Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 iX rattiakselin nivelen vaihto (sama osa E30 iX:ssä)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1838
    • Lappeenranta, Finland

    E34 iX rattiakselin nivelen vaihto (sama osa E30 iX:ssä)

    Elikkäs, miten tuon nivelen (kuvassa osa nro 7) vaihto menee ? Mistään ei kunnolla mahdu kädet sinne. Pitääkö purkaa esim. laturi veks, niin saattaa päästä, vai mikä on paras reitti ? Vai lähteekö ratti ylöspäin ja nivel tippuu syliin ? Apuva !!

    Luojan kiitos itse hammastangossa ei tuntunut olevan väljää, tuosta selviää kolminumeroisella rahamäärällä. Vai löytyykö ko. niveltä jostain tarvikkeena ? ETK:n mukaan sama kikkare on myös E30 iX:issä.
    Last edited by 525iiäxä; 05-09-2006, 23:40.

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    #2
    Ainakin E30 iX:ssa tuo nivel on helpohkosti käsillä altapäin. Tosin näissä malleissa mikään ei onnistu keskimääräistä isommilla käsillä..
    ---

    Comment

    • 525iiäxä
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1838
      • Lappeenranta, Finland

      #3
      Oletetaan, että kädet sinne mahtuu, mutta kuinkas se itse nivel irtoaa ?

      Volvo V70 2.4T -02
      E30 323i -84 (taas)

      Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

      Comment

      • 525iiäxä
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1838
        • Lappeenranta, Finland

        #4
        Noniin, homma on lopultakin tehty. Vanha nivel olikin aivan finaalissa. Ohjenuoraksi seuraavalle, joka saman joutuu tekemään:
        • Vain nivelen kiinnityspultit joutuu irroittamaan, ahtaat ovat kyllä paikat. 13 mm avaimia, hylsyjä ja jatkovarsia sopiva setti niin onnistuu, välillä kantsii pyöritellä ratista nivel parempaan asentoon.
        • Raidetankoa ei tarvitse irroittaa.
        • Ratin alusmuovejakaan ei välttämättä tarvitse repiä auki.


        Kun nivelen pultit ovat irti ja poistettu, niin loppu onkin yllättävän helppo. Nivelestä rattiin lähtevä akseli painuu kokoon rattiin päin ja sitten nivel mahtuukin irtoamaan raidetangon päästä. (Ohessa auton alta otettu kuva tilanteesta) Minulla akseli luiskahti nivelen yläpäästä irti ihan käsivoimin auton alla maaten. Jos on tiukka, niin ratin alusmuovi pois ja lattianrajasta jollain vehkeellä siitä neliskanttisesta akselista kiinni ja vetoa. Alakautta on tuohon huono saada mitään ylimääräistä voimaa. Akseli ei ole tulipellissä kiinni millään, vain kuminen läpivienti siinä on. Raidetangon puoleinen pää vaati muutaman napautuksen ja sitten nivel tipahti irti.

        Menihän siinä eräskin tovi, ennenkuin tuota hoksasi kokeilla. Raidetangon pultitkin oli välillä irti ja tankoa käännetty sivuun lisätilan toivossa. No, seuraava vaihtaja säästyy paljolta vaivalta jos tämän sattuu lukaisemaan.

        Uusi menee paikalleen käänteisessä järjestyksessä. Ensin raidetankoon kiinni. Ratin puoleinen akselin pää pitää ujuttaa paikalleen oikeassa asennossa. Akselissa on lovi johon kiinnityspultti menee. Raidetangossa on ura ympäri akselin, joten ei ole asennolla väliä.

        Tämä siis jos autossa on ratin syvyyssäätö, ja luultavasti näissä kaikissa on...:think

        Originally posted by -Tapi View Post
        Ainakin E30 iX:ssa tuo nivel on helpohkosti käsillä altapäin. Tosin näissä malleissa mikään ei onnistu keskimääräistä isommilla käsillä..
        Totta, näillä rimpuloilla homma onnistui jotenkin. Etenkin yläkautta niveleen asti yltäminen tekee kipeää vähänkään tukevimmilla kourilla. Paitsi jos purkaa letkuja, putkia ym. edestä pois.
        Last edited by 525iiäxä; 31-08-2020, 12:25.

        Volvo V70 2.4T -02
        E30 323i -84 (taas)

        Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

        Comment

        • Vehkis
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1441
          • Turku

          #5
          Originally posted by 525iiäxä View Post
          Menihän siinä eräskin tovi, .:think

          .
          Älä ota tätä vittuiluna ,mutta meinas alkaa vähän huvittaan kun luki tuota..
          viimeisin viesti vuodelta 2005

          Mutta hyvät ohjeet olet kuitenkin tehnyt seuraaville kyseisen remontin tekijöille.
          Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
          ex E39 535iA -97
          sekä x määrä riisikippoja


          Kesäautona toimii vw kupla -65

          Comment

          • 525iiäxä
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2005
            • 1838
            • Lappeenranta, Finland

            #6
            En.

            Toi oli pitkään asteella "pitäisi ja pitäisi". Pari vuotta sitä väljää oli silmin nähtävissä, korvin kuultavissa ja käsin kosketeltavissa. Aina se meni kuitenkin katsastuksesta läpi niin homma jäi odottamaan kun se näytti niin hankalalta.

            Viime keväänä ohjaus veti sitten aika pahasti jumiin, niihin aikoihin sitten hommasin jo uuden nivelenkin. CRC-hoito avitti kuitenkin asiaa ja taas nilkutettiin monta kuukautta. Nyt oli muutakin remppaa ja auto seisoi tallissa, niin iski inspiraatio ja tämäkin tuli samalla tehtyä.

            Volvo V70 2.4T -02
            E30 323i -84 (taas)

            Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎