Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW E30 316i -89 Venttiileistä jä tyhjäkäynnistä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enska-
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 205

    BMW E30 316i -89 Venttiileistä jä tyhjäkäynnistä!

    Tiedän, tätä asiaa on varnasti käsitelty paljon täällä, mutta en saanut kunnon selkoa asioista vaikka yritinkin etsiä!

    Eli asiaan siis!

    Auto on BMW 316i -89 E30 M40 koneella. Nakuttaa aika lailla, pitääkö paikkansa että siinä on hydrauliset venttiilit ja niitä ei voi säätää. Jos ei voi niin pitääkö jotain uusia että nakutus loppuu? Tyhjäkäynillä välillä nakutus lakkaa kokonaan ja palaa sitten jonki ajan päästä takaisin?? Lämpimänä ei nakuta niin paljon! Mistä johtuu?

    Ja toinen asia!

    Onko normaalia että kierokset seilaavat edes takaisin tyhjäkäynillä (ylös ja alas n.150-250 kierrosta)? En muista tekikö niin myös lämpimänä mutta kylmänä ainakin?
    Jotkut on sanoneet että se on tyyppi("vika")!

    Kiitos!!
  • zzats
    Newbiemmer
    • Aug 2005
    • 15

    #2
    Itse samankaltaisten ongelmien kanssa painineena voisin väittää että vaihtoehtoja on paljon.

    M40-koneessa on hydrauliset nostimet, eli ei toivoa säätämisestä. Tyhjäkäyntinakutus johtunee alhaisesta öljynpaineesta ja kylmänakutus jollain tapaa jähmeestä öljystä.

    Varmin nakutuksen poistaja on täydellinen yläkerran remppa, eli nostimet ja nokka ja ja ja vaihtoon. Hinta on kuitenkin aika kova, eli ei kannata. Nostimien vaihto on ehkä mahdollisempi vaihtoehto, 18e kappale.. Joku asiantuntevampi saattaa kuitenkin pelotella nokka-akselin ylimääräisellä kulumisella.

    Itse ajattelin oman ongelmani suhteen edetä hankkimalla Forte motor flushia, 28e hintainen, mahdollinen ratkaisu. Mutta omassa tapauksessani karstaantuminen on aika mahdollinen ongelma.

    En tiedä tarkalleen miten tollanen hydraulinostin toimii, mutta uskon että jos sun tapauksessakin öljynvaihdoissa on ollut pitkää väliä tai venttiilikopassa näkyy karstaa, toi forte saattaa vaimentaa ääniä. Se ei tietenkään korjaa mekaanista kulumaa, jos sellasta on ja paljon..

    Tyhjäkäynnin seilailu viittais imuvuotoon, ilmamäärämittarin pissimiseen, tai katillisessa todennäkösimmin lambda-anturin vastaavaan häikkään. Omassa M40b18:a ei tommosta esiinny.

    Comment

    • Kävelevä katastrofi
      Bimmer Rookie
      • Feb 2006
      • 31
      • Toholampi

      #3
      Mulla nakutus johtui pahasti kuluneista nostimista ja nokka-akselista. Jotkut viisaammat myös sanoneet, että nakutus voi johtua väärästä oktaaniluvusta bensassa. Ihan kokeiluluontoisesti olen tankannu rempan jälkeen 98... Mutta syitä nakutukseen voi olla monia.
      ***Puuttuva järki korvataan liian usein voimalla***

      Ex: 524td e28 -87
      525tdic aut.-92
      318i touring -89

      Comment

      • ViperHawk
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2005
        • 312
        • Joensuu

        #4
        Kuulemman Saksasta sais 150 euroon kansiremppaan osat nokkineen kaikkineen - Esson baarista kuulin.
        E30 -90 320i

        Comment

        • Ralliperuna
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 128

          #5
          Itse kun ostin auton tässä syksyllä m40b16 koneella niin se nakutti ihan perkuleesti ja tuntu aika tukkoiselta vaikka siihen oli noin 6kk sitten tehty forte ja yläkerran remppa. No tankkasin 98 yhden kerran ja ajelin motarilla reilua 120-130km/h viikon ajan ja semmosta reipasta kiihdyttelyä(5500rpm 2. ja 3.) aina motarille lähdettäessä, niin seuraavalla viikolla rupes jo käymään paljon nätimmin ja puhtia löyty perstuntumalta reilusti enemmän. Auto oli seissy kyllä jobbarin pihalla ainakin kuukauden. Sillä oli ilmeisesti lulluteltu niin että auto oli ihan tukossa. Muutenkin toi m40 kone vääntää e30 ihan kohtuu hyvin alakiekoilla niin sitä helposti ihmiset ajelee vähän liian suurella vaihteella ja unohtaa sen että sitä autoo pitää ainakin kerran viikkoon vähän polkasta melkein rajoittimeen, niin pysyy röörit puhtoisina.
          Vitutus------- Se ei lopu ikinä.

          Comment

          • reddewil
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 3015
            • West Coast

            #6
            Hydraulisilla nostajillahan se on. Moottorin puhdistuslitkut sisään, (mobylique tjms motonetist&#228 öljynvaihto ja lisäaine (samaa merkkiä ku puhdistusaine), öljyksi joku 10w40 semi tai täyssynteettinen, on hiljaa seuraavaan ö-vaihtoon.
            Tyhjäkäynti voi seilata jos nostajat on jumissa, eli kun klaklattaa niin ei venttiilit aukea tarpeeksi...
            ...

            Comment

            • Pite^
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 465
              • Haapavesi

              #7
              tympeitä noi vena viat nois m40 koneissa.. kannattaa hommaa uus öljy pumppu jos se johtuu onko siinä alhaiset paineet.. tai sit kleppis mielissä tankkaat 98:sia ja kuvittele kovati että se lakaa naputtamasta..
              Team Ryyppymäki

              Comment

              • tepi_
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2185
                • TKu

                #8
                Originally posted by reddewil
                Hydraulisilla nostajillahan se on. Moottorin puhdistuslitkut sisään, (mobylique tjms motonetistä) öljynvaihto ja lisäaine (samaa merkkiä ku puhdistusaine), öljyksi joku 10w40 semi tai täyssynteettinen, on hiljaa seuraavaan ö-vaihtoon.
                Tyhjäkäynti voi seilata jos nostajat on jumissa, eli kun klaklattaa niin ei venttiilit aukea tarpeeksi...
                Tätä suosittelen kanssa koittamaan,toinen hyvä aine vois olla se forte motor flush...

                Comment

                • zzats
                  Newbiemmer
                  • Aug 2005
                  • 15

                  #9
                  Pelkäsin että mut nauretaan täältä helvettiin,

                  mutta kokeilin kyllä itekin tota karstojen kengittämistä. Kyllähän se nakutus rauhottu ku ajoin rajotinta vasten lähemmäs 10km, se oli myös helvetin hauskaa.

                  Comment

                  • vesa suominen
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2005
                    • 21

                    #10
                    Kyselen tässä samassa säikeessä vastaavaa juttua vm 89.m40 316i.Hankin auton viallisena joka oli keittänyt,josta alkuperäinen kansi oli halki.Läjäsin tänään ehjän kannen kyseiseen autoon,joka alkoikin toimia.Ääni oli mitä hirvein,kaamea kolina,vasarointi venttiilikoneistosta.Aiemmissa m20 moottoreissa kapeli ei ole ollut noin kaamea,joten tulin johtopäätökseen että useat hydraulinostimet ovat jumissa.Lähinnä tiedustelisin saako nostimen avattua,ja pestyä?tuntuu ettei öljy pääse nostimelle lainkaan.Nokka-akseli on tosin jonkin verran kulunut.Myös toinen toivoton vika oli voimakas savutus moottorista,joka oli öljyn sekoittumaa pakokaasussa?joko venttiilin kumit korput tai öljyrenkaat jumissa?(Onko mitään konstia)tai lisäainetta joka irrottaisi esim:nuo öljyrenkaat?

                    Comment

                    • Laba
                      Newbiemmer
                      • Jun 2008
                      • 1

                      #11
                      Voiko sillä ajaa huoletta, vaikka ventiilit pitävät jonkun verran ääntä?

                      Comment

                      • ///Tompsa M5
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 234
                        • Vaasa

                        #12
                        Originally posted by Laba View Post
                        Voiko sillä ajaa huoletta, vaikka ventiilit pitävät jonkun verran ääntä?

                        voi ajaa.ei se ole vika vaan ominaisuus =)
                        E39 Touring "540IA"

                        Comment

                        • peteros
                          Newbiemmer
                          • Mar 2008
                          • 2

                          #13
                          bmw 316i m40

                          osaisko kukaan kertoo mistä mahtaa kolina johtua tyhjä käynnillä ei kolise mutta kun kierrokset on noin 3000 niin alkaa kuulumaan ja loppuu myös heti kun painaa lisää kaasua.

                          Comment

                          • larzu85
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 821
                            • Mustasaari

                            #14
                            Originally posted by vesa suominen View Post
                            Kyselen tässä samassa säikeessä vastaavaa juttua vm 89.m40 316i.Hankin auton viallisena joka oli keittänyt,josta alkuperäinen kansi oli halki.Läjäsin tänään ehjän kannen kyseiseen autoon,joka alkoikin toimia.Ääni oli mitä hirvein,kaamea kolina,vasarointi venttiilikoneistosta.Aiemmissa m20 moottoreissa kapeli ei ole ollut noin kaamea,joten tulin johtopäätökseen että useat hydraulinostimet ovat jumissa.Lähinnä tiedustelisin saako nostimen avattua,ja pestyä?tuntuu ettei öljy pääse nostimelle lainkaan.Nokka-akseli on tosin jonkin verran kulunut.Myös toinen toivoton vika oli voimakas savutus moottorista,joka oli öljyn sekoittumaa pakokaasussa?joko venttiilin kumit korput tai öljyrenkaat jumissa?(Onko mitään konstia)tai lisäainetta joka irrottaisi esim:nuo öljyrenkaat?

                            Tietenkin voi olla,että nostimessa ei ole vikaa vaan asentajassa...käsittääkseni hydraulinostin täytyy olla oikeassa asennossa niin,että nostimen öljyreikä on kohdistettu kannen öljyreikään(näin vaikeasti selitettynä) ainakin itse talvipommiin kansirempan tehdessäni pidin huolen siitä,että reiät ovat kohdillaan...eikös ne nostimet kumminki öljyllä toimi :think
                            BMW E61 535d Msport -06 Carbon Schwarz

                            BMW E91 325i Msport -06 Sparkling-graphit metallic

                            EX:BMW E30 325i m-tech2 -89 Lachssilber

                            EX:BMW E34 525i touring -92 Titansilber

                            EX:BMW E30 316i bavaria -90 Brilliant Rot

                            EX:BMW E30 320i motronic -87 Diamantschwarz metallic

                            EX:BMW E30 316 -85 mattamusta paholainen

                            Comment

                            • Ganja08
                              Newbiemmer
                              • Sep 2008
                              • 1

                              #15
                              BMW 316i M40 E30

                              kyseisessä autossa on mahdollist säätää venttiilit ja nakutus taas johtuu liian pienistä öljyputkista.. don´t dare the master

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎