Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jäähdytin järjestelmän kanssa rupee ideat loppumaan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikeDry
    BTCF Member
    • May 2006
    • 6205
    • Helsinki

    #16
    Originally posted by Henksiii View Post
    Tämäkin tuli mieleen että kun autoa kaasuttaa paikallaan 2000-3000rpm paisarin korkki auki lämmöt tasan 90 eikä nyi eikä lämmöt hiivi ylös. Heti kun laittaa paisarin korkin kiinni viatkin tulee
    Mites paisarin korkki, uusittu tms. Kun laitat paisarin korkin kiinni, alkaa viat.
    Vesipumppu voi olla, mitä netistä lukenut, että m20:sissä toisenlaiset tarvike vesipumput eivät liikuta nestättä tarpeeksi, myös kavitoi tms
    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      Jos ongelmat alkaneet pumpun vaihdon yhteydessä niin voihan se olla se pumppu jotenkin huono ja ongelma tulla siitä.

      Itsellä oli 525 TDS dieselissä omituinen lämpövika ja lopulta ongelma oli siinä, että lämppärin kennossa oli vuoto. Ei tosin vuotanut nestettä ulospäin, mutta moottorin jäähtyessä veti ilmaa järjestelmään. Oireet vähän samankaltaisia kuin tässä.

      En ole ehkä M20 koneista ilmannut, mutta esim. TDS ja E39 523:n M52 oli todella tympeitä ilmattavia. Käytännössä keula pukkien päälle ja sitten 1,5l limpparipullosta pohja pois ja se ylösalaisin tiivistää teipillä paissarin täyttöaukkoon kiinni. Sitten kun keula on ilmassa ja autoa käyttää lämpimäksi ja paissarissa nestettä niin paljon, että se limpparipullokin on melkein täynnä niin sitten se hiljalleen ilmautuu kun puristelee letkuja. Noissa on jotain ihan ihme ilmataskuja kun jos normaalisti kaataa nesteet koneeseen ( niinkuin vaikka tuossa M47 koneessa) niin sinne saattaa jäädä litrankin verran vajausta.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • Henksiii
        BTCF Member
        • Oct 2020
        • 29
        • Finland

        #18
        Korkki?

        Kiitos kaikista vastauksista aloitan varmaan tuosta paisarin korkista kun se on ainoa osa jota ei ole vaihdettu. :think ja kun on mietityttänyt se paineen määrä jähdytys järjestelmässä.

        Comment

        • jaskap
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2010
          • 528
          • Finland Rovaniemi

          #19
          Onko varmasti ilmattu keula ylempänä. Itsellä oli joskus 525 samalla koneella ja oli vaativa ilmattava.
          Mites flektin viskokytkin, jos kerran paikallaan ollessa lämpöjä nostaa. Tuo on ihan geneerinen vikakohde.
          Tietysti jäähdytinkin voi olla tukossa. Järjestelmän pesu ja huuhtelu ?
          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
          e32 750 iA -88 DoubleSex.
          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
          e32 735 1/18
          e34 M5 1/18
          e24 635 Csi 1/18
          e9 3.0 CSi 1/18
          e31 850 Csi

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by Henksiii View Post
            Kiitos kaikista vastauksista aloitan varmaan tuosta paisarin korkista kun se on ainoa osa jota ei ole vaihdettu. :think ja kun on mietityttänyt se paineen määrä jähdytys järjestelmässä.
            Osta infrapunalämpömittari ja tutki koneen lämpöjä, pomppiva mittari lienee mittarivika, ei minkään nesteen lämpö voi vaihdella niin nopeasti että neula hyppii.

            Comment

            • Juhi
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 147
              • Espoo

              #21
              ^ Samaa itsekin tarkistaisin.
              +
              1. Kunnollinen ilmaus
              2. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturi - mittaus, validointi - vaihto.
              3. Mittaristo - akut ja lämpötila-mittarin maadoitus
              Harraste: E30 325i M-Tech II -90
              Käyttis: G31 540i xDrive -18

              Comment

              • Henksiii
                BTCF Member
                • Oct 2020
                • 29
                • Finland

                #22
                Päivitystä

                Noniin eli tänään vaihdoin jäähdyttimen korkinja en edes tiennyt että keskiosa on ”irtonainen” muusta korkista joten tuskin sekään hukkaan meni suurimman osan päivästä auto toimi lähes moitteetta. Kävin äsken ajamassa vähän pidemmän lenkin jotta saan vian videoitua.

                Vastausta kaikille apua antaneille vielä: mittarin maadotus pisteet niin mittarin sisäiset kuin runkoon kiinnittyvät ulkoiset on tarkastettu ja koitettu saada parempi kontakti(ei mitään vaikutusta). Infrapuna mittari voisi olla hyvä idea! Ja jos mittari on rikki niin mietityttää vain milloin se näyttää oikein kun se on alimmassakohtaa? Vai kun se on ylimmässä kohtaa? Vai jotain siitä väliltä toivottavasti alimmassa kohtaa. Mitenkäs suosittelette veden lämpö antureita testaamaan, mittaamalla vastuksen vai oskiloskoopilla vai miten?

                Tässä vielä kaksi professionaalia videota(toisen videon lopussa sammutan auton ja laitan vain virrat päälle):

                Paikallaan kuvattu:
                https://epedufi-my.sharepoint.com/:v...huUGg?e=KvkAU1

                Ajaessa:
                https://epedufi-my.sharepoint.com/:v...VofhA?e=JmDPhJ

                Comment

                • Henksiii
                  BTCF Member
                  • Oct 2020
                  • 29
                  • Finland

                  #23
                  Originally posted by jaskap View Post
                  Onko varmasti ilmattu keula ylempänä. Itsellä oli joskus 525 samalla koneella ja oli vaativa ilmattava.
                  Mites flektin viskokytkin, jos kerran paikallaan ollessa lämpöjä nostaa. Tuo on ihan geneerinen vikakohde.
                  Tietysti jäähdytinkin voi olla tukossa. Järjestelmän pesu ja huuhtelu ?

                  Kyllä ilmattu keula ylhäällä. Mutta flektin viskokytkin muistaakseni toimi viime kesänä kun testasin mutta ei ihan 100% varmuutta. Koko jäähdytys järjestelmä purettu, pesty ja huuhdeltu erittäin huolellisesti viime kesänä. Ja testattu vesi letkulla veden virtausta.

                  Comment

                  • Henksiii
                    BTCF Member
                    • Oct 2020
                    • 29
                    • Finland

                    #24
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Osta infrapunalämpömittari ja tutki koneen lämpöjä, pomppiva mittari lienee mittarivika, ei minkään nesteen lämpö voi vaihdella niin nopeasti että neula hyppii.
                    Ja tuota olen kans miettiny että ei se mitenkään se neste voisi mittaria pomputtaa että joko kyseessä olisi sähkövika tai jos jäähdytin järjestelmä jotenkin jostakin imisikin itseensä ilmaa ja kuuman ilman ohittaessa anturin se pompsahtaisi ja jäisi välillä johonkin jumiin silloin kun mittari toimii tasaisesti. Vaikka eipä nuo vesi anturit yleensä pysty lukemaan ilman lämpötilaa ollenkaan.

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6205
                      • Helsinki

                      #25
                      Jos englanti taipuu, niin tuossa..Mutta jos ei niin voi käyttää google chromessa sitä kääntäjää https://www.e30zone.net/e30wiki/inde...ue_Temp_Sensor
                      Mites toimii tuo lämpömittari jos kopauttaa koelautaa tai sormen päällä napauttaa lasia
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • Henksiii
                        BTCF Member
                        • Oct 2020
                        • 29
                        • Finland

                        #26
                        Kysymys

                        Piti vielä sitä kysyä teiltä e30 guruilta että kun laittaa kylmällä koneella virrat päälle kuuluuko lämpömittarin jäädä ns. Lepoasentoon vai hypätä sinisen alueen alle alimalle viivalle. Tänään huomasin kun laitoin virrat päälle ja kopautin hiljaa kojelautaa mittarin yläpuolelta niin lämpömittari pomppasi alimalle viivalle.

                        Comment

                        • Henksiii
                          BTCF Member
                          • Oct 2020
                          • 29
                          • Finland

                          #27
                          Originally posted by MikeDry View Post
                          Jos englanti taipuu, niin tuossa..Mutta jos ei niin voi käyttää google chromessa sitä kääntäjää https://www.e30zone.net/e30wiki/inde...ue_Temp_Sensor
                          Mites toimii tuo lämpömittari jos kopauttaa koelautaa tai sormen päällä napauttaa lasia
                          Noh heti kun laitoin tosta kopautuksesta niin olitkin laittanu tämmösen. silloin kun se käynnissä hyppii ja kolauttaa kojelaudan päälle niin sillä ei ole oikeastaan mitään vaikutusta.
                          Last edited by Henksiii; 29-04-2022, 23:06.

                          Comment

                          • MikeDry
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 6205
                            • Helsinki

                            #28
                            Originally posted by Henksiii View Post
                            Piti vielä sitä kysyä teiltä e30 guruilta että kun laittaa kylmällä koneella virrat päälle kuuluuko lämpömittarin jäädä ns. Lepoasentoon vai hypätä sinisen alueen alle alimalle viivalle.
                            Kyl, mulla nousee siihen sinisen alueen alemmalle viivalle, kun käynnistää ekan kerran, jos kone on niin kylmä
                            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16465
                              • Asikkala

                              #29
                              Tuosta ilmaamisesta niin ainakaan e30- paisarilla m20 on erittäin helppo ilmattava, ei tarvitse tunkkien kanssa pelata.

                              Comment

                              • Henksiii
                                BTCF Member
                                • Oct 2020
                                • 29
                                • Finland

                                #30
                                Elikkäs siis

                                Rupeen nytten tutkimaan lämpömittaria sekä veden lämpötila antureita ja niihin liittyviä sähköjä ja katson että kun sen korjaa niin mitä lämmöt rupee näyttämään kun pystyy luottamaan mittarin antamaan tietoon. Kiitos kaikille apua tarjonneille! Vielä voi tänne laittaa jos jollekulle tulee jotain mieleen mitä kannattaisi tarkastaa. Ja ilmoittelen tänne miten kävi mittarin/antureidenkanssa ja että missä vika oli.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎