään sen verran et yhisti kaks johtoa toisiinsa.. Perää ei tarvi vaihtaa (automaatissa saattaa olla pidempi välitys). Ite en ainakaan vaihtanu.

            Starttia ei tarvi vaihtaa. Yksi osa mikä iteltäni sillo puuttu oli laatikon takakannake. Myös yhden putken joutu tekemään poljinsylinteriltä -> työsylinterin letkuun. Silmälaakerin joudut kanssa hommaamaan. Silmälaakeriksi menee perus skf (joku 6201 tjsp (mitat löytyy ETK:sta)), mutta se ei sellasenaan pysy paikoillaan vaan vaatii sellaisen lukitelevyn (tai tippa laakerilukitetta?).

            Comment

            • b3m2w5
              Bimmer Rookie
              • Jan 2004
              • 21
              • jyväskylä

              #7
              Niin minäkin oon kuullu ettei perää tarvii vaihtaa. :roll: Mikäköhän se silmälaakeri mahtaa olla :?: Meinaatko painelaakeria?

              Comment

              • Cee.Koo
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2004
                • 354
                • Twilight zone

                #8
                Silmälaakeri on kampiakselin päässä ja kytkinakselin pää keskittää ittensä siihen. MUISTA laittaa!!. Pää-ja työsylinterit ja niiden putken ja letkun tarttet ja onko sulla jarrunestesäiliössä letkulähtö kytkimen pääsylinteriä varten?
                With jap crap, life sucks and then you die

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Tein moisen omaan E23:een tuossa alkuvuodesta. Au-tomaatti huitsin kuusen ja lopullisesti ja manuaali tilalle. Ja tyytyväisempi en voisi olla, loppui ne huolet (6-7 automaattirikkoa takana).

                  Vaikuttaa siltä että kaikki hilut on kasassa, joten loppu on kohtuu suoraviivaista puurtamista.

                  Silmälaakeri vinkki on HYVÄ, se pitää muistaa, muuten tulee isoja ja pahoja tuhoja.

                  Kytkinletkut/putket voi tehdä itse, alkuperäiset nääs maksaa hunajaa. Tiedustelin BMW:ltä kytkinletku/putki kokonaisuutta (se jossa toinen pää putkea, toinen pää letkua, naitettuna yhteen), hintaa olisi kertynyt n. 170€. Kiitos ei, halvemmallakin pääsee. Ostat lyhyen pätkän jarruletkua (M10 naaras / M10 naaras), esim. E23:n taka-akselin jarruletku on sopiva. Ostat lyhyen pätkän jarruputkea, esim. 180mm on sopiva. Ruuvaat yhteen ja siinäpä oiva kytkinletku/putki. Maksaa alle 15€. Siihen lisäksi sopivan pituinen jarruputki, minulle se oli 330mm jarruputki. Kokonaisuudessa uudet putket/letkut = alle 20€.

                  1) Asenna ensin polkimet + pääsylinteri ("poljinsylinteri"), pysyy auto ajokunnossa jos sattuu tarvitsemaan. Tylsylinterin ja pääsylinterin saa Motonetistä kohtuu halvalla, alle 100€ molemmat. Eli jos vähänkään epäilyttää ne käytetyt => suosittelen lämpimästi UUSIA. Ei tarvitse saikata. Itse jouduin ostamaan uuden pääsylinterin, käytetty kun falskasi pahemman kerran. Asenna kytkinnestesäiliö.

                  2) Kun polkimet ja pääsylinteri on paikoillaan, irroita automaattilaatikko ja kardaani. Starttia ei tarvitse vaihtaa saati sitten irroittaa operaatiossa (ei ainakaan E23:ssa).

                  3) Irroita automaatin vaihteensiirtomekanismi

                  4) Irroita automaatin vauhtipyörä, asenna manuaalin vastaava tilalle. Onhan molemmat samasta järjestelmästä (motronic - motronic, jetronic - jetronic).

                  5) Asenna kytkinpaketti, unohtamatta silmälaakeria. Tarkista että painelaakeri on oikeassa asennossa (kuuluu kategoriaan "älä kysy miksi").

                  6) Asenna manuaalivaihteisto. Onhan sinulla myös manuaalin tukirauta? Automaatin ja manuaalin ovat erilaisia, ei passa toisesta toiseen.

                  7) Asenna manuaalin vaihteensiirtomekanismi, muista pakkivalon katkaisimen johdot läpiviennissä.

                  8) Asenna kardaani + kardaanin suojalevyt pohjaan.

                  9) Asenna kytkin letkut/putket + työsylinteri. Nesteet sisään, ilmaa kytkin.

                  10) Ohita automaattivaihteiston "startinestorele". Se joka estää autoa starttaamasta jos pykälä on päällä. Ota rele pois, asenna "hyppylanka" pinnien 30 ja 87 väliin.

                  11) Kytke manuaalin pakkivalon katkaisimen johdot automaattivaihteiston johtosarjan liittimeen. Siitä pitäisi löytyä kaksi kappaletta johtoja pakkivaloa varten.

                  12) Starttaa auto ja baanalle.

                  Toivon mukaan ei jäänyt vaiheita välistä.

                  t: Timo

                  Comment

                  • b3m2w5
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2004
                    • 21
                    • jyväskylä

                    #10
                    Kiitoksia kaikille vastanneille,enköhän mää näillä eväillä selviä siitä projektista.Tuo TIHUOVIN opas kyllä tuli tarpeeseen ei nimittäin olla mitään virallisia auton asentajia On siinä jarrunestesäiliössä lähtö kytkimelle.Kyllä löytyy pääsylinteri ja työsylinteri tulee lootan mukana joka toivottavasti tulee huomenna.Eli sen jälkeen ei pitäs puuttua kun letkut,silmälaakeri ja se vaihteiston kannake :wink:

                    Comment

                    • Johnny
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2003
                      • 420
                      • Kouvola

                      #11
                      Lainataas topikkia

                      E32 750:seen pitäis saada manuaali. Löytyykö 850:sen 6-vaihteista laatikkoa, missä hinnoissa pyörii? Varmaan Saksasta hommattava :?:

                      Comment

                      • b3m2w5
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2004
                        • 21
                        • jyväskylä

                        #12
                        Ei oo projekti vieläkää valmis...ei tuu kipinää :( olisko jollain tietoo mistä vois johtua? voisko johtua siitä vauhtipyörässä olevasta kiilasta kun se on tossa manuaalissa pikkusen eri kohassa ku automaatinpyörässä????? :?: :?: :?:

                        Comment

                        • JD
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 1195
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by b3m2w5
                          Ei oo projekti vieläkää valmis...ei tuu kipinää :( olisko jollain tietoo mistä vois johtua? voisko johtua siitä vauhtipyörässä olevasta kiilasta kun se on tossa manuaalissa pikkusen eri kohassa ku automaatinpyörässä????? :?: :?: :?:
                          Yhdistitkö varmasti jo sen automaatin vaihde päällä-käynnistykseneston piuhat yhteen?

                          JD
                          Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                          https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                          Comment

                          • b3m2w5
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2004
                            • 21
                            • jyväskylä

                            #14
                            Joo yhistin...ellei siinä oo mitään muita releitä joka estää käyntiin lähtemistä.Se minkä yhdistin niin esti starttaamisen...nyt starttaa mut hörähä käyntiin.NEUVOJA????? :shock:

                            Comment

                            • cricke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 1977
                              • espoo

                              #15
                              Originally posted by LASSI-S
                              kardaaninkin joudut vaihtaan ja perän myös, sähköjä joutuu muutteleen jonkin verran mielestäni
                              eli manuaalin perä ja automaatin perä eroaa toisistaan, ymmärsinkö oikein?
                              E38 740ia -94
                              E46 316 -00
                              Volvo S60
                              EX:E30 m50turbo Touring Mtech2 340hp 410nmo,5bar@
                              E36328i cabrio, E30 316 -91, E30 323turbo,E30 m3, E46 330ia M-sport2, E30 M50B25 Touring -90, E30 335i Hartge, E30 320i, e36 316i, e34 525i, e30 M10b20turbo

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎