Eli ongelma on seuraavanlainen:
Ensimmäiset yöpakkaset tulivat ja auto (E30 -87) ei lähenyt käyntiin aamulla enään. Valot paloivat himmeenä jne, joten uuden akun ostoon! Uusi akku autoon ja taas pelitti noin kuukauden puolitoista. Eilen sitten startattuani auto ei enään lähtenytkään käyntiin. Tällä kertaa vika ei voinut johtua siis vanhasta akusta. No kävin ostamassa yleisjännitemittarin ja mittailin latauksen tehoja. Tässä hieman tuloksia:
Akusta tuleva virta hitusen päälle 12V auton ollessa sammutettuna.
Tyhjäkäynnillä ilman valoja ja puhallinta => 13.7V
Puhallin täysillä, pitkät päällä ja kierroksia noin 3000rpm => 13.4V
Käsittääkseni viitearvot pyörivät normaalilatauksessa 13.5 - 14.5 välillä, joten alle tuntuu jäävän pikkuisen.
Korjaantuuko lataus pelkillä hiilien vaihdolla vai mitä luulette joutuuko tekee isompaakin remonttia? En ihan heti haluisi alkaa investoimaan uuteen laturiin. Eikä tuo ympäri kaupunkia ajelukaan (latailu) paljoa taloudellisemmaksi tule. Olisiko jollain räjäytyskuvia e30 laturista? Onko hiilten vaihto kuinka hankalaa? Lukenut olen ettei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä kotiolosuhteissa. Voiko hankkimalla mittarilla selvittää ongelmaa tarkemmin mittaamalla tiettyjä asioita jostain laturin osasta?
Ensimmäiset yöpakkaset tulivat ja auto (E30 -87) ei lähenyt käyntiin aamulla enään. Valot paloivat himmeenä jne, joten uuden akun ostoon! Uusi akku autoon ja taas pelitti noin kuukauden puolitoista. Eilen sitten startattuani auto ei enään lähtenytkään käyntiin. Tällä kertaa vika ei voinut johtua siis vanhasta akusta. No kävin ostamassa yleisjännitemittarin ja mittailin latauksen tehoja. Tässä hieman tuloksia:
Akusta tuleva virta hitusen päälle 12V auton ollessa sammutettuna.
Tyhjäkäynnillä ilman valoja ja puhallinta => 13.7V
Puhallin täysillä, pitkät päällä ja kierroksia noin 3000rpm => 13.4V
Käsittääkseni viitearvot pyörivät normaalilatauksessa 13.5 - 14.5 välillä, joten alle tuntuu jäävän pikkuisen.
Korjaantuuko lataus pelkillä hiilien vaihdolla vai mitä luulette joutuuko tekee isompaakin remonttia? En ihan heti haluisi alkaa investoimaan uuteen laturiin. Eikä tuo ympäri kaupunkia ajelukaan (latailu) paljoa taloudellisemmaksi tule. Olisiko jollain räjäytyskuvia e30 laturista? Onko hiilten vaihto kuinka hankalaa? Lukenut olen ettei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä kotiolosuhteissa. Voiko hankkimalla mittarilla selvittää ongelmaa tarkemmin mittaamalla tiettyjä asioita jostain laturin osasta?
Comment