Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 316 e30 '84 ei kipinää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw-jannu
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 3

    BMW 316 e30 '84 ei kipinää

    Jaahas...mistäs tästä nyt aloittaisikaan. Eli siis ko. Bemari toimi ostettaessa ihan hyvin ja on siihen tullut vaihdettua tulpat, öljyt ja pyörijä. Yhdessä vaiheessa sitten laitettiin mankkaa autoon kiinni ja saatiin testikaiuttimesta ihan hiljaa kuuluva ääni (ei taida liittyä tähän, mutta kirjoitinpa kuitenkin). No mutta sen jälkeen ei olla saatu autoa enää käyntiin, starttimoottorilla tai työntämälläkään.

    Joskus tuo saattoi olla lähtemättä käyntiin starttimoottorilla, mutta työntämällä kyllä lähti ja sen jälkeen on startillakin hyvin lähtenyt (ennen mankka-asennuksia). Virta mitattiin ja avain II-asennossa virtaa tulee puolalle 12 volttia ja puolalta lähtee 12 volttia virtaa virranjakajalle, mutta kun testasimme kipinän irroittamalla tulpan sen hatun kanssa konetta vasten käynnistämällä, niin minkäänlaista kipinää ei tullut (pari kertaa testattu)! Itse tulpissa ei ole mitään vikaa, ne on testattu.

    Akku on ladattu ja varmuuden vuoksi toistakin sytytyspuolaa on kokeiltu, ei kipinää! Eihän sulakkeissakaan mitää vikaa pitäisi olla kun virta kerran kulkee puolaan ja siitä virranjakajaan. Tosin sulakkeita tarkistaessa huomasin, että pelkääjänpaikan lähempänä olevalla rivillä olevaa viidettä (ohjaamosta päin katsottuna) sulakkeen (7,5A) "+" kohdan kohdalla ei ole sulakkeen "puristajaa"/"kiinnikettä", vaan tyhjä reikä. En kyllä usko senkään olevan vika, koska onhan tuo auto ennenkin ihan hyvin toiminut (vaikka halpa olikin).

    Etsin kyllä jo vastausta ongelmaani searchilla, mutta en mitään kummoista löytänyt. Jotain tietoa löysin joistain parista anturista (http://www.btcf.fi/forum/showthread....30+kipin%E4%E4), mutta siinä se sitten olikin (enpähän ainakaan missään muun merkkisessä autossa ole törmännyt ainakaan mihinkään asentoanturiongelmaan, joten en tiedä/osaa diagnosoida vikaa sieltä puolelta ainakaan).

    Vielä viimeiseksi sanon sen, että pyörijä pyörii ja (kiinteä) flektikin, eli startti ainakin toimii, mutta kipinää ei tule (plus että virta on kokeiltu suoraan akusta puolaan). Syytä en tiedä.
  • Bmw_e30
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2004
    • 1260
    • joutseno

    #2
    mites sytytysyksikkö... ei maksa paljo vaikka huviksee kokeillakseen... se hävittää ainaki kipinän
    ex 325i -85 325i
    325i soupe -92 325i

    Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

    Comment

    • bmw-jannu
      Newbiemmer
      • Dec 2005
      • 3

      #3
      Originally posted by Bmw_e30
      mites sytytysyksikkö... ei maksa paljo vaikka huviksee kokeillakseen... se hävittää ainaki kipinän
      No jaa...voihan sitä tietenkin katsoa...

      "320 79--80 Bosch (6 liitintä 2 rivissä). . . . . . . . . . 10-8104 39.90 ???
      316-320 80--83 Bosch (7 liitintä rivissä). . . . . . . . . 10-8001 19.90 ???
      316-320 83--87 Siemens (2 pyöreää pistoketta). . . . . . . 10-8093 44.00 ???"

      Motonetissä ainakin tuon vuosiluvun ('84) mukaan oikea vaihtoehto olisi tuo vika, eli 44 euroa...ei siis mikään ihan halpa (kun vertaa auton ostohintaan). Tosin ainakin sytkäpuola on Boschin mallia, niin voi olla, että sytkäyksikkökin olisi. Onkohan se sytkäyksikkö se muovikannen alla oleva härpäke, siinä vasemman halogeeniumpion ja sulakerasian välissä?

      Edit: Ja kärjettömän sytytyksen heräteanturi maksaa vain 11,90€, voisiko vika mahdollisesti olla myös siinä?
      Last edited by bmw-jannu; 18-12-2005, 17:30.

      Comment

      • Bmw_e30
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2004
        • 1260
        • joutseno

        #4
        joo toi alin se on jos on pierspurkki kaasaril oleva vekotin
        siellähä se yksikkö on sulakeboksin luona rinta pellis kiinni
        ja siinähä lukee siemens jos haluu viel varmistaa sen
        ex 325i -85 325i
        325i soupe -92 325i

        Ford Capri Gt 1.6/2.8 V6 -72 Capri

        Comment

        • bmw-jannu
          Newbiemmer
          • Dec 2005
          • 3

          #5
          Puolasta vielä. Eli voiko puola mennä sillä tavalla paskaksi, että se päästää läpi vain sen 12 volttia (ja ettei kuitenkaan kehitä korkeaa jännitettä)? Ja riittääkö 12V virranjakajan toimintaan?

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎