Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 -87 laturin kanssa ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keino
    Newbiemmer
    • Nov 2005
    • 8

    E30 -87 laturin kanssa ongelmia

    Eli ongelma on seuraavanlainen:

    Ensimmäiset yöpakkaset tulivat ja auto (E30 -87) ei lähenyt käyntiin aamulla enään. Valot paloivat himmeenä jne, joten uuden akun ostoon! Uusi akku autoon ja taas pelitti noin kuukauden puolitoista. Eilen sitten startattuani auto ei enään lähtenytkään käyntiin. Tällä kertaa vika ei voinut johtua siis vanhasta akusta. No kävin ostamassa yleisjännitemittarin ja mittailin latauksen tehoja. Tässä hieman tuloksia:

    Akusta tuleva virta hitusen päälle 12V auton ollessa sammutettuna.

    Tyhjäkäynnillä ilman valoja ja puhallinta => 13.7V

    Puhallin täysillä, pitkät päällä ja kierroksia noin 3000rpm => 13.4V

    Käsittääkseni viitearvot pyörivät normaalilatauksessa 13.5 - 14.5 välillä, joten alle tuntuu jäävän pikkuisen.

    Korjaantuuko lataus pelkillä hiilien vaihdolla vai mitä luulette joutuuko tekee isompaakin remonttia? En ihan heti haluisi alkaa investoimaan uuteen laturiin. Eikä tuo ympäri kaupunkia ajelukaan (latailu) paljoa taloudellisemmaksi tule. Olisiko jollain räjäytyskuvia e30 laturista? Onko hiilten vaihto kuinka hankalaa? Lukenut olen ettei pitäisi olla mikään mahdoton tehtävä kotiolosuhteissa. Voiko hankkimalla mittarilla selvittää ongelmaa tarkemmin mittaamalla tiettyjä asioita jostain laturin osasta?
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Hyvin lataa, joku laite vaan kuluttaa akun tyhjäksi kun seisoo. Stereot? Onko sisä valo jäänyt päälle joskus ja uusi akku päässyt ihan tyhjäksi? Tulee monesti kaput jos näin käy.

    Comment

    • Anssi83
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 71
      • Oulu

      #3
      Joo hyvinhän tuo lataa...Jos laturi on bosch niin hiilten vaihtohan on todella helppoa.Hiilet ja jännitteensäädin on samassa paketisssa ja kiinni kahella ruuvilla laturin kyljessä.
      Aina rojektisa, vaikka miten tekis!

      Comment

      • Keino
        Newbiemmer
        • Nov 2005
        • 8

        #4
        Ei ole valot jäänyt palamaan sisälle eikä ulos, eikä stereot ole ollu päällä. Ei mittausten mukaan pitäisi olla vuotoakaan runkoon, joten siksi juuri ihmettelenkin miksi akku purkaantuu. Mietin tota jännitteen säädintä... sillähän saa säädettyä latausta suuremmaksi tai pienemmäksi? Kuinka se käytännössä tapahtuu?

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #5
          Mun mielestä toi lataus on sen verran hyvä, ettei kannattaisi mennä pitelee ollenkaan. Onko ajomatkat lyhyitä? Valot aina päällä ja puhallin täysillä? Ei se paljon ehdi lataamaan. Ainut jos siinä säätimessä on vika, joka tekee sen ettei se lataa kuin välillä.

          Comment

          • Keino
            Newbiemmer
            • Nov 2005
            • 8

            #6
            No töihin ajan ½ tuntia / suunta ja mitä nyt sit muuta ajoa tulee kaupassa käytyä yms. Lämppäriä pidän alkuun kolmosella että tuulilasista näkee läpi ja sitten lasken sen kakkoselle yleensä. Ajossa normit ajovalot tietenkin. Harvemmin pitkiä joutunu käyttämään. Sumuvalot sillon tällöin päällä. Tänään startatessa ei ollut taas mitään ongelmia, kun eilen tuli ajeltua suhteellisen paljon. Laitoin nyt sisävalot asentoon OFF etteivät pala ollenkaan missään tilanteessa. Pitäänee siis tarkkailla mikäli ongelmat toistuvat jatkossakin. Tuttavani sanoi soittavansa autosähkömiehelle ja kysyä asiaa tarkemmin häneltä. Jään siis odottelemaan vastausta sieltä suunnalta. Voin sitten vaikka laittaa tänne juttua lisää, jos jollain on samankaltaisia ongelmia.

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Originally posted by Keino
              No töihin ajan ½ tuntia / suunta ja mitä nyt sit muuta ajoa tulee kaupassa käytyä yms. Lämppäriä pidän alkuun kolmosella että tuulilasista näkee läpi ja sitten lasken sen kakkoselle yleensä. Ajossa normit ajovalot tietenkin. Harvemmin pitkiä joutunu käyttämään. Sumuvalot sillon tällöin päällä. Tänään startatessa ei ollut taas mitään ongelmia, kun eilen tuli ajeltua suhteellisen paljon. Laitoin nyt sisävalot asentoon OFF etteivät pala ollenkaan missään tilanteessa. Pitäänee siis tarkkailla mikäli ongelmat toistuvat jatkossakin. Tuttavani sanoi soittavansa autosähkömiehelle ja kysyä asiaa tarkemmin häneltä. Jään siis odottelemaan vastausta sieltä suunnalta. Voin sitten vaikka laittaa tänne juttua lisää, jos jollain on samankaltaisia ongelmia.
              Jos yleismittari pysyy kädessä niin otappa akunkenkä irti ja mittaa akun navan ja kaapelikengän välistä virta (mittarissa mittajohdot virtamittausasentoon). Siis virta silloin kun sähköt pois päältä, näin selviää että purkautuuko akku jonnekkin vaikka kaikki laitteet mykkänä.

              Comment

              • Dr_ink
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 402
                • Vantaa

                #8
                Itsellä oli aikoinaan, muistaakseni viel ee kolmekymppisessä samanmoista ongelmaa. aiheuttajaksi paljastui vahingossa, mutta kuitenkin jatkuvasti palanut takakontin valo. oli kytkin rikki(maissa kokoajan)

                Vika todettiin seuraavasti.
                Ruisrokissa kaveri sammu, niskaperse otteella konttiin nukkumaan. Oli jossain vaiheessa herännyt ja todennut että on kylmä ja vetänyt kannen kiinni. Aamusella kyseltiin vointia niin totes vaan " happi meinas olla vähissä mutta valot palo koko yön".
                - Trying is the first step towards Failure -

                Comment

                • Anssi83
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2005
                  • 71
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by Dr_ink
                  Itsellä oli aikoinaan, muistaakseni viel ee kolmekymppisessä samanmoista ongelmaa. aiheuttajaksi paljastui vahingossa, mutta kuitenkin jatkuvasti palanut takakontin valo. oli kytkin rikki(maissa kokoajan)

                  Vika todettiin seuraavasti.
                  Ruisrokissa kaveri sammu, niskaperse otteella konttiin nukkumaan. Oli jossain vaiheessa herännyt ja todennut että on kylmä ja vetänyt kannen kiinni. Aamusella kyseltiin vointia niin totes vaan " happi meinas olla vähissä mutta valot palo koko yön".
                  Tuo oli kyllä huippu juttu!!!
                  Aina rojektisa, vaikka miten tekis!

                  Comment

                  • Keino
                    Newbiemmer
                    • Nov 2005
                    • 8

                    #10
                    Pitänee vielä katsastaa tuo takakontti, että kuinka siellä on valon laita. Takakontti ainakin jää mielestäni liian raolleen ollessaan kiinni. Sisävalot on jo laitettu pois kokonaan käytöstä. Huomasin ainakin, että kuskin puoleinen sisävalo on pamahtanut ja pitäisi olla "ovi" asennossa, jolloin pitäisi palaa vain ovien ollessa auki mutta tiedä sitten kun lamppu on pimeenä. No nyt se joka tapauksessa on pois päältä kokonaan. Auto on toiminut moitteettomasti taas jo pari päivää.

                    Comment

                    • BMW324TD
                      Newbiemmer
                      • Apr 2005
                      • 22

                      #11
                      Eukon pösössä oli joskus joku tasasuuntausdiodeista rikki ja se aiheutti juuri
                      tuollaisia oireita, että lataus näyttäisi olevan jännitemittauksessa ok, mutta
                      kuitenkin aina parin viikon välein oli akku tyhjä. Se saattaa myös aiheuttaa
                      vuotovirtaa laturin kautta maihin joka purkaa akkua!

                      Tutkimiseen tarvittaisiin skooppi, joten lienee helpointa vaihtaa laturi jos
                      vika ei muuten selviä.

                      Comment

                      • Keino
                        Newbiemmer
                        • Nov 2005
                        • 8

                        #12
                        Ongelma jatkuu...

                        Noniin tänään auto teki temput jälleen eikä lähtenyt käyntiin. Akku oli taas purkaantunut. Kaikki mittaukset on tehty ja ei pitäisi niiden mukaan olla mitään ongelmia. Lataukset on ihan OK mutta silti purkaa jonnekin. Ei oikeasti tule enään muuta mieleen kuin kokeilla juottaa uusi diodisilta laturiin, mikäli vika siitä johtuisi. Sillä säästäisi noin 100€ koska uusi laturi näköjään 120€ luokkaa. No yrittänyttä ei laiteta.

                        Comment

                        • illu^^
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 1703
                          • Kajaani

                          #13
                          Ettei siellä vaan joku valo jossain palaisi koko aikaa. Itellä temppuilee hanskalokero jos sitä ei taiteile kunnolla kiinni, niin valohan sinne jää palamaan ja sitten on aamulla akku tyhjänä.

                          Comment

                          • Anssi83
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 71
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by illu^^
                            Ettei siellä vaan joku valo jossain palaisi koko aikaa. Itellä temppuilee hanskalokero jos sitä ei taiteile kunnolla kiinni, niin valohan sinne jää palamaan ja sitten on aamulla akku tyhjänä.

                            Joo itellä kerran kävi sama homma.Akku niin tyhjä,ettei jaksanu lähtä käyntiin.Kuitenkaan ei niin tyhjä etteikö mankka ois pelannu ja kellokaan ei ollu vielä pysähtyny,mut ei niin paljoa virtaa että ois lähteny käyntiin.Ja uutta laturiahan sinne ei oo pakko laittaa Käytettyjähän kyllä saa muutamalla kympillä
                            Aina rojektisa, vaikka miten tekis!

                            Comment

                            • MikkoJII
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 1807
                              • Lapua

                              #15
                              Itsellä tekee e30:ssä samaa juttua. Tyttökaveri tolla autolla kyllä nykyään ajelee ku itellä lähti kortti

                              Mulla on ollu tosiaan samanmoista ongelmaa tossa m40b16:ssa.

                              Mielestäni on nyt auttanu semmonen, että laitat valot kokonaan kiinni vaikka kuinka olis hieno ajovalomuisti Itsellä on paska akku, mutta lähteepähän käyntiin.
                              E32 750i 11/89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎