Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 M10B18 moottori lämpenee hitaissa nopeuksissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Drynoc
    Newbiemmer
    • May 2020
    • 15
    • Helsinki

    E30 M10B18 moottori lämpenee hitaissa nopeuksissa

    Näin kesäkuumien saavuttua on ilmestynyt uusi ominaisuu 316:n jota ei oikein voi huomiotta jättää.

    Moottorin lämmettyä ja hitaissa nopeuksissa tai tyhjäkäynnillä lämmöt alkaa hilata itseään reilusti yli puolenvälin, lähemmäs punaista aluetta. Punaiselle alueelle ei vielä kertaakaan ole mennyt mutta liian lähelle, että asiaan voisi suhtautua olankohautuksella. Kun pääsee nopeuksiin yli 60km/h niin lämmöt tulee nopeasti takaisin alas ja pysyy tasan keskellä.

    Onko porukalla kokemuksia mistä jäähdytysjärjestelmän osasta kannattaisi lähteä juurisyytä etsimään?
  • Maikkeli
    BTCF Member
    • Aug 2010
    • 1301
    • Nousiainen

    #2
    Flektistä lähtisin liikkeelle.
    E30 316 M42TBO -87
    BMW 1502 Turbo -77

    ''It's a bit laggy, but comes on like a shower of shit.''

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #3
      Eli näissähän on viskokytkin https://www.merteil.fi/fin/vapaatuul...c-p-7320-42-18 ja siinä tuulettimen siivet kiinni, visko vaihtoon niin taas toimii. Termostaatti, pumppu ja jäähdytin ovat ok koska ajoviiman vaikutuksesta kone heti jäähtyy

      Comment

      • Drynoc
        Newbiemmer
        • May 2020
        • 15
        • Helsinki

        #4
        Tuo clutchi se varmaan on tosiaan todennäköisin syypää. Pitääpä alottaa sillä ja toivoa, että se riittää. Kiitos!

        Comment

        • Drynoc
          Newbiemmer
          • May 2020
          • 15
          • Helsinki

          #5
          Eipä auttanut viscon vaihto vaikka huonokuntoinen olikin joten sinänsä työ ei mennyt hukkaan, mutta valitettavasti tässä joutuu palaamaan suunnittelupöydän ääreen.

          Mikäköhän siinä olisi marssijärjestyksessä seuraavana? Onko näillä oireilla mitään lähtä vaihtamaan esim termostaattia? :think

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #6
            Onko jäähdytin kuinka tukossa ulkopuolelta ?

            Comment

            • Drynoc
              Newbiemmer
              • May 2020
              • 15
              • Helsinki

              #7
              Jäähdytin on kyllä aivan tolkun kunnossa. Siinä ei ole paria hyttystä kummempaa.

              Comment

              • GOOFY
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 4139
                • .

                #8
                Toimiiko se termari eli letku lämpiää? Ookko koputellu mittaria että se ei sekoile ja ookko mitannu muulla koneen lämpöä että se oikeesti nousee?

                Nii ja onko vasta tehty mitään säätöjä kaasariin tai sytytykseen?
                Last edited by GOOFY; 26-06-2020, 16:13.
                E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                Comment

                • Drynoc
                  Newbiemmer
                  • May 2020
                  • 15
                  • Helsinki

                  #9
                  Joo kyllä se letku lämpiää, että päästää kyllä läpi. Tuosta mittarin sekoilua epäilin aluksi itekki kun se tippuu niin nopeasti keskelle kun vauhti nousee sinne noin 60km/h ja sillon kun lämmöt tyhjäkäynnillä alkaa nousta yli puolenvälin niin se sillä tavalla vähän siinä pomppii ees taas ennenkö kunnolla nousee. Mutta toisaalta on se mittarin käytös sen verran säännöllistä, että en jotenkin ossaa ajatella miten se voisi olla syypää. Mutta tosiaan voishan tuota tietenki panostaa esimerkiksi infrapunamittariin ja testailla sillä. Ei ne niin montaa kymppiä maksa ja ainahan semmoselle muutakin käyttöä löytyy

                  Ja tosiaan ei oo tehty mitään säätöjä kaasariin tai sytytykseen viimeaikoina.

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #10
                    Originally posted by Drynoc View Post
                    Joo kyllä se letku lämpiää, että päästää kyllä läpi. Tuosta mittarin sekoilua epäilin aluksi itekki kun se tippuu niin nopeasti keskelle kun vauhti nousee sinne noin 60km/h ja sillon kun lämmöt tyhjäkäynnillä alkaa nousta yli puolenvälin niin se sillä tavalla vähän siinä pomppii ees taas ennenkö kunnolla nousee. Mutta toisaalta on se mittarin käytös sen verran säännöllistä, että en jotenkin ossaa ajatella miten se voisi olla syypää. Mutta tosiaan voishan tuota tietenki panostaa esimerkiksi infrapunamittariin ja testailla sillä. Ei ne niin montaa kymppiä maksa ja ainahan semmoselle muutakin käyttöä löytyy

                    Ja tosiaan ei oo tehty mitään säätöjä kaasariin tai sytytykseen viimeaikoina.
                    Wishillä mittari 4 euroo ja motonetissä 19,90
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • enins
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2009
                      • 517
                      • Rauma

                      #11
                      Originally posted by Drynoc View Post
                      Eipä auttanut viscon vaihto vaikka huonokuntoinen olikin joten sinänsä työ ei mennyt hukkaan, mutta valitettavasti tässä joutuu palaamaan suunnittelupöydän ääreen.

                      Mikäköhän siinä olisi marssijärjestyksessä seuraavana? Onko näillä oireilla mitään lähtä vaihtamaan esim termostaattia? :think
                      Jotenkin tuntuu oireiden perusteella edelleen viskokytkimen vialta. Laitoitko uuden, vai käytetyn viskon?
                      Toinen vaihtoehto voisi olla vesipumppu.
                      Autokalusto: 320d f30

                      Comment

                      • Drynoc
                        Newbiemmer
                        • May 2020
                        • 15
                        • Helsinki

                        #12
                        Ihan bränikän Viscon laitoin siihen ja kyllä tuntuu, että se vähän auttoi asiaa, että ei aivan niin korkealle nouse lämmöt, mutta silti oireet on edelleen pääpiirteittäin samat.

                        Jos tuota vaihtais vielä termostaatin, anturin ja vesipumpun kun ovat sen verran edullisia osia kaikkia. Jos ei niillä oikene niin sitten loppuu kyllä ideat kesken...

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          #13
                          Originally posted by Drynoc View Post
                          Ihan bränikän Viscon laitoin siihen ja kyllä tuntuu, että se vähän auttoi asiaa, että ei aivan niin korkealle nouse lämmöt, mutta silti oireet on edelleen pääpiirteittäin samat.

                          Jos tuota vaihtais vielä termostaatin, anturin ja vesipumpun kun ovat sen verran edullisia osia kaikkia. Jos ei niillä oikene niin sitten loppuu kyllä ideat kesken...
                          Hanki ensin se infrapunamittari, näkee onko lämpö oikeasti ylhäällä vai auton mittari temppuilee, maavikoja niissä on vanhemmiten. Toisaalta miksi se näyttäisi yli 60 km/h oikein ja alle tuon väärin.

                          Comment

                          • EMP
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 823
                            • Kuusjoki

                            #14
                            Onhan tässä se flektin tunneli paikoillaan? Että se flekti imee kanssa sieltä jäähdyttimestä.

                            Ja sillloin kun nuo lämmöt on koholla, niin kun antaa kierroksia pitääkö flekti kunnon huminaa. Eli ottaako se viskokytkin kunnolla kiinni?
                            E30 318i 2d M52B27 "eta"

                            Comment

                            • Drynoc
                              Newbiemmer
                              • May 2020
                              • 15
                              • Helsinki

                              #15
                              Tuulettimen tunneli on kyllä paikoillaan ja visko näyttää ottavan kunnolla kiinni. Tuuletin pyörii ihan kunnon kierroksilla. Mittailin infrapunalla ja isoimmat lämmöt oli +100 mikä kyllä taitaa olla liikaa tälle koneelle pitkässä juoksussa.

                              Lueskelin tuossa muutamia englanninkielisiä foorumeita ja vastaava ongelma ei ihan täysin harvinainen ole, mutta kaikilla tuntuu olevan eri asia joka lopulta ratkaisi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎