Announcement

Collapse
No announcement yet.

e30 etu tukivarren kumi...???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    e30 etu tukivarren kumi...???

    miten helpoin laittaa paikoilleen uusi kumi? sain vanhan pois ulosvetäjällä ja hajottamalla/sahaamalla...

    niin ja minkälainen tiiviste on perässä? jos käyttää sen perän kannen irti ja puristaa siihen uuden perän kannatin kumen. vai tarviiko irrottaa ollenkaan ku vaihtaa...
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
  • jannel
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2002
    • 283

    #2
    Originally posted by GOOFY
    miten helpoin laittaa paikoilleen uusi kumi? sain vanhan pois ulosvetäjällä ja hajottamalla/sahaamalla...

    niin ja minkälainen tiiviste on perässä? jos käyttää sen perän kannen irti ja puristaa siihen uuden perän kannatin kumen. vai tarviiko irrottaa ollenkaan ku vaihtaa...
    Jos tossa on etu alatukivarsi kyseessä niin koputtelemalla siihen renkulaan mikä pultataan pohjaan ja se sitte lujasti ruuvipenkkiin,paljon silikonisprayta väliin ja eiku työntämällä tukivarsi paikolleen! Perän kannakekumin vaihtoa varten kannattaa ottaa se koppa pois ettei säry se koppa paikallaan myskätessä! Siellä on paperitiiviste välissä,mutta ite en oo viittiny ettiä uutta niin oon laittanu vaan kunnon tiivisteliimaa väliin ja hyvin on pitäny!

    Comment

    • HarzaTheMan
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2004
      • 458
      • Sawo

      #3
      Originally posted by GOOFY
      miten helpoin laittaa paikoilleen uusi kumi? sain vanhan pois ulosvetäjällä ja hajottamalla/sahaamalla...
      Auton korin ja etutukivarren väliin tuleva iso pusla etujalkatilan alla?

      Ensinnäkin tuossa on kuva

      Siihen puslaan pitää laittaa jotain liukastetta, esim. astianpesuainetta. Puslan ulkokehälle tuleva osa 7 menee helposti paikoilleen ruuvipenkissä. Sen jälkeen tarvii ison F-puristimen ja metallisen palikan, jossa on tukivarren kokoinen reikä keskellä. Reikä sais olla jotain 5-10cm pitkä että riittää kiristysvara. Puristimen toinen pää laitetaan kuvassa about nro 4:n osoittamaan kohtaan tukevasti ja toisella päällä työnnetään puslaa paikoilleen tukivarteen. Metallisen palikan tarviit puristimen ja puslan väliin, koska muuten puristin ottaa tukivarren päähän kiinni.

      Toivottavasti tuosta saa edes jotain selvää... ja tämä on vain yksi, mutta käytännössä testattu keino.
      Last edited by HarzaTheMan; 06-03-2006, 21:23.
      ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        juu puslat sain puristettua niihin pohjaan tuleviin lenkkeihin... oli tarkoitus laittaa puretusta autosta alatukivarret ja uusia niinin nuo kumit ja palloniveliä ja pistää koko uusittu varsi paikoilleen mut onneksi huomasin ajoissa ku alatukivarret oli pöydällä niin ne olivat mutkalla tai ainakin toinen oli reilusti eri muotoinen joten eipä tuu niitä laitettua... eli siis otanko suosiolla varren irti autosta puslien vaihtoon vai vaihtuuko paikallaan?
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • HarzaTheMan
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2004
          • 458
          • Sawo

          #5
          Originally posted by GOOFY
          eli siis otanko suosiolla varren irti autosta puslien vaihtoon vai vaihtuuko paikallaan?
          Onnistuu paikoillaan ollessa. Keula ilmaan, etupyörä irti ja sitten vaan työntämään puslaa puristimella paikoilleen.
          ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            juu sain puslat vaihdettua... laitoin vähän jotain liukastus ainetta väliin ja sellaisella puu puristimella lähti alulle ja loput ihan omalla käsi prässillä
            ulommaisen pallonivelen jätin kii ja kaikki muut avasin...
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              #7
              Itellä sama homma ois kohta edessä, saako noita tukivarren palloniveliä erikseen ostettua (realoem:n kuvassa ei osanumeroa pallonivelille, motonetin luettelossakaan ei niitä löydy) vai joutuuko ostamaan koko tukivarren samalla? Kannattaako käytännössä jos uusii nuo molemmat pallonivelet + takapuslan niin ostaa uusi tukivarsi (uudet pallonivelet & pusla mukana??, motonetissä 60e) vai uusia nuo nivelet & pusla?
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • M_Power
                Moderator
                • Jul 2003
                • 2766
                • Espoo, HML

                #8
                Originally posted by Jonsku
                Itellä sama homma ois kohta edessä, saako noita tukivarren palloniveliä erikseen ostettua (realoem:n kuvassa ei osanumeroa pallonivelille, motonetin luettelossakaan ei niitä löydy) vai joutuuko ostamaan koko tukivarren samalla? Kannattaako käytännössä jos uusii nuo molemmat pallonivelet + takapuslan niin ostaa uusi tukivarsi (uudet pallonivelet & pusla mukana??, motonetissä 60e) vai uusia nuo nivelet & pusla?
                Alkuperäisiä palloniveliä ei saa erikseen, tarvikkeena kyllä (ei M3).
                E30 suositellaan vaihdettavaksi koko tukivarsi puslineen, ei yksittäistä palloniveltä.

                Uuden tukivarren mukana tulee aina uudet pallonivelet, mutta puslan joudut vielä ostamaan erikseen.
                Myös puslan uusintaa suositellaan samalla, kun vaihtaa tukivarren.

                Itse laittaisin uudet tukivarret ja puslat. Ei nuo nyt niin kalliita osia ole ja kestää paremmin.
                BMW G12 740Le xDrive -18, since -20 iPerformance M Sport Individual
                BMW E30 M3 -88, since -01 BMW Motorsport GmbH

                Leistung Kosten Geld, wie schnell möchten Sie gehen?
                Team oldschoolautos, ///M Abteilung.
                Team vier Zylinder!

                Comment

                • GOOFY
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 4139
                  • .

                  #9
                  Originally posted by Jonsku
                  Itellä sama homma ois kohta edessä, saako noita tukivarren palloniveliä erikseen ostettua (realoem:n kuvassa ei osanumeroa pallonivelille, motonetin luettelossakaan ei niitä löydy) vai joutuuko ostamaan koko tukivarren samalla? Kannattaako käytännössä jos uusii nuo molemmat pallonivelet + takapuslan niin ostaa uusi tukivarsi (uudet pallonivelet & pusla mukana??, motonetissä 60e) vai uusia nuo nivelet & pusla?
                  no jos saat 60 eurolla alatukivarren niin ei varmaan kannata alkaa ite prässäileen palloniveliä erikseen... 40-50 euroa tulee maksamaan 2 palloniveltä, kun ei osta niitä halvimpia italialaisia paskoja joita itse vaihetin joka katsastukseen ennen kuin kehtasivat myydä mulle vähän kalliimpia osia ja nyt ne on n. 5vuotta kestäneet...... takapään pusla sit erikseen...
                  E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                  Comment

                  • Jonsku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 4647
                    • Tuusula

                    #10
                    Ok, uusin sitten kaikki kerralla niin ei vituta vuoden päästä kun ne on uudestaan paskana
                    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                    ex. Alpina D10 Touring #33/94
                    ... and many more

                    Comment

                    • jappi
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 206

                      #11
                      Originally posted by Jonsku
                      realoem:n kuvassa ei osanumeroa pallonivelille, motonetin luettelossakaan ei niitä löydy
                      Löytyyhän noita motonetista hintaan 13,80 kpl. Eri asia tosiaankin on, kannattaako niitä vaihtaa, jos koko tukivarsi maksaa sen 59,90.

                      Comment

                      • Bavaria
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2002
                        • 494

                        #12
                        Tukivarren puslien asennuksesta..

                        Sen verran vaan noista liukasteista että ei sitten niitä kaikista äkäisimpiä vaseliineja vaan jotain vesilikoista/kumiystävällistä. Ja mielellään antaa olla asettumassa n.puolituntia tasaisella alustalla pyörillään ennen pyöränsuuntausta/ajoa.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎