Mitä? Onko e30 323i 83:ssa muka getrag 240? ETK väittää että siinä on getrag 260.
Juu niinhän se väittää, mutta olen kaverin kanssa kerran purkanut(jo vuosia sitten) kolaroidun 160tkm ajetun 323i:n, jossa oli paikoillaan 240. Auto oli muuten niin alkuperäinen kuin vaan olla ja voi, etten oikein millään jaksanut uskoa, että laatikko olisi jo tuohon kilometrimäärään mennessä vaihtunut. Onhan se toki mahdollista. Kuten sanoin; en tästä e30:stä niin paljoa vielä tiedä. Tuo asia vaan perustui omaan havaintoon.
Toki niissä on 260, mutta olisko alkupään autoissa mahdollisesti ollut 240, mene ja tiedä.
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Millaisia erilaisia perän+kardaaniin kiinnitysvaihtoehtoja on sitten olemassa?
Takavetoisissa E30:ssä on kaikissa samanlainen kardaanin laippa murikassa. Takavetoisten murikat sopii ristiin rastiin toistensa tilalle konekoosta riippumatta ilman vetarien/kardaanin vaihtoa.
Nelivetoisten perämurikassa on erilainen kardaanilaippa johon takapotkun kepakko ei sovi. Vaihtamalla tuon laipan voi heittää ix:n viskomurikan takavetoiseen.
Itellä on tällähetkelle lukollinen pikkuperä kiinni 325:sen takakelkassa.
Takavetoisten murikat sopii ristiin rastiin toistensa tilalle konekoosta riippumatta ilman vetarien vaihtoa.
Eli voinko laittaa isoon (325i) perään pienen (323i) perän vetoakselit? Jokuhan tuossa varoitteli että ne voi pompata pahimmassa tapauksessa irti, koska ovat ison perän vetoakseleita lyhyemmät.
Omassa kompinaatiossa ei ole ollu ongelmia, ja ei se vetari yksinkertaisesti mahdu irtoamaan perän ja kynkän välistä.
Kuoleentunut lukkorengas saattaa päästää vetarinlaipan vaeltamaan booreissaan, asia on helppo testata sillä jos lukkorenkaat ovat kunnossa niin vetarinlaippaa saa tosissaan kammeta kahden vääntöraudan avulla irti murikasta.
Mulla olis muistikuva ettei iso-ja pikkuperän leveydessä olis mitään eroa. Voin kyllä asian varmentaakin kun molempia löytyy nurkista.
Onkos näitä 240 getrackkeja ollut "peltikeppisenä"??Ja edelleenkään en ole saanut vastausta että onko peltikeppisessä 260:ssä 2 silmukkaa vierekkäin vaihde linkuille, kun taas ainakin uudemmissa 240:ssä on vaan yksi silmukka???
Hyvin tuo ainakin itselläni meni heittämällä, kunhan vanhan repi irti ja uuden pulttasi kiinni. Itselläni siis Touringissa iX:n viskoperse.
Jaa, käsieni kautta on kulkenu yksi ix farkun murikka jossa oli pyöreä kardaanin laippa jossa oli muistaakseni kuusi pultinreikää. Kun taas "normaalisti" noissa on laippa jossa on neljä pultinreikää.
Mikä lie erikoismalli? Omassa autossani on ainakin sellainen nelipulttinen laippa.
Niimpä, en enään muista minkä ikäisestä toi oli 88-90 väliin kuitenkin. Jospa noissa nelivedoissa on jotain vuosimalli eroja? Koppero oli tullu saksanmaalta purkuun tänne kylmään pohjolaan. Päästinköhän mää ny jonkun harvinaisuuden käsistäni!!??
Comment