Announcement

Collapse
No announcement yet.

324td -88/93 ruiskutuksenvikavalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stillauto
    Bimmer Rookie
    • Dec 2005
    • 31
    • Lahden seutu

    324td -88/93 ruiskutuksenvikavalo

    No niin kölvit eli auto tommonen -88 318i touring johon isketty täydellinen -93 2.4td tekniikka. (halpaa ajoa)
    Nyt ongelmana on ollu välillä mittaristossa kummitteleva ruiskutuksen vikavalo"suutinvalo".....käytin autoa eräässä pikkupajassa piuhan päässä ja saivat sieltä tulokseksi Jotain tyyliin; ruiskutuksen alkuanturi vikakoodin ja toinen koodi oli jokin nopeussäätimen vikakoodi,kumpikaan näsitä koodeista ei nollaantunut ja auto toimii kutakuinkin normaalisti,mikä neuvoksi,pystynkö itse jotenkin mahdollista vikalähdettä paikallistamaan...????
    BMW
  • Velho
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 267
    • Tampere

    #2
    Ruiskutuksen alkuanturi on nelos sylinterin suuttimeen integroitu ja sen johtojen kuoret ovat yleensä rikki siitä suuttimen juuresta ja sen takia aiheuttaa häiriötä.
    Ja tuo nopeussäätimen koodi tulee melko varmasti pumpusta.
    Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
    Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

    Comment

    • L.H
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2479
      • Lohja

      #3
      Lainataas topiccia sen verran, että mitenkä toi valo käyttäytyy sillon kun kaikki on kunnossa? Omassa se palaa lähes aina pidempään kun hehkunvalo, kun laittaa virrat päälle ja myös silloin kun hehkua ei tarvita. Muutamia sekunteja kuitenkin aina.
      “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

      Comment

      • Velho
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 267
        • Tampere

        #4
        Originally posted by L.H
        Lainataas topiccia sen verran, että mitenkä toi valo käyttäytyy sillon kun kaikki on kunnossa? Omassa se palaa lähes aina pidempään kun hehkunvalo, kun laittaa virrat päälle ja myös silloin kun hehkua ei tarvita. Muutamia sekunteja kuitenkin aina.
        Niin sen kuuluu toimia eli jos se palaa tai vilkuu ajon aikana tai käydessä on jossain vikaa
        Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
        Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

        Comment

        • L.H
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2003
          • 2479
          • Lohja

          #5
          Originally posted by Velho
          Niin sen kuuluu toimia eli jos se palaa tai vilkuu ajon aikana tai käydessä on jossain vikaa
          Sen siis kuuluu palaa joka kerta pitempään kun hehkunvalo? Ja kuitenkin useita sekunteja pitempään..
          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

          Comment

          • Velho
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2003
            • 267
            • Tampere

            #6
            Näin on minulla oleissa kahdessa e30 324td:ssä valo käyttäytynyt sekä samanlailla e34 524td:ssä että luulisin että näin kuuluu toimia
            Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
            Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

            Comment

            • stillauto
              Bimmer Rookie
              • Dec 2005
              • 31
              • Lahden seutu

              #7
              pitäisikö tuon suuttimen tunnistimen toimimattomuus vaikuttaa jotenkin auton kulkuun tai muuhun???
              Mitens toi pumpun koodi,onko siitä haittaa vai tuleeko se vaan samalla kun tämä alkuanturinkin koodi...???
              BMW

              Comment

              • Rocker
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1023
                • Suburb of SUUR-Oulu

                #8
                Originally posted by stillauto
                pitäisikö tuon suuttimen tunnistimen toimimattomuus vaikuttaa jotenkin auton kulkuun tai muuhun???
                Mitens toi pumpun koodi,onko siitä haittaa vai tuleeko se vaan samalla kun tämä alkuanturinkin koodi...???
                Ei vaikuta millään tavalla se anturi vaikka otat johdon pois siittä paikaltaan, sillä ajoitetaan pumppu alkuperin merkkikorjaamossa että mälli lähtee varmasti oikeaan aikaan suihkuista. Nopeussäätimen koodi viittaa vakionopeudensäädön / moottoriohjauksen väliseen kommunikaatio-ongelmaan
                T:Tero
                2003 BMW 530dAT ///M-Sport individual
                Ford Escort 1.6-16V STW AC yms -98
                EX: 524Tda, 324TdicT
                Valtakunnan pelastustoimen keikat by 112info.fi
                ...Kun älli loppuu, korvaappa se lihaksilla! Toimii muuten aina...

                Comment

                • jani1632
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2002
                  • 2243
                  • Etelä-pohjanmaa

                  #9
                  Juu mullakin välillä samaa ongelmaa et vilkuttelee tota "suihku" valoa...antaa koodin tosta tunnistin suuttimesta...näyttää olevan ne johdot melko heikossa kunnossa...väittäisin että tuon valon syttyminen vaikuttanee myös jotenkin auton käytökseen...tai sitten vaan tuntuu...
                  Tallin täytteet:
                  E70 3.0d -09
                  E34 540ia -94
                  E39 520d -00
                  E39 528i M-sport -00
                  E60 520i -04
                  E30 -86
                  E61 520da -09

                  Comment

                  • Happo
                    BTCF Member
                    • Sep 2004
                    • 922
                    • Kauhajoki

                    #10
                    Ite oon tämän hetkisen tutkiskelun perusteella sillä kannalla, että suuttimelta tulevan signaalin perusteella ohjainlaite saa selville ruiskutuksen alkuhetken ja säätää jatkuvasti ennakkoa. Näin se vaikuttaisi kulkuihin.

                    Sillähän se selviäisi, kun jostain saisi varmasti selville, että onko tuossa VE6/10E pumpussa sähköinen ennakonsäätö. Minun mielestäni on.

                    Editoidaas hieman: Mulla oli tuo oma 324td aikanaan autosähköfirmassa huollossa ja sielä se huoltomies näytti kuvaajaa, mitä vaikuttaa, kun sen suuttimen johdon irrottaa. Kun se suutin ei ollut mukana, niin syötön ennakko meni muistaakseni aikaiselle ja kun sen piuhan löi kiinni, niin ennakko säätyi normaalisti kierrosten mukaan. Tyhjäkäynnillä kone kävi "karkeasti" kun se piuha oli irti ja pehmeämmin, kun sen laittoi taas paikalleen.

                    Editoidaas tonne vielä tommonen: http://www.ececs.uc.edu/~smamedov/bmw/DDE1.pdf
                    Last edited by Happo; 04-05-2006, 02:06.
                    Ford S-Max 2.0
                    Kilpuri VW Golf III VR6
                    ex:

                    F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                    Comment

                    • Velho
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2003
                      • 267
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Happo
                      Ite oon tämän hetkisen tutkiskelun perusteella sillä kannalla, että suuttimelta tulevan signaalin perusteella ohjainlaite saa selville ruiskutuksen alkuhetken ja säätää jatkuvasti ennakkoa. Näin se vaikuttaisi kulkuihin.

                      Sillähän se selviäisi, kun jostain saisi varmasti selville, että onko tuossa VE6/10E pumpussa sähköinen ennakonsäätö. Minun mielestäni on.

                      Editoidaas hieman: Mulla oli tuo oma 324td aikanaan autosähköfirmassa huollossa ja sielä se huoltomies näytti kuvaajaa, mitä vaikuttaa, kun sen suuttimen johdon irrottaa. Kun se suutin ei ollut mukana, niin syötön ennakko meni muistaakseni aikaiselle ja kun sen piuhan löi kiinni, niin ennakko säätyi normaalisti kierrosten mukaan. Tyhjäkäynnillä kone kävi "karkeasti" kun se piuha oli irti ja pehmeämmin, kun sen laittoi taas paikalleen.
                      Joskus kun kyselin 324td:n pumpun ennakon säätämisestä Tammer Dieselistä niin asentaja sanoi muistaakseni näin, että 324td ei ole kovin tarkka tuosta pumpun fyysisestä ajoituksesta koska se todellakin saa ruiskutuksen alkamishetken selville tuon suutimessa olevan induktiivisen anturin perusteella
                      ja boksi säätää ennakon sen mukaan koska 324td:n pumpussa on todellakin sähköinen ennakon säädin.

                      Tuo ennakon säädin morkula muuten löytyy muistaakseni pumpun alta tai taka puolelta sen johdon liitin on siinä suuttimen anturin liittimen lähellä itselläni on joskus tuo ennakon säätimen johto irronnut ja eron kyllä huomasi käynti karkea ei kunnolla vetoja

                      Mielestäni autossa minkä käynnissä ei tapahdu muutosta kun tuon suuttimen johdon irroittaa on vikaa suuttimen anturissa tai ennakon säätimessä.

                      Toisin asia on esim. e28 524td:n pumpun ajoituksessa joka ei ole EDC pumppu ja jossa on täysin mekaaninen ennakon säätö ja näin ollen kyseinen laite on todella tarkka siitä että se enakko on oikein säädetty 0.65+-0.02 mm ja jos näin ei ole niin autossa ei todellakaan ole kunnolla vetoja.
                      Kun rakennat rakenna keralla kunnolla
                      Vikakoodien luku/nollailu 050-5301659 BMW:t ja myös muut merkit

                      Comment

                      • Happo
                        BTCF Member
                        • Sep 2004
                        • 922
                        • Kauhajoki

                        #12
                        Omassa autossa oli myös se johto löysällä ja sen eron sitten huomasi tosiaan käyntiäänessä ja vedoissa.

                        DDE2 vehkeissä eli vastaavissa tds:ssa tuon suuttimien piuhoista mitattuina vastukseksi pitäisi muistaakseni saada jotain 110 ohmia, mikäli se tunnistin on ehjä. Tästä näin villinä veikkauksena heitettäköön, että jotain samanlaisia arvoja varmaan tulee noista 2,4td:n suuttimien piuhoistakin. Taas jostain pitäisi vaan saada faktatietoa.
                        Last edited by Happo; 04-05-2006, 02:48.
                        Ford S-Max 2.0
                        Kilpuri VW Golf III VR6
                        ex:

                        F11 535d xdrive M-sport, E60 530ix M-Sport, F10 535d M-sport, E46 320d touring M-sport II, E34 525tdsa touring, E30 324td touring, E30 318i, M20B20

                        Comment

                        • jani1632
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 2243
                          • Etelä-pohjanmaa

                          #13
                          Mun täytyy koittaa mitata tuosta omasta millasia arvoja tuo suutin antaa,tuntuu kyllä ihan sille että kaikki vedot eivät ole tallessa,käynti muuten ok,ehkä hieman vaikeaa kylmäkäynnistyminen...
                          Nyttemmin tuo "suutin" valo on ruvennut palamaan kokoajan,ei sinällään pystyy ihan normaalisti ajamaan mutta kaikki ei kuitenkaan ole kotona...

                          Edellisessä 2.4td:ssä oli ahtopaine tunnistimen johot hapettunut,siinäkin kulku oli heikkoa siihen asti...nekin kannattaa tarkistaa,se kun ei välttämättä sytytä tuota vikavaloa.
                          Tallin täytteet:
                          E70 3.0d -09
                          E34 540ia -94
                          E39 520d -00
                          E39 528i M-sport -00
                          E60 520i -04
                          E30 -86
                          E61 520da -09

                          Comment

                          • jpeltoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 600
                            • pirkanmaa

                            #14
                            Kyllä se pumpun ajoitus on sikäli tarkka, että käynnistyshetkellä ruiskutus tapahtuu pumpun mekaanisen ajoituksen perusteella. On ollut täälläkin juttua aiemmin, kun hihna venyy vanhemmiten niin ruiskutus menee myöhäiselle -> käyntiinlähtö takkuaa. Sitten kun sen padan saa tulille niin kyllä se sitten hyrkyttää... :-)
                            __________________________________________________ ________________________
                            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                            Comment

                            • jani1632
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 2243
                              • Etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by jani1632
                              Mun täytyy koittaa mitata tuosta omasta millasia arvoja tuo suutin antaa,tuntuu kyllä ihan sille että kaikki vedot eivät ole tallessa,käynti muuten ok,ehkä hieman vaikeaa kylmäkäynnistyminen...
                              Nyttemmin tuo "suutin" valo on ruvennut palamaan kokoajan,ei sinällään pystyy ihan normaalisti ajamaan mutta kaikki ei kuitenkaan ole kotona...

                              Edellisessä 2.4td:ssä oli ahtopaine tunnistimen johot hapettunut,siinäkin kulku oli heikkoa siihen asti...nekin kannattaa tarkistaa,se kun ei välttämättä sytytä tuota vikavaloa.
                              No niin nyt tuli tuosta omasta hieman tutkia vikaa,ruiskutuksen vikavalo palaa koko ajan,tarkistin tuon suuttimen johdon ja totesin ehjäksi,yleismittarilla mittailin myös tuon anturin eikä se anna mitään arvoja eli rikkihän se on...
                              Tällaista saa mulle tarjota minkäli jollain on..
                              Eli vahva epäillys on että myös topicin aloittajan autossa on samaa vikaa.
                              Tallin täytteet:
                              E70 3.0d -09
                              E34 540ia -94
                              E39 520d -00
                              E39 528i M-sport -00
                              E60 520i -04
                              E30 -86
                              E61 520da -09

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎