Announcement

Collapse
No announcement yet.

320iA -83 ei saa bensaa, sammui kuin seinään ajosta ja taas käynnistämällä käyntiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 324tdic2d
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 136
    • Kemi, Oulu, Vaala

    320iA -83 ei saa bensaa, sammui kuin seinään ajosta ja taas käynnistämällä käyntiin

    Auto on e30 -83 320iA , jossa on nyt 2.7 eta kone paikoillaan. Ruisku L-jetronic. Viikko sitten sammui muutamia kertoja matka-ajosta kuin seinään ja lähti uudestaan käynnistämällä käyntiin. Toimi viikon kuin enkeli ja pari päivää sitten alkoi taas sammumaan ajosta ja myöhemmin myös tyhjäkäynnilläkin sammui. Alussa lähti vauhdista uudelleen käynnistämällä käyntiin, mutta sen jälkeen sai sahata jonkin aikaa ja nyt se sitten jätti kokonaan käynnistymättä. Tänään kokeilin, niin pari kertaa yritti käyntiin muttei lähtenyt.
    Kipinä tulee normaalisti ja bensaa ei tullu ruiskulle. Sitten katsoin bensapumpulta tuleeko sinne virtaa kun starttaa, ja ei tullu. Sittemmin oon miettiny bensapumpun relettä? Löysin yhden releen kuskin puolen iskaritolpan edessä olevasta mustasta laatikosta, ja rele on 7 pinninen. Kokeilin kädellä relettä, kun kaveri starttasi ja rele tuntuisi vetävän. Kokeilin mittailla kuitenkin relettä, koska oon kuullut, että L-jet:iin joutuu vaihtamaan useimmin bensapumpun relettä kuin esim. motroniciin. Otin akulta suoraan virran ja maan piuhan pätkillä, mutta en saanut relettä vetämään?? Miten tällainen rele toimii, olisi mukava kuitenkin mitata mittarilla varmuuden vuoksi. Ainakin releen numerointi on minulle outo. Numeroon 30 tulee jatkuva virta ja numeroihin 15 ja 1 tulee virta kun on virta päällä.
    Mikä muu voisi olla vikana? Jos rele on kunnossa, niin ite epäilen seuraavaksi ruiskuboxia?? Kertokaa te viisaammat, jos olette aiemmin ollu tekemisissä näiden kanssa.

    t. Markku
    Last edited by 324tdic2d; 27-06-2006, 19:38.
    325iA Cabriolet 3/1987
    330d 6/2003
  • Axum
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 4416
    • Kuopio

    #2
    http://www.saunalahti.fi/~keewet/lje..._Bensarele.htm <- olisiko tuosta apua
    - E30 325i M52B28TU Cabriolet
    - E39 528ia
    - KUOPION PUTKIMIEHET -team
    - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

    Puretaan 520ia -97
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

    Comment

    • 324tdic2d
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 136
      • Kemi, Oulu, Vaala

      #3
      Mittailin relettä, kun yritettiin starttailla käyntiin ja otin hyppylangalla akulta virtaa liittimeen 87 joka menee bensapumpulle ja auto lähti käyntiin, mutta sammuu kun irrottaa hyppypiuhan.

      Liittimeen 87B joka on "ohjausyksiköltä" ei ainakaan tullut virtaa. Miten maadottaako ohjausyksikkö relettä kuten motronicissa vai antaako se virtaa?

      Ja sitten liittimeen 50, jonne pitäs tulla startatessa +12V tuli 8-9 volttia??? Voisiko tässä välissä olla joku huono kosketus tai vastaava?

      Selvisi siis ainakin, että johto releeltä bensapumpulle on kunnossa, kun lähti hyppylangalla käyntiin. Pitää huomenna tarkistaa onko ohjausyksikön ja releen välinen johto kunnossa. Säilyykö releenkannalta lähtevän ohjausyksikön piuhan väri samana ohjausyksikölle saakka???

      Voisiko ohjausyksikkössä olla vika?? Rele vetää, sen kuulee ja tuntee kädellä startatessa, mutta voihan se olla rikki siitä huolimatta.
      325iA Cabriolet 3/1987
      330d 6/2003

      Comment

      • 324tdic2d
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 136
        • Kemi, Oulu, Vaala

        #4
        Tänään vika selvisi, kun uusi rele tuli tarvikeliikkeeseen ja siinähän se vika olikin. Vanha rele siis veti niinkuin pitikin, sen kuuli ja tunti kädellä mutta oli rikki siitä huolimatta.
        325iA Cabriolet 3/1987
        330d 6/2003

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎