Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Lämppäri lakkasi toimimasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Eba^
    Bimmer Rookie
    • Aug 2005
    • 149
    • Espoo

    E30 Lämppäri lakkasi toimimasta

    Eli eilen kesken ajon havaitsin pientä huurua ikkunoissa ja ajattelin että käännä lisää,laitoin nelosasteelle ja ei tullu mitää mistään ei pihaustakaan sitä ennen ei oo ollu mitää vikaa eikä pitäny ylimääräistä ääntä,tänää huomasin ku aamulla menin kokeilemaan ja tutkimaan asiaa ni ku kääntää tuulettimen päälle ni alkaa tietyin väliajoin kuulumaan pieni naksahdus jostain koelaudan alta ja samalla himmenee vähän valot sisällä ja mittari valot eikä silti mistää tuu mitään . Mikä on homman nimi? -Eba^
    Erno
  • ropo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 648

    #2
    Originally posted by Eba^
    Eli eilen kesken ajon havaitsin pientä huurua ikkunoissa ja ajattelin että käännä lisää,laitoin nelosasteelle ja ei tullu mitää mistään ei pihaustakaan sitä ennen ei oo ollu mitää vikaa eikä pitäny ylimääräistä ääntä,tänää huomasin ku aamulla menin kokeilemaan ja tutkimaan asiaa ni ku kääntää tuulettimen päälle ni alkaa tietyin väliajoin kuulumaan pieni naksahdus jostain koelaudan alta ja samalla himmenee vähän valot sisällä ja mittari valot eikä silti mistää tuu mitään . Mikä on homman nimi? -Eba^
    Puhaltimen hiilet loppu. Avaa konehuoneen puolelta tulipellistä se luukku jonka alla puhallin on. Laita virrat päälle ja puhallin päälle ja kopauttele siihen moottoriin. Lähtee melkovarmasti pyörimään jos hiilet loppu.
    En tiedä saako hiiliä erikseen vai pitääkö ostaa koko moottori. Minä itse olen monesta (en BMW:estä) autosta purkanut puhaltimen moottorin, puhdistanut ja tehnyt uudet hiilet joistain lähes samankoisista hiilistä viilaamalla jos ei omia ole ollut saatavilla.
    Last edited by ropo; 29-12-2005, 16:58.
    Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

    Comment

    • Moosmann
      BTCF Member
      • Apr 2003
      • 711
      • AnssiKela-tallit

      #3
      Moinen moottori ei paljoa maksa motonetissä, josta saa ihan orkkis boschin-moottorin siihen.
      E30 336i diamantschwarz metallic -88
      E39 525iA Touring kalaharibeige metallic Edition Exclusive -04
      Volvo V60 fusion red metallic R-design -22
      Toyota Corolla vvt-i automatic black metallic -03

      ex:
      -VW Passat Variant Tsi Highline -18
      -Toyota Avensis Premium Touring -16
      -Skoda Octavia Combi -14
      -e36 frozen bronze "m3" touring -95
      -VW Golf Variant -05
      -e36 316i Touring -98
      -e38 728ia -96
      -e30 316 (18i)-83
      -e30 323i -84
      -A sorsa sedan -87

      Comment

      • Bullitt
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 2786
        • Turku

        #4
        Yleensä noista hirttää laakerit kiinni. Tulee vaan niin jäykäksi, että ei jaksa omin voimin pyöriä. Uutta vaan.


        Comment

        • tepi_
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2185
          • TKu

          #5
          Omaan vaihdettiin viikko sitten uus moottori,motonetistä bosch mallin tarvike moottori siivillä 37€,siivet kyllä pitää ottaa vanhasta moottorista...

          Mulla piti vitullista vinkumista se moottori pari kk. kunnes lakkas toimimasta kokonaan...Nyt ku uus vaihdettiin,ni testattiin vaan paikallaa,että hyvin puhaltaa...kunnes sitten ajossa käänsi tiukemmin rattia oikealle ni kuuluu pientä vinkunaa ku ilmesesti jäi ne siivet hinkkaan niihi suojamuoveihin..

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17835
            • PKS

            #6
            Originally posted by tepi_
            ni kuuluu pientä vinkunaa ku ilmesesti jäi ne siivet hinkkaan niihi suojamuoveihin..
            Tuttu juttu tuokin.

            Lisäksi ne siivet on älyttömän tiukassa kiinni siinä moottorin akselilla, saa laittaa rasvaa oikein kunnolla ja sitten purkistellaan munia etteivät hajoa irrottaessa (hakatessa ruuvipenkissä).

            Kannattaa huomioida siipien hakkaamisessa uuden moottorin akselille se, että jokainen napautus myös muuttaa sen akselin kohtaa liukulaakereiden sisällä ja samalla moottori saattaa mennä jumiin -> hakataan toiselta puolelta kunnes akselissa on pieni väljys ja se pyörii kunnolla. Niijoo ja moottorin kylkeen ei kannata hakata, sillon menee magneetti sirpaleiksi ja todella helposti vielä.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #7
              Originally posted by Dualfun
              Tuttu juttu tuokin.

              Lisäksi ne siivet on älyttömän tiukassa kiinni siinä moottorin akselilla, saa laittaa rasvaa oikein kunnolla ja sitten purkistellaan munia etteivät hajoa irrottaessa (hakatessa ruuvipenkissä).

              Kannattaa huomioida siipien hakkaamisessa uuden moottorin akselille se, että jokainen napautus myös muuttaa sen akselin kohtaa liukulaakereiden sisällä ja samalla moottori saattaa mennä jumiin -> hakataan toiselta puolelta kunnes akselissa on pieni väljys ja se pyörii kunnolla. Niijoo ja moottorin kylkeen ei kannata hakata, sillon menee magneetti sirpaleiksi ja todella helposti vielä.
              äläkää ny rikkoko niitä hakkaamalla!!!!!!!!!!!!!!!!!

              kattilassa lämmittää vettä ja upottaa rupelin veteen ja vetää pois... tai sitten kuumailma puhaltimellakin voi nätisti lämmittää... ennen irroitusta merkkaa tussilla akseliin/akseleihin oikean paikan niin saa helposti uuden/uudet kohilleen, ku akselihan on täysin sileä koko matkan
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • Janza182
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4987
                • 013

                #8
                BTW: Mistä tietää mikä moottori menee tonne? Niitähän on pari erillaista? Ainakaan minä en oo mistään selkeetä linjaa löytäny mikä kertoo mikä minnekkin.. Nim. nähnyt 2 samanlaista/samanikästä kk tarkkudella olevaa BMW:tä eri moottoreilla (niin itelläkin pimeni just joululahjaks toi )

                Comment

                • Eba^
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 149
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Bullitt
                  Yleensä noista hirttää laakerit kiinni. Tulee vaan niin jäykäksi, että ei jaksa omin voimin pyöriä. Uutta vaan.
                  Jep nyt toimii uus tuli tilalle ja vanha oli niin jumissa=) Kiitos Vinkeistä
                  Erno

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎