memebuy23buy

E30 (iX) raidetangon pää (ja ABS)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Meisseli
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 1003
    • Kotka

    E30 (iX) raidetangon pää (ja ABS)

    Katsastus meni odotetusti hylkyyn, uutta alapalloa ja raidetangon päätä tarvitaan. Tässä vaiheessa meni sormi suuhun, luottaako ETK:n tarjoamaan tietoon vai ei? ETK kertoo että kaikissa E30 malleissa (lukuunottamatta nelivetoista touringia, jonka raidepäistä se ei paljasta mitään) käytetään ihan tasan samoja raidetangon päitä. Kuitenkin moni varaosapulju (Merteil, KL-varaosat) kauppaa erikseen iX:n raidepäitä ja luonnollisesti järjettömään hintaan. Vakuuttakaa nyt joku siitä että ne halvemmat sopii nelivedonkin alle, ei mulla ole varaa maksaa yli sataa euroa mokomasta.
    Last edited by Meisseli; 03-12-2005, 10:46.
    Eioo penaria alla enää.. :(
  • icebox
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 194
    • Tampere

    #2
    Ei käy.

    nimim 270e...
    "Without Hope,
    Without Fear"

    Comment

    • Meisseli
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 1003
      • Kotka

      #3
      Originally posted by icebox
      Ei käy.
      ..rkele! Sinne menee taas nekin veronpalautukset sitte.

      Ihmeellinen on tuo Merteilin hinnasto, siellä on "Raidetangonpää ulompi 325iX oik, 125e". Vastaavaa ei löydy vasemmalle puolelle. Sitten on "Raidetanko täyd. 325iX oik, 115e" ja vastaava myös vasemmalle puolelle. Ei oikein taas aukene, miksi pelkkä pää olisi kalliimpi kuin isompi pulikka, ja miksi sitä myydään vain oikealle puolelle... *kiroilua*
      Eioo penaria alla enää.. :(

      Comment

      • icebox
        Bimmer Rookie
        • Mar 2004
        • 194
        • Tampere

        #4
        Outoja ovat varaosamyyjien tiet...
        Hieman kyllä tipahti leuka kun kuuli noitten palikoitten hinnat tiskillä kun niitä tilattiin. Mutta minkäs teet kun auto oli nosturin nokassa ja vanhat osat vaihtokunnossa.

        Tämmöisiä numeroita näkyi olevan kuitissa noille: 32211701040 ja 32211701039 á 139,96e @ metro-auto. Ihanan kallista
        "Without Hope,
        Without Fear"

        Comment

        • omppuomppu
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 43
          • sipoo

          #5
          Originally posted by Meisseli
          Katsastus meni odotetusti hylkyyn, uutta alapalloa ja raidetangon päätä tarvitaan.
          Nonnih... sama vika, HYLÄTTY.
          Oikean puolen raidetangon pää, taka-akselin puslat (niitä ei käytännössä enää ole), vasemman puolen "koiranluu"... ja ABS "häikkä", jota ei huomannut (tai ollut huomaavinaan=ei merkintää, kun jarrut kuitenkin toimivat muuten hyvin)... siinä nyt sitten alkuun.
          Ja kun ei omaa tallia (vielä) ole, niin ei muuta kuin pajalle teetettäväksi.

          -On niiiiin onni omistaa neliveto.-

          Näin tuoreena iX:n omistajana voisin lanseerata uuden moton:

          4-veto=>4x varaosahinnat.
          ...enkä edes liioittele yhtään.

          Noooh... eipä tuossa mitään, vanhoissa autoissa kun vikoja on aina.

          Muut osat kyllä hankin uutena (jostain), mutta olisko jollain tietoa mistä sais tuon ABS-boxin? (Tai mikä sitten lieneekään ABS:ssä vikana...? Vinkkejä?)

          Comment

          • Meisseli
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 1003
            • Kotka

            #6
            Originally posted by omppuomppu
            4-veto=>4x varaosahinnat.
            ...enkä edes liioittele yhtään.
            Surullisen totta, mutta onneksi vain niissä osissa mitkä eroaa takavedon vastaavista. Luojan kiitos autoissa on aika paljon niitä yhteisiäkin osia, vaikka tuo raidetangon pää nyt ei sitten sellainen ollutkaan.

            Miten se ABS-vika ilmenee? Omani kenkkuili myös joitain aikoja sitten, vika oli pyörimisanturissa.
            Eioo penaria alla enää.. :(

            Comment

            • omppuomppu
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 43
              • sipoo

              #7
              Originally posted by Meisseli
              Miten se ABS-vika ilmenee? Omani kenkkuili myös joitain aikoja sitten, vika oli pyörimisanturissa.
              Eipä enempää eikä vähempää kuin että ei vaan toimi. Ei kerta kaikkiaan mitään elonmerkkejä... siis jarrut kyllä sinänsä toimii tasaisen unelmasti (just mm. jarrupalat/-levyt vaihdettu), mutta lukkiutuvat. Siis ei mitään ABS -rutinoita, vaan käyttäytyvät kuin "normaali jarrut".

              Niin ja mittariston ABS-valo EI JÄÄ PALAMAAN, vaan sammuu normaalisti käynnistettäessä, eikä myöskään vilku tmsv. jarrutettaessa... Eli näennäisesti kaikki ois ookoo, mutta kun ei vaan toimi ei.
              Last edited by omppuomppu; 02-12-2005, 15:25.

              Comment

              • Juiza
                Bimmer Rookie
                • Sep 2004
                • 164
                • Lappeenranta

                #8
                Mites annatteko katastuksessa ajaa ihan normaalisti jarrutesteriin?
                M535i -85
                M5 -89

                Comment

                • Meisseli
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 1003
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by omppuomppu
                  Eipä enempää eikä vähempää kuin että ei vaan toimi. Ei kerta kaikkiaan mitään elonmerkkejä...
                  Tuo kuulostaakin jo vähän hankalammalta. Onko ABS toiminut aikaisemmin? Ettei se ole hajonnut ja sinne tehty jotain purkkaviritystä joka sytyttää ABS-valon kun virta laitetaan päälle ja sammuttaa kun käynnistetään.. Ihmisen mielikuvitus on ehtymätön kun katsastusmiestä pitää kusettaa.

                  Originally posted by Juiza
                  Mites annatteko katastuksessa ajaa ihan normaalisti jarrutesteriin?
                  Kerran inssi pääsi livahtamaan autoon sanomatta mitään ja avaimetkin oli paikallaan, ajoi testeriin ja raapi siinä just päätään toisen inssin kanssa. Etupyörät pyöri rullilla ja pohtivat viisareiden näyttämiä: "Miten voi jarrut laahata noin pahasti ja ihan tasaisesti??". Komensin ajamaan sen pois siitä vähän vikkelään, että se on neliveto. Mitään ei hajonnut ja inssi häkeltyi niin pahasti, että tarkasti kaikki loput kohteet todella hutaisten.

                  Nykyisin olen pitänyt avaimet taskussa ja antanut vasta kun inssi todistettavasti ymmärtää auton olevan neliveto. En ole kieltänyt rullille ajamasta, koska saahan sen ripeästi niillä testata jos tietää mitä tekee. Ei ole silti kertaakaan laitettu rulliin, pihalla vaan tehty muutama testijarrutus.
                  Eioo penaria alla enää.. :(

                  Comment

                  • omppuomppu
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2005
                    • 43
                    • sipoo

                    #10
                    Originally posted by Meisseli
                    Tuo kuulostaakin jo vähän hankalammalta. Onko ABS toiminut aikaisemmin? Ettei se ole hajonnut ja sinne tehty jotain purkkaviritystä joka sytyttää ABS-valon kun virta laitetaan päälle ja sammuttaa kun käynnistetään.. Ihmisen mielikuvitus on ehtymätön kun katsastusmiestä pitää kusettaa.
                    Ei ole minulla oloaikana toiminut... broidi sen verran kurkkas alle, että huomas taka-akselin päällä molemmilla puolilla olevan jonkun johdon (?) olevan irroitettuna ja sykkyrällä siinä akselin päällä... oiskohan se jotain ABS:ään liittyvää? Anturille?
                    Mut jarrut tosiaan muuten toimii hyvin, kuin ilman ABS:ää pitääkin... mut kun tässä nyt kuitenkin olis se ABS.

                    Miten muuten ABS-boxin toimivuuden vois testata? Tai mistä päästä lähden vikaa etsimään? (=Etsityttämään=itse en todellakaan ole mikään autoteknikko= suorastaan kädetön autojen kanssa=ei enää näin vanhana jaksa/viitsi käsiään paskata ja rystysiään rikkoa jumittuneiden pulttien kanssa... tehkööt ne jotka osaa ja siitä mielelläni maksan käypäsen hinnan.)

                    Comment

                    • Meisseli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1003
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by omppuomppu
                      Ei ole minulla oloaikana toiminut... broidi sen verran kurkkas alle, että huomas taka-akselin päällä molemmilla puolilla olevan jonkun johdon (?) olevan irroitettuna ja sykkyrällä siinä akselin päällä... oiskohan se jotain ABS:ään liittyvää? Anturille?
                      Toisella puolella roikkuu omassa autossanikin piuha irrallaan, mutta se on jarrupalojen kulumisanturin johto eikä sitä ole kuin toisessa takapyörässä (oikeassa). Jos tosiaan molemmilla puolilla on piuhoja irrallaan niin anturien johdoista on varmaan kyse. Ei ihme ettei toimi. Mutta se, että merkkivalo ei kerro mitään viasta, haiskahtaa oudolta.
                      Eioo penaria alla enää.. :(

                      Comment

                      • omppuomppu
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 43
                        • sipoo

                        #12
                        Originally posted by Meisseli
                        Toisella puolella roikkuu omassa autossanikin piuha irrallaan, mutta se on jarrupalojen kulumisanturin johto eikä sitä ole kuin toisessa takapyörässä (oikeassa). Jos tosiaan molemmilla puolilla on piuhoja irrallaan niin anturien johdoista on varmaan kyse. Ei ihme ettei toimi. Mutta se, että merkkivalo ei kerro mitään viasta, haiskahtaa oudolta.
                        Tsori... saattoi olla mullakin vain toisella puolella (näin aamusta ei taaskaan muisti/pää toimi täysii...) ja tosiaan broidikin veikkas sitä kulumisanturin piuhaksi.

                        Miten ton ABS-boxin vois testata? Mistä lähteä vikaa arpomaan? Vink?

                        Comment

                        • Meisseli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 1003
                          • Kotka

                          #13
                          Originally posted by omppuomppu
                          Miten ton ABS-boxin vois testata? Mistä lähteä vikaa arpomaan? Vink?
                          Tutkisin ekana varmaan jotenkin, että onko se ABS-valo edes yhteydessä siihen itse boksiin. Vaikka nykäisemällä ABSien sulakkeen (taitaa olla numero 6) irti ja katsomalla vaikuttaako se valon käytökseen mitään.
                          Eioo penaria alla enää.. :(

                          Comment

                          • omppuomppu
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 43
                            • sipoo

                            #14
                            Originally posted by Meisseli
                            Tutkisin ekana varmaan jotenkin, että onko se ABS-valo edes yhteydessä siihen itse boksiin. Vaikka nykäisemällä ABSien sulakkeen (taitaa olla numero 6) irti ja katsomalla vaikuttaako se valon käytökseen mitään.
                            OK. Käynpäs samantien nyppäsemässä... ja kerron kohta miten vaikutti valoon...

                            Nonni... otin sulakkeen (6) irti ja ei ainakaan ABS-valoon vaikuttanut, palaa ennen starttausta, sammuu startatessa.
                            (Mitä muuten ovat sulakkeet 3 ja 25? Ne puuttuu... ja releet 1, 5 ja 6, nekin kolot on tyhjillään.)

                            Löysinkin sulakekaavion (kiitos "Meisseli":n vinkin tuossa toisaalla), mutta hei? Sulake 3 pitäis olla "Aux. cooling fan, low speed". ?? Mulla ei sillä paikalla ainakaan ole mitään sulaketta... Sulake 25 pitääkin olla "ei käytössä". Ja 6 sulake mulla on 15, vaikka kaavion mukaan pitäis olla 7,5?? Eli onko(han) tuo kaavio iX:ssä sama, kuin 325i:ssä?
                            Last edited by omppuomppu; 03-12-2005, 11:17.

                            Comment

                            • Meisseli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1003
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by omppuomppu
                              Sulake 3 pitäis olla "Aux. cooling fan, low speed". ?? Mulla ei sillä paikalla ainakaan ole mitään sulaketta... Sulake 25 pitääkin olla "ei käytössä". Ja 6 sulake mulla on 15, vaikka kaavion mukaan pitäis olla 7,5?? Eli onko(han) tuo kaavio iX:ssä sama, kuin 325i:ssä?
                              En ole ainakaan kuullut että niissä mitään suurempaa eroa eri mallien välillä olisi. Sulake numero 3 on käsittääkseni (ilmastoinnin kaverina olevan?) sähköisen jäähdyttäjän puhaltimen sulake.
                              Eioo penaria alla enää.. :(

                              Comment

                              Working...
                              X