Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30/318i sytytys(?) ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zzats
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 15

    E30/318i sytytys(?) ongelmia

    Elikkäs ilmeisesti m40b18 -koneellisella e30:sellä hieman oudohkoa ongelmaa.

    Kone käy tavallaan aika siististi, tyhjäkäynti ei aaltoile ja niinpoispäin. Kiihdyttäessä kuitenkin tuntuu vaihteesta riippumatta noin 5000 kierroksen kohilla nykäsy, eli ihan kuin hetkellisesti tehot romahtais ja sitten palautuis ns. normaaliin kiihdytykseen.

    Taloudellinen ajo on hallussa, mutta jostain syystä kulutusmittari (jonka luotettavuudesta joku muu varmasti tietää enemmän) näyttää esim. matka-ajossa tasakaasulla 100km/h nopeudella 10-11l/100km.

    Auto on ollut omistuksessani tasan vuorokauden, joten hirveän tarkkaan en ole perehtynyt sen sielunelämään. Pientä nakutusta löytyy e30-säksätyksen lisäksi, mutta jotenkin musta tuntuu että ongelmani eivät ole pelkistä venttiilisäädöistä kiinni. Käynti on myös hieman putputtava.

    Onko syytä olettaa jotain häiriötä motronicin toiminnassa ja mitä sille voi tälläisessä tilanteessa ylipäätänsä tehdä? Mistä muusta ongelmat voisivat johtua?
  • Eepo
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 5388
    • Tampere

    #2
    tästä moottorista ei voi säätää ventiilejä sillä siinä on hydrauliset nostimet
    Last edited by Eepo; 17-01-2006, 09:29.
    -Harley Davidson Sportster - 89-
    -Harley Davidson softail -89-
    -Suzuki PV50 -86-

    Comment

    • zzats
      Newbiemmer
      • Aug 2005
      • 15

      #3
      Onko nakutukselle tässä tapauksessa mahdollista tehdä yhtään mitään?

      Comment

      • Eepo
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 5388
        • Tampere

        #4
        Originally posted by zzats
        Onko nakutukselle tässä tapauksessa mahdollista tehdä yhtään mitään?
        nokka (jos kulunut) nostimet, venalautaset vaihtoon...pitäs loppua
        -Harley Davidson Sportster - 89-
        -Harley Davidson softail -89-
        -Suzuki PV50 -86-

        Comment

        • insp
          BTCF Member
          • Sep 2002
          • 826
          • Iittala

          #5
          Tuohon 5000rpm kohdalla olevasta nykäisystä voisi olla syynä kulunut ilmanmäärämittari, eli siinä kannen alla olevassa liuskassa on kulunut kohta. Tai sitten on käynyt niin miten itsellä, eli oli koko määrämittari kiero, ei päässyt siis jouhevasti läppä liikkumaan, eikä näin ollen myöskään se vastusliuska.
          ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

          Comment

          • zzats
            Newbiemmer
            • Aug 2005
            • 15

            #6
            Kulutuksen suuruuteen ei varmaankaan ole vinkkejä? Kun tuo tuntuu käyvän kovin rikkaalla.. Motronicin rikkoutuminen ei näköjään ole mahdollisuus?

            Comment

            • Xhawk
              OBTCF Member
              • Jul 2004
              • 2326
              • Kierrosalueella (hki)

              #7
              Originally posted by insp
              Tuohon 5000rpm kohdalla olevasta nykäisystä voisi olla syynä kulunut ilmanmäärämittari, eli siinä kannen alla olevassa liuskassa on kulunut kohta. Tai sitten on käynyt niin miten itsellä, eli oli koko määrämittari kiero, ei päässyt siis jouhevasti läppä liikkumaan, eikä näin ollen myöskään se vastusliuska.
              Olisin veikannut itse samaa mitä sinä ensin veikkasit, mutta pistää vaan ihmettelemään että miten se sieltä 5000 päästä on voinut kulua? Eihän sitä käytetä kuin korkeintaan ihan vähän aikaa vaan kiihdyttäessä. Itselläni oli kulunut ihan sieltä 850 rpm:n päästä jossa neula on kun auto on tyhjäkäynnillä. Kannattaa tosin katsoa se ilmamääränmittari että se on kunnossa kaikin puolin. Voihan se vaikka olla vääntynyt.

              Yritäppä säätää sitä im-mittaria voi olla että se on säädetty ihan vituralleen.
              "Position One, Position One"
              Punainen miesten voimisteluauto

              BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

              Comment

              • zzats
                Newbiemmer
                • Aug 2005
                • 15

                #8
                Mitä tarkalleenottaen ilmamäärämittarista pitäis kattoa? Lähteekö se auki niillä ruuveilla sen pohjassa, niissä on joku muovihomma päällä mun kaltasia asentajia varten näköjään.

                Comment

                • Xhawk
                  OBTCF Member
                  • Jul 2004
                  • 2326
                  • Kierrosalueella (hki)

                  #9
                  Siinä ilmamäärämittarin päällä on sellainen muoviläpykkä/luukku jonka alla on sellainen piikkikiekko ja siinä kiekossa on kuparinen neula joka hankaa kärjellä sellaista hiilirataa. Tää hiilirata kuluu (ylläri, ylläri) ja ajanmittaan siinä ei ole enää yhtään hiiltä, joten siinä kohti tapahtuu jonkinlainen katkos.

                  Ilmamäärämittaria ei tarvitse sen enempää ottaa irti mistään ja sen muoviläpykän saa voimaa käyttämällä auki. Varo kummiskin hajottamasta sitä. Jollain liimalla sen sitten tuikkaat takasi paikalleen ku homma on valmis, niin ei pääse kosteutta sinne.
                  "Position One, Position One"
                  Punainen miesten voimisteluauto

                  BMW 328i Coupe -97 | ex. BMW 328i Cab -95 | ex. BMW 320i -03 | ex. BMW 325i Coupe -93 | ex. BMW 316 -88 mit M40B18

                  Comment

                  • zzats
                    Newbiemmer
                    • Aug 2005
                    • 15

                    #10
                    Okei, onko siis tarkotuksena tasottaa tätä hiilirataa, siirtää neulaa vai mitä? Vai onko tarkotus heittää koko paskalla vesilintua ja ostaa kokonaan uusi mittari?

                    Comment

                    • Juubi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2004
                      • 999

                      #11
                      Originally posted by zzats
                      Okei, onko siis tarkotuksena tasottaa tätä hiilirataa, siirtää neulaa vai mitä? Vai onko tarkotus heittää koko paskalla vesilintua ja ostaa kokonaan uusi mittari?
                      Yleensähän noista on sorvattu kiinnitysreikiä hieman soikeaksi että saa liikautettua piirilevyä, jolloin neulan alle saadaan uutta pintaa.

                      Comment

                      • zzats
                        Newbiemmer
                        • Aug 2005
                        • 15

                        #12
                        Ajattelin nyt palvella yhteistä etua (ehkä) ja kertoa hieman etenemisistä..

                        Käytin auton päästömittarissa, kävi pikkusen rikkaalla, ja päästöjen ollessa ns. kohdallaan putputus jatkui yhä, kulutus pieneni hieman (arviolta 5-10%, eli 12l -> 10l). Ilmamäärämittarissa oli säätöruuvi seokselle semmosessa mustassa muovikannessa. Ei liene alkuperänen osa, vaan joku soviteltu? Eli sitä ei nyt tässä vaiheessa tuu auottua..

                        Tiputin myös öljyn sekaan jonkun hassun hydraulinostinputsariaineen, naputus/säksätys kyllä rauhottu ns. huomattavasti, muttei tietenkään mitenkään dramaattisesti.

                        Induktioanturi oli nippusiteillä ylävesiletkussa. Kävin kyselemässä irtopäällisiä tulpanjohtoja, ja loppupeleissä ostin motonetistä m40-koneille tarkotetun sarjan. Tulpanjohto irtos loppupeleissä (tulppapäästä) raa'alla voimalla (se johto kyllä menee takasin aika helposti), ja induktiosensori sujahti paikalleen pienen liukasteen kera (muistakaa, kireä kolo -> liukkaria). Putputus tasottui, ja kuinka ollakaan yläkierroksilla esiintynyt nykähtely hävisi lähes täysin.

                        Enää termostaatti olis tarkotus vaihtaa, kun lämmöt pysyy mittarin mukaan alta puolivälin ja auto ei lämpeä tarpeeksi matkustusmukavaksi. Ehkäpä lämmennyt kone toimis pikkasen taloudellisemmin?

                        Mitäs tolle venttiilikoneistolle kannattaa tehdä, hydraulikuppien, nostimien tms uusimista?
                        Last edited by zzats; 22-01-2006, 21:03.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎