Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 dieselin kampiakselin hihnapyörä kolisee irrallaan!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jeremias_touring
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 170
    • Kuopio

    E30 dieselin kampiakselin hihnapyörä kolisee irrallaan!!



    Joo, elikkä reissun päällä eilen 300 km automatkalla alakoi kuulumaan vitullinen kolina etupäästä ja pellin aukaistua näki heti et kampiakselin hihnapyörä heittää häränpersettä irrallaan... Ja vaikka nyt vitun vaikeesti syylärin ja koneen välistä sain häthätää sitä pulttia kiristettyä niin se ampuu sen heti auki taas kun koneen käynnistää! Siinähän on varmaan aika saatanan iso kiristysmomentti et ei varmaan ilman jatkovartta saa sitä tarpeeks tiukalle... MIKÄHÄN AVUKS NYT`?? huomenna pitäs ajaa takas 300 km Lappeenrannasta mut ei oikeen kiinnosta kampiakselin hihnapyörä irrallaan kolisten. Kierrelukitetta meinasin käydä hommaamassa jos sitä sais ruikattua sinne pultin kierteisiin mut auttaakohan tämäkään?? Vai onko siellä nyt jotain vitullaan niin pahasti et sitä ei saa tolla pultilla kiristettyy??
    RWD on pop
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Siis se dampperin (värinänvaimentimen) ruuvi löysällä? Tuntuu oudolta koska sen kiristysmomentti on M21:ssä 410Nm. Se hihnapyörä on ilmeisesti osa dampperia ja olisko käynyt niin että se on jotenkin irtoamassa siitä dampperista. Jos se hihnapyörä on erillinen osa, niin silloin se on ruuveilla kiinni siinä dampperissa.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Jeremias_touring
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 170
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Leka
      Siis se dampperin (värinänvaimentimen) ruuvi löysällä? Tuntuu oudolta koska sen kiristysmomentti on M21:ssä 410Nm. Se hihnapyörä on ilmeisesti osa dampperia ja olisko käynyt niin että se on jotenkin irtoamassa siitä dampperista. Jos se hihnapyörä on erillinen osa, niin silloin se on ruuveilla kiinni siinä dampperissa.
      Koko helahoito siis kolkkaa irrallaan. Just se yks M18x65 pultti löysällä.
      RWD on pop

      Comment

      • Biimer324
        Newbiemmer
        • Jan 2012
        • 16
        • Lohja

        #4
        Sama vika!

        Mulla kans sama ongelma 324td:n kanssa joten olisi kiva saada tänne jtn selostusta siitä mikä siellä nyt oikeesti mättää?

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16364
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Biimer324 View Post
          Mulla kans sama ongelma 324td:n kanssa joten olisi kiva saada tänne jtn selostusta siitä mikä siellä nyt oikeesti mättää?
          Onko nyt ihan varmasti se keskipultti löysällä ?

          Comment

          • -KK-
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2005
            • 265

            #6
            Taitaa olla se vibration damper, eli värinänvaimentimen systeemi siinä irronnu. Saattaa olla bemareiden tyyppivika. Siinä on mm. E39 :ssä kehällä useita pultteja, mitkä löystyy ajan mittaan ja lopulta irtoaa. Tämä on todettu siis muun muassa kahdessa E39 540 :ssä.

            Laitan linkin tuohon E39 vastaavaan, kun uudemmat mallit on paremmin dokumentoitu netissä: http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/31/38

            Ainakin E39 kohdalla tuo oli kohtuu helppo homma kiristellä ne löystyneet kun ajoissa kattoo. Kaverilla tosiaan oli tipunu kokonaan 5 pulttia kahdeksasta ja matka loppu siihen. Itellä oli kolme pulttia löystyny.

            Näytti löytyvän E30 :stä 6 kappaletta pultteja: http://realoem.com/bmw/showparts.do?...76&hg=11&fg=20
            Last edited by -KK-; 13-01-2012, 18:48. Reason: Lisäys

            Comment

            • Biimer324
              Newbiemmer
              • Jan 2012
              • 16
              • Lohja

              #7
              Mulla oli keskipultti löysällä ja sai hyvin kiristettyä 22-lenkkiavaimella ja pakoputken pätkällä.


              Originally posted by jr66 View Post
              Onko nyt ihan varmasti se keskipultti löysällä ?

              Comment

              • Pretoriaani
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2009
                • 3842
                • Hyvinkää, Finland

                #8
                Originally posted by Biimer324 View Post
                Mulla oli keskipultti löysällä ja sai hyvin kiristettyä 22-lenkkiavaimella ja pakoputken pätkällä.
                Siinä saa olla melkosen pitkä pätkä pakoputkea tai melkosen iso hauis miehellä, jos saa sen kirrattua 410 nm.
                I don't lose sleep over the opinion of sheep.

                Comment

                • Kytölä
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2006
                  • 672
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by Pretoriaani View Post
                  Siinä saa olla melkosen pitkä pätkä pakoputkea tai melkosen iso hauis miehellä, jos saa sen kirrattua 410 nm.
                  Lohjalaiset nyt vaan on sen verran riskimpää porukkaa, että tuommoset momentit hoituu lenkkiavaimella.
                  '88 325i cabrio
                  '90 318is

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16364
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Pretoriaani View Post
                    Siinä saa olla melkosen pitkä pätkä pakoputkea tai melkosen iso hauis miehellä, jos saa sen kirrattua 410 nm.
                    Riittää 2 m. putkea ja 20,9 kg voimalla kääntää päästä.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎