Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 325i tekee kieroja jarrulevyjä???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemppu
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 247

    E30 325i tekee kieroja jarrulevyjä???

    Vanhat jarrut täristivät/ravistivat aivan törkeästi(olivat myös todella kuluneet), joten joka kulmaan iskettiin uudet orkkis levyt ja palat.

    Parin kuukauden kuluttua nämä uudet jarrut ovat ihan yhtä huonot kuin vanhat, eli varsinkin pintajarrutuksella yli 70km/h jarrutuksissa täristää niin että paikat lähtee hampaista. Ei varmaan tee hyvää tukivarsille ja alapalloille? Ajamalla niitä en ole kieroiksi vetänyt se on varma.

    Eli mistä tämä voi johtua. Satuloista? Paskoista levyistä? Ja asentaja/myyjä ei näillä näkymin suostu takuutoimiin, PRKL.
    Liippa se miehen tiellä pitää!
  • 328 e36
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 488
    • pori

    #2
    liukutapit..?

    en nyt muista että onko kyseisessä mallissa satuloissa liukutappeja mutta jos on niin oletko tarkistanut niitä?vaikuttaisi vaan siltä että tapit voisivat olla jumissa..
    e36 320 cabrio.
    e36 328 coupe.

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #3
      Jarruasentajan "tärkein" työkalu; viila

      Palojen reunat viilalla "pyöreiksi". Toiseksi "tärkein" työkalu; messinki- tahi teräsharja, millä putsataan jarrusatulat jarrupölystä ja muusta paskasta.
      Tässä tapauksessa veikkaan, että satulat ovat ns jumissa, eli puristimet painavat jarrupaloja vinosti vasten jarrulevyä.

      Comment

      • larmatin
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1118
        • Perttula

        #4
        Originally posted by nullzwei
        Palojen reunat viilalla "pyöreiksi". Toiseksi "tärkein" työkalu; messinki- tahi teräsharja, millä putsataan jarrusatulat jarrupölystä ja muusta paskasta.
        Tässä tapauksessa veikkaan, että satulat ovat ns jumissa, eli puristimet painavat jarrupaloja vinosti vasten jarrulevyä.

        pyörännapa kiero

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Originally posted by larmatin
          pyörännapa kiero
          Jos se vika ilmenee vasta parin kuukauden ajon jälkeen, niin tuskin se pyörännavasta johtuu.
          ---

          Comment

          • Bemppu
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 247

            #6
            Originally posted by nullzwei
            Palojen reunat viilalla "pyöreiksi". Toiseksi "tärkein" työkalu; messinki- tahi teräsharja, millä putsataan jarrusatulat jarrupölystä ja muusta paskasta.
            Tässä tapauksessa veikkaan, että satulat ovat ns jumissa, eli puristimet painavat jarrupaloja vinosti vasten jarrulevyä.
            Tämä on myös vahva veikkaukseni. Osaako ammattimies katsoa jos nyt otettais levyt pois ja tarkistettais satulat, että onko vika nimenomaan niissä. Asentaja kyllä sanoi herkistäneensä satulat vaihdon yhteydessä, mutta niin mäkin sanoisin jos hommat olis menny ketulleen.
            Liippa se miehen tiellä pitää!

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #7
              Originally posted by Bemppu
              Tämä on myös vahva veikkaukseni. Osaako ammattimies katsoa jos nyt otettais levyt pois ja tarkistettais satulat, että onko vika nimenomaan niissä. Asentaja kyllä sanoi herkistäneensä satulat vaihdon yhteydessä, mutta niin mäkin sanoisin jos hommat olis menny ketulleen.
              Niinpä. Jos viet samalle ammattimiehelle, niin tod. näk. vika löytyy jostain muualta kuin... hänen tekemisistään.

              Comment

              • Sami
                BTCF Member
                • Oct 2002
                • 1332
                • Kajaani

                #8
                Onko navoista puhdistettu ruoste? Pienikin ruoste välissä pistää uuden levyn varmasti paskaksi...

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9
                  Puhtaus on puoli ruokaa

                  Originally posted by Sami
                  Onko navoista puhdistettu ruoste? Pienikin ruoste välissä pistää uuden levyn varmasti paskaksi...
                  Tuo on ihan totta. Uusi levy voi mennä valmiiksi vipottavaan asentoon, jos navassa on kosketuspinnalla ylimääräistä paskaa. Mutta siihen tehoaakin tuo messinki/teräsharja.
                  Eri? asia on, miten vanne/rengas vipottaa... Se kun on tuossa samassa paketissa
                  Last edited by nullzwei; 11-02-2006, 03:19.

                  Comment

                  • Bemppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2003
                    • 247

                    #10
                    Originally posted by Sami
                    Onko navoista puhdistettu ruoste? Pienikin ruoste välissä pistää uuden levyn varmasti paskaksi...
                    ei ole, (en tiedä)
                    Liippa se miehen tiellä pitää!

                    Comment

                    • Bemppu
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 247

                      #11
                      Originally posted by nullzwei
                      Tuo on ihan totta. Uusi levy voi mennä valmiiksi vipottavaan asentoon, jos navassa on kosketuspinnalla ylimääräistä paskaa. Mutta siihen tehoaakin tuo messinki/teräsharja.
                      Eri? asia on, miten vanne/rengas vipottaa... Se kun on tuossa samassa paketissa
                      renkaassa tahi vanteessa ei ole vipotusta
                      Liippa se miehen tiellä pitää!

                      Comment

                      • Bemppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 247

                        #12
                        onko teoriassa mahdollista, että kierojen jarrulevyjen aiheuttama tärinä on saanut aikaan kovan klapin hammastankoon?
                        Liippa se miehen tiellä pitää!

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          ...tai päinvastoin... Eli jos etupäässä ja varsinkin raidepäissä on välystä, tärisee jarrut todella raskaasti tietyissä nopeuksissa, vaikka levyt sinällään ei kierot olisikaan. Joten ainakin kaikki välykset pois ennen jarrusatularemonttia.

                          Comment

                          • Bemppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 247

                            #14
                            Originally posted by Hemi
                            ...tai päinvastoin... Eli jos etupäässä ja varsinkin raidepäissä on välystä, tärisee jarrut todella raskaasti tietyissä nopeuksissa, vaikka levyt sinällään ei kierot olisikaan. Joten ainakin kaikki välykset pois ennen jarrusatularemonttia.
                            Jarrut siis tökkii/tärisee nykyään ihan kaikissa nopeuksissa, luonnollisesti hitaissa vauhdeissa ei esiinny tärinää, vaan "töksähtelyä". Ja esim levyjä pyörittäessä (pyörät irti) ne pysähtyvät aina samaan kohtaa "töksähtäen". Mielestäni nämä kierot levyt ovat kyllä aiheuttaneet hammastankoon välykset. Voinko olla aivan hakoteillä?
                            Liippa se miehen tiellä pitää!

                            Comment

                            • ihu412
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 263
                              • Tampere/Rovaniemi

                              #15
                              ..samanlaisia oireita oli joskus meikäläiselläkin...ravisti jarrutettaessa aivan älyttömästi.Vaihdettiin uudet jarrulevyt ,pari kuukautta meni ihan jees ja taas alko ravistus.Taas vaihdettiin jarrulevyt ja lisäksi vaihdettiin raidetangonpäät ja etupyörien laakerit, jo vain loppu tärinät jarrutettaessa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎